Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent terra nova of Fjallraven - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Tent terra nova of Fjallraven

Ook ik ga voor het bijpassende grondzeil vanwege dezelfde argumenten als Wim. Als je ook de voortent afdekt scheelt dat veel condens. Mijn grondzeil weegt 195 gram en gaat met de onderkant naar binnen in dezelfde compressiezak als de tent. Iedere zak extra is extra gewicht en volume.
Een aangeklikt ondergrondzeil is ook handig als je je tent in flinke wind moet opzetten. Ik zou ook zeker een ondergrondzeil in de voortent willen hebben, tegen de condens, maar ook voor het gemak. Juist in die voortent zit je je schoenen aan te trekken en zo, en dan is een droge ondergrond om op te zitten wel zo fijn.
Maar als het echt ultralight moet is er altijd nog Tyvek.
Hoeveel scheelt dat en is dat niet veel volumineuzer?
Zo'n klein stukje Tyvek zal iets van 50-100 gram wegen. Het is misschien wel iets meer volume. Er zijn hier op het forum diverse mensen die het gebruiken. Je hebt wel de wat dikkere variant nodig, want anders is het wel erg snel kapot. Echt helemaal waterdicht schijnt het ook niet te zijn, maar het geeft wel bescherming aan een licht grondzeil. Het waait natuurlijk ook alle kanten op.
Ypuh schreef:Misschien een totaal onlogische reden (zeker financieel gezien), maar kamperen voelt als een vakantie en in een vakantie is het best leuk om dingen doen waar je blij van wordt.
Ik wordt er dan weer blij van als ik weet dat ik in de vijf minuten dat ik bezig ben om de landbouwfolie op maat te knippen een uurloon heb verdiend van boven de 400 euro.

Ik trek het grondzeil overigens al vele jaren onder de tent als hij - leeg - al staat. Geen probleem met wind.
Wim schreef:Zo'n klein stukje Tyvek zal iets van 50-100 gram wegen. Het is misschien wel iets meer volume.
Nee hoor, Tyvek is juist veel minder volumineus als bouwmarktfolie! Het vouwt makkelijker op als een heel plat pakketje, maar heeft als nadeel dat het wit is en eerder vies wordt, vuil trekt er makkelijker in maar je schijnt het in de wasmachine te kunnen wassen.
Er zijn ook andere kleuren. De vergelijking van volume die ik in mijn hoofd had was niet met landbouwplastic maar met die lichtgewicht ondergrondzeiltjes als van Terra Nova. Die zijn ook erg compact.
Ik heb voor de aardigheid even wat footprints van mijn tenten opgemeten.
Vlnr Bever aquafolie, heel erg oud, jaren gebruikt en nog steeds in redelijk staat. Is het kleinste pakketje maar is een stuk kleiner en relatief iets zwaarder dan de Tyvek Homewrap van mijn nieuwe tent. Die weegt relatief het minst, waarbij opgemerkt dient te worden dat dit inclusief een paar meter paracord is om 'm aan de haringen te fixeren (waait anders weg). Zonder koord zal het iets van 70g/m2 zijn. Het stuk bouwmarkt zeil is van mijn vorige tent en gaat ook al jaren mee, kost niets maar is relatief het zwaarst/volumineus.
Afbeelding
Globaal prijskaartje (2x3m):
Aquafolie €15
Tyvek €30
Bouwmarkt zeil €4
Leuk, foto's. Ik doe mee. :D
Bouwmarktfolie. 24 cm lang en 9 cm diameter. Maar ik heb niet mijn best gedaan om het netjes op te vouwen want ik heb geen ruimteprobleem in mijn tassen.
Gewicht 200 gram inclusief elastiek. 4 m2. 50 gram/m2.
Afbeelding