Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testrapport Rohloff - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Testrapport Rohloff

188 berichten

.

Het is mij door iemand in gefluistered, dit werdt gepubliceerd in twee duitse tijdschriften, dat Rohloff op het moment een nieuwe 16speed achternaaf aan het ontwikkelen is die ook nog eens lichter zou zijn. Whatch this space!

Groette,

Stijn

Dank je wel voor dit bericht, ik wacht nu nog maar even met de aanschaf van een idworx

Dit klopt inderdaad, maar er is nog niets definitief over bekend.

Bij de eerste Rohloffnaaf de ik had (vier jaar geleden, serienummer ergens in de 20.000) Heb ik eerst een tijd ermee gereden voordat ik er enthousiast over werd.
Als je een Early Adaptor bent (iemand die meteen de nieuwste snufjes wilt) houd er dan rekening mee, dan je in het begin altijd met propbleempjes te maken krijgt.
Voor diegene die in naven geinteresserd is, googel eens op de NuVinci naaf. Een traploos verstelbare naaf! Nu is het bereik nog te klein voor een vakantiefietser, maar wie weet ... Over een paar jaar?

Ik heb even ge'googled op zoek naar deze nieuwe Nuvinci versnellings naaf, 350% versnellings bereik en hij weegt maar liefst 4,2kg.

Groet,

Stijn

http://www.dynamicbicycles.com/

Dat is een fiets zonder ketting. Momenteel hebben ze daar een model met 8 versnellingen, in de toekomst komen er misschien meerdere en dan is het zeker interessant voor een vakantiefiets. Er zit eigenlijk gewoon een Nexus 8 in, misschien kunnen ze ook een Rohlof derin zetten?

Gerrit Gaastra gaf gisteravond een bijzonder goede lezing.
Hij vertelde dat het geen 16 speed naaf zal worden, maar wel een lichtere naaf. 'Maar dat riepen ze bij Rohloff 5 jaar geleden ook al', vulde hij aan.

Hij lichtte toe dat met name de mountainbike tijdschriften in Duitsland (die erg belangrijk zijn) niet enthousiast waren over het gewicht van de Rohloff-naaf (+ 200 gram). Daarom zijn niet veel veel fietsen met Rohloff-naaf bij tests als 'supergut' beoordeeld (behalve Gerrits Double D). Dus een mooie uitdaging voor Rohloff.
Ook het verlopen van het Rohloff-patent over een paar jaar zal geen goedkope klonen uit China opleveren. Daarvoor is de naaf te ingewikkeld. Zie het maar als ingewikkelde frames van Trek, idworx en Specialized. Deze kunnen alleen in Taiwan gemaakt worden omdat ze voor de Chinese massafabrieken technisch te moeilijk zijn. :lol:

Eric Schuijt schreef:Gerrit Gaastra gaf gisteravond een bijzonder goede lezing.
Hij vertelde dat het geen 16 speed naaf zal worden, maar wel een lichtere naaf. 'Maar dat riepen ze bij Rohloff 5 jaar geleden ook al', vulde hij aan.
En -vakantiefietsers opgelet ;)- met een volgens Rohloff kortere levensduur

s0lar schreef:http://www.dynamicbicycles.com/

Dat is een fiets zonder ketting. Momenteel hebben ze daar een model met 8 versnellingen, in de toekomst komen er misschien meerdere en dan is het zeker interessant voor een vakantiefiets. Er zit eigenlijk gewoon een Nexus 8 in, misschien kunnen ze ook een Rohlof derin zetten?
(repeat>Een cardanaandrijving doet niets wat een kettingaandrijving met kettingkast niet ook kan, maar is duurder, zwaarder en heeft hogere verliezen.</repeat>

Marten,

Weet jij de rede waarom niet meer fietsen met een getande riem worden uitgerust? Batavus had op een gegeven ogenblik een vouwfiets met een getande riem en dat leek prima te werken. een getande riem zou mogelijk een langere levenduur hebben , lichter zijn, geen smeering nodig, om maar een paar voordelen te noemen. Werkt niet met een deraileur maar wel met een versnellingnaaf.

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:Marten,

Weet jij de rede waarom niet meer fietsen met een getande riem worden uitgerust? Batavus had op een gegeven ogenblik een vouwfiets met een getande riem en dat leek prima te werken. een getande riem zou mogelijk een langere levenduur hebben , lichter zijn, geen smeering nodig, om maar een paar voordelen te noemen. Werkt niet met een deraileur maar wel met een versnellingnaaf.

