Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fototoestel voor beginners - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fototoestel voor beginners

Ja, Photoshop kan imponerend zijn. Ik heb het wel op mijn computer staan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal Photoshop Elements gebruik (daarmee heb ik het geleerd). Dat is een stukje simpeler, maar je hebt wel 90% van de functionaliteit. Er bestaan evenwel ook andere uitstekende bewerkingsprogramma's die minder eng zijn. Soms kan je met een paar muisklikken al een groot resultaat bereiken!

Overigens bewerk ik maar een klein deel van mijn foto's hoor. Het merendeel gaat gewoon onbewerkt de mappen in.

RAW is fijn als je van plan bent echt te gaan manipuleren, je kan er heel mooie dingen mee doen. Het is de rauwe data van je sensor. Je kunt alles achteraf bijsturen, je maakt als het ware een tweede (of derde, of vierde etc.) foto, helemaal opnieuw. Je moet er echter wel even tijd in steken en een niet te langzame computer hebben.
In de duurdere camera's zal het wel blijven zitten, maar mijn indruk is dat het juist in de goedkopere camera's hoe langer hoe minder wordt toegepast.

Canon had inderdaad een grove fout gemaakt met die G7, onder andere door RAW er af te halen. Dat hebben ze gelukkig met de G9 hersteld.

Ik zal een van de dagen eens binnen springen bij de bib.
Zou de camera nog gewoon in de winkel liggen? Online vind ik hem zelfs al niet meer (te koop)...

Ik lees dat er hier een aantal personen zijn die graag wat meer de diepte inwillen. En eerlijk gezegd is het ook reuze leuk om van digitale fotografie een hobby te maken.

Hoe maak je de mooiste foto's? Hoe bewerk je foto's en wat zijn Layers? Waarvoor gebruik je RAW? Zelf afdrukken of laten afdrukken?

In de kiosk kun je b.v. bladen kopen zoals Focus. Hierin staan leuke tips en uitleg. Ook nieuwe camera's worden uitvoerig getest. Ook online is er heel wat te vinden over veelvoorkomende technieken.

Genoeg te vinden voor de autodidact dus!

Demy schreef:Hoe maak je de mooiste foto's? Hoe bewerk je foto's en wat zijn Layers? Waarvoor gebruik je RAW? Zelf afdrukken of laten afdrukken?
In de kiosk kun je b.v. bladen kopen zoals Focus. Hierin staan leuke tips en uitleg. Ook nieuwe camera's worden uitvoerig getest. Ook online is er heel wat te vinden over veelvoorkomende technieken.
Het probleem is juist dat er veel te veel te vinden is. 99,9% van wat er te vinden is, is in tienvoud geschreven en van de resterende 0,1% zul je 99% nooit gebruiken.
Leon

Leon schreef:
Demy schreef:Hoe maak je de mooiste foto's? Hoe bewerk je foto's en wat zijn Layers? Waarvoor gebruik je RAW? Zelf afdrukken of laten afdrukken?
Het probleem is juist dat er veel te veel te vinden is. 99,9% van wat er te vinden is, is in tienvoud geschreven en van de resterende 0,1% zul je 99% nooit gebruiken.
Leon
Is dat niet met alles zo? Het aanleggen van een basis kost altijd tijd en moeite en vooral motivatie. Hoofd-en bijzaken kunnen onderscheiden moet je vooral zelf willen. "Door de bomen het bos niet zien" herken ik wel. Zo heeft het b.v. weinig zin je te verdiepen in digitale fotografie indien je de basics van een PC nog niet in je vingers hebt (data-omvang, opslag en hiërarchie). Je kunt ook kiezen voor een cursus zodat iemand je hand vast kan houden. Kan ook reuze gezellig zijn.

Iemand enig idee wat het verschil is tussen de S6500FD en S6000?

Op de Nederlandse site staat enkel de S6500FD.

http://www.fujifilm.nl/fujifilm_com/1d0 ... f124e8bbc6

Sander, het gaat hier om precies dezelfde camera (Europese en Amerikaanse benaming). En je kunt er hier alles over vinden, ook waar je hem kan bestellen:

http://www.dcviews.com/_fuji/s6500.htm

Leon schreef:
Ik heb er zelfs een. (Epson perfection 4990 photo)
Groet,
Leon[/quote]
Tja, maar zowat onbetaalbaar :evil: ! Daar zakt mijn broek van af en ik ga voor ditzelfde bedrag nog veel liever een week in beautiful Engeland fietsen :D ! Ik heb zelf een scanner merk Epson Perfection V100 Photo, prijs € 109,– kan zowel foto's, kleinbeeld negatieven als dia's scannen, met hoge kwaliteit! Pas sinds 2003 heb ik de mogelijkheid om bij het laten ontwikkelen van diafilms ook een CD-rom erbij te vragen. Kost maar 4 euro meer want ik fotografeer nog analoog. De dia's van vóór 2003 kan ik dus mooi scannen en op internet kwakken, prachtig toch?

