Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralight op de racefiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Ultralight op de racefiets

187 berichten
Ben toevallig onlangs bezig geweest met een paklijstje voor Zuid-Zweden, moet her en der nog wat aanpassen (m.n. kleding) maar aangezien het ook lichtgewicht is (met nood kampeer mogelijkheid) heb je er wellicht nog wat aan.
AB schreef: Ik denk dat ik eerder een edelcompact zou kopen en die onder de jas bewaren.....,
Denk dat dat ook het best is, onder de jas bewaren. Leon zijn opmerking: "Elke camera waarbij de lens in- en uitschuift is zeker minder geschikt, want daarbij wordt lucht in en uit de camera gepompt" is denk ik ook een belangrijke.
En verder heb ik nu eigenlijk helemaal geen tijd in het vinden van een geschikte freezeproof camera, dat komt wel als ik terug ben van het fietsen.
Voor nu wordt het gewoon een goedkope camera (heb ik tenminste iets bij me) en een e-reader had ik een paar jaar geleden al moeten doen (kunnen die eigenlijk tegen -30°C?) dus daar ga ik ook achteraan.
Maar nogmaals bedankt voor de links, gelukkig kan ik die niet kwijtraken. :)
Matthie9001 schreef:Ben toevallig onlangs bezig geweest met een paklijstje voor Zuid-Zweden, moet her en der nog wat aanpassen (m.n. kleding) maar aangezien het ook lichtgewicht is (met nood kampeer mogelijkheid) heb je er wellicht nog wat aan.
Matthie, mooie spullen heb je! en je kunt niet zeggen dat je teveel bij je hebt. 8)
En ik had bijna dezelfde regenjas maar het werd toch de Vaude Spray III (daar kan eventueel een capuchon aan). Neem je niet een regenbroek mee?
Yopie schreef:
AB schreef: Ik denk dat ik eerder een edelcompact zou kopen en die onder de jas bewaren.....,
Denk dat dat ook het best is, onder de jas bewaren. Leon zijn opmerking: "Elke camera waarbij de lens in- en uitschuift is zeker minder geschikt, want daarbij wordt lucht in en uit de camera gepompt" is denk ik ook een belangrijke.
http://tweakers.net/pricewatch/276349/o ... zwart.html
Olympus XZ-1 werd al eerder genoemd, gezien de prijs van 219 zou ik snel mijn slag slaan voordat de voorraden op zijn (voorloper van xz-2).

Matthies paklijst laat geen regenbroek zien, terwijl je juist op zo'n 29'er behoorlijk smerig van de modder kunt worden, ook als het niet regent. Hoe ga je daarmee om? Wat vaker een b&b nemen?
PeterFokkinga schreef:Voor fietsende boekenmonsters hebben ze de de e-reader uitgevonden 8) (...)
En misschien dat ze in Zweden niet/nauwelijks te krijgen zijn; in Noorwegen in elk geval niet.
Yep, daar heb je gelijk in gekregen.
Moest vandaag toch half Zweden doorrijden dus zodra ik een mediamarktachtige winkel zag ging ik het binnen maar even vragen. Maar nee hoor, kreeg overal te horen: 'Een e-reader, wat is dat? O, je bedoelt een tablet die niet kan surfen? Nee, dat hebben we niet, die moet je online bestellen.'
Dat ga ik dus zo maar doen want ik ben het nu wel een beetje zat. En 1000 boeken, wat een heerlijkheid!
AB schreef: http://tweakers.net/pricewatch/276349/o ... zwart.html
Olympus XZ-1 werd al eerder genoemd, gezien de prijs van 219 zou ik snel mijn slag slaan voordat de voorraden op zijn (voorloper van xz-2).
Nou ik zit straks ultralicht bepakt op een superbike met Zonda wielen zeer gelukkig plaatjes te schieten! :D
Ik was vandaag namelijk toch even een beetje gestresst aan het worden: geen camera, geen tablet die niet kan surfen, het ligstuurtje komt maar niet, ik moet nog zoveel doen en heb zo weinig tijd .. en toen ik net thuis kwam en je link zag heb ik gewoon even het verstand uitgeschakeld, het gevoel laten spreken en de camera besteld. En dat ik daardoor bijna de hele reis bonen uit blik moet eten heb ik er wel voor over (ja dat zeg ik nu, na het zoveelste blik zal het wel anders zijn).
Maar de camera was hier wel goedkoper dus dat is wel mooi meegenomen.

