Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad

169 berichten
AB schreef:Tel je ook mee als je op je vakantietractor (met kojaks) een wielrenner voorbij scheurt?
Dat valt te bezien.

Welke wielrenner ben je precies voorbij gescheurd? Froome? Mollema? Of een wielertoerist?

Op mijn eigen ervaringen afgaande, wordt je als wielrenner beschouwd als er een racestuur waargenomen wordt, overige feiten tellen veel minder.

En als je de snelheid van de fiets(er) corrigeert voor de prijs van de fiets, dan vrees ik dat je met slechts voorbij scheuren van de meeste wielrenners er nog lang niet bent. :D
Peter_K schreef:
AB schreef:Tel je ook mee als je op je vakantietractor (met kojaks) een wielrenner voorbij scheurt?
Dat valt te bezien.

Welke wielrenner ben je precies voorbij gescheurd? Froome? Mollema? Of een wielertoerist?

Op mijn eigen ervaringen afgaande, wordt je als wielrenner beschouwd als er een racestuur waargenomen wordt, overige feiten tellen veel minder.

En als je de snelheid van de fiets(er) corrigeert voor de prijs van de fiets, dan vrees ik dat je met slechts voorbij scheuren van de meeste wielrenners er nog lang niet bent. :D
Het schijnt dat Froome (de uiterst correcte goed opgevoede Brit) zelfs een belletje op zijn Dogma heeft, anders moet ie schreeuwen als ie voorbij wil, en dat is niet netjes.
AB schreef:Het schijnt dat Froome (de uiterst correcte goed opgevoede Brit) zelfs een belletje op zijn Dogma heeft, anders moet ie schreeuwen als ie voorbij wil, en dat is niet netjes.
Dat ben ik dan helemaal met hem eens.
PietV schreef:http://www.veiligheid.nl/cijfers/fietso ... n-algemeen

Bij alle vallen en schuivers op de fiets ben ik nog nooit medisch behandeld. Ongeveer de helft van alle fietsongevallen, zonder noemenswaardig letsel komt niet voor in statistieken. 500.000 fietsongevallen per jaar is een redelijke schatting.

Piet.
Als je na een ongeval eerst naar de huisdokter gaat, die verwijst door naar een specialist en uiteindelijk beland je bij een fysiotherapeut, dan sta je - vermoed ik - enkele keren in die tabel?

Het blijft me onduidelijk op wat je die 500.000 baseert. (Waarmee ik niet zeg dat die verkeerd is.)

Kan je hier ook nog op antwoorden:
Revanho schreef: Het je onderbouwing voor je uitspraak dat zo'n bord niet rechts van het fietspad mag geplaatst worden (of anders voor de gehele weg geldt) en dat er hier sprake is van een suggestiestrook (graag een concreet artikel)? Ik ben immers wel geïnteresseerd in hoe het juist wettelijk zit en weet dat dit vaak niet overeenkomt met hoe veel mensen denken dat het is.
(Anders bevestig je mijn vermoeden.)

Renaat
Sinds enige jaren stelt Elsevier een moordlijst samen, die alle moorden van het hele jaar bevat.

Bij het samenstellen van die lijst blijkt iedere keer weer dat de overheid zelf geen overzicht hiervan heeft.

Als de overheid bij moorden al geen adequate cijfers heeft, dan hoef je van de rest al helemaal niets meer te verwachten natuurlijk.

Kan niet anders dan dat de ongeval cijfers voor een groot deel uit giswerk bestaan.
De SWOV combineert gedurende de laatste jaren ieder jaar weer de cijfers van het aantal verkeersdoden tussen de registratie in de processen-verbaal en de LMR-cijfers. 'De SWOV-cijfers' worden gevoeglijk beschouwd als zijnde de meest betrouwbare.
Robertjan schreef:De SWOV combineert gedurende de laatste jaren ieder jaar weer de cijfers van het aantal verkeersdoden tussen de registratie in de processen-verbaal en de LMR-cijfers. 'De SWOV-cijfers' worden gevoeglijk beschouwd als zijnde de meest betrouwbare.
Zoals ik al eerder schreef zijn de ongevalscijfers over fietsers natte vingerwerk. Ook van de meest betrouwbare cijfers van de SWOV.
De registratie van fietsongevallen zal rond de 10% liggen. De meest nauwkeurige cijfers zijn de jaarlijkse doden op de fiets. Naarmate het letsel zwaarder wordt zullen de cijfers redelijk kloppen. De rest is koffiedik kijken.
Eenzijdig schade, builen, schaafwonden, schrammen worden nooit geregistreerd. Zelfs de politie registreert nauwelijks fietsongevallen met letsel. Black spots op wegen betreffende fietsers is een wassen neus geworden. Jammer.

