Pagina 5 van 7

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 17:26
door Leon
Matthie9000 schreef:Autorijdende mensen zijn goed voor de economie
Zolang het geluk van de natie wordt uitgedrukt in de hoeveelheid geld die wordt rondgepompt (BNP) is dit een verstandige opmerking.
Leon

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 17:31
door Mattt
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Autorijdende mensen zijn goed voor de economie
Zolang het geluk van de natie wordt uitgedrukt in de hoeveelheid geld die wordt rondgepompt (BNP) is dit een verstandige opmerking.
Leon
wie heeft het over het geluk van de natie? verschillende mensen houden van verschillende dingen (of zijn gewoon lui), daarom pakken sommige mensen te pas en te onpas een auto 8)

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 18:37
door Yopie
Revanho schreef: Weer lekker zwart-wit. Alsof het autoloos zijn altijd zo'n kommer en kwel is.
Nee hoor, dat maak jij ervan. Ik hou niet van het openbaar vervoer en waar ik woon kun je gewoon NIET zonder auto leven. Probeerde alleen maar duidelijk te maken dat je met een auto vrijer kunt leven, dat is alles wat ik schreef. Niks discussie en zwart-wit kijken, alleen maar een klein lichtpuntje van de auto.

Ik ben een geboren Amsterdammer, heb in Nederland heel bewust nooit een auto gehad, deed bijna alles op de fiets en vermeed het openbare vervoer. Zat altijd te mopperen op ouders die persé met de auto hun kind naar school moeten brengen, op mensen die met de auto naar de bakker op de hoek rijden, op die halve gare idioten die rond spitsuur je van je fiets proberen te rijden etcetc. Dus mocht je soms denken dat ik een autogek ben heb je het heel erg mis.
Revanho schreef:
Begin nu eens met de onderzoeken hierover te lezen.
Verdiep je maar eens in de toename van astmatische en vergelijkbare problemen bij kinderen.
Je hoeft me niet te vertellen wat ik moet doen. En daarbij heb ik jaren in de zorg gewerkt, heb zo van dichtbij meer dan genoeg verkeersslachtoffers, longpatienten en andere narigheid meegemaakt.
Revanho schreef:Ik heb geen auto en ik eet geen vlees.
Maar er is altijd iets 'ergers' te vinden, dus hoewel het correct is, is het nogal flauw om dat als een argument in deze discussie aan te brengen.
Dat vind jij, maar ik niet. Het kan nl niet vaak genoeg gezegd worden.

En Renaat, kun je even ophouden met je zure zwart-wit opmerkingen naar mij toe?
Ik leef meestal met mijn dromerige hoofd in een kleurige regenboog, ben een zwervende flierefluiter, een gelukkige fietser die vertrekt zonder gps en met altijd te weinig bagage en zie meer kleuren dan goed voor me is. Ok?


Groet, Yopie

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 18:50
door m-gineering
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Autorijdende mensen zijn goed voor de economie
Zolang het geluk van de natie wordt uitgedrukt in de hoeveelheid geld die wordt rondgepompt (BNP) is dit een verstandige opmerking.
Leon
de ruiten ingooien bij de buren is ook goed voor de economie :D

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 19:10
door Revanho
Yopie schreef:
Revanho schreef: Weer lekker zwart-wit. Alsof het autoloos zijn altijd zo'n kommer en kwel is.
Nee hoor, dat maak jij ervan. Ik hou niet van het openbaar vervoer en waar ik woon kun je gewoon NIET zonder auto leven. Probeerde alleen maar duidelijk te maken dat je met een auto vrijer kunt leven, dat is alles wat ik schreef. Niks discussie en zwart-wit kijken, alleen maar een klein lichtpuntje van de auto.
Jij schreef:
Yopie schreef:Je mag tegenwoordig blij zijn als je al een baan kunt vinden voor je maandelijkse lasten en een betaalbare woonruimte is al helemaal een wonder. En hopelijk heb je redelijk fijne buren en collega's want zo niet dan heb je gewoon pech.
En het openbaar vervoer is duur en omslachtig en de auto is een melkkoe (in NL dan).