En het ligstuurtje komt uit Duitsland maar ze kunnen weer eens m'n huis niet vinden (heb nl geen straatnaam en huisnummer). Aargh,dat is altijd zo'n gedoe! Had nl gehoopt dat ik er van te voren nog flink wat km's mee kon fietsen maar ziet er naar uit dat dat niet gaat lukken. :(
AB schreef:Matthies paklijst laat geen regenbroek zien, terwijl je juist op zo'n 29'er behoorlijk smerig van de modder kunt worden, ook als het niet regent. Hoe ga je daarmee om? Wat vaker een b&b nemen?
Klopt, ik neem geen regenbroek mee, nog nooit gemist ook; ik neem wel overschoenen en beenstukken mee, die zijn redelijk eenvoudig te wassen/drogen. Idee is sowieso om niet te gaan kamperen tenzij we echt niks kunnen vinden, vandaar de tarp(+muggennet). De paklijst is nu wel redelijk definitief (+/- 7.5kg excl water) waarvan toch bijna de helft aan kleding/schoenen :shock:.
Mooie paklijst !

Voor zadeltassen zijn er goede alternatieven.

Revelate zadeltas kost meer dan 100 euro en weegt 400 gram.

Een alternatief is de zadeltas van Wildcat, kost minder en weegt 195 gram:
http://wildcatgear.co.uk/products/seat-packs/

Ook fotografie en film kan goedkoper en lichter:
http://tinyurl.com/bl4xyus
Han schreef: Voor zadeltassen zijn er goede alternatieven [..]
Voor een racefiets vind ik zelf drysacks/bags toch de beste tassen: zeer licht, goedkoop, geven bij het fietsen geen krimp en steken niet aan de zijkanten uit.

Ook voor het mtb'en is het ideaal: steekt niet uit, bij spannende afdalingen kun je gewoon nog je kont achter het zadel schuiven, bij valpartijen kun je er nog redelijk snel afspringen, onderweg je zadel lager/hoger zetten is ook geen probleem en modder veeg je er zo af. Nou wat wil je nog meer?! 8)

Heb zelf twee Sea To Summit compression drysacks van 14 liter: 148 gram, kocht ze in Zweden voor 20euro en met twee spanbandjes zitten ze loeistrak aan je zadel, stuur of op je drager.

Je hebt ze ook van Exped, wegen 66 gram voor de 13L en 82 gram voor de 22L. Heb die voor in de kajak, prachtige tassen maar voor op de fiets wilde ik toch compressietassen. Er zijn ook Exped UL: die zijn een beetje doorzichtig en minder stevig, wegen 34g-13L en 41g-22L. Fijn voor bv kleding die dan hun eigen drybag in een grotere drybag hebben (erg handig bij natte kajakavonturen).

Maar zo laat in het jaar een rondje om de Botnische golf lukt me niet met alleen twee drybags. Heb nu een Fly met twee kleine achtertassen, tentje op de drager en een drybag aan het stuur. Aan het zadel zou nog een drybag kunnen maar dat heb ik niet nodig, daar zit nu een gewoon klein zadeltasje. En verder nog een kleine frametas, bidon voor water en een bidon voor gereedschap (heb d'r eentje korter geknipt zodat hij nu wel in het frame past). Gaat trouwens erg veel gereedschap in (kan er alles in kwijt) en samen met een poetsdoekje rammelt het ook niet: doosje plakspullen, 2 bandenlichters, luchtdrukmetertje, 4 inbus, steeksleuteltje, flesje olie, tape, tie, schaartje, naald/garen, visdraad/haakjes/loodjes, 2 fietsledjes en een poetslapje. Mooi he?

