Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frames en banden - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Frames en banden

Afgelopen weekeinde heb ik onderhoud gepleegd aan de huis-tuin en keuken fiets. van mijn vrouw. Een 11 jarige Giant Tourer. Twee nieuwe Deore tandwielen voor, ketting gesmeerd, stuur en balhoofd gedemonteerd, met nieuw vet weer in elkaar gezet. Frame en velgen in de autowas. Jullie kunnen het wel. Mooi. :lol:
Maar comforttabel fietste hij niet. :cry: Veel trillingen aan stuur en zadel. Tja, wat wil je, hier zaten Schwalble 28-622 bandjes op. En die moeten minimaal 4.5 bar hebben.

Door dit draadje “frames en banden” was ik toch aangespoord om hier maar eens verandering in te brengen. Je kunt wel blijven door fietsen, maar dat is ergens toch zonde. Dus trachtte ik de Schwalbe 50-622 van mijn randanneur hier eens op te leggen. Maar helaas, pindakaas, wat ik eigenlijk ook al verwachte. Dit paste dus niet, problemen met de spatborden.

Dus heb ik bij mijn fietsenmaker twee nieuwe Schwalbe Road Cruisers 42-622 van de Basic Line besteld. Ik heb voor deze banden gekozen omdat de minimale druk 2.5 bar is, in tegenstelling tot hun topband Marathon Supreme 42-622 waarvan de minimale druk 3,5 bar is. Gezien je met deze Road Cruisers dus nog met 1 bar minder kunt fietsen neem ik aan dat deze dan ook nog comfortabeler rijden. Hierbij vind ik deze Road Cruisers vriendelijk geprijsd zijn (€17 per stuk), en kwalitatief ruim voldoende voor huis-tuin en keuken gebruik.

Vandaag heb ik deze nieuwe banden gemonteerd. Om het verschil goed waar te kunnen nemen heb ik vlak van te voren nog even met deze 28-622 gefiets op 4.5 bar over onder andere betonklinkers, kinderkopjes en veldwegen. Direct hierna deze zelfde route met de nieuwe Road Cruisers 42-622 op 2,5 bar. Nou, het verschil is enorm. Het lijkt wel of we een andere fiets hebben. Zo veel, comfortabeler en rustiger stuurgedrag met deze nieuwe banden! Maar ja, het verschil tussen 28-622 en 42-622 in natuurlijk ook wel groot. Voor de duidelijkheid ze evenaren niet het comfort van de Big Apple die op mijn randanneur zitten, maar komen hier wel dicht bij in buurt. Toch leuk als je ziet, hoe je met relatief weinig kosten, het rijgedrag van je fiets zo positief kan beïnvloeden met andere banden.

Bij deze wil ik dan ook iedereen van harte aanbevelen die op zoek is naar een nieuwe vakantiefiets: Zorg dat er minimaal 42-622 bandjes onder kunnen het liefst 50-622! Zo heb je altijd nog wat te kiezen!

Overigens kan ik me niet voorstellen dat de luchtweerstand van bredere banden ten opzichten van smallere banden op een hybride/trekking fiets in de praktijk waarneembaar is. Theoretisch zal dit wel meetbaar zijn.

Tot slot, weet iemand of het inderdaad zo is dat een vouwband meer comfort geeft dan een draadband? Of is dit een broodje aap verhaal?

Fiets ze……..
Roger.

De tovenaar schreef:
Interessant Niko, ik heb juist de ervaring dat mijn nerveus sturende Wizard ligfiets met klein 20 inch voorwiel wat moeilijker, zo niet onmogelijk met losse handen te befietsen is. Naarmate een fiets meer nerveus stuurt en minder rechtuit rijdt wordt het dan niet lastiger met losse handen te kunnen fietsen?

En kan door iets dikkere banden te monteren de naloop groter worden, en daarmee het nerveuze stuurgedrag minder? Of is dit onzin wat ik nu beweer?

