Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper

Leon schreef: bij een miniem laagje zand of natte modder op asfalt in de bochten, laten ze het op een vervelende manier afweten.
Niet in mijn ervaring. Ik rijd nu een maand of 6 op Kojaks door Gent en omstreken inclusief zand, grind en modderige paden en alleen die laatste zijn echt vervelend maar dat is niet verbazend, gewoon de snelheid aanpassen en een effort doen om niet zijdelings weg te schuiven... Op de weg ben ik nog niet uitgegleden en 't is niet dat Gent de properste straten heeft... Ook in die modder ben ik trouwens nog niet tegen de grond gegaan.

Ik heb het gevoel dat het vaak meer tussen de oren zit. Gewoon niet stil staan bij het feit dat ik op slicks rijd (in plaats van op MTB banden die ik gewend ben) en dan gaat dat eigenlijk wel vlot op de meeste wegen :)
Even een zijvraag (maar past het beste thuis in deze draad denk ik):

Hoeveel marge moet je eigenlijk hebben als je bredere banden neemt? In mijn geval heb ik nu 37-622. Ik ben wat aan het orienteren omdat ik tzt aan nieuwe banden toe ben (maar zie nog geen antilek laag), overweeg schwalbe big apples (50-622) te nemen.

Gaat het er simpelweg om of 50-37 = 13, 13 / 2 = 6.5mm vrije ruimte (+ extra speling) aan weerszijden van de banden is? En hoe vertaalt dit zich naar de extra ruimte in de hoogte van de band (bijv tussenruimte band-vorkkroon/spatborden). Hoeveel extra marge moet je rekenen ivm vering waarbij de banden in de breedte uitzetten (lijkt me).

Is zoiets uberhaupt redelijk in te schatten of is het trial en error?
Neem lekker Sport-contact of kojaks, die rollen beter dan die stugge profielbanden. Ik ben er in de afgelopen 5 jaar nog nooit mee onderuit gegaan. Lekke banden tot op heden, 0! Ik forens er mee door weer en wind, ruim 30km per dag. Ook op de Brompton heb ik kojaks. Probleemloos. Profiel geeft een (meestal vals) gevoel van zekerheid. Zonde van de energie.
We dwalen een beetje af. Het is hier geen welles of nietus spelletje of Kojaks beter zijn dan Marathons. Iedere band heeft zijn eigen toepassing waar in de band het beste tot zijn recht komt.

Overigens deel ik de mening van Leon. Mijn ervaring is dat met nat weer over de onverharde paden door de duinen een Supreme (en ook de Marathon Racer en Kojak) meer glibbert dan de Marathon.

Even een fotootje dan. Klik voor groter.

Afbeelding
Sinds januari dit jaar heb ik van Schwalbe een testset ontvangen van de Marathon Green Quard in de maat 47-559. De Green Quard is een nieuwe antileklaag die uit een natuurlijk rubber bestaat en die uit 1/3 recycling wordt gewonnen. Oude producten uit natuurlijk rubber (zoals latexproducten, binnenbanden etc.) worden in de Schwalbe fabrieken versnipperd en na meerdere productiestappen weer als volwaardige, natuurlijke ruwe grondstof gebruikt.
Milieu-technisch een prima oplossing van Schwalbe.

Ik heb inmiddels ruim 900 km met deze banden gefietst en heb Schwalbe een review gestuurd (vide onderstaand).

"Draadbanden blijft toch mijn favoriet, zijn makkelijk en mooi om de velg te leggen en behoeven eigenlijk niet gecentreerd te worden, dit in tegenstelling tot de vouwbanden.
Wat opvalt is dat de banden uiterst stil zijn (komt denk ik ook door het profiel) in tegenstelling tot b.v. de Marathon XR of Extreme.
De Green Quard banden zijn niet licht (875 gr.), maar in vergelijking tot de Plus (995 gr.) nog wel aanvaardbaar.
De Supreme, Dureme en Extreme zijn weliswaar aanmerkelijk lichter in gewicht (tussen de 565 en 600 gr. in de maat 50-559) echter in de maat 47-559 momenteel niet leverbaar.
De eerste indrukken zijn, dat de banden goed aanvoelen, zowel rechtuit als in het draaien van scherpe bochten.
Door het bolle loopvlak van de band hebben de banden wel de neiging met hoge snelheid in scherpe bochten wat weg te schuiven (nieuwe Endurance compound?). Storend is dit echter niet meer.
Het hogere gewicht vind ik qua rijden niet merkbaar.
Banden in eerste instantie op 5 Bar gezet, op asfalt uitstekend! stil en licht rijdend.
Op Utrechtse heuvelrug (bospaden) voelen de banden zich minder thuis.
Door de bandendruk iets te verminderen (3,0 Bar) verbetert dit wel iets (geeft iets meer demping en grip).
Ook de banden uitgeprobeert op grint- en schelpenpaden (weer 5 Bar druk).
Géén lekke banden!! en er blijft heel weinig steentjes in het profiel van de banden hangen wat fijn is en blijft er dan een steentje in hangen dan gaat die er na een paar meter vanzelf uit, dit in tegenstelling tot de Extreme, waar je regelmatig moet stoppen om steentjes uit het profiel te halen, omdat het anders niet lekker fietst (geluid en voelbaar in het stuur).
Scheurtjes in de zijwand van de band zijn er niet (door anti-aging) en het loopvlak vertoont nog geen slijtage.

