Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fluo-hesjes in Frankrijk - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fluo-hesjes in Frankrijk

155 berichten
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Dit is een redelijke, maar er zijn er echt bij met zig-zag-hekjes en klaphekjes/
Ach ja, dat hebben wij in Nederland ook nog, zie bijv. Visserspad bij Zandvoort: http://goo.gl/maps/HQVbc of langs de Waddenkust.
Frankrijk is gewoon met een mooie 'inhaalslag' bezig op het gebied van fietspaden,
alleen jammer dat ze gaan betuttelen met fietshesjes en daarna vast ook met fietshelmen :wink:
Bij het Visserspad heb je er maar twee: eentje bij de spoorwegovergang in Zandvoort en eentje niet ver van Kraantje Lek.
Langs de Waddenkust zijn de hekken vooral, omdat je steeds andere schapenpercelen betreedt.
Het is volkomen juist dat Frankrijk met een inhaalslag bezig is: er is nu ook een bewegwijzerde fietsroute van Parijs naar Normandie, die weer aansluit op de fietsroute langs de invasiestranden en de routes in Bretange.
Wat die hesjes betreft: heb je verschillen kleuren nodig bij diverse weertypes?
In Nederland hebben we het zo slecht zo niet. Die situatie in Zandvoort kun je in ieder geval nog langs met je fiets. In Kilmarnock (UK) gaat dat iets lastiger:
Afbeelding

Wat die hesjes betreft.
In het verlengde van mijn gedachtengang heb je dus voor verschillende lichtsituaties inderdaad een verschillende optimale kleur. Juist ook als het erg zonnig is en de gele kleur dus de overhand heeft (kleur van de zon), zou een fluo-oranje of fluo-roze hesje erg op kunnen vallen. Idem bij mist, door de contrasterende kleur. Fluo-geel/limoen zou dan juist relatief weinig afwijken van de heersende lichtkleur.
Bij weinig licht (zonsverduistering, schemering of avond/nacht) zou juist wit, of desnoods fluo-geel, de aangewezen kleur zijn om op te vallen.

Dit alles alleen wat de kleur aangaande. Voor mij staat het buiten kijf dat bij laagstaande zon en ander slecht zicht de beste manier om op te vallen, verlichting is. Daarom ook dat ik m'n SON zo prettig vind met LED voor- en achterlicht aangesloten. Die heb ik eigenlijk altijd aan staan op die betreffende witte fiets. Ik ben nog aan het sparen voor iets vergelijkbaars voor m'n oranje fiets. Die paar Watt neem ik graag voor lief (op een totaal van >200W ?).
bert sitters schreef: Bij het Visserspad heb je er maar twee: eentje bij de spoorwegovergang in Zandvoort en eentje niet ver van Kraantje Lek.
En deze dan? Volkomen overbodige hekjes op de 'Trambaan' richting Zandvoort, bij de Blinkertweg richting Visserspad : http://goo.gl/maps/uFjLD.
Kortom in Nederland valt ook nog veel te verbeteren :wink:

Maar ja, zo erg als in de UK maken wij het niet 8)
Nog een interessante link over de manier waarop onze ogen dingen waarnemen in het gezichtsveld:
http://www.msf-usa.org/motion.html

Ik zeg niks, verbindt er zelf maar conclusies aan w.b. zichtbaarheid... :wink:
Dan maar oranje, dan kunnen ze meteen zien waar we vandaan komen. :wink:
m-gineering schreef:
Polling schreef: roep ik altijd dat ze even bij Hallfords langsmoeten voor een hesje en een verlichtingssetje.
komen daar die vuurvliegjes vandaan die je pas kunt ontdekken nadat je de 'onverlichte fietser' gezien hebt?
Vast. Maar alles beter dan niks. ;-)
En een fietshelm, is dat geen goed idee?
Andere discussie, omdat een fietshelm niets doet aan het voorkomen van het ongeval, maar de gevolgen erna vermindert.
Inderdaad andere discussie, gelieve die discussie niet hier te voeren.
Even voor de duidelijkheid: die fluohesjes (ongeacht welke kleur) die ik bedoel, hebben reflecterende strepen die bij het minste kunstlicht (om autolampen, lantarenpalen maar zo te benoemen) zichtbaar worden. Het gaat mij dus om die strepen. Op mijn hardloopbroek en jasje zitten ze ook, zij het minimaal.

Dank voor alle feitelijkheden van o.a. Renaat, Robert en Bert over verplichten, kleur politiek en snelheidsbeperkingen op wegen in NL. Volgens mij is het leven en de maatschappij een mix van feiten en gevoel.

