Als je mijn link bekeken hebt, heb je gezien dat de drie maximum snelheden voor bromfietsen momenteel 30, 40 en 45 km/hr zijn. Het is dus zeer makkelijk met een volledig legale bromfiets harder te rijden dan wettelijk is toegestaan.loknor schreef: En nu het antwoord waar Peter waarschijnlijk verbaasd over op zal kijken.
De overgrote meerderheid van E-bikes worden begrensd op 45kmpu (S-Pedelec) of 25-27.5 kmpu (Pedelec).
- Omdat er standaard geen gashandel opzit zal de vrees van Peter alleen bewaarheid worden als mensen dus massaal de gereedschapkist pakken en gashandels gaan monteren inclusief nog niet bestaande dongles. De FM moet dat tolereren en niet moeilijk gaan doen bij service beurten. Lijkt me eerlijk gezegd geen reeele angst.
En dan heb je nog het effect van inhalen. Heel wat langzame fietsers rijden rond de 15 km/hr in de bebouwde kom, en sommigen nog langzamer. Als je die op een smal fietspad met 30 km/hr inhaalt rijdt je in mijn ogen toch nog steeds te hard.
De zorgen omtrent stille achteropkomende snelle elektrische fietsen vindt ik dus wel degelijk reëel.
Overigens moest ik gisteren even in Den Haag zijn, en heb ik 47 km door vrij veel stedelijk gebied gefietst zodat ik op de bordjes heb kunnen letten: het aantal brom/fietspaden dat ik in de bebouwde kom gezien heb is legio. Dat zijn dus veel fietspaden waar je maar 30 km/hr mag met je apparaat dat 45 km/hr kan halen.
Het hele verhaal over opvoeren is beschreven vanuit de huidige situatie, waarin het aantal modellen elektrische aandrijvingen nog steeds te tellen is. Als elektrisch aangedreven voertuigen ooit nog eens wereldwijd een hit worden (daarvoor zijn nog heel wat ontwikkelingen nodig) dan zal de situatie wellicht vergelijkbaar worden met die van de verbrandingsmotoren.
Het probleem met opvoeren van brommers/snorfietsen met verbrandingsmotoren is dat die dingen veelal in het buitenland gemaakt worden, waar de wetgeving heel anders is dan die in Nederland. Dat betekent dat die dingen standaard veel harder kunnen, en speciaal voor Nederland getweaked worden om dat ongedaan te maken. Even makkelijk kan die tweak weer teruggedraaid worden.
Het grootste probleem momenteel zijn snorfietsen die even hard kunnen rijden als brommers, en de reden daarvoor is de helmplicht voor brommers. Met een beetje inzicht zie je daar dus de problemen met elektrische (snor)fietsen/brommers al van verre aankomen. En als fabrikant A het opvoeren heel netjes en effectief tegengaat, dan koop je er toch gewoon een van fabrikant B die niet zo moeilijk doet?
Brommers voer je op door er motorachtige onderdelen op te zetten. Aangezien er nog amper elektrische motoren zijn, zal het opvoeren van elektrische brommers/speedelecs ook niet makkelijk zijn. Zodra elektrische motoren in grote getallen geproduceerd geen worden, wordt het erg aantrekkelijk voor de handel die dingen als brommer/speedelec op de markt te brengen. En alweer: de fabrikant/dealer die niet meewerkt aan opvoeren is een dief van zijn eigen portemonnee.
Ik vind zelf dat de overheid veel actiever moet zijn in het aanpakken van opgevoerde brommers/snorfietsen. Ik weet uit ervaring dat als je van de sokken gereden wordt met zo’n apparaat je er bijna zeker van kunt zijn dat de dader niet zal stoppen.
Het opvoeren van snorfietsen is momenteel kinderlijk eenvoudig: je kunt gewoon een opdracht daartoe geven aan een bedrijf dat aangesloten is bij BOVAG .
Op televisie heb ik al iemand gezien die een elektrische speedelec had die tot 80 km/hr gaat, en die rijdt er ook mee in het verkeer.
Even nog ter indicatie: de fiets van de topic starter kostte € 7.000. Mijn motor kostte de helft (wel tweede hands, maar ziet er nog als nieuw uit). Tegen de tijd dat de markt voor elektrische voertuigen volwassen is, zullen de prijzen navenant gedaald zijn, en zullen alle problemen rond elektrische voertuigen vanzelf meegegroeien of opgelost worden.
Voor auto’s wordt overigens al nagedacht over het terug invoeren van geluid vanwege de gevaren voor fietsers en voetgangers.