Ik zou ze niet theoretisch noemen vanwege de gevolgen van de keuzes die in deze worden gemaakt.Georg schreef:Poeh. Het wordt wel een zeer wijdlopige en verregaand theoretisch discussie.
Nochtans is het onvermijdelijk dat er (op politiek niveau) wel iets van consensus over bereikt wordt. Dus onmogelijk lijkt me dat niet.Georg schreef: Laten we het erop houden dat de manier van kosten in rekening brengen danwel belasting heffen op vormen van vervoer vol van politieke en ideologisch gemotiveerde keuzen zit.
Daar is dus sowieso geen consensus over te bereiken.
Maar het is ook een dooddoener om een visie (over zo'n onderwerp) te herleiden tot politieke en ideologisch gemotiveerde keuzes, want hoewel die een rol spelen wil ik net dat die de feiten niet in de weg staan.
Het is iets te eenvoudig om dat als 'het belangrijkste nadeel' te bestempelen, zeker als je daarmee lijkt te suggereren dat als dat is opgelost er geen zeer fundamentele problemen meer zijn op het vlak van (auto)mobiliteit.Georg schreef: In de gewone-mensen-praktijk gaat het erop neerkomen dat er snel iets moeten worden gedaan aan de vervuiling door uitlaatgassen; het belangrijkste nadeel van voertuigen met een ontploffingsmotor.
Ook weer een mooi maar niet correcte dooddoener. Niets is voor eeuwig, ook wegen niet. En ja, men kan wegen doen 'verdwijnen'. Dat gebeurt op termijn trouwens vanzelf als je niets doet.Georg schreef: Zit je nog met de wegen; die gaan niet meer weg. Dus zinloos onderwerp.
Klopt, maar wat impact betreft een spoorweg 'gelijk stellen' met een drukke autoweg getuigt weer van weinig kennis over de ecologische impact van wegen.Georg schreef: Spoorlijnen zijn ook bepaald lelijke littekens in het land te noemen. Kijk naar een Betuwelijn...
Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat om de vraag welke verplaatsingen de overheid mee moeten helpen bekostigen. Als ik er vanuit ga dat ook jij niet van mening bent dat de overheid elke verplaatsing volledig mee moet bekostigen staat de overheid nu eenmaal voor keuzes. Dus die 'bemoeienis' is onvermijdelijk.Georg schreef: Tja, en 'onnodige verplaatsingen'; ik ben de laatste om te ontkennen dat die er zijn, maar mijn vraag was juist; wie gaat bepalen wat onnodige verplaatsingen zijn?
Ik vind dat een onaanvaardbare ingreep in mijn leven, als een ambtenaar zich daarmee gaat bemoeien. In feite is iedere bemoeienis van de overheid in mijn bestaan onaanvaardbaar, maar dit terzijde...
Als je die 'bemoeienis' niet wilt, dan dient men net naar een volledig privatisering van het wegennet te gaan.
Natuurlijk bemoeien elke dag duizenden mensen zich daar mee. Of komt fietsinfrastructuur, fietsbeleid, ... uit de lucht vallen?Georg schreef: Dat is zo leuk aan de fiets; daar bemoeit niemand zich mee.