m-gineering schreef:
Wat is een melkkoe? Lijkt mij een goed (auto, rookwaar, verzekeringen) met een zodanige prijselasticiteit dat lage of hogere overheden ongestraft de daarmee samenhangende tarieven kunnen ophogen om de begroting weer kloppend te krijgen.
Als je het zo omschrijft kan je inderdaad stellen dat het een 'melkkoe' is. Hoewel het niet duidelijk is of die prijselasticiteit niet drastisch verminderd eens men bepaalde tarieven overschrijdt.
Maar meestal wil men er met zeggen dat de overheid er heel veel geld aan verdient (en steeds meer geld met verdient), veel meer dan de samenhangende uitgaven rechtvaardigen.
Als men rekening houdt met de stijgende lonen en inflatie, dan is het autobezit en gebruik nu niet fundamenteel duurder dan vroeger, hoewel dat men ook dat vaak suggereert als men zegt dat de 'auto de melkkoe is van de overheid'.
m-gineering schreef:
Of de uiteindelijk gemaakte kosten door het tarief gedekt worden is een andere vraag, en bovendien een politieke discussie, want wat je tot de kosten rekent en wat je als de opbrengst ziet wordt bepaald door je eigen perspectief en is nauwelijks te objectiveren.
Het is geen eenvoudige taak het te objectiveren. Maar de wetenschappelijke pogingen die zijn gedaan om het wel te objectiveren, wijzen er bijna allen op dat de veroorzaakte maatschappelijke kost gemiddeld genomen de inkomsten overschrijden.
Natuurlijk geldt dat niet als men enkel kijkt naar de kosten van b.v. wegaanleg, straatverlichting, ... en je hebt dus gelijk als je stelt dat men daarin verschillende uitgangspunten kan hanteren.
Wat kost een mensenleven, hoe bereken je gezondheidsnadelen, wat is openbare ruimte waard, in welke mate zijn bepaalde problemen (vervuiling, gezondheidsproblemen, ...) effectief te wijten aan het vervoer ... De verschillende onderzoeken leiden niet tot één eenduidig cijfer.
Er is in de verkeers-/transportwetenschap (en in de politiek) inderdaad geen eensgezindheid over welke factoren er mee dienen meegerekend te worden. Maar als men milieuvervuiling, ongevallen, filekost, ... meeneemt in de berekeningen, dan is er een behoorlijke eensgezindheid dat de veroorzaakte kosten niet gedekt worden.
Eenvoudigweg stellen dat 'de auto een melkkoe is' vind ik erg kort door de bocht.
Renaat