Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 34 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Ik lees en geniet.
Ik moet wel zeggen beste Man dat ik van mening ben dat je wel de neiging hebt de krochten van het internet af te zoeken in plaats van de algemeen aanvaarde en goed onderbouwde wetenschap te lezen.
Laten we vooral doorgaan met deze discussie en proberen zo nu en dan terug te komen bij het onderwerp zoals dat is aangedragen door de eerste poster.

Ik denk nu bijvoorbeeld wel 3 keer na voordat ik in een vliegtuig zou stappen.
Het huis isoleren krijgt een nog hogere prioriteit en ik hoop dat op iedere kilowatt elektriciteit, iedere m³ gas en iedere liter brandstof 10 cent extra belasting geheven zal worden. Europees dan.
De luchtvaart zal gewoon BTW moeten afdragen op brandstof en het openbaar vervoer moet BTW vrij.
De overheid financiert energiebesparing voor voor bedrijf en particulier door de te verwachten inkomsten uit die 10 cent gelijk uit te keren als subsidie voor energiebesparing.
fud0 schreef:
vr 13 aug, 2021 09:23

Als steeds meer mensen het er over hebben, zal er misschien wel iets van waar zijn, of zouden die mensen echt allemaal nonsens uitkramen.
Wetenschap begint met je eigen hypotheses onderuit proberen te halen. Als dat niet lukt is het mogelijk waar. Jij slaap een heleboel stappen over. Dat maakt je verhaal heel zwak.
willem.m schreef:
vr 13 aug, 2021 12:51
Toch is het fijn dat in de WF-bubbel ruimte is voor mensen die anders in het leven staan dan de 'norm' voorschrijft. Denk aan mensen die soms de auto pakken (moi 😉), regelmatig ver vliegen (maar dan wel buiten Europa 🤔), of die verklaringen zoeken voor fenomenen die zij niet begrijpen (religieuzen, haarp-believers of andere complotdenkers 😇). Daarom ben ik het principieel oneens met Peter. Het is m.i. beter om met elkaar in gesprek te blijven dan in een eigen bubbel te gaan zitten. Tenzij iemand oproept tot dingen die bij wet verboden zijn of onze rechtsstaat ondermijnen: dan kan je het melden en kan de mod gepaste actie nemen.
Zit heel wat in. Of het nou om complotdenkers gaat of niet, soms is het goed als mensen de ballen hebben om hun standpunt ook in een heel andere bubbel te posten, zonder zich te laten wegjagen door de hoon en spot die hen dan ten deel valt. Dat nare fenomeen van die extreme bubbels zou hierdoor zomaar minder erg kunnen worden. Met een beetje goede wil.

Aangejaagd door sociale media wordt bubbelvorming in ongezonde mate gestimuleerd. Wie het op internet in de hoek van de complottheorieën zoekt, krijgt vervolgens automatisch meer van hetzelfde aangeboden. Nog meer filmpjes en posts uit dezelfde, en uit andere bronnen. Na een x aantal keer herhaaldelijk die vergelijkbare boodschap tot je te hebben genomen moet je heel sterk in je schoenen staan, wil je nog in staat zijn om de zin van de onzin te onderscheiden.
Maar deze opmerking van LHTJoost kan daarbij helpen:
LHTJoost schreef: Wetenschap begint met je eigen hypotheses onderuit proberen te halen. Als dat niet lukt is het mogelijk waar.
Jammer genoeg is deze gewoonte in de ogen van sommigen niet meer relevant, als er naar hun gevoel genoeg mensen te vinden zijn die zich óók met dezelfde hypotheses inlaten. Door het trechtereffect in sociale media lijkt het alsof een significant deel van de maatschappij er dan ook zo over denkt, en dan krijgen we:
fud0 schreef:
vr 13 aug, 2021 09:23
Als steeds meer mensen het er over hebben, zal er misschien wel iets van waar zijn, of zouden die mensen echt allemaal nonsens uitkramen.
Wordt hen vervolgens gevraagd naar onderbouwing op basis van logica en wetenschap, dan blijken deze mensen niet verder meer te komen dan het terugkaatsen van die bal.
Immers, op internet heb je vaak genoeg bevestiging gezien van je standpunten, waardoor je prima voor jezelf uit kan maken dat het die anderen zijn die van alles voor zoete koek slikken. :? :roll:

