door
AB » do 31 mar, 2011 20:23
GerdC schreef:AB schreef:Halverwege de reis op een gegeven moment een 12km lange onverharde Keutenberg/Stockeu voor de voeten. Waar ik in het begin van de reis nog werd zoekgefietst door de 60+ er, moest ik later op die zware klim 3 kwartier op hem wachten. Had ie grote delen gelopen, dat was makkelijker dan een koffiemolentje. Op de 20'er hebben we 2 uur moeten wachten, die had de gehele klim gelopen met de fiets in de hand. Dat ik het hele stuk heb kunnen fietsen zou aan het bereik van een rohloffnaaf kunnen liggen, maar persoonlijk denk ik dat ik op een gegeven moment zo goed getraind raakte dat ik simpelweg meer vermogen heb kunnen leveren.
Er zit toch een kronkel in jouw voorbeeld. Op het moment dat jullie halverwege de fietstocht de 12 kilometer lange klim bereikten, hadden de getrainde 60+-er en de optmistische 20-er dezelfde eerste helft van de fietstocht achter de rug als jij - dus dezelfde training. De vraag is dus: Waarom kon jij na die training de zware klim gemakkelijk aan en de andere twee niet. Mijn antwoord is: Jij hebt kennelijk aanleg voor klimmen (of dat nu in de pezen, de spieren en/of tussen de oren zit).
Gerd
ik heb geen aanleg voor snel klimmen, daar zal ik altijd te zwaar gebouwd voor blijven. Ik moet het van de macht hebben, dus een combi van kracht en uithoudingsvermogen. Toch vind ik klimmen en tijdrijden het mooiste wat er is (naast reizen en landschappen fotograferen natuurlijk
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
). En zolang ik energie in de benen heb dan kom ik wel naar boven., maar zodra de energie weg is, dan sta ik stil en val ik om
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Wellicht heeft het ook wel een voordeel om als zware renner met bepakking op reis te gaan. Je neemt dan procentueel minder bagage mee afgezet tegen je totaalgewicht, en je benen zijn van nature al bij accelereren een tragere massa gewend.
En wat Wim zegt is ook heel waarschijnlijk waar. Die 60+'er was een onverstoorbare locomotief, petje af en ik teken ervoor om op die leeftijd ook nog zo te kunnen fietsen, maar ik maakte wel relatief meer progressie, vooral naarmate ik verder afviel (totaal 13kg aan het eind van de rit) en ook vooral naarmate ik beter gewend raakte aan de hoogte en de droge hitte.
De 20'er had nog nooit in de bergen gefietst (en dan opeens een tocht doen met 55000hm) en heeft waarschijnlijk vaker tegen zijn limiet gereden dan wij dat deden. Als je dan geen trainingsjaren hebt dan breek je eerder af dan dat je opbouwt (overtraind, oververmoeid). EN je moet toch een minimale hoeveelheid vermogen genereren om uberhaupt op dergelijke steile hellingen in beweging te komen, dat moeten je benen ook maar kunnen en dat train je niet zomaar vanuit het niets in 4 weken tijd.
Piet heeft al zoveel trainingsjaren achter de rug, die is waarschijnlijk ook veranderd in een stoomlocomotief die maar 1 stand kent, namelijk recht vooruit. Ik heb in mijn trainingsgroepje ook een 3-tal 60+'ers fietsen en die kunnen nog steeds de straatklinkers uit de straten fietsen, heb er wel respect voor. Maar net als Piet zijn het sporters die elke dag blijven trainen en dan is fietsen een sport die heel goed te onderhouden is, mits je dus elke week/dag blijft fietsen. Ik hoop wat dat betreft dat ik ook zo gezond "oud" mag worden. Een leven lang breedtesport is wat dat betreft een stuk belangrijker dan welke vorm van topsport dan ook.