Sanderdd schreef:Dit lijkt mij een lange sluitertijd? Is dat een soort optie in het fototoestel zelf?
Afbeelding
Dat klopt, zoals Spironski al aangaf heb je een bepaalde hoeveelheid licht nodig om wat te zien op de foto. Bij donker is er minder licht aanwezig, dus kun je vier dingen doen. Diafragma groter maken, sluitertijd langer maken, gevoeligheid van de sensor of film vergroten of meer licht inbrengen.
Om met die laatste te beginnen. Meer licht inbrengen met een flitser is geen optie, het is niet bijzonder subtiel voor de naar je toe rijdende automobilist, maar daarnaast is er geen flitser die zo ver reikt. Er is een combinatie van de andere drie nodig:
Het vergroten van de gevoeligheid is mogelijk, met als nadeel dat je ruis bijzonder goed ziet op zwart.
Het diafragma wordt behoorlijk open gezet.
En de sluitertijd is lang.

Waarom zijn de autolampen dan strepen?
Dit is bewegingsonscherpte. Dit ontstaat doordat een object zich bij het opengaan van de sluiter op een andere plek in beeld staat dan bij het dichtgaan van de sluiter. Dit is in feite altijd het geval door dat de camera beweegt (je ademhaling, de wind) of een bewegend object. Of het ook zichtbaar is hangt af van de snelheid waarmee het beweegt en de sluitertijd. Als het object snel gaat en de sluitertijd is lang dan krijg je een lang spoor zoals op deze foto.
Sanderdd schreef:Ik denk dat het voor mij belangrijk is dat ik op tijd mijn fototoestel aanschaf (rond Pasen), zodat ik al wat kan experimenteren met de sluitertijd...
ik vind de powershot serie (of tweedehands G) daarvoor erg geschikt. De knoppen zijn al vergelijkbaar met een slr en het gebruik is intuitief.
fillemon schreef:is het niet zo, dat er cursussen worden gegeven voor wereldfietsers ?
Ja, en zoals je kan lezen vooral op compositie gericht Bij Rotterdam en Utrecht.
fillemon schreef:wel spironski, welk boek zou jij dan aanraden.
Ga eens zo'n voordeelboeken zaak binnen. Die hebben wel fotoboeken. Die met een beschrijving bij de foto (gemaakt tegen de avond, 's ochtends vroeg, etc) en bij elke foto het diafragma, sluitertijd en asa getal zijn interessant. Dan moet je het jezelf leren.
Verder gaan veel basiscursussen (ROC?) in op die materie.
Even googlen zag ik dit, ziet er wel aardig uit.
fillemon schreef:ik wist niet dat dat zo belangrijk was die raw formaten: als het allemaal wat vooruit gaat dan geen probleem, maar meer uren achter de pc zitten dan achter het fotoapparaat, tja dat is misschien toch teveel voor korneel. de echte fotograaf laat zich hierdoor niet afschrikken. ik wel.
Ach, hoe belangrijk is belangrijk? De beste foto is die welke de eerste keer goed is. Dan maakt JPG of RAW (bijna) niet uit :D
Voor snel bewerken van foto's (RAW, tiff en JPG) is Adobe Photoshop Lightroom wel een optie. Niet alle mogelijkheden van Photoshop, wel alle die nuttig zijn voor het aanpassen van de belichting, uitsnijden e.d. en gemakkelijk toegankelijk. Tegelijk je database.
Photoshop Elements ken ik niet.
Sanderdd schreef:Iemand enig idee wat het verschil is tussen de S6500FD en S6000?
The S6000fd (known as the S6500fd in Europe), dus dezelfde. Alleen zichtbaar dat je een Amerikaan koopt, wel handig.

Martin E. van Doornik schreef:Ik heb zelf een scanner merk Epson Perfection V100 Photo, prijs € 109,– kan zowel foto's, kleinbeeld negatieven als dia's scannen, met hoge kwaliteit!
Is dan met een stuk karton met een gat van 6x6 je probleem niet opgelost?

