Ik weet het. Het hele programma van elektrisch ondersteunde fietsen is wettelijk een zootje. Al deze voertuigen zijn volgens de Wegenverkeerswet 1994, motorrijtuig en tevens bromfiets, met uitzondering van
fietsen met trapondersteuning:
– fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.
Deze uitzondering wordt in de volksmond elektrische fiets of E-bike genoemd. Feitelijk een snorfiets, maar voor de Wegenverkeerswet 1994 een fiets met trapondersteuning, met alle voordelen en vrijstellingen.
Voor onderliggende regels (AMVB), zijnde het RVV 1990, heb je aan de begrippen van de Wet te weinig om deze voertuigen in te delen voor een plaats op de weg en voor de bestuurders ervan de juiste regels en tekens te laten gelden.
Het RVV kent daarom twee bijzondere bromfietsen. Het brommobiel en de snorfiets. Daar komt de speed-pedelec bij.
Volgend jaar wordt het RVV 1990 als volgt gewijzigd:
Artikel 1, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In de alfabetische rangschikking wordt ingevoegd:
speed-pedelec:
elektrische bromfiets met trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht
aanhoudt als het voertuig de snelheid van 25 km per uur overschrijdt.
2. De begripsomschrijving van het begrip snorfiets komt te luiden:
snorfiets:
1. bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister is geconstrueerd voor
een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur, met uitzondering van
de speed-pedelec, of
2. bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de
wet;
Nederland moet bij het invoeren van wetten en regels rekening houden met boven liggende wetgeving. Het VN verdrag, het Verdrag nopens het Wegverkeer, Geneve 1949, sinds 19-10-1952 van kracht.
http://wetten.overheid.nl/BWBV0005415/1952-10-19
Bovendien de Europese Reglementen en Richtlijnen voor het Wegverkeer, die reeds in onze Nationale wetgeving is opgenomen en die niet meer eenzijdig kan worden gewijzigd of vervallen kan worden verklaard.
Zo is het ook met de speed-pedelec. Geen keuze voor Onze Minister. Gewoon binnen de invoeringstermijn “wet” maken en invoeren.
De snorfiets en de speed-pedelec worden strikt gescheiden en voor het RVV 1990 wordt de speed-pedelec een
elektrische bromfiets met gele kentekenplaat, met gevolgen voor plaats op de weg en de helmplicht.
Sparta prijst de z.g. high speed E-bike aan, die bijtrappend 40 km/h kan halen, maar tussen de regels door lezend, wettelijk maar 25 km/h mag. Gewoon een opgevoerde fiets met trapondersteuning. Bovendien heb je ook nog elektrische snor- en bromfietsen zonder trapondersteuning. Ik begrijp de verwarring. Belangrijk wordt of voor dat voertuig een kenteken en kentekencard is afgegeven en zo ja, welke constructiesnelheid op die card staat vermeld.
Ik hoop dat het wat duidelijker wordt.
Piet.