En verder is het hier toch echt herfst geworden; appels vallen van de boom, overal groeien gigantische paddestoelen, winkels hebben fiets- en watersportartikelen voor wintersport omgeruild en het regent al de hele week pijpestelen ..
Dus heb de paklijst aangepast: korte koersbroek blijft thuis en warm fietsshirt gaat mee, zo ook de sealskinz sokken en mn beste waterdichte handschoenen want het wordt koud. Laatst was het in de ochtend al aan het vriespunt en ook 's avonds zie je je adem stomen.
En volgens de Zweden komt de winter vroeg want de ganzen vliegen al naar het zuiden en wordt ie zeer streng want de distels staan erg hoog. Ja zo leer je nog eens wat.

Als het lukt me hier los te worstelen zit ik aanstaande donderdag op de fiets.
Ben erg nieuwsgierig naar Finland maar heb helaas m'n hart aan zweeds Lapland verloren dus ben bang dat ik snel naar boven trap, zal proberen me in te houden want het moet natuurlijk wel leuk blijven. En vele verklaren me voor gek met 't solofietsen door Lapland (saai en eenzaam ) maar ik zie het ruige landschap, de bossen, de ontelbare meren, wilde rivieren, woeste watervallen, rendieren, elanden en zeer aardige mensen.
En het is waar, soms is het afzien maar ik kan niet wachten!
Han schreef:Ook fotografie en film kan goedkoper en lichter:
http://tinyurl.com/bl4xyus
iPhone: vanaf €388,-…

.tsooJ
Yopie schreef: Voor een racefiets vind ik zelf drysacks/bags toch de beste tassen: zeer licht, goedkoop, geven bij het fietsen geen krimp en steken niet aan de zijkanten uit.

Drybags zijn idd handig. Ik gebruik ze ook maar dan altijd als opbergzak voor droge kleren binnen in een veel steviger tas.

Goede tip om bidon te gebruiken voor gereedschap!

Tape heb ik in mijn EHBO / toilettasje.

Duct tape is veel handiger als gereedschap, zo'n 50 cm om een klein potloodje gerold.

Visdraad en haakjes gaat alleen mee bij lange tochten dor de wildernis.

Sealskinz sokken komt er niet goed vanaf in deze review:
http://tinyurl.com/mfwaso5

Verlaten gebieden kunnen idd saai zijn. Maar dat vergeet je snel zodra je mensen tegenkomt. Ze zijn altijd blij met een bezoek van vreemden.

Ik ben benieuwd wat je onderweg eet en drinkt in de koude wildernis!

Veel plezier in het hoge noorden.
Alien schreef:iPhone: vanaf €388,-….tsooJ
Ja idd, maar als je de kosten van een camera, een telefoon en een navigatiesysteem bij elkaar telt, dan is een iPhone (of enig ander multifunctioneel smartphone) nog altijd goedkoper en lichter.
Han schreef: Duct tape is veel handiger als gereedschap, zo'n 50 cm om een klein potloodje gerold.
Die tape bedoel ik ook. Dat om een potloodje rollen is een goede tip, ga ik ook doen!
Han schreef:Verlaten gebieden kunnen idd saai zijn. Maar dat vergeet je snel zodra je mensen tegenkomt. Ze zijn altijd blij met een bezoek van vreemden.

Ik ben benieuwd wat je onderweg eet en drinkt in de koude wildernis!
Ik heb mazzel dat ik de taal spreek, vooral fijn bij ouderen die het engels niet machtig zijn en vaak komen dan gelijk lekkere kaneelbroodjes tevoorschijn.

En in aug/sept is er in het hoge noorden de zalmtrek; zalmen die tegen de stroom in zwemmen en uit het kolkende water springen .. zo hops mijn pan in. Tenminste dat hoop ik.

Ook is er in aug/sept het kreeftenfeest waarbij men zich dus twee maanden lang volpropt met rivierkreeft en ook al wil je dit niet graag eten, je kunt niet altijd weigeren.

En het (eland)jachtseizoen begint. Nu eet ik geen vlees maar bbq'ende jagers en hongerige fietsers .. tja .. bij mij liggen dan de vega-principes schaamteloos snel naast de fiets.

