Interessante link, Robert (en sorry dat ik je gewicht en kcalverbruik verkeerd had gelezen )Robert_F schreef: Ik gebruik de coëfficiënten en de spreadsheet van deze site http://www.velofilie.nl/vermogen.htm
Het rekenschema houdt alleen geen rekening met temperatuur.
20 graden boven nul is heel wat anders dan 20 onder nul met een gemene wind die alles wat leeft doet bevriezen. Of fietsen bij 30graden in de brandende zon. Hoe pas je dat erin, hoeveel meer zou je bv in de winter moeten eten zonder dat je teveel eet? Ik weeg in de winter altijd 4 kilo meer, prop me zoveel mogelijk vol want ik weet dat honger hebben kou doet lijden en dat is dan slopend. Ben weleens als een dronken zombie gevaarlijk onderkoeld thuisgekomen ( stoned zijn zonder drugs) en ben er erg bang voor geworden.
De hellingweerstand is mij niet helemaal duidelijk maar vind ik wel het intressantst.
Kun je misschien in woorden uitleggen (niet in cijfers want dan gaat het mij duizelen) hoe je onderstaande voorbeelden kunt verklaren?
Je fiets 50 km op een vlakke asfaltweg met 25 km per uur. Op een zwaar verzet, dus je spieren moeten redelijk werken.
En je fiets 50km op dezelfde weg met dezelfde snelheid, alleen nu trap je heel licht, dus je benen maken veel meer omwentelingen en hart/longen werken dubbel. Welke rit kost dan meer energie? Zelf vind ik het vele rondjes draaien vermoeiender en trap liever zwaar, kost me minder energie. Maar klopt dit?
En nu fiets je 50 km op een steile weg. Het is logisch dat het zwaardere fietsen op dezelfde snelheid meer energie kost (als je al boven komt) en dat je bij lage snelheid vermogen overhoudt zodat je dat kan omzetten in het naar boven klimmen. Maar toch zou ik het nooit redden door heel licht omhoog te trappen. Dan heb ik geen adem over en val ik om. Ik trap altijd met flink geweld en gestaag door naar boven en vooral niet stoppen want dan ben ik de klos.
Heb het vandaag weer getest: met de MTB, 25 km onverhard pad met veel stenen/weerstand en korte gemeen steile hellingen waar ik normaal gesproken geen moeite mee heb. Maar nu, met de twee tips (gas minder en versnelling lichter) kwam ik met veel gehijg boven en mooi dat ik vaak op m'n pedalen moest staan anders had ik het niet gehaald. Dus het klopt niet helemaal, of maak ik gewoon een denkfout? Of ben ik gek?
Ik begrijp nu wel de werking van klikpedalen, want als fietser werk je blijkbaar de trapbeweging tegen. Nooit over nagedacht maar heel logisch dat er altijd een dood punt is, dat je ene been het andere omhoog moet duwen en dat dat energieverspilling is. Trappen en trekken klinkt veel beter. Als het racen mij bevalt (en er nog geld over is) ga ik daar toch over nadenken.