Han schreef:
Voor zadeltassen zijn er goede alternatieven [..]
Voor een racefiets vind ik zelf drysacks/bags toch de beste tassen: zeer licht, goedkoop, geven bij het fietsen geen krimp en steken niet aan de zijkanten uit.
Ook voor het mtb'en is het ideaal: steekt niet uit, bij spannende afdalingen kun je gewoon nog je kont achter het zadel schuiven, bij valpartijen kun je er nog redelijk snel afspringen, onderweg je zadel lager/hoger zetten is ook geen probleem en modder veeg je er zo af. Nou wat wil je nog meer?!
Heb zelf twee Sea To Summit compression drysacks van 14 liter: 148 gram, kocht ze in Zweden voor 20euro en met twee spanbandjes zitten ze loeistrak aan je zadel, stuur of op je drager.
Je hebt ze ook van Exped, wegen 66 gram voor de 13L en 82 gram voor de 22L. Heb die voor in de kajak, prachtige tassen maar voor op de fiets wilde ik toch compressietassen. Er zijn ook Exped UL: die zijn een beetje doorzichtig en minder stevig, wegen 34g-13L en 41g-22L. Fijn voor bv kleding die dan hun eigen drybag in een grotere drybag hebben (erg handig bij natte kajakavonturen).
Maar zo laat in het jaar een rondje om de Botnische golf lukt me niet met alleen twee drybags. Heb nu een Fly met twee kleine achtertassen, tentje op de drager en een drybag aan het stuur. Aan het zadel zou nog een drybag kunnen maar dat heb ik niet nodig, daar zit nu een gewoon klein zadeltasje. En verder nog een kleine frametas, bidon voor water en een bidon voor gereedschap (heb d'r eentje korter geknipt zodat hij nu wel in het frame past). Gaat trouwens erg veel gereedschap in (kan er alles in kwijt) en samen met een poetsdoekje rammelt het ook niet: doosje plakspullen, 2 bandenlichters, luchtdrukmetertje, 4 inbus, steeksleuteltje, flesje olie, tape, tie, schaartje, naald/garen, visdraad/haakjes/loodjes, 2 fietsledjes en een poetslapje. Mooi he?
En verder is het hier toch echt herfst geworden; appels vallen van de boom, overal groeien gigantische paddestoelen, winkels hebben fiets- en watersportartikelen voor wintersport omgeruild en het regent al de hele week pijpestelen ..
Dus heb de paklijst aangepast: korte koersbroek blijft thuis en warm fietsshirt gaat mee, zo ook de sealskinz sokken en mn beste waterdichte handschoenen want het wordt koud. Laatst was het in de ochtend al aan het vriespunt en ook 's avonds zie je je adem stomen.
En volgens de Zweden komt de winter vroeg want de ganzen vliegen al naar het zuiden
en wordt ie zeer streng want de distels staan erg hoog. Ja zo leer je nog eens wat.
Als het lukt me hier los te worstelen zit ik aanstaande donderdag op de fiets.
Ben erg nieuwsgierig naar Finland maar heb helaas m'n hart aan zweeds Lapland verloren dus ben bang dat ik snel naar boven trap, zal proberen me in te houden want het moet natuurlijk wel leuk blijven. En vele verklaren me voor gek met 't solofietsen door Lapland (saai en eenzaam ) maar ik zie het ruige landschap, de bossen, de ontelbare meren, wilde rivieren, woeste watervallen, rendieren, elanden en zeer aardige mensen.
En het is waar, soms is het afzien maar ik kan niet wachten!