Piet.
PietV schreef: Zoals ik al eerder schreef zijn de ongevalscijfers over fietsers natte vingerwerk.
Naarmate het letsel zwaarder wordt zullen de cijfers redelijk kloppen. De rest is koffiedik kijken.
PietV schreef: De registratie van fietsongevallen zal rond de 10% liggen.
Hoe kan je deze uitspraken op een ernstige manier combineren. Je zegt aan de enen kant dat de rest koffiedik kijken is en dat de cijfers natte vingerwerk zijn en tegelijkertijd beweer je te weten dat de registratie rond de 10% ligt.
Graag onderbouwing van die cijfers. (En ook graag antwoord op de eerdere vragen.)

Renaat
Die 10% ongevalsregistratie waarbij fietsers betrokken zijn is een schatting. In het verleden heb ik veel aan ongevalsregistratie gedaan en werden ongevallen tussen fietsers onderling en eenzijdige ongevallen met de fiets zelden geregistreerd. Bij dodelijk of zwaar letsel uiteraard wel.

Bij schade of gering letsel alleen als een een motorvoertuig bij betrokken was. Die registratie staat nu ook op een laag pitje. Zelfs de SWOV klaagt al jaren over beperkte cijfers van fietsongevallen. Vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw, toen ik nog regelmatig contact met CBS, Centraal Bureau voor de Statistiek en soms met de SWOV.

http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lan ... egistratie

http://www.verkeersnet.nl/6099/aantal-v ... -toenemen/

De informatiebron is nu het LIS. Het Letsel Informatie Systeem. Door middel van LIS worden in geselecteerde ziekenhuizen gegevens vastgelegd over privéongevallen, maar ook over sportblessures, verkeersongevallen, arbeidsongevallen, geweld en automutilatie. Uit die cijfers van alle verkeersongevallen worden fietsongevallen geselecteerd en wordt een schatting van alle fietsongevallen in Nederland mogelijk. Dat noem ik natte vinger werk. Met name bij fietsongevallen met materiele schade en/of gering letsel.

Als de overheid met geld over de brug komt voor fiets-ongevalsregistratie zullen de cijfer mogelijk wat nauwkeuriger worden.

Piet.
Veel (gewone) fietsers maken zelf veel fouten. Zij houden vaak niet genoeg rechts. Op de provinciale weg Winsum-Groningen zijn er aan weerszijden fietspaden, maar ik zag daar fietsers vaak spookrijden in de omgekeerde richting. Een oude man helemaal midden op de weg Den Andel-Baflo. Scholieren trappen wel vaak met hun drieën naast elkaar en ik kan nog wel meer voorbeelden opnoemen. En laat staan met je zwarte speelgoedje bezig zijn of muziekdopjes in de oren steken. Die doe je maar thuis.
PietV schreef:Door middel van LIS worden in geselecteerde ziekenhuizen gegevens vastgelegd over privéongevallen, maar ook over sportblessures, verkeersongevallen, arbeidsongevallen, geweld en automutilatie.
Klopt, dat betreffen ca. 13 ziekenhuizen.
Echter maakt SWOV gebruik van de LMR en niet van de LIS. De LMR is nu in een overgangsfase waarbij die gecombineerd wordt met de Landelijke Ambulante Zorgregistratie (LAZR) en daarmee Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg (LBZ) zal heten. (LMR + LAZR = LBZ) Deze wordt door alle medische instellingen gebruikt waar niet-planbare zorg wordt aangeboden. (Zie HIER.) Daarom is de data die SWOV publiceert een stuk betrouwbaarder dan dat je vermoedelijk vermoedt.
Nou Martin, dat valt me nog alleszins mee. Als je bedenkt dat je tussen Adorp en Sauwerd (tijdelijk) op de rijbaan mocht fietsen van die provinciale weg. :wink: Inmiddels zullen ze er wel borden neergezet hebben bij die fietspaden, mag ik hopen.
Martin E. van Doornik schreef:Veel (gewone) fietsers maken zelf veel fouten. Zij houden vaak niet genoeg rechts. Op de provinciale weg Winsum-Groningen zijn er aan weerszijden fietspaden, maar ik zag daar fietsers vaak spookrijden in de omgekeerde richting. Een oude man helemaal midden op de weg Den Andel-Baflo. Scholieren trappen wel vaak met hun drieën naast elkaar en ik kan nog wel meer voorbeelden opnoemen. En laat staan met je zwarte speelgoedje bezig zijn of muziekdopjes in de oren steken. Die doe je maar thuis.
Ik geef je gelijk dat ook veel fietsers zich misdragen. Maar toch blijkt dat wangedrag van fietsers (zeker in Antwerpen, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat het in de rest van België en Nederland anders is) geen belangrijke rol te spelen bij ernstige fietsongevallen.

