HansvanderVeeke schreef:Ik wil even ingaan op iets wat al eerder genoemd is, en waar Marco ook op terug komt:
Er zit echt een verschil tussen iemand die huis en haard opgeeft en de wereld op zijn fietsje doorkruist en iemand die lekker een weekendje op pad gaat. Dat houdt niet in dat die scheidslijn heel duidelijk is, verre van dat. Maar dat houdt wel in dat we in de gaten moeten houden dat Wereldfietser zijn het unieke kenmerk van onze organisatie is. Wanneer we dat verliezen, verliezen we het hart van de vereniging.
Ik vraag me af wat dat verschil dan is en waarom dit verschil zo belangrijk is voor de vereniging. Daarnaast komen er een aantal andere vragen bij me op:
- Hoeveel procent van de leden is een 'echte' wereldfietser die 'huis en haard' opgeeft?
- Is het verschil tussen een weekend in Nederland fietsen en 3 maanden in Colombia belangrijk?
- Moet er nog een verschil gemaakt worden tussen 'wereldfietsers' die dit gesponsord doen of geheel op eigen kracht?
- Wanneer ben je een wereldfietser? Licht dit aan de kilometers die je fietst, het aantal dagen dat je op pad bent, de afstand die je van huis bent of welk werelddeel je zit?
- Welk 'uniek' kenmerk neemt de 'wereldfietser' mee en wat betekent dit voor de vereniging?
- Kan de vereniging wel bestaan als we alleen maar 'echte' wereldfietsers hebben?
- Is een 'wereldfietser' beter/slechter/anders dan een Nederlandfietser?
- Moeten 'wereldfietsers' andere rechten/plichten krijgen binnen de verniging?
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk dat dit een essentiele vraag is voor het interim en/of volgende bestuur.
Misschien ter toelichting: Ik ben (nog) geen wereldfietser als ik me met bv Marco vergelijk. Ik ben lid geworden omdat ik veel gebruik maak van het forum en de informatie daarop. Om dan 'gratis' te blijven mee-lurken, vond ik niet juist. Door mijn lidmaatschap probeer ik een steentje bij te dragen in de kosten om dit op deze manier draaiend te houden. Ook het blad sprak me wel aan en vind ik informatief, ook al ben ik geen wereldfietser. En ik denk dat ik, ook zonder huis en haard te verlaten, een bijdrage kan leveren aan deze gemeenschap van fietsers. Mijn insteek is dat we allemaal dezelfde passie delen en dat heeft met fietsen te maken. In binnen- en buitenland. Op korte en lange reizen. Met luxe en zonder luxe.
En dat is de reden dat ik steeds zo'n moeite heb met het onderscheid in 'wereldfietsers'.
Hans,
Een groot gedeelte wat je schrijft doet absoluut niet ter sprake. Zeker niet of een wereldfietser beter is of niet.
Ik zal het proberen beter uit te leggen.
Stel voor ik zou met mijn neefje willen gaan vissen. Ik weet zelf absoluut niets van vissen. Samen met mijn neefje ga ik naar een speciaalzaak en en wordt daar door een allervriendelijkste dame bijzonder goed behandeld. Ik krijg daar alle informatie en na een paar bakjes koffie met een plakje cake (ja, het is een hele goede zaak
) krijg ik er zowaar zin in. Samen met mijn neefje sta ik een paar dagen later te te genieten van de visvangst.
Ik ben naar deze zaak gegaan en niet naar V&D (ja, daar kun je ook visspullen kopen) vanwege de sfeer die er hangt. de sfeer dat men echt weet wat je als visser nodig hebt. Ik zal daarna misschien nooit meer gaan vissen.
De moraal is dat je ergens van harte welkom kunt zijn, dat je er alle info kunt krijgen, dat je een warm gevoel krijgt maar dat datgene wat "verkocht" wordt iets is waar je maar een heel kleine gedeelte van afneemt. Op dat moment voelde ik me heel even een visser en ben daarom naar die zaak gegaan.
