Ik wil ook (mede geïnspireerd door dit draadje) zelf een LHT op bouwen. Het doel is een landreis naar China. De meeste mensen hier zullen voor dat soort werk een Santos/Koga-achtige fiets met Rohloff naaf aanraden, maar dat past niet in het budget. En eerlijk gezegd spreekt de geometrie en randonneur uitstraling van een LHT mij ook meer aan, ook al is mijn opbouw wat meer MTB-achtig dan de standaard versie.
In vergelijking met de standaard uitrusting heb ik geprobeerd te bezuinigen waar 't kan, om met een paar belangrijke upgrades (handgebouwde wielen, Brooks zadel, tubus dragers, verlichting) toch nog onder de 1100 euro uit te komen (excl. kosten gereedschap & montagestandaard). Graag advies of dat gelukt is, of dat er op sommige gevoelige plekken echt duurder spul op moet:
balhoofd: fsa orbit uf
stuurpen: ritchey comp 30 graden os
stuur: salsa cowbell 3
velgen: sputnik 26", 36 spaken
spaken: sapim race
naven: novatec
banden: marathon mondial performance 26" x 2"
binnenband: schwalbe 13
velglint: schwalbe high pressure
crankset: alivio m410, 42-32-22
trapas: shimano un55
cassette: shimano hg50 x9, 11-34
ketting: sram pc 951
v & a derailleurs: deore
bar-end shifter: dura ace
kabels: jagwire hyper
remgrepen: tektro rl 520
remmen: deore v-brake
kabels: jagwire hyper
zadelpen: ritchey comp
zadel: brooks flyer
spatborden: sks bluemels 60
bagagedrager: tubus logo
lowriders: tubus tara
koplamp: sigma lightster
achterlicht: cuberider ii
Mijn hoofdpunten van twijfel -
balhoofd De Orbit UF heeft onderin een naaldlager, leek me goed voor een zwaarbelaste fiets. Maar bovenin zit een semi-cartridge, misschien gevoeliger voor regen? De Orbit Equipe heeft zowel boven en beneden cartridge lagers, de onderste cup is van staal, en hij is 8 euro goedkoper. Een betere keus?
wielen Dit zijn handgebouwde wielen van Meilenweit. Er is weinig informatie te vinden over de Novatec naven, terwijl de LX zich al op ontelbare vakantiefietsen hebben bewezen. De Novatecs hebben
cartridge en naald lagers, dus in theorie minder onderhoud, maar zijn ze goed genoeg verzegeld voor een wereldreis?
De Meilenweit wielset is een mooie deal; als LX naven toch verstandiger zijn denk ik er aan zelf te bouwen. Spaken spannen en wiel richten zijn verplichte vaardigheden op dit soort reis, dus beter thuis leren met nieuwe onderdelen dan in de woestijn met een krom wiel. Of is dit iets waar een beginneling (en ook nog 1 zonder spakenspanningsmeter of wielricht standaard) zich niet aan moet wagen?
cranks & trapas Behalve Alivio is er weinig keus als je een vierkante trapas & mtb tandwielen wil hebben. De
Spa Cycles 104mm (geloof ik OEM van de zeldzame Sugino DX) ziet er goed uit, & als ik 1 onderdeel zou upgraden zou het de cranks zijn, maar kan er veel mis met gewoon Alivio?
Er zijn ook wat trapas Shimano alternatieven (Tange Seiki, Stronglight), zijn die duidelijk van hogere kwaliteit? En wat is een betere trapas lengte voor een vakantie fiets - de standaard 113mm, of iets korters?
verlichting Het is de bedoeling dat ie een pure vakantiefiets wordt, alleen in noodgevallen in het donker rijden, dus lijkt mij batterij verlichting voldoende. De Lightster geeft 20 lux, maar focust de lichtstraal niet zoals duurdere modellen dat doen. Is dat genoeg voor 20 km/u op onverlichte slechte wegen? De Sigma Pava geeft 25 lux en focust wel zijn straal - is dat 18 euro extra waard?
banden Als je de reputatie van de Marathon XR/ Mondial mag geloven zal er weinig aanleiding zijn ze vaak van de velg te halen, dus lijken draadbanden mij de makkelijkste manier om 20 euro te besparen op een fiets. Behalve de ~100 gram extra gewicht, hebben draadbanden nog andere nadelen als ze toch permanent op de fiets zitten?
Opmerkingen over andere onderdelen zijn die ook zeer welkom!