Tot op heden dus niets dan lof.
Of de Marathon Green Quard voor mij een waardige opvolger gaat worden van de Marathon XR ga ik in het aankomende jaar uittesten o.a. op fietsvakantie, waar de banden het goed voor hun kiezen gaan krijgen".

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de nieuwe Marathon Green Quard?

Groet,
Frits
Gaat de Green Quard een opvolger/alternatief worden van de Extreme? Druk Schwalbe dan ook even op het hart een 622-47 versie in het assortiment op te nemen. De Extreme gaat maar tot 42 mm in 28" en ik zou graag een maatje breder zien.
Matthie9000 schreef:Hoeveel marge moet je eigenlijk hebben als je bredere banden neemt? ... Is zoiets uberhaupt redelijk in te schatten of is het trial en error?
Uiteindelijk is het trial and error. Ik dacht eens iets bredere banden in een van mijn fietsen te zetten en maakte me zorgen om de breedte achter. Na montage bleek dit geen probleem, maar de voorband zat bovenaantegen de vork en wilde niet draaien. In de hoogte heb je overigens nauwelijks marge nodig, in de breedte wel. Je wilt immers niet binnen enkele meters tot stoppen gedwongen worden als het wiel niet meer 100% recht is of als er een spaak breekt. Ook willen achterwielen wel eens niet helemaal in het midden zitten. (ja, shit happens zelfs bij de beste fietsenmakers)
De overgang van 37 naar 50 is wel erg extreem. Wat voor fiets heb je? MIsschien dat andere forummers je kunnen aangeven wat bij jouw fiets kan? Er zijn overigens maar heel weinig 28" fietsen waar 50 mm breed in kan.

Frits: geen scheurtjes in een band van 4 maanden oud: je mag het toch hopen!
Wegligging testen tijdens de eerste 500 km van een band is niet heel relevant. Bij een band die 10000 km meegaat zijn de eerste 1000 niet de beste in de scherpe bochten. Het gaat hier immers om banden die bovenop het cirkelvormige drukhoudende karkas een flinke bobbel van antilekspul én een rijlaag hebben. Dat rijdt per definitie minder dan een bandje dat alleen een dun laagje rondom het karkas heeft.
Leon
Leon, je hebt gelijk, banden moeten zich eerst "settelen", 900 km voor banden kan je natuurlijk nog niet zoveel van zeggen, maar Schwalbe wilde mijn ervaringen tot nu toe graag weten vandaar mijn review.
Op mijn Gazelle Formula Trekking zaten halfjaren negentig Vredestein banden en die vertoonden al na 1.000 km scheurtjes in loopvlak en zijwand. Volgens Vredenstein had dit destijds met het rubbermengsel te maken (zou te droog zijn geweest). Ik heb toen anderen gekregen, maar uiteindelijk vond ik de lekbestendigheid niet best.
Ik rij nu al weer vele jaren tot teveredenheid met Schwalbe en Conti's.
Frits
Leon schreef:Uiteindelijk is het trial and error. Ik dacht eens iets bredere banden in een van mijn fietsen te zetten en maakte me zorgen om de breedte achter. Na montage bleek dit geen probleem, maar de voorband zat bovenaantegen de vork en wilde niet draaien. In de hoogte heb je overigens nauwelijks marge nodig, in de breedte wel. Je wilt immers niet binnen enkele meters tot stoppen gedwongen worden als het wiel niet meer 100% recht is of als er een spaak breekt. Ook willen achterwielen wel eens niet helemaal in het midden zitten. (ja, shit happens zelfs bij de beste fietsenmakers)
De overgang van 37 naar 50 is wel erg extreem. Wat voor fiets heb je? MIsschien dat andere forummers je kunnen aangeven wat bij jouw fiets kan? Er zijn overigens maar heel weinig 28" fietsen waar 50 mm breed in kan.
Bedankt voor je reactie; voornaamste reden dat ik een bredere band wil is omdat ik geen vering (behalve de brooks flyer) heb en het veren via de banden (a la idworx) me erg aanspreekt. Daarnaast viel me tijdens een tocht door de veluwezoom op dat die banden die er nu op zitten toch wel veel moeite hebben met offroad; vond het absoluut het niet fijn fietsen (continu het gevoel te vallen; niet bepaald fijn als je vastgeklikt zit) en ben ook een keer onderuit gegaan. Banden moeten wat mij betreft een beetje offroad wel aankunnen (als ze al tegenstribbelen op de veluwe...) en een behoorlijke bepakking van de fiets moet ook geen problemen opleveren..