Groet,

Stijn
Een getande riem heeft een hele hoge riemspanning nodig om niet te kunnen slippen. Dat is slecht voor de lagers en ook slecht voor het toch al niet denderende rendement. Een oplossing is om de riemspanning afhankelijk te maken van de pedaalkracht, maar dan wordt de aandrijving vreselijk sponzig.
Een keer een heuveltje opfietsen en je weet genoeg, maar voor een stads vouwfietsje sluit ik niet uit dat er mensen zijn die het nog acceptable vinden

En een niet deelbare riem past alleen op frames met open achtervork

Bij vouwfietsen wordt het inderdaad wel eens toegepast. Geen smeer aan je broek enzo.

Da's waar, hoe krijg je hem door de achterdriehoek van het frame van een fiets, dat had ik over het hoofd gezien.

Bedankt voor je input,

Stijn

Ik heb een vraag na het lezen van vele berichten in dit onderwerp:

Ik heb een half jaar geleden een nieuwe fiets met Rohloff-naaf aangeschaft. Ik heb er (pas) 1200km mee gefietst.

Schakelgemak is formidabel, onderhoud laag. Alleen... Versnellingen 1 t/m 7 maken vrij veel herrie ('schurend geluid'), en als ik met de schoenen van de pedalen af ga gaat ie flink meedraaien. Ik heb ook wel de indruk dat er wat interne weerstand is, vooral in de kleinere verzetten. Nu had ik altijd begrepen dat het 1000 km (zware fietser) tot 2000km (lichte fietser) kost om 'm soepel draaiend te krijgen. De fietsleverancier had het ook nog over de winterkou en dat het dan wat stroperiger in de naaf zou zijn... Op dit forum lees ik inmiddels 3x dat het pas vanaf 6000km goed zou gaan draaien... hum...

Nu heb ik er dus nog maar 1200km mee gefietst, maar vraag me dus af 1. of mijn 'gevoel' wel waar is (ik ben geen expert, kan niet goed testen etc) en 2. vanaf hoeveel km ik hierover evt. bij de fietsenboer zou moeten gaan zeuren (die kan mij van alles wijs maken).

willem.megens schreef:Ik heb een vraag na het lezen van vele berichten in dit onderwerp:

Ik heb een half jaar geleden een nieuwe fiets met Rohloff-naaf aangeschaft. Ik heb er (pas) 1200km mee gefietst.

Schakelgemak is formidabel, onderhoud laag. Alleen... Versnellingen 1 t/m 7 maken vrij veel herrie ('schurend geluid'), en als ik met de schoenen van de pedalen af ga gaat ie flink meedraaien. Ik heb ook wel de indruk dat er wat interne weerstand is, vooral in de kleinere verzetten. Nu had ik altijd begrepen dat het 1000 km (zware fietser) tot 2000km (lichte fietser) kost om 'm soepel draaiend te krijgen. De fietsleverancier had het ook nog over de winterkou en dat het dan wat stroperiger in de naaf zou zijn... Op dit forum lees ik inmiddels 3x dat het pas vanaf 6000km goed zou gaan draaien... hum...

Nu heb ik er dus nog maar 1200km mee gefietst, maar vraag me dus af 1. of mijn 'gevoel' wel waar is (ik ben geen expert, kan niet goed testen etc) en 2. vanaf hoeveel km ik hierover evt. bij de fietsenboer zou moeten gaan zeuren (die kan mij van alles wijs maken).
1 t/m 7 zal altijd meer lawaai blijven maken dan de rest, omdat in die versnellingen er twee planetaire stelsels worden gebruikt (met rechte tanden) waarvan er een erg hard draait. Op de Rohloffsite staat daar vast wel een filmpje van. Hoeveel last je daar van hebt ligt ook aan de fiets, de ene is nou eenmaal een betere klankkast als een andere.

Iets wrijving op de vrijloop is ook een Rohloff feature (anders zou de afdichting olie lekken) maar als het erg is zouden ook de lagers verspannen kunnen zijn. De Rohloff specialist weet waar en hoe hard die moet slaan om dat op te heffen

Willem,

Het klopt inderdaad dat de pakkingen van de lagers iets weerstand opleveren, ze hebben ook een grote diameter. Ik heb hiervoor een klein druppel flesje met teflon bij me waarmee ik af en toe de pakkingen smeer. Dit heb ik volgens my in een handleiding of zo gelezen. Het lijkt in ieder geval goed te werken.