Spironski schreef:Sander, het gaat hier om precies dezelfde camera (Europese en Amerikaanse benaming). En je kunt er hier alles over vinden, ook waar je hem kan bestellen:

http://www.dcviews.com/_fuji/s6500.htm
Hmm,

Actuele status van dit product: nooit meer leverbaar
Levertijd 29 dagen...
Niet op voorraad Niet op voorraad. Verwachte leverdatum 6-4-2008.
Het product is niet op voorraad. Bestel nu en u krijgt zo snel mogelijk geleverd.

Niet echt goed nieuws precies, ik vrees er eerlijk gezegd voor dat ik de camera nog moeilijk ga vinden zo... Zijn er eventuele opvolgers van dit model ofzo? Of van een ander merk, maar met de zelfde specificaties (ongeveer).

Alvast bedankt

wat kost die sander ?

ik heb hem op ebay.de wel al gezien,
maar niet altijd nieuw. je kan daar eens kijken als je echt dat model wilt.
ik dacht dat het allernieuwste model de 9600 rond de 400 euro kost;

groetes

fillemon schreef:wat kost die sander ?

groetes
In de winkel koste hij 277 euro (aan de hand van webshops...) Ja liever misschien toch maar nieuw. Ja als er een andere camera is die even goed is rond de zelfde prijs is dat voor mij ook goed natuurlijk :)...

Staat hier iets tussen eventueel?

http://www.pixmania.be/be/nl/1660/xx/xx ... derBy=Prix

EDIT:
fillemon schreef:wat kost die sander ?

groetes
Is de 9600 de Europese naam voor de Amerikaanse S9000?
Iemand ervaring met camera's bestellen via Amazon, met cd's komt er altijd 10 euro tax op, is dat ook zo bij camera's?
http://www.amazon.com/Fujifilm-Finepix- ... 071&sr=1-2

Hmm, jammer! Die op Pixmania zijn ook wel leuke camera's, maar geen van die hebben die goede sensor met bijbehorende goede eigenschappen bij duister. Bovendien ben je ook je handbediende zoom kwijt.

Probeer anders de Fuji 9600 te vinden, dat is de grote broer, mèt uitklapscherm, en nog beter!

Oeps, je laatste stuk tekst gemist. Ja, dat is dezelfde camera. Amazon zal wel oké zijn, je betaald alleen wel invoer rechten! Heeft Amazon.de 'em niet?

Ah, kijk: http://www.amazon.de/s/ref=nb_ss_w/302- ... .y=7&Go=Go

En dit is de Nederlandse pagina over de 9600, dus niet de 9500:

http://www.dcviews.com/_fuji/s9100.htm

Hmm jah, dat is wel een mooie camera. Tis wel over mijn budget, ben nog maar student :o Maar ik neem hem zeker inoverweging... Die prijsklasse van die s6500fd vond ik wel goed feitelijk :)

op de duitse ebay kan je de 6500 nog vinden, zelfs nieuw,
de prijs is ongeveer 270 euro zonder verzenden.

groetjes

Had je wel gezien dat de Duitse Amazon ook nog de 9500 voor €299 had? Dus niet de nieuwere 9600 voor €385?
Zó groot is het verschil tussen die twee nu ook weer niet! en het maakt dat je met die 9500 wel bijna binnen het prijsbereik zit van die 6500! En daarvoor krijg je dan wel 3 megapixels en een erg handig klapschermpje extra!

Even voor de duidelijkheid (en bedenk je dat 400 Engelse pond (de prijs toendertijd) ongveer 600 euro is!! :D):
http://www.trustedreviews.com/digital-c ... x-S9500/p3
en:
http://www.trustedreviews.com/digital-c ... S6500fd/p3

Bijna het enige vraagteken dat zij bij de 6500 zetten is dat er voor bijna dezelfde prijs ook nog een 9500 is!

Beetje triest en errug jammer dat dit de laatste modellen zijn waarin Fuji die prachtige sensor heeft gebruikt. Daarna zijn ze mee gaan doen met die idiote megapixel-race, met veel te kleine en mindere ccd's.

Torching Vark schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb zelf een scanner merk Epson Perfection V100 Photo, prijs € 109,– kan zowel foto's, kleinbeeld negatieven als dia's scannen, met hoge kwaliteit!
Is dan met een stuk karton met een gat van 6x6 je probleem niet opgelost?
Nee, heb ook aan gedacht. Gaat niet. Bij het scannen van dia's en negatieven heb je een lichtbron in het deksel nodig en zijn lichtbaan is te smal voor 6 x 6 films.