Ik fiets op een koga traveller van een paar jaar oud die ik heb opgeknapt; denk eigenlijk met je verhaal van de marge in de breedte in het achterhoofd dat een bandbreedte van 42 misschien al wel de max is; misschien toch maar de 700x42C continental travelcontact overwegen. Als iemand weet wat voor (28") bandbreedte er op een dergelijke koga traveller past en/of andere opties heeft hoor ik het graag!
Bestaat er eigenlijk een 26" Schwalbe bandje (o.g.) breder of gelijk aan 2.25" (57mm) met een Plus (Smartguard)?
@matthie9000: mijn globetraveller is ruim 10 jaar ouder, maar volgens mij geraakt er heel wat meer in dan 42 mm. (althans bij mij). Ik heb aan de achtervork toch 1.5 cm langs beide kanten over, ook het spatbord hangt bijna 1.5 cm van een 35 mm band. Vooraan kan ik niet meer beoordelen, want er staat een atb vork op waardoor ik ruimte zat heb.
AB schreef: "Bestaat er eigenlijk een 26" Schwalbe bandje (o.g.) breder of gelijk aan 2.25" (57mm) met een Plus (Smartguard)?"

Alleen de Marathon Extreme levert Schwalbe in 26" maat 57-559 26x2.25.

Verder zijn van Schwalbe alleen de Supreme, Dureme, Marathon Plus Tour en de Marathon Green Quard leverbaar tot maximaal 50-559 26x2.00.

De Green Quard is zeker geen opvolger van de Extreme.
Groet,
Frits
Even voor de duidelijkheid: de Greenguard band waarover hier gesproken wordt is de nieuwe Marathon 420 waarover ik ook schreef (in mijn geval in de maat 50 mm breed nominaal). Die Marathon is er dus ook in 47-622. Die Marathon 420 is zeker niet de opvolger van de Extreme. De Marathon 420 is vooral erg degelijk met heel veel rubbr (en dus ook wele stug), terwijl de Extreme wel een hoge lekbestendigheid heeft, en door de dunne constructie wel lekker soepel is maar niet super lang meegaat. Wel geeft de Extreme door de grotere noppen veel meer tractie als je van het asfalt af dwaalt. Op het asfalt is de 420 weer duidelijk sneller, behalve als je gaat klimmen, want dan is het lagere gewicht van de Extreme weer een voordeel.
Als je op een 28 inch fiets nu 37 mm hebt zitten is de kans klein dat er meer dan 42 mm op past, tenzij je de spatborden thuis laat. Er zijn inderdaad maar weinig 28 inch fietsen waar een 50 mm Big Apple in past, laat staan nog bredere Big Apples.
Om toch nog even op snelle banden terug te komen: ik ben erg tevreden over de Panaracer Pasela TG. Die is snel, comfortabel, en nog redelijk breed te krijgen (max 42 mm in 26 inch en 37 mm in 28 inch). Met wat profiel. Zoals al gezegd heeft het weinig zin heel verschillende banden te vergelijken, behalve om te verduidelijken dat ze allemaal een heel eigen plek in de markt hebben.
Wim
Gisteren heb ik nog weer eens een lekkere tocht door Drenthe gemaakt, zonder bagage. Ook nu was ik weer erg ongelukig met deze banden. Ze waren stug, en doordat ik toevalig met wat lage bandenspanning reed was de rolweerstand vervelend hoog. Eigenlijk is dat ook niet gek, met zulke stijve wangen en zo'n dikke laag rubber om op te rijden. Dat rijdt alleen maar een beetje vlot als de band niet inveert, want die vervorming gaat bij zo'n stijve band heel zwaar. Maar als je hem hard oppompt is hij nog oncomfortabeler dan hij al is. Kortom, alleen met hoge bandenspanning en met veel bagage is dit een goede band.
Deze banden gaan er tot de vakantie af, ik heb er zat van. Wie lekkerder maar wel betrouwbare 50 mm 26 inch vakantiebanden zoekt kan behalve voor het echt zware werk het beste een Big Apple in die maat monteren. Bij mij gaan vooralsnog de Pasela's er weer op. Misschien laat ik die er zelfs voor de vakantie wel opzitten.
Wim