Yopie schreef: wil niet als vee in de trein/metro of tram staan, heb een hekel aan mensenmassa's, drukte, geduw, chaggerijnige blikken en geknijp in m'n kont. Ik wil andermans telefonisch geleuter niet horen, wil niet zien hoe ze constant op hun iPhone loeren, wil niet die smerige parfumluchtjes ruiken die het zweet moet verbloemen, wil er gewoon helemaal NIETS mee te maken hebben!
En dat moet ik lezen als een manier om te zeggen dat jij niet van het openbaar vervoer houdt en waar jij woont niet zonder auto kan? En dat mag ik niet lezen als een zwart-wit voorstelling van openbaar vervoer?
Je zal mij niet horen ontkennen dat al die situaties wel eens voorkomen, maar iemand verwijten omdat ze dat als zwart-wit bestempelen?
Yopie schreef:en de auto is een melkkoe (in NL dan).


Dat is aantoonbaar niet waar. En dat mag ik niet als zwart-wit en eenzijdig bestempelen?
Yopie schreef:Probeerde alleen maar duidelijk te maken dat je met een auto vrijer kunt leven, dat is alles wat ik schreef.
Dat deed je dus niet. Als dat het enige was dat je had geschreven, dan had ik niet gereageerd of je gewoon gelijk gegeven.
Yopie schreef:Dus mocht je soms denken dat ik een autogek ben heb je het heel erg mis.
Dat dacht ik niet, ik heb gereageerd op wat jij schreef.
Yopie schreef: Je hoeft me niet te vertellen wat ik moet doen.
Als mensen eenzijdige onzin vertellen (auto = melkkoe), dan reageer ik daarop met o.a. er op te wijzen dat er onderzoeken zijn die aantonen dat dat onwaar is.
Yopie schreef:En Renaat, kun je even ophouden met je zure zwart-wit opmerkingen naar mij toe?
Ik reageer duidelijk op de inhoud van wat jij schrijft. Heeft niets met zwart-wit opmerkingen naar jou toe te maken.

Renaat

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 19:12
door corry/stephan
Ik wens je heel veel autoloos plezier dit jaar. Als onze bus het begeeft, zou ik het ook willen proberen. Woonwerkverkeer is voor ons geen probleem, 4,5 km door de stad enkele reis. Ook wisseldiensten, maar in de stad goed verlicht en redelijk beschut fietsen. Toen we na 7 autolozejaren ons 1e autootje :wink: hadden, ging ik vooral met de winterdag weleens onnodig met de auto naar werk. (sinds 2005 een VW bus en die past niet in de parkeergarage, nu altijd fietsen, prima).
Wat ik het meest ga missen, denk ik, is even naar het strand -20 autominuten- om te wandelen met de hond. En ook al zijn wij niet perse mooiweerkampeerders; het is toch heel fijn/luxe in voor en najaar er met de kampeerbus spontaan op uit te trekken. Fietsen achterop, doggyride mee en gaan. Terplekke mooie rondjes fietsen, per fiets de boodschap halen enz. De bus gaat meest pas weer rijden als we naar huis gaan.
Ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren en hoop natuurlijk dat het ook nog eens goed voor de lijn gaat werken. bij mij werkt sporten trouwens ook averechts, door meer spieropbouw kom ik dan ook altijd iets aan, wat een luxe he. Ik moet wel weer naar de sportschool, want we gaan naar een heuvelachtig fietsgebied deze zomer en de hond weegt inmiddels 26 kilo. Dan is 9 km naar en van werk over vlak terrein niet genoeg. Haha, ik weet al een forumadvies wat volgt, ga lekker naar het strand fietsen en de duinenheuveltjes trainen :roll:

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 19:49
door m-gineering
Revanho schreef: Als mensen eenzijdige onzin vertellen (auto = melkkoe),
Wat is een melkkoe? Lijkt mij een goed (auto, rookwaar, verzekeringen) met een zodanige prijselasticiteit dat lage of hogere overheden ongestraft de daarmee samenhangende tarieven kunnen ophogen om de begroting weer kloppend te krijgen.

Of de uiteindelijk gemaakte kosten door het tarief gedekt worden is een andere vraag, en bovendien een politieke discussie, want wat je tot de kosten rekent en wat je als de opbrengst ziet wordt bepaald door je eigen perspectief en is nauwelijks te objectiveren.