Hans
Grandonneur schreef:
vr 04 dec, 2020 09:23
Stel je voor, een vakantiefietsenverkoper die bij wijze van bedrijfsuitje met z'n allen naar India vliegt voor een weekje. Zou dat er nu intern nog doorkomen? Hoe zou de fietsenverkoper nu inschatten wat het resultaat daarvan kwa beeldvorming zou zijn? Dit was 2018.
Deze vakantiefietsenverkoper probeert anno 2022 nog personeel te werven met verwijzing naar 'bedrijfsuitjes naar India, Griekenland, Chili en Nederland'. Het kan zijn dat India en Chili uitspattingen uit het verleden zijn, die door nieuwe inzichten nu van de baan zijn, maar dat dat is niet uit de tekst op te maken.
Hup, cancelen dan maar dit bedrijf. Zo doen we dat anno 2022, toch?!🤔
Flix schreef:
ma 14 mar, 2022 12:19
Hup, cancelen dan maar dit bedrijf. Zo doen we dat anno 2022, toch?!🤔
nee hoor, dat is van alle tijden.
Iemand die vroeger lid was van de NCRV ging naar de gristelijke boekhandel en degene die lid was van de VARA keek wel uit om daar een boek te kopen om maar een voorbeeld te noemen.
Soms zijn principes zo gek niet :)
Europese commissie is akkoord met het plan van de Fransen om vluchten te schrappen. Routes die goed met de trein afgelegd kunnen worden. 3 routes om mee te beginnen; van Parijs naar Nantes, Lyon en Bordeaux.

https://www.euronews.com/green/2022/12/ ... -proposals

In het artikel verder het plan om privévluchten te ontmoedigen (hogere belasten, beperkingen, meer transparantie op de vluchten), en ook om een subsidie in te richten voor mensen die hun auto inruilen voor een elektrische fiets.
Marjan schreef:
ma 14 mar, 2022 17:37
Nee hoor, dat is van alle tijden.
Iemand die vroeger lid was van de NCRV ging naar de gristelijke boekhandel en degene die lid was van de VARA keek wel uit om daar een boek te kopen om maar een voorbeeld te noemen.
Soms zijn principes zo gek niet :)
Welja, laten we terugverlangen naar de verstikkende hokjesgeest van de verzuilde maatschappij van voor de jaren 60 van de vorige eeuw. Mij niet gezien.

On-topic: voor ons als fietsers wordt het iig slechter; waar je in het vliegtuig meestal probleemloos een fiets mee mag nemen, is met de treinen die willen concurreren met het vliegtuig, huilen-met-de-pet-op.
Flix schreef:
di 11 apr, 2023 23:57
On-topic: voor ons als fietsers wordt het iig slechter; waar je in het vliegtuig meestal probleemloos een fiets mee mag nemen, is met de treinen die willen concurreren met het vliegtuig, huilen-met-de-pet-op.
Met de nuancering dat dat langzaam betert:
  • Europese verplichting voor minstens 4 fietsplaatsen in nieuwe treinen. In Duitsland en Frankrijk zelfs 8.
  • Vanaf 2024 komt de nieuwe ICE 3Neo in dienst op de verbinding Amsterdam-Frankfurt en Brussel-Frankfurt, met 8 fietsplaatsen. Binnen Duitsland is het nu al goed mogelijk om de fiets mee te nemen op veel langeafstandstreinen (ICE4).
  • In de gerenoveerde Thalys-treinstellen (Ruby) is er plaats voor twee fietsen. Er zijn er al een viertal afgewerkt, nu nog wachten (december??) op de openstelling van de reservering.
  • In de nieuwe generatie TGV-treinen (TGV-M) is er plaats voor 6 fietsen, 100 stellen, indiensttreding 2024-2036, 15 bijkomend bestelde stellen zijn 4-spannig en bedoeld voor internationaal treinverkeer.
  • De nachttreinen komen ook langzaam terug, wat betekent meer mogelijkheden (momenteel al Amsterdam-Wenen en Innsbruck (Nightjet), en vanaf mei Brussel - Amsterdam - Berlijn (European Sleeper).
DriesO schreef:
do 13 apr, 2023 15:00
[*]De nachttreinen komen ook langzaam terug, wat betekent meer mogelijkheden (momenteel al Amsterdam-Wenen en Innsbruck (Nightjet), en vanaf mei Brussel - Amsterdam - Berlijn (European Sleeper).
[/list]
Correctie:
NightJet Nederland <> Innsbruck / Wenen neemt voorlopig geen fietsen mee. Er zijn problemen met deze rijtuigen. Zie overzicht van Fiets-Mee op:
viewtopic.php?f=27&t=38349&p=441057&hil ... en#p441057
Spanje volgt naar Frans model, sorteert voor op een verbod op vluchten daar waar een treinverbinding binnen 2,5uur mogelijk is.

https://www.forbes.com/sites/alexledsom ... l-be-next/
Sinds ik gehoord heb dat er gasten van de TEFAF zijn die 's avonds per privévliegtuig in Wenen gaan dineren om dezelfde avond nog naar Maastricht terug te keren naar hun hotel, een ander verhaal van een middelbareschoolmeisje dat drie dagen naar Rome ging voor bespreking van een schoolopdracht*, vandaag een Belgische krant trots getuigt van iemand die al 25 jaar een koffiepot over de wereld zeult om plaatjes van te maken en op dezelfde dag een blij stukje schrijft over een jonge meid die niet uit het vliegtuig te branden is lijkt me dit een slappe maatregel die bijzonder weinig effect gaat sorteren. M.a.w. iedereen die last heeft van die 2,5 uur vliegt gewoon vérder.

*: opdracht. Geen stage of eindwerk.