Vanavond trein en fiets ik naar Nieuwleusen. Veel fietspad en een stukje polderweg met fietsstrook. Word ik op die laatste lange rechte weg net ietsie eerder gezien met dat hesje aan. En dronkenlui, oudere/traag reagerende mensen, en roekeloos rijdende (oudere)jongeren zijn overal en dus altijd een risico voor iedereen op/langs de weg. Daar helpt een hesje het minst tegen.
En vanavond zal ik zelfs met dat hesje aan, de hond uitlaten die met een HEMAmuis loopt. 'k Heb geleerd van een keer dat ik donker gekleed met het beest op een nauwelijks verlichte weg liep en een tegemoetkomend scheurende auto met gierende remmen en een paar zwiepers tot stilstand kwam. Was zich kapot geschrokken van twee, lage, rare lichtjes: ogen van Bolke. Dus ...... verplicht of niet. Hesje gaat mee.
Loes.
Een veiligheidsvest of -hes is niet alleen reflecterend, maar ook deels retro-reflecterend. Ik rij bij nacht en ontij door de donkere Flevopolders op redelijk smalle 60 km wegen. Met goede fietsverlichting, met 60 lux koplicht. Ik merk het snelheidsverschil van bestuurders van passerende auto's of ik met of zonder vest rij. Met vest gaat het gas er eerder af.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Retroreflector

Piet.
Dank Robert. Heb de link even snel doorgelezen.
Om mijn hesjesdragen te verdedigen: Ik beweeg op de fiets dus 'the angle' verandert regelmatig, mist kan ik niets tegen doen behalve opletten en luisteren, mijn lamp zorgt ervoor dat ik links of rechts van de chauffeur gezien zou kunnen worden.
Hesje, uiteraard licht voor en achter én hopelijk voorbeeldige chauffeurs vanavond.
Fijne voortzetting van het kerstgebeuren aan eenieder. Loes.
Robertjan schreef:Why Reflectors Don't Work.
wat een quasi wetenschappelijke onzin.
Het is me niet duidelijk of het artikel reflectors achter op de fiets bedoelt, dan wel kleding met reflectie srtrepen of bijvoorbeeld de refelctievlakken op je fietstassen. Maar als fietser én als automobilist kan ik getuigen dat al deze reflectors een geweldige bijdrage leveren aan de zichtbaarheid van fietsers. Nooit heb ik een fiets verward met een brievenbus. En sinds ik deze winter een fluo oranje jack met reflectiestrepen ben gaan dragen gaan automobilisten met een eerbiedwaardige boog om me heen.
frank bueters schreef:
Robertjan schreef:Why Reflectors Don't Work.
wat een quasi wetenschappelijke onzin.
Het is me niet duidelijk of het artikel reflectors achter op de fiets bedoelt, dan wel kleding met reflectie srtrepen of bijvoorbeeld de refelctievlakken op je fietstassen. Maar als fietser én als automobilist kan ik getuigen dat al deze reflectors een geweldige bijdrage leveren aan de zichtbaarheid van fietsers. Nooit heb ik een fiets verward met een brievenbus. En sinds ik deze winter een fluo oranje jack met reflectiestrepen ben gaan dragen gaan automobilisten met een eerbiedwaardige boog om me heen.

Het gaat vooral over factoren die de werking van reflectoren beinvloeden. Ik heb een apart draadje over retro-reflectie gestart.
En in welke andere europeese landen is zo;n vest nog meer verplicht?
Robertjan schreef:Één ding wordt nog wel over het hoofd gezien in deze discussie. Alle 'fluo-hesjes' worden hier over één kam geschoren. Mijn vraag is of dat terecht is?
'Zichtbaarheid' lijkt mij te gaan om het opvallen van een object (=persoon) tegen een gegeneraliseerde achtergrond. Immers, beslissingen van bestuurders worden in fracties van een seconde genomen, waardoor het beeld om ons heen niet uit voorwerpen maar uit vlakken bestaan. Zichtbaarheid op een zwarte (/donkere) achtergrond betekent dan een witte kleur. Niet fluo-roze, fluo-oranje of fluo-geel, hoewel die laatste wel weer het dichtst bij wit komt. Daarentegen lijkt mist op een grote lichtgrijze massa, waarbij mij de beste manier om qua kleur op te vallen een felle fluo-kleur in het midden-spectrum lijkt: fluo-oranje, fluo-groen, fluo-roze. Echter lijken blauw, rood, geel, etc. te donker of te licht om goed op te vallen bij mist. Henk's auto heeft dan dus een nadeel in mist, als je alleen naar de kleur van de auto kijkt.
Enfin, dat is een stukje zichtbaarheid.
Die hesjes (in welke kleur dan ook) vallen vooral op omdat ze (wat Loes ook zegt) reflecterende strepen hebben. Is me net onderweg van m'n ouders naar huis nog weer opgevallen. Weliswaar niet met hesjes, maar met verkeersborden en zo...

