Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 32 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
Weet niet of er een mod in de zaal is, heb maar even gemeld dat berichten over hoe banden leeg te laten lopen hier niet gewenst zijn imho.

We kunnen er natuurlijk ook gewoon zelf alvast mee stoppen.
Grandonneur schreef:
di 08 nov, 2022 14:17
Weet niet of er een mod in de zaal is, heb maar even gemeld dat berichten over hoe banden leeg te laten lopen hier niet gewenst zijn imho.
Prima om in hetzelfde topic te houden toch? Straks krijgt het allemaal nog een eigen topic...

Of men nu met een groep op een voor onbevoegden verboden terrein zoals een vliegveld rondfietst achtervolgd door marechaussees, zich aan het wegdek op de A12 vastlijmt, met soep gooit naar schilderijen of banden van auto's leeg laat lopen danwel lek steekt...

Voor mij is het allemaal 1 pot nat van dezelfde groep hooligans die geen van allen op mijn sympathie mogen rekenen.
DSC_8560.JPG
Dus als ze er op een andere manier aandacht voor zouden vragen is het wél goed?

Ik heb er eerlijkgezegd ergens ook wel moeite mee hoor, maar die opmerking van die man in het Concertgebouw trof me.
"We zitten midden in een klimaatcrisis en wij zijn als het orkest op de Titanic dat rustig blijft spelen terwijl het schip al aan het zinken is."

Waar ligt de grens?
Voor mij op het moment dat eigendommen van mensen die er niets mee te maken hebben beschadigd worden. (denk ik)
joukon schreef:
di 08 nov, 2022 11:33
Fedor schreef:
di 08 nov, 2022 10:56
Poppink schreef:
zo 06 nov, 2022 11:10
Hier in Twente staken ze banden van dure auto's lek.
Sterker nog: De activisten laten zelfs banden van elektrische auto's (omdat die te groot of te duur zijn in de ogen van de activisten) leeg lopen. Dan vraag ik me af wat de werkelijke agenda van veel activisten is.
Hier passeer je volgens mij een grens.
Degenen die een band lek prikken, maar ook degene die dit weg zet als activisme.
Een simpele zoektocht in de Van Dale levert het volgende resultaat op:

https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... 2pkxHbMKUk

ac·ti·vis·me (het; o)
1
het streven om een idee uit te dragen door bedrijvige werkzaamheid


Of het dan gaat om lek steken of leeg laten lopen, wat mij betreft is er geen verschil. Dit is dus ook activisme. Je hoort met je handen van andermans spullen af te blijven en zeker iemands leven niet in gevaar te brengen. Je kunt ook op andere manieren je idee uitdragen door bedrijvige werkzaamheid.
Poppink schreef:
di 08 nov, 2022 15:20

Waar ligt de grens?
Die grens lijkt me in het wetboek duidelijk omschreven. En aan de rechter om daarover te oordelen.
Jurr schreef:
di 08 nov, 2022 15:42
Poppink schreef:
di 08 nov, 2022 15:20

Waar ligt de grens?
Die lijkt me in het wetboek duidelijk omschreven.
De echte wijzigingen in beleid komen niet voort uit acties die zich binnen de wet afspeelden. De geweldloze acties van Ghandi, Rosa Parks e.d. Waren tegen de toen geldende wetgeving… zo ook de vroege acties van Nelson Mandela, die toen zelfs geweld niet schuwde, als ik juist geïnformeerd ben.
Meningsverschillen mogen er zijn, het naleven forumregels (2a: wet) is een kader waarbinnen we kunnen praten. En ja dat is meer beperkt dan irl.
Even duidelijk zijn: ik roep niet op tot buitenwettelijke acties, spreek alleen mijn begrip en sympathie uit voor de actie(voerder)s
Polling schreef:
di 08 nov, 2022 15:51
Even duidelijk zijn: ik roep niet op tot buitenwettelijke acties, spreek alleen mijn begrip en sympathie uit voor de actie(voerder)s
Sympathie uiten voor hooligans die buitenwettelijke acties uitvoeren? Ook dat lijkt me niet iets wat een plaats verdient op een forum van een vereniging voor fietsreizigers. Ook niet als je met een geschiedenisboek zwaait.
Jurr schreef:
di 08 nov, 2022 15:56
Sympathie uiten voor hooligans die buitenwettelijke acties uitvoeren? Ook dat lijkt me niet iets wat een plaats verdient op een forum van een vereniging voor fietsreizigers.
Het mooie van dit forum is dat iedereen zijn of haar eigen mening mag en kan ventileren.
Elke eigen mening verdient een plaats.
Het grenzen trekken voor wat anderen zouden mogen vind ik persoonlijk een stap te ver gaan.
Jurr schreef:
di 08 nov, 2022 15:56
Polling schreef:
di 08 nov, 2022 15:51
Even duidelijk zijn: ik roep niet op tot buitenwettelijke acties, spreek alleen mijn begrip en sympathie uit voor de actie(voerder)s
Sympathie uiten voor hooligans die buitenwettelijke acties uitvoeren? Ook dat lijkt me niet iets wat een plaats verdient op een forum van een vereniging voor fietsreizigers. Ook niet als je met een geschiedenisboek zwaait.
Daar gaan we het dan niet oer eens worden.
Jurr schreef:
di 08 nov, 2022 14:35

Of men nu met een groep op een voor onbevoegden verboden terrein zoals een vliegveld rondfietst achtervolgd door marechaussees, zich aan het wegdek op de A12 vastlijmt, met soep gooit naar schilderijen of banden van auto's leeg laat lopen danwel lek steekt...