In mijn geval, na meer dan 8000km is het geluid van de naaf nagenoeg weg, of het valt me in ieder geval niet meer op, kan dus ook aan mij liggen. Ik heb ondertussen vier keer de olie ververst en dit maakt ook altijd een verschil en lijkt dan ook weer soepler te lopen.

Als je denkt een probleem met de naaf te hebben is het makkelijker om Rohloff direct een email te sturen. Als het dan door hun moet worden opgelost kun je wel beslagen, met je "fiets boer" gaan praten.

Welke fiets heb je uiteindelijk gekocht?

Groet,

Stijn

Een tip voor Rohloff-fietsers, die eigenlijk erg voor de hand ligt (maar toch). Kies voor het moment waarop je schakelt de stand waarin de trapper op het onderste punt staat (links of rechts maakt niets uit). Je zult dan merken dat hij nog beter schakelt (met name van 8 naar 7).

Ikzelf doe het voorbij dit laagste punt, omdat ik dat als drummer beter kan timen. :lol:

En wij hebben enige tijd geleden een Cube met derailleursysteem omgebouwd naar Rohloff. Op de site hebben wij hiervan enige foto's staan.

Ook leuk: wij hebben als test een fiets met de NuVinci naaf in de winkel. Geweldig: traploos schakelen. Als je dacht dat fietsen waren uitontwikkeld; nou vergeet het maar! Maar euh, eerlijkheid geschiedt te zeggen dat deze naaf op dit moment nog ongeschikt is voor een vakantiefietser.

Hi Stijn: ik heb een Avaghon.

Ik heb het zaakje gisteren nog even nagekeken. Er zat/zit nogal wat troep/zand tussen de naaf en het kransje in. Zolang je fietst maakt dat natuurlijk niet uit, dan draaien beide gewoon met elkaar mee. Bij het freewheelen levert dat wellicht wat van de vermeende weerstand op. Op mijn andere fiets met derailleur komt er overigens geen troep tussen naaf en kransjes.

Ik zal het wel gaan schoonmaken... een andere keer...

Oja, wat ik nog niet ben tegengekomen in dit topic, wat niet zozeer over de techniek gaat, maar wel praktisch, is het volgende:

Ik heb er bij de aanschaf voor gekozen om zo'n middenstandaard (ik geloof Batavus) te monteren. Daar had ik nl altijd goede ervaringen mee. Maar ja, elke keer als ik 'm openklap schop ik bijna die Rohloff koppeling op de onderstang eraf!

Wat kan ik het beste doen:
1. voorzichtig doen,
2. een bescherming knutselen, of
3. een achterstandaard monteren?

Willem,

Ik heb vorig jaar een Santos met Rohloff gekocht. Het contraplaatje (?) was met metalen bandjes aan mijn fiets gemonteerd. Na speurwerk op wereldfietser kwam ik erachter dat Santos een mooiere oplossing heeft, namelijk het OEM2 plaatje (zie ook pagina 3 van deze draad voor foto's). Dit zou een oplossing kunnen zijn voor jouw 'probleem'.

Groeten,
Agnes

willem.megens schreef:Oja, wat ik nog niet ben tegengekomen in dit topic, wat niet zozeer over de techniek gaat, maar wel praktisch, is het volgende:

Ik heb er bij de aanschaf voor gekozen om zo'n middenstandaard (ik geloof Batavus) te monteren. Daar had ik nl altijd goede ervaringen mee. Maar ja, elke keer als ik 'm openklap schop ik bijna die Rohloff koppeling op de onderstang eraf!

Wat kan ik het beste doen:
1. voorzichtig doen,
2. een bescherming knutselen, of
3. een achterstandaard monteren?
Ik zou gaan voor een achterstandaard van pletcher die, die over de liggende en staande achtervork gaat. Past (bijna) altijd, kost iets van €16,- en zijn sterk. Een betere standaard voor die prijs kom je volgens mij niet tegen.

willem.megens schreef:Oja, wat ik nog niet ben tegengekomen in dit topic, wat niet zozeer over de techniek gaat, maar wel praktisch, is het volgende:

Ik heb er bij de aanschaf voor gekozen om zo'n middenstandaard (ik geloof Batavus) te monteren. Daar had ik nl altijd goede ervaringen mee. Maar ja, elke keer als ik 'm openklap schop ik bijna die Rohloff koppeling op de onderstang eraf!

Wat kan ik het beste doen:
1. voorzichtig doen,
2. een bescherming knutselen, of
3. een achterstandaard monteren?
Klemblok achterstevoren zetten. dan zit de knop aan de binnenkant.
Als je frame schijfremcompatible is kun je ook een Rohloff oem2 adapterplaat monteren