Als je op een onverlichte weg rijdt dan zie je, zeker met groot licht aan, de verkeersborden en die kleine reflectorbordjes (geen idee hoe die officieel heten) al van honderden meters ver opdoemen. Om het bij die reflectorbordjes te houden: dat zijn die doorgaans witte, plastic palen, die ongeveer 70cm boven de grond uit steken en om de 25m (?) langs de weg geplaatst worden. Die palen zijn voorzien van een kleine rode reflector. Dat wil zeggen aan de rechter zijde van de weg zijn ze rood; aan de linkerzijde, ofwel aan de achterzijde van het paaltje, zijn ze wit...

Die rode reflector lijkt veel meer op zwart dan op wit. Dus zou je zeggen dat het witte paaltje veel eerder zichtbaar zou moeten zijn in het donker dan de reflector. Maar vanwege het gereflecteerde licht is dat uiteraard niet zo. Dat paaltje zelf zie je pas een meter of 10 van je auto vandaan...

Met de veelal blauwe (of rode) kleur op verkeersborden is het net zo. Die reflecteren ook licht, waardoor je ze al ver van te voren ziet...
Met andere woorden: het uitstralen van lichtbron is het meest effectief, zowel in lichte omstandigheden als op momenten dat het donkerder is.
Daarna is het terugkaatsen van een lichtbron het meest effectief ("retroreflectie", heb ik in dit topic geleerd), vermits het donkerder is om de weerkaatsing voldoende te laten opvallen tegen de dominerende achterliggende vlakken.
De kleur van de kleding komt als allerlaatste in de lijn der effectiviteit. Waarom Frankrijk dan inzet op verplichting van het minst effectieve middel, is me niet helemaal duidelijk.

Maar goed, in Nederland is dus het aanpassen van de infrastructuur in de omgeving van waar fietsers verblijven, het meest effectief om de veiligheid voor fietsers te verhogen. En dat lijkt in Frankrijk nog een graadje erger. In Frankrijk passen zij dus een Romeinse methode toe in hun beleidseffectuering :roll: i.p.v. een Portugese-, ingenieurs-, Amerikaanse-, Japanse- of Nederlandse methode. Om er maar een paar te noemen.
@ Henrie Als je op een onverlichte weg rijdt dan zie je, zeker met groot licht aan, de verkeersborden en die kleine reflectorbordjes (geen idee hoe die officieel heten) al van honderden meters ver opdoemen.
Die paaljes zijn zgn. bermpaaltjes/plankjes.

Ik voel mij als weginspecteur niet veilig zonder mijn gele retro-reflecterende jas en voertuig, sterker nog; wij mogen de auto helemaal niet verlaten zonder gele jas.
Mijn voertuig gebruik ik als buffer om een werkruimte te creëren bij ongevallen.
Over de retro-reflecterende strepen en verlichting op mijn voertuig zijn hele studies en testen aan vooraf gegaan, dat zelfde geldt voor mijn jas.
Weg afzettingen etc. ; ook daar gaan jaren studie en praktijk ervaring aan vooraf, ook op psygologisch vlak wordt er getest en gekeken hoe een weggebruiker reageerd. Elke maand hebben we verkeers overleg waarbij het onderwerp Veiligheid aan de orde komt.

Bij nachtelijke tochten [brevetten] is het verplicht om een hesje te dragen, ook bij mijn hardloop club mag je niet meelopen in het donker zonder een hesje te dragen.


Brandweer.... zwart met retro-reflecterend :wink:

Afbeelding
Voor mij geen punt van discussie dat hesje. :!:


Henk

kunst en fietswerk
Ook tijdens wegwerkzaamheden draagt het personeel opvallende kleding. Toch gebeuren er tijdens werkzaamheden nog altijd ongelukken en zeer veel bijna-ongelukken waarbij de wegwerkers slechts met een noodsprong konden ontsnappen.
Wegwerkers zijn zelfs in actie gekomen.
De belangrijkste reden: veel automobilisten vertikken het om hun snelheid aan te passen, zoals als opmerkelijk op borden staat aangegeven.

Snelheid is dus het grootste gevaar!