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 20:49
door Revanho
m-gineering schreef: Wat is een melkkoe? Lijkt mij een goed (auto, rookwaar, verzekeringen) met een zodanige prijselasticiteit dat lage of hogere overheden ongestraft de daarmee samenhangende tarieven kunnen ophogen om de begroting weer kloppend te krijgen.
Als je het zo omschrijft kan je inderdaad stellen dat het een 'melkkoe' is. Hoewel het niet duidelijk is of die prijselasticiteit niet drastisch verminderd eens men bepaalde tarieven overschrijdt.
Maar meestal wil men er met zeggen dat de overheid er heel veel geld aan verdient (en steeds meer geld met verdient), veel meer dan de samenhangende uitgaven rechtvaardigen.
Als men rekening houdt met de stijgende lonen en inflatie, dan is het autobezit en gebruik nu niet fundamenteel duurder dan vroeger, hoewel dat men ook dat vaak suggereert als men zegt dat de 'auto de melkkoe is van de overheid'.
m-gineering schreef: Of de uiteindelijk gemaakte kosten door het tarief gedekt worden is een andere vraag, en bovendien een politieke discussie, want wat je tot de kosten rekent en wat je als de opbrengst ziet wordt bepaald door je eigen perspectief en is nauwelijks te objectiveren.
Het is geen eenvoudige taak het te objectiveren. Maar de wetenschappelijke pogingen die zijn gedaan om het wel te objectiveren, wijzen er bijna allen op dat de veroorzaakte maatschappelijke kost gemiddeld genomen de inkomsten overschrijden.

Natuurlijk geldt dat niet als men enkel kijkt naar de kosten van b.v. wegaanleg, straatverlichting, ... en je hebt dus gelijk als je stelt dat men daarin verschillende uitgangspunten kan hanteren.
Wat kost een mensenleven, hoe bereken je gezondheidsnadelen, wat is openbare ruimte waard, in welke mate zijn bepaalde problemen (vervuiling, gezondheidsproblemen, ...) effectief te wijten aan het vervoer ... De verschillende onderzoeken leiden niet tot één eenduidig cijfer.
Er is in de verkeers-/transportwetenschap (en in de politiek) inderdaad geen eensgezindheid over welke factoren er mee dienen meegerekend te worden. Maar als men milieuvervuiling, ongevallen, filekost, ... meeneemt in de berekeningen, dan is er een behoorlijke eensgezindheid dat de veroorzaakte kosten niet gedekt worden.

Eenvoudigweg stellen dat 'de auto een melkkoe is' vind ik erg kort door de bocht.

Renaat

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 22:05
door bert sitters
Yopie schreef:
Wimmert schreef: En daar ga je wat mij betreft mis tussen mooi achter toetsenbord de wereld benaderen en de echte wereld.
Wimmert heeft gelijk, al dat gepraat achter het toetsenbord. Misschien zijn sommige onder ons een beetje grijs en oud aan het worden en vergeten de realiteit? :wink: Je mag tegenwoordig blij zijn als je al een baan kunt vinden voor je maandelijkse lasten en een betaalbare woonruimte is al helemaal een wonder. En hopelijk heb je redelijk fijne buren en collega's want zo niet dan heb je gewoon pech.
En het openbaar vervoer is duur en omslachtig en de auto is een melkkoe (in NL dan).
Michael W schreef: Nooit zeggen dat je niet zonder auto kan


Neenee: zeg nooit nooit. :lol:
Want ik wil absoluut niet in een stad of buitenwijk wonen, wil niet als vee in de trein/metro of tram staan, heb een hekel aan mensenmassa's, drukte, geduw, chaggerijnige blikken en geknijp in m'n kont. Ik wil andermans telefonisch geleuter niet horen, wil niet zien hoe ze constant op hun iPhone loeren, wil niet die smerige parfumluchtjes ruiken die het zweet moet verbloemen, wil er gewoon helemaal NIETS mee te maken hebben!
Dus heb ik een auto en blaas ik een hoop brandstof de lucht in.
Maar daarentegen woon ik wel prachtig woon, in een houten huis met eigen (bos) drinkwater en milieuvriendelijke afvoer. Heb jaren een windmolen voor de nodige electriciteit gehad, een groentetuin, fruitbomen, bessenstruiken en kippen (voor de eieren). Eet geen vlees (de vleesindustrie is de grootste vervuiler ter wereld), vermijd zo veel mogelijk chemische drek en gif in m'n eten en mijn fiets is mijn grootste vriend.

