Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaanse fietsvrienden tegen verplichte helm - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Spaanse fietsvrienden tegen verplichte helm

Carl schreef:
bert sitters schreef:la Red de Cuidades por la Bicicleta(RCxB)...
La Red de Cuidades por la Bicicleta...
Ik vond het al een vreemde naam, maar de geciteerde tekst brengt duidelijkheid:

la Red de Ciudades

Cuidado, :wink:

Carl
Inderdaad een i en u omgewisseld. Goed dat jij het hebt ontdekt!
Wij gaan binnenkort fietsen in Andalucie en de Algarve. :D
Ben niet van plan een helm te gebruiken. :oops: Wat voor risco,s loop ik om in Spanje een ijverige diender tegen te komen? :roll: :?:
Dirk
Er wordt wel op gecontroleerd, zeker op doorgaande wegen, zo hoorden we van Spaanse fietsers. Onderweg naar Santiago is mijn vrouw, die nooit een helm draagt, in de buurt van Pamplona tweemaal aangehouden door de Guardia Civil, maar we konden ons onder de boete uit kletsen. Het schijnt dat buitenlanders niet zo snel bekeurd worden. Ook dit weet ik van "horen zeggen". De boete bedraagt overigens € 150. Het beste lijkt vooralsnog in elk geval een helm op je achterdrager te binden, dan kun je altijd nog de smoes gebruiken dat je dolor de cabeza hebt en daarom je helm even niet op had.
Mijn vrouw en ik hebben Spanje verschillende keren doorkruist, naar Santiago en ook de route naar Andalusie van Benjaminse en altijd zonder helm, heb zelfs 2 x de weg gevraagd aan agenten van de Guardia Civiel, er werd geen woord gerept over het dragen van een helm.
Onze zoon woont al meer dan 10 jaar in Sevilla en fietst ook altijd zonder helm, dus maak je geen zorgen Dik5 :D

Peter.
Ik ben ook nog nooit opgepakt voor het rijden zonder helm. Diverse malen gezwaaid maar de Guardia Civil.

De instructies voor het politiepersoneel in Spanje schijnen als volgt te luiden: "Leg aan buitenlandse fietsers uit dat in Spanje, in tegenstelling tot andere Europese landen, voor fietsers een helmplicht geldt buiten de bebouwde kom: met een paar uitzonderingen. Verwijs deze buitenlandse fietsers vervolgens naar een winkel waar ze een fietshelm kunnnen aanschaffen."
bert sitters schreef:Ik ben ook nog nooit opgepakt voor het rijden zonder helm. Diverse malen gezwaaid maar de Guardia Civil.

De instructies voor het politiepersoneel in Spanje schijnen als volgt te luiden: "Leg aan buitenlandse fietsers uit dat in Spanje, in tegenstelling tot andere Europese landen, voor fietsers een helmplicht geldt buiten de bebouwde kom: met een paar uitzonderingen. Verwijs deze buitenlandse fietsers vervolgens naar een winkel waar ze een fietshelm kunnnen aanschaffen."
er zijn ook uitzonderingen voor klimmen. warmte en professionals. Vooral dat laatste is interessant, want dan ben ik toch vrijgesteld? ;)
m-gineering schreef:
bert sitters schreef:Ik ben ook nog nooit opgepakt voor het rijden zonder helm. Diverse malen gezwaaid maar de Guardia Civil.

er zijn ook uitzonderingen voor klimmen. warmte en professionals. Vooral dat laatste is interessant, want dan ben ik toch vrijgesteld? ;)
Vrijgesteld zijn zware klimmen en tijdens hoge temperaturen. Helaas geen professionals. Spaanse wielerdokters gaan nogal creatief aan het werk. Wellicht kunnen ze voor jou een brief opstellen :lol: :lol: :lol:
bert sitters schreef:
m-gineering schreef:

Vrijgesteld zijn zware klimmen en tijdens hoge temperaturen. Helaas geen professionals. Spaanse wielerdokters gaan nogal creatief aan het werk. Wellicht kunnen ze voor jou een brief opstellen :lol: :lol: :lol:
.!El!art.!118.1,!párrafo!3,!del!Reglamento)General)
de)Circulación!(aprobado!por!el!Real)Decreto)1428/2003,)de)21)de)noviembre)!añade!
que!“Los!conductores!de!bicicletas!y,!en!su!caso,!los!ocupantes!estarán!obligados!a!
utilizar!cascos!de!protección!homologados)o)certificados)según)la)legislación)vigente,!
cuando!circulen!en!vías!interurbanas,!salvo)en)rampas)ascendentes)prolongadas,)o)por)
razones)médicas)que)se)acreditarán)conforme)establece)el)artículo)119.3,)o)en)
condiciones)extremas)de)calor./Los)conductores)de)bicicletas)en)competición,)y)los)
ciclistas)profesionales,)ya)sea)durante)los)entrenamientos)o)en)competición,)se)regirán)
por)sus)propias)normas