Ook struikel je over de bosbessen, heb ik altijd een aansteker, aluminiumfolie en visspullen bij me en hoop ik dat m'n fietstas altijd gevuld is met muesli, zwart roggebrood, nootjes en heel veel koek. En zodra ik een winkel tegenkom knijp ik in de remmen: broodjes, paprika, tomaat, lenteui, bak yoghurt etc eet ik dan gelijk op.

Verder ben ik niet zo'n kookmens, neem deze keer ook geen brandertje mee maar ga soms op campingkeukens koken. Kook dan gelijk twee keer: het ene wordt meteen opgegeten en het andere blijft in het pannetje voor de volgende wildkampeeravond. Want koude noodles/rijst is prima te doen, helemaal met een schep sambal die ook altijd meegaat.

Tja, zoiets dus. Lekker simpel en voor sommige misschien een gruwel om te lezen.
Yopie schreef:
Han schreef:Duct tape is veel handiger als gereedschap, zo'n 50 cm om een klein potloodje gerold.
Die tape bedoel ik ook. Dat om een potloodje rollen is een goede tip, ga ik ook doen!
Rol die tape om een filmdoosje en stop daarin je reservespulletjes, kettingschakels en boutjes en moertjes, enzo.

.tsooJ
Alien schreef:
Yopie schreef:
Han schreef:Duct tape is veel handiger als gereedschap, zo'n 50 cm om een klein potloodje gerold.
Die tape bedoel ik ook. Dat om een potloodje rollen is een goede tip, ga ik ook doen!
Rol die tape om een filmdoosje en stop daarin je reservespulletjes, kettingschakels en boutjes en moertjes, enzo.
.tsooJ
Hee, dat is ook een idee!
Han schreef: Sealskinz sokken komt er niet goed vanaf in deze review:
http://tinyurl.com/mfwaso5
Sealskinz sokken zijn ook niet mijn ding, heb ze liever niet aan. Maar het schijnt dat als je zorgt dat er van boven geen water in komt ze toch wel echt waterdicht zijn. Dus sealskinz met regenbroek of bij modder een strakke broek ofzo.
Ik heb alleen de lange winterversie kousen (dus verre van ultralicht) en heb ze nog nooit gebruikt bij het fietsen maar m'n fietsschoenen zijn erg luchtig en denk dat m'n sokken erg snel nat zullen worden.

Ik gebruik de sealskinz in de winter als ik de hele dag tot kniehoogte in de sneeuw moet schuiven. Of als de sneeuw stijf bevroren is en je door de bovenste ijskorst zakt zak je soms tot je dijbeen in een sneeuwgat, als je dan met veel gedoe je been terugtrekt blijft vaak je laars in het gat staan zodat je op je sok staat en dan liggend op je buik in de sneeuw moet spartelen om je laars uit het gat te krijgen die dan natuurlijk vol sneeuw zit. Dan ben je erg blij met sealskinz sokken want alles wat nat wordt kan bij -20 levensgevaarlijk zijn. Dus bij sneeuw werken ze iig perfect.

Ik heb wel van fietsende zweden begrepen dat sealskinz handschoenen waardeloos zijn; je handen zweten teveel waardoor de handschoenen van binnen nat worden en je zo alsnog bevriest. Maar heb ze zelf nog nooit geprobeerd en vind ze ook te duur om even uit te testen.
Yopie schreef: ... kaneelbroodjes .... zalm... kreeften ... elanden ... bosbessen ...

Tja, zoiets dus. Lekker simpel en voor sommige misschien een gruwel om te lezen.
Klinkt alsof je in het hof van eden gaat fietsen...
Veel plezier!
Vond het zelf eerst maar magertjes klinken maar inderdaad .. nu je het zo zegt .. het Walhalla! 8)
Nou ik kan morgen eindelijk weg en hierbij wat beloofde plaatjes .. en ja ik weet het: ze zijn niet veel soeps want ik had natuurlijk niet eerst het bijbehorende instructieboekje gelezen. Maar ik neem er gewoon wat blz uit mee en dan komt onderweg alles goed.

