door
joukon » wo 12 apr, 2023 11:35
Flix schreef: ↑wo 12 apr, 2023 01:53
Poppink schreef: ↑wo 12 apr, 2023 00:20
Flix schreef: ↑wo 12 apr, 2023 00:06
......... de grote B787 geeft nauwelijks geluidsoverlast meer, is mijn ervaring.
Geeft minder geluidsoverlast dan oudere types vliegtuigen. Nauwelijks is een subjectief waarde oordeel.
Hoho, geluidoverlast is sowieso o.h.a. een subjectief waarde oordeel, dus als we het op die fiets doen, dan stelt klagen over geluid ook niks voor.
En niet 'minder'; gewoon: niet. Als je het ding nauwelijks meer hoort, kan er ook nauwelijks sprake zijn van overlast. Tenzij klager ook last heeft van bv het fluiten van vogels, of het ritselen van boomblaadjes in de wind.
Subjectief gekleurd zijn de meningen over geluidshinder. Wat de een aangenaam in de oren klinkt, hoeft dit voor de ander niet te zijn.
Voor omwonenden rondom de grotere luchthavens komt juist relatief veel ernstige geluidshinder en slaapverstoring door vliegverkeer voor. Dat probleem doet zich in de wijde omtrek van Amsterdam Schiphol Airport voor, en ook in gebieden in Zuid Limburg en Noord Brabant zijn er veel mensen die geluidshinder door vliegverkeer ervaren.
Tussen 2016 en 2020 nam dat toe van 3,1% naar 3,7% onder de 18-64 jarigen.
Voor slaapverstoring is landelijk nog geen trend beschikbaar, omdat het in 2020 voor het eerst is gemeten.
GGD is er duidelijk in wat betreft ernstige geluidshinder door vliegverkeer.
De WHO heeft normen voor geluidshinder. Een erkend instituut waarin 193 landen vertegenwoordigd zijn.
De WHO beveelt sterk aan om geluidsniveaus van vliegverkeer te reduceren tot 45 dB Lden (over 24 uur) en 40 dB Lnight (tussen 23.00 - 07.00 uur). Bij genoemde advieswaarden blijkt gemiddeld 10% ernstige geluidshinder op te treden en 11% ernstige slaapverstoring.
Bron;
https://ggdghor.nl/actueel-bericht/onde ... aart-2020/