door
Frits » do 28 apr, 2011 12:13
Sinds januari dit jaar heb ik van Schwalbe een testset ontvangen van de Marathon Green Quard in de maat 47-559. De Green Quard is een nieuwe antileklaag die uit een natuurlijk rubber bestaat en die uit 1/3 recycling wordt gewonnen. Oude producten uit natuurlijk rubber (zoals latexproducten, binnenbanden etc.) worden in de Schwalbe fabrieken versnipperd en na meerdere productiestappen weer als volwaardige, natuurlijke ruwe grondstof gebruikt.
Milieu-technisch een prima oplossing van Schwalbe.
Ik heb inmiddels ruim 900 km met deze banden gefietst en heb Schwalbe een review gestuurd (vide onderstaand).
"Draadbanden blijft toch mijn favoriet, zijn makkelijk en mooi om de velg te leggen en behoeven eigenlijk niet gecentreerd te worden, dit in tegenstelling tot de vouwbanden.
Wat opvalt is dat de banden uiterst stil zijn (komt denk ik ook door het profiel) in tegenstelling tot b.v. de Marathon XR of Extreme.
De Green Quard banden zijn niet licht (875 gr.), maar in vergelijking tot de Plus (995 gr.) nog wel aanvaardbaar.
De Supreme, Dureme en Extreme zijn weliswaar aanmerkelijk lichter in gewicht (tussen de 565 en 600 gr. in de maat 50-559) echter in de maat 47-559 momenteel niet leverbaar.
De eerste indrukken zijn, dat de banden goed aanvoelen, zowel rechtuit als in het draaien van scherpe bochten.
Door het bolle loopvlak van de band hebben de banden wel de neiging met hoge snelheid in scherpe bochten wat weg te schuiven (nieuwe Endurance compound?). Storend is dit echter niet meer.
Het hogere gewicht vind ik qua rijden niet merkbaar.
Banden in eerste instantie op 5 Bar gezet, op asfalt uitstekend! stil en licht rijdend.
Op Utrechtse heuvelrug (bospaden) voelen de banden zich minder thuis.
Door de bandendruk iets te verminderen (3,0 Bar) verbetert dit wel iets (geeft iets meer demping en grip).
Ook de banden uitgeprobeert op grint- en schelpenpaden (weer 5 Bar druk).
Géén lekke banden!! en er blijft heel weinig steentjes in het profiel van de banden hangen wat fijn is en blijft er dan een steentje in hangen dan gaat die er na een paar meter vanzelf uit, dit in tegenstelling tot de Extreme, waar je regelmatig moet stoppen om steentjes uit het profiel te halen, omdat het anders niet lekker fietst (geluid en voelbaar in het stuur).
Scheurtjes in de zijwand van de band zijn er niet (door anti-aging) en het loopvlak vertoont nog geen slijtage.
Tot op heden dus niets dan lof.
Of de Marathon Green Quard voor mij een waardige opvolger gaat worden van de Marathon XR ga ik in het aankomende jaar uittesten o.a. op fietsvakantie, waar de banden het goed voor hun kiezen gaan krijgen".
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de nieuwe Marathon Green Quard?
Groet,
Frits