Ik heb gekozen voor oude auto's: goedkoop, kun je nog zelf repareren en hebben nog een zekere charme. Heb een oude Volvo uit 1971. Hij lust wel een slokje, stinkt en als je een kunstgebit hebt is er grote kans dat die snel aan het plafond hangt maar hij kost alleen maar jaarlijks 145euro aan verzekering, is oersterk, betrouwbaar, elandproof en start ook bij -25. Heb sinds kort ook een oud VW golfje: fiets achterop, ski's, slee of kano op het dak, honden en tentje achterin en karren maar!
Ik zou dus niet zonder auto kunnen, zou ik gelijk moeten verhuizen naar de stad en dat is wel het laaste wat ik zou willen. :shock:

Nog even offtopic:
vlees eten veroorzaakt enorme lucht- en grondwatervervuiling, is erg voedsel-, energie- en drinkwaterverspillend en verergert het wereldhongerprobleem. Dan vergeet ik even de gezondheidsaspecten van het eten van vlees en het gevaar van bv besmettelijke dierziekten (kost miljarden aan geld) en het dierenleed.
De vleesindustire is verantwoordelijk voor 18% van de broeikasgassen, de auto/vrachtwagen 'maar' 13%. Je kunt dus beter een dag geen vlees eten dan je auto laten staan want één dag in de week géén vlees eten zorgt voor een broeikasbesparing van 1 miljoen auto's.
Yopie hoeft zich niet zo in allerlei bochten te verdedigen. Hij heeft gekozen voor zijn plek in Zweden. Ieder voordeel heeft zijn nadeel! Ik ken de eindeloze natuur, maar ook de eenzaamheid van Zweden met grote kerken midden in het landschap daar waar geen dorpen meer zijn. Je bent afhankelijk van winkelcentra verder weg in saaie blokkendozen In een dergelijke woonsituatie kun je stellen dat het je bijna onmogelijk wordt gemaakt om zonder automobiel te kunnen functioneren, maar voor hoeveel procent onder de Nederlanders is deze toch wel bijzondere woonsituatie representatief?

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 22:17
door Michael W
bert sitters schreef:maar voor hoeveel procent onder de Nederlanders is deze toch wel bijzondere woonsituatie representatief?
Even snel uit m'n hoofd 0,0000000625 % :wink:

Ach hij moet gewoon niet klagen, wie de bal kaatst kan hem nu eenmaal terug verwachten 8)

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 22:21
door henkfietst52
Ieder zijn ding denk ik...

Als mensen elke dag uren in de file willen staan opweg van de vinex lokatie naar kantoor en terug dan is dat voor mij weer goed voor mijn werk. :wink:

Ik heb al 5 jaar geen auto meer en doe alles op de fiets, maar de auto is wel mijn werkplek. En vlees eet ik ook [met mate] alhoewel ik als geen ander niet vrolijk word van de bioindustrie.
Maar als mijn Cambodiaanse vrouw haar super gerechten niet meer kan maken zonder een lekker stukje vlees dan mis ik toch wat.


Henk

kunst en fietswerk

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 22:32
door m-gineering
Revanho schreef:
m-gineering schreef: Wat is een melkkoe? Lijkt mij een goed (auto, rookwaar, verzekeringen) met een zodanige prijselasticiteit dat lage of hogere overheden ongestraft de daarmee samenhangende tarieven kunnen ophogen om de begroting weer kloppend te krijgen.
Als je het zo omschrijft kan je inderdaad stellen dat het een 'melkkoe' is. Hoewel het niet duidelijk is of die prijselasticiteit niet drastisch verminderd eens men bepaalde tarieven overschrijdt.
Maar meestal wil men er met zeggen dat de overheid er heel veel geld aan verdient (en steeds meer geld met verdient), veel meer dan de samenhangende uitgaven rechtvaardigen.
Als men rekening houdt met de stijgende lonen en inflatie, dan is het autobezit en gebruik nu niet fundamenteel duurder dan vroeger, hoewel dat men ook dat vaak suggereert als men zegt dat de 'auto de melkkoe is van de overheid'.
m-gineering schreef: Of de uiteindelijk gemaakte kosten door het tarief gedekt worden is een andere vraag, en bovendien een politieke discussie, want wat je tot de kosten rekent en wat je als de opbrengst ziet wordt bepaald door je eigen perspectief en is nauwelijks te objectiveren.
Het is geen eenvoudige taak het te objectiveren. Maar de wetenschappelijke pogingen die zijn gedaan om het wel te objectiveren, wijzen er bijna allen op dat de veroorzaakte maatschappelijke kost gemiddeld genomen de inkomsten overschrijden.