Wat de wereldfietser betreft. Mijn voorkeur zou uitgaan om bij de wf om relatief meer energie te steken in onderdelen van het maken van grote fietsreizen die niet door anderen worden behandeld. Dat houdt NIET in dat een rondje over de hei niet zou kunnen, verre van dat. Maar dat houdt wel in dat we bekijken wat fietsreizigers nodig hebben. En echt, wanneer je een jaar over de wereld met je fietsje trekt dan is dat echt wat anders dan een een rondje over de hei. Maar dat houdt NIET in dat fietsers die lekker een rondje over de hei fietsen geen voordeel hebben aan de informatie van de wereldfietser en omgekeerd. Sterker nog: de keren toen wij terug kwamen van een wereldfietsreis was ik blij mensen te ontmoeten die plezier beleefde aan alleen een fietsvakantie. Dat bracht mij weer met beide voeten op de grond.
Daarnaast is er nog een keuze waar je wel of niet energie in steekt. Veel informatieverstrekking voor fietsvakanties wordt ook behandeld door andere media. Daarin zijn we (de wf) niet uniek. We zijn wel uniek in de nichemarkt van wereldfietsen.
Voorbeeld1: laat een ehbo cursus door een "ehbo-cursus-bedrijf" doen maar voeg daar elementen aan toe over ehbo in de tropen, ehbo in koude omstandigheden, wat te doen in de Sahara, enz.
Voorbeeld2: Fietsreparatiecursus die ook ingaat op het repareren van je fiets ergens in Alaska of Bangladesh (misschien gebeurt dat al?)
Voorbeeld3: Informatiemarkt voor verre fietsers. Hoe zorg je ervoor dat je "alles" opgeeft in NL om na een tijdje toch weer lekker terug te kunnen komen.
Voorbeeld4: Survival training.
Voorbeeld5:.....vul maar in.....
Kortom: de discussie is ABSOLUUT niet wat beter of slechter is. Die discussie ga ik met niemand voeren. Het is jammer dat de discussie vaak hierin blijft steken. De discussie zou kunnen zijn: waarin willen we energie steken.
Ik hoop dat ik het zo beter heb uitgelegd.
Ik zal daarnaast ook even antwoord op je vragen geven:
- Hoeveel procent van de leden is een 'echte' wereldfietser die 'huis en haard' opgeeft?
Ik weet het niet exact maar dat zal waarschijnlijk een paar procent zijn. Dan is er een hele grote groep die parttime wereldfietser is en een groep die daar lekker over droomt.
- Is het verschil tussen een weekend in Nederland fietsen en 3 maanden in Colombia belangrijk?
Niet wat de persoon betreft. Wel als je kijkt waarover het moet gaan binnen de wereldfietser.
- Moet er nog een verschil gemaakt worden tussen 'wereldfietsers' die dit gesponsord doen of geheel op eigen kracht?
Snap de vraag niet. Zie geen enkele relevantie
- Wanneer ben je een wereldfietser? Licht dit aan de kilometers die je fietst, het aantal dagen dat je op pad bent, de afstand die je van huis bent of welk werelddeel je zit?
Bepaal je zelf.
- Welk 'uniek' kenmerk neemt de 'wereldfietser' mee en wat betekent dit voor de vereniging?
Hierop kan ik een heeeeeel lang antwoord geven maar een deel heb ik hierboven al beantwoord. Tijdens het aankomend voorjaarsweekend lijkt me dat een leuke discussie bij het kampvuur met een kratje bier en een paar flessen wijn en het vermogen om elkaar te begrijpen. dan komen we daar best wel uit.
- Kan de vereniging wel bestaan als we alleen maar 'echte' wereldfietsers hebben?
Tuurlijk. Een vereniging kan bestaan uit 10 leden en uit 10.000 leden.
- Is een 'wereldfietser' beter/slechter/anders dan een Nederlandfietser?
Een van de meest domme vragen die ik ooit heb gelezen (sorry Hans, dat is niet persoonlijk bedoeld. Ik wil er vooral mee zeggen dat ik ook dit weekend lekker een Nederlandfietser ben)
- Moeten 'wereldfietsers' andere rechten/plichten krijgen binnen de verniging?
Nee, natuurlijk niet.
Hans, ik waardeer enorm dat er mensen zijn zoals jij meedenken met welke keuzes we kunnen gaan maken. Ik zie deze periode dan ook enorm positief in. We hebben nu de mogelijkheid om een richting te kiezen. Als een kind in een snoepwinkel. Leuk om de input van iedereen te lezen.
Groet,
Marco