Voor mij is het allemaal 1 pot nat van dezelfde groep hooligans die geen van allen op mijn sympathie mogen rekenen.
Voetbal hooligans snap ik nog. Dat is voor hen een geuzen naam.

Boeren hooligans noemen of fietsers die zich niet aan regels en wetten houden door voetgangersgedeelte met fiets t e doorkruisen en massaal rode stoplicht negeren, automobilisten die door rood rijden, te hard vooral en massaal verkeersborden daarbij negeren, ja de 'wetsovertreder' openbaart zich op vele fronten.

Ook tijdens de klimaatactie op Schiphol Oost was er sprake van strafbare wetsovertreding.
Maar om wetsovertreders nu allemaal weg te zetten als hooligans mist volgens mij onderbouwing.
Poppink schreef:
di 08 nov, 2022 16:07

Het mooie van dit forum is dat iedereen zijn of haar eigen mening mag en kan ventileren.
Kunnen zeer zeker, over mogen valt te twisten. Daar zijn dan weer de forumregels voor om dat aan te toetsen.
Poppink schreef:
di 08 nov, 2022 16:07

Elke eigen mening verdient een plaats.
Het grenzen trekken voor wat anderen zouden mogen vind ik persoonlijk een stap te ver gaan.
Zodoende ben ik het hier dan ook niet mee eens.

Gelukkig heeft men alhier bijvoorbeeld tot minstens viermaal toe het topic weten te verwijderen wat vooraf ging aan die fietsende hooligans die door marechaussees achtervolgd werden op Schiphol. Steeds kwam het weer terug. Helaas.
joukon schreef:
di 08 nov, 2022 16:12
Ook tijdens de klimaatactie op Schiphol Oost was er sprake van strafbare wetsovertreding.
Maar om wetsovertreders nu allemaal weg te zetten als hooligans mist volgens mij onderbouwing.
In beide gevallen gaat het om de wet overtreden in groot groepsverband zodat ze mogelijkheid bestaat je binnen de groep te verschuilen. Juist vanwege de grootte van de groep is het lastig ze aan te pakken.

Even een luchtig voorbeeld hiervan:
Jurr schreef:
di 08 nov, 2022 16:18
Gelukkig heeft men alhier bijvoorbeeld tot minstens viermaal toe het topic weten te verwijderen wat vooraf ging aan die fietsende hooligans die door marechaussees achtervolgd werden op Schiphol. Steeds kwam het weer terug. Helaas.
Gelukkig is dat topic niet meer terug gekomen. Als het was blijven staan en de politie gaan onderzoek doen op welke websites is opgeroepen tot de (uiteindelijk illegale) actie dan was dit forum er niet goed van af gekomen.
joukon schreef:
di 08 nov, 2022 16:12

Maar om wetsovertreders nu allemaal weg te zetten als hooligans mist volgens mij onderbouwing.
Niet allemaal hoor, dat zijn jouw woorden.
Fedor schreef:
di 08 nov, 2022 16:25
Jurr schreef:
di 08 nov, 2022 16:18
Gelukkig heeft men alhier bijvoorbeeld tot minstens viermaal toe het topic weten te verwijderen wat vooraf ging aan die fietsende hooligans die door marechaussees achtervolgd werden op Schiphol. Steeds kwam het weer terug. Helaas.
Gelukkig is dat topic niet meer terug gekomen. Als het was blijven staan en de politie gaan onderzoek doen op welke websites is opgeroepen tot de (uiteindelijk illegale) actie dan was dit forum er niet goed van af gekomen.
Voor zover ik die topics las, was er nergens een oproep tot illegale acties, er is alleen geschreven over een demonstratieve fietstocht naar Schiphol, nergens over het over hekken klimmen en onder vliegtuigen gaan zitten, blokkeren van startbanen o.i.d.
Polling schreef:
di 08 nov, 2022 16:28
Voor zover ik die topics las, was er nergens een oproep tot illegale acties, er is alleen geschreven over een demonstratieve fietstocht naar Schiphol, nergens over het over hekken klimmen en onder vliegtuigen gaan zitten, blokkeren van startbanen o.i.d.
Da's uiteindelijk een kwestie van interpretatie door de instanties. Als blijkt dat de organisatie bij voorbaat al wist dat ze illegale acties zouden gaan uitvoeren worden de oproepen zeker onder een vergrootglas gelegd.
Polling schreef:
di 08 nov, 2022 16:28

Voor zover ik die topics las, was er nergens een oproep tot illegale acties, er is alleen geschreven over een demonstratieve fietstocht naar Schiphol, nergens over het over hekken klimmen en onder vliegtuigen gaan zitten, blokkeren van startbanen o.i.d.
Maar mij verbaasde het niet dat de genoemde strafbare feiten eruit volgden. Jou wel?

Het expliciet benoemen niks strafbaars te doen deed mij al denken dat er rottigheid van ging komen. En zo geschiedde....
En nooit fietst hier iemand door rood.