Gewicht bagage is totaal 9400 gram geworden. Met de herfst op komst moet je toch warmere (en helaas zwaardere) kleding mee, tis nl niet ongewoon dat er in sept. sneeuw in Noord Zweden valt. Maar het goede nieuws is dat ik dan alle kleding aan heb zodat de lege tassen gevuld kunnen worden met eten, véél eten.

Paklijst is nu:
2035 g slapen
2060 g tassen
3545 g kleding (waarvan circa de helft gedragen)
235 g keuken
500 g gereedschap
425 g toilet
600 g klein spul

. 1700 gram zit in de drybag aan het stuur: slaapzak, merino thermokleding, tshirt, wollen sokken en fleece vestje. Flink proppen dan past alles erin, en als je een breder stuurtje hebt kan er nog makkelijk een fleecevestje bij. 8)
. 6 kg zit in de achtertassen
. 720 gram tentje op de drager
. nog wat klein spul in een frametasje en ik heb een spuuglelijke zadeltas waar wel de regenkleding in past dus die gaat ook mee.

En het wordt een zeer kleurrijke herfst trip, hopelijk niet te veel regen maar wel lekker zweten, hijgen, afzien en genieten.

Iedereen bedankt voor alle tips want ik heb straks een mooie reis!

En oja, een ligstuurtje is super. Was gelijk verkocht, 100%. Je gaat erin liggen, pakt die handvaten en het is gaan met die banaan, een echte aanrader, heerlijk. En niks wennen, gewoon trappen en ondertussen met een scheef oog op je metertje loeren.
Laat die harige Norrlanders nu maar komen!
Yopie schreef:Nou ik kan morgen eindelijk weg en hierbij wat beloofde plaatjes .. en ja ik weet het: ze zijn niet veel soeps want ik had natuurlijk niet eerst het bijbehorende instructieboekje gelezen. Maar ik neem er gewoon wat blz uit mee en dan komt onderweg alles goed.

Gewicht bagage is totaal 9400 gram geworden. Met de herfst op komst moet je toch warmere (en helaas zwaardere) kleding mee, tis nl niet ongewoon dat er in sept. sneeuw in Noord Zweden valt. Maar het goede nieuws is dat ik dan alle kleding aan heb zodat de lege tassen gevuld kunnen worden met eten, véél eten.

Paklijst is nu:
2035 g slapen
2060 g tassen
3545 g kleding (waarvan circa de helft gedragen)
235 g keuken
500 g gereedschap
425 g toilet
600 g klein spul

. 1700 gram zit in de drybag aan het stuur: slaapzak, merino thermokleding, tshirt, wollen sokken en fleece vestje. Flink proppen dan past alles erin, en als je een breder stuurtje hebt kan er nog makkelijk een fleecevestje bij. 8)
. 6 kg zit in de achtertassen
. 720 gram tentje op de drager
. nog wat klein spul in een frametasje en ik heb een spuuglelijke zadeltas waar wel de regenkleding in past dus die gaat ook mee.

En het wordt een zeer kleurrijke herfst trip, hopelijk niet te veel regen maar wel lekker zweten, hijgen, afzien en genieten.

Iedereen bedankt voor alle tips want ik heb straks een mooie reis!

En oja, een ligstuurtje is super. Was gelijk verkocht, 100%. Je gaat erin liggen, pakt die handvaten en het is gaan met die banaan, een echte aanrader, heerlijk. En niks wennen, gewoon trappen en ondertussen met een scheef oog op je metertje loeren.
Laat die harige Norrlanders nu maar komen!
:)
Veel plezier Yopie!, nu de plaatjes nog.
Oeps, ze komen d'r aan!
Ja sorry maar dat duurde ff want ik heb een zeer slome laptop en daarbij was er natuurlijk weer een foto te groot enzo.

Zo fietst ie natuurlijk het lekkerst, als je goed kijkt zie je de Zonda wielen en het Syntace c3 stuurtje (goed kijken ja):
Afbeelding


Met een camelbak erbij en/of een extra drybag aan het zadel en je komt zo zomers Zweden door:
Afbeelding


En zo gaat ie de Botnische Golf rond:
Afbeelding