Natuurlijk geldt dat niet als men enkel kijkt naar de kosten van b.v. wegaanleg, straatverlichting, ... en je hebt dus gelijk als je stelt dat men daarin verschillende uitgangspunten kan hanteren.
Wat kost een mensenleven, hoe bereken je gezondheidsnadelen, wat is openbare ruimte waard, in welke mate zijn bepaalde problemen (vervuiling, gezondheidsproblemen, ...) effectief te wijten aan het vervoer ... De verschillende onderzoeken leiden niet tot één eenduidig cijfer.
Er is in de verkeers-/transportwetenschap (en in de politiek) inderdaad geen eensgezindheid over welke factoren er mee dienen meegerekend te worden. Maar als men milieuvervuiling, ongevallen, filekost, ... meeneemt in de berekeningen, dan is er een behoorlijke eensgezindheid dat de veroorzaakte kosten niet gedekt worden.

Eenvoudigweg stellen dat 'de auto een melkkoe is' vind ik erg kort door de bocht.

Renaat
Tja, mij valt ook op dat je erg veel moeite doet allerlei kosten op te voeren, en er geen enkele keer een mogelijke opbrengst durft te noemen ;)

(en kort door de bocht met het gas erop is fun ;))

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 23:02
door Eric op de Fiets
m-gineering schreef:kort door de bocht met het gas erop is fun ;))
+1

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 23:30
door henkfietst52
+2

vrachtwagens die elkaar inhalen zorgen voor veel ergenis en files, maar wel om onze plofkippen optijd in de vakken te krijgen. :wink:

Henk

kunst en fietswerk

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 23:39
door Revanho
m-gineering schreef:Tja, mij valt ook op dat je erg veel moeite doet allerlei kosten op te voeren, en er geen enkele keer een mogelijke opbrengst durft te noemen ;)
Veel moeite kost dat niet.

Maar als antwoord op je vraag: http://www.milieurapport.be/upload/main ... O&O_01.pdf
pagina 138 - onderaan

Renaat

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: zo 06 jan, 2013 23:51
door Eric op de Fiets
Revanho schreef:
m-gineering schreef:Tja, mij valt ook op dat je erg veel moeite doet allerlei kosten op te voeren, en er geen enkele keer een mogelijke opbrengst durft te noemen ;)
Veel moeite kost dat niet.

Maar als antwoord op je vraag: http://www.milieurapport.be/upload/main ... O&O_01.pdf
pagina 138 - onderaan

Renaat
Wat een flut rapport, tabel 33 slaat nergens op, ieder geval niet op ons mooie Nederland.

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: ma 07 jan, 2013 08:40
door Yopie
bert sitters schreef:Yopie hoeft zich niet zo in allerlei bochten te verdedigen. Hij heeft gekozen voor zijn plek in Zweden.
Hoi Bert, dank voor je steun en begrip!

Groetjes, Yopie (en ik ben een 'zij', geen 'hij') :D

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: ma 07 jan, 2013 08:41
door Yopie
Renaat, jouw manier van discussieren is niet de mijne.
Mocht je nog meer zwart-wit, eenzijdige onzin en kort door de bocht opmerkingen naar mij toe willen maken, stuur dan een pb. Blijft de sfeer in dit draadje nog een beetje leuk.

De groeten.

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: ma 07 jan, 2013 08:49
door m-gineering
Revanho schreef:
m-gineering schreef:Tja, mij valt ook op dat je erg veel moeite doet allerlei kosten op te voeren, en er geen enkele keer een mogelijke opbrengst durft te noemen ;)
Veel moeite kost dat niet.

Maar als antwoord op je vraag: http://www.milieurapport.be/upload/main ... O&O_01.pdf
pagina 138 - onderaan

Renaat
Proest, wie zegt dat economen geen humor*) hebben!

*) naast 'in de economie is alles waar en alles niet waar'

Re: Auto geschorst - autoloos 2013

Geplaatst: ma 07 jan, 2013 08:52
door Slaapt
Melkkoe is een subjectief begrip.
Dus per definitie waar voor hen die het aangaat.