Het was een burgerlijke ongehoorzaamheid actie waarbij ieder zijn eigen afwegingen maakte om in de groep te blijven of eruit te stappen. Dat wordt in actie trainingen ook gecommuniceerd.
Verschuilen vind ik niet passend. want waarvoor schuil je? Je zit op verboden terrein. Je begaat een strafbare daad waar je individueel op aansprakelijk gesteld kan worden. De Kmar komt altijd eerst met een officiële waarschuwing dat je op verboden terrein bent en je wordt geacht deze vrijwillig te verlaten.
Je wordt persoonlijk gearresteerd, niet als groep!
Je wordt na de algehele oproep als individu benaderd en nogmaals individueel aangesproken om je te verwijderen.
Blijven resulteert erin dat je als individu afgevoerd wordt als arrestant.
Dat kan hardhandig eraan toe gaan. Hiervoor gelden geweldsinstructies.
Je wordt als individu apart in een cel gezet. Je krijgt een individuele behandeling bij arrestatie.
Je kan individueel voor de rechter komen.
Ik zie dit dan ook niet als groepsdaad. Je kan je bij de rechter niet verschuilen achter de groep.
Uiteraard voelt het wel veiliger om als groep actie te voeren.
Het kan wat meer tijd kosten om een grote groep mensen te verwijderen ben ik met je eens.
Je kan gokken dat men een grote groep laat gaan. Maar als daarvan een gedeelte (bijna 300 arrestaties) blijft, neemt dat tijd in beslag. Mag je hopen dat het een bestuurlijke verplaatsing wordt. Maar houd je rekening mee dat je in de cel beland. Daar niet op rekenen is naïef.
Je kan 6 uur vast gehouden worden. Bij weigeren van identificatie kan dat verlengd worden. Daar gelden protocollen voor.
Het is erg lastig hoor om als arrestant in een politiecel of die van de Kmar, je nog als groep te voelen.
Het is en blijft een individuele keuze.