Renaat

(Als er cijfers zijn die aantonen dat elders dat wangedrag van fietsers wel een belangrijke oorzaak is van ernstige ongevallen, dan graag een verwijzing naar die cijfers.)
Revanho schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Veel (gewone) fietsers maken zelf veel fouten. Zij houden vaak niet genoeg rechts. Op de provinciale weg Winsum-Groningen zijn er aan weerszijden fietspaden, maar ik zag daar fietsers vaak spookrijden in de omgekeerde richting. Een oude man helemaal midden op de weg Den Andel-Baflo. Scholieren trappen wel vaak met hun drieën naast elkaar en ik kan nog wel meer voorbeelden opnoemen. En laat staan met je zwarte speelgoedje bezig zijn of muziekdopjes in de oren steken. Die doe je maar thuis.
Ik geef je gelijk dat ook veel fietsers zich misdragen. Maar toch blijkt dat wangedrag van fietsers (zeker in Antwerpen, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat het in de rest van België en Nederland anders is) geen belangrijke rol te spelen bij ernstige fietsongevallen.

Renaat

(Als er cijfers zijn die aantonen dat elders dat wangedrag van fietsers wel een belangrijke oorzaak is van ernstige ongevallen, dan graag een verwijzing naar die cijfers.)
Conclusie: scholieren zijn volgens mij asocialer dan e-bikers of wielrenners?? En wangedrag in Antwerpen op de fietspaden. Ik denk dat steden en platteland anders zijn. Ga eens lekker fietsen op het platteland van Groningen en Friesland.
Rutger schreef: Conclusie: scholieren zijn volgens mij asocialer dan e-bikers of wielrenners??
Gezien bepaald wangedrag meer voorkomt bij autorijdende jongeren dan bij autorijdende niet-jongeren, moet het niet verbazen dat ook scholieren op de fiets niet de meest voorbeeldige verkeersdeelnemers zijn. Dat heeft trouwens verschillende oorzaken waaronder een grotere gevoeligheid voor groepsdruk, slechtere inschatting van eigen vermogens, minder verkeerservaring, beperkte kennis van de verkeersregels, ...
Rutger schreef: En wangedrag in Antwerpen op de fietspaden.
Wat wil je daar met zeggen?
Rutger schreef: Ga eens lekker fietsen op het platteland van Groningen en Friesland.
Met als doel (buiten fijn fietsen)?

Renaat
Revanho schreef:Gezien bepaald wangedrag meer voorkomt bij autorijdende jongeren dan bij autorijdende niet-jongeren, moet het niet verbazen dat ook scholieren op de fiets niet de meest voorbeeldige verkeersdeelnemers zijn. Dat heeft trouwens verschillende oorzaken waaronder een grotere gevoeligheid voor groepsdruk, slechtere inschatting van eigen vermogens, minder verkeerservaring, beperkte kennis van de verkeersregels, ...
Ik heb al waarnemend de indruk dat fietsende wangedragers 25 jaar geleden wisten dat ze iets fout deden terwijl ik nu veel jongeren tegenkom die volgens mij geen flauw benul hebben.
Leon
Op de BBC nu een mooie docu over de toename van het fietsgebruik in London. Metname de onverdraagzaamheid van de automobilist is weer stuitend om waar te nemen. De automobilist, die de wereld beschouwt als een computerspelletje, lekker veilig en anoniem scheldend vanachter het stuur beschermd door 1000kg staal: "the militaint maniacs, they are everywhere"
AB schreef:Op de BBC nu een mooie docu over de toename van het fietsgebruik in London. Metname de onverdraagzaamheid van de automobilist is weer stuitend om waar te nemen. De automobilist, die de wereld beschouwt als een computerspelletje, lekker veilig en anoniem scheldend vanachter het stuur beschermd door 1000kg staal: "the militaint maniacs, they are everywhere"
Ik zag er ook een stukje van. Je beschrijving is nauwelijks overdreven te noemen.
Leon
Maar ik moet meer rekening houden wielrenners op de fietspaden dan met automobilisten. Twee keer uitgeweken naar de berm. Een keer kreeg ik "sorry" van de laatste rijder toegeschreeuwd.

Piet.
PietV schreef:Maar ik moet meer rekening houden wielrenners op de fietspaden dan met automobilisten. Twee keer uitgeweken naar de berm. Een keer kreeg ik "sorry" van de laatste rijder toegeschreeuwd.
Gewoon niet uitwijken en ze met je pompje een mep geven, leren ze het misschien af !!
Pompje tussen voorwiel steken is ook erg effectief 8)