Afbeelding
Dat klopt, hoe dikker de band, hoe groter de de naloop wordt.
Je tekening (wat handig en inzichtelijk! Zou meer gedaan moeten worden.) maakt dat duidelijk.
En het gekke is dat mijn 20" Hurricane misschien nog wel nerveuzer dan jouw Wzard stuurt maar veel makkelijker met losse handen te berijden is.
Kijk maar naar Mark Jan Bastian.
Leon heeft gelijk als hij zegt dat met losse handen fietsen iets anders is dan gewoon een rustig of nerveus sturende fiets.
Maar wat is dat precies? Van wat hangt dat allemaal af?
Afstelling, zadel?
niko

Roger schreef:
....Veel trillingen aan stuur en zadel. Tja, wat wil je, hier zaten Schwalble 28-622 bandjes op. En die moeten minimaal 4.5 bar hebben..........verschil tussen 28-622 en 42-622 in natuurlijk ook wel groot. Voor de duidelijkheid ze evenaren niet het comfort van de Big Apple die op mijn randanneur zitten, maar komen hier wel dicht bij in buurt..... Zorg dat er minimaal 42-622 bandjes onder kunnen het liefst 50-622! Zo heb je altijd nog wat te kiezen!
Mooi expeirimentje Roger.

Tot slot, weet iemand of het inderdaad zo is dat een vouwband meer comfort geeft dan een draadband? Of is dit een broodje aap verhaal?[/color]
Geen broodje aap want vanwege de lichtere hieldraad (kunststofdraad ipv staaldraal) weegt een vouwband vaak 60 gram minder. Dus je gaat sneller :wink: .
Nee natuurlijk voel je dit niet. Maar toch.........als toch bezig ben met banden wisselen zou ik voor vouw kiezen + ook nog de lichtere (en lichter lopende binnenbanden) geeft wel een lekker gevoel tussen de oren.
Je kan ook uit eten gaan voor die paar tientjes maar investeren in banden geeft een langere prettige nasmaak :lol: .

nikopaul schreef: Dat klopt, hoe dikker de band, hoe groter de de naloop wordt.
Je tekening (wat handig en inzichtelijk! Zou meer gedaan moeten worden.) maakt dat duidelijk.
En het gekke is dat mijn 20" Hurricane misschien nog wel nerveuzer dan jouw Wzard stuurt maar veel makkelijker met losse handen te berijden is.
Kijk maar naar Mark Jan Bastian.
Leon heeft gelijk als hij zegt dat met losse handen fietsen iets anders is dan gewoon een rustig of nerveus sturende fiets.
Maar wat is dat precies? Van wat hangt dat allemaal af?
Afstelling, zadel?
niko
Zo'n dikkere band maakt waarschijnlijk niet veel uit als ik de formule eens bekijk op http://www.kreuzotter.de/english/elenk.htm scheelt het een paar mm in de naloop. Wat veel meer uit kan maken is de vorksprong. Ik meen dat de Hurricane een wat rechtere vork had dan de Wizard. Het kan ook liggen aan de gewichtsverdeling, op een Wizard zit je meer rechtop.
Ik ben benieuwd hoe het rijgedrag wordt als ik de verende voorvork heb gemonteerd (met schijfrem) en een dikkere ballonband (Big Apple) erop heb gelegd (paste niet in de oude vork). In elk geval hoop ik dat het rijgedrag nóg comfortabeler wordt. :)

Roadster schreef:Roger schreef:
Tot slot, weet iemand of het inderdaad zo is dat een vouwband meer comfort geeft dan een draadband? Of is dit een broodje aap verhaal?[/color]
Geen broodje aap want vanwege de lichtere hieldraad (kunststofdraad ipv staaldraal) weegt een vouwband vaak 60 gram minder. Dus je gaat sneller :wink: .
Nee natuurlijk voel je dit niet. Maar toch.........als toch bezig ben met banden wisselen zou ik voor vouw kiezen + ook nog de lichtere (en lichter lopende binnenbanden) geeft wel een lekker gevoel tussen de oren.
Je kan ook uit eten gaan voor die paar tientjes maar investeren in banden geeft een langere prettige nasmaak :lol: .
Met vouwbanden ben ik dan weer veel huiveriger. Bij mij komen alleen vouwbanden erop als ze erg strak om de velg passen. Dus geen vouwbanden die zonder bandenlichters te verwijderen zijn. Ik heb er geen zin in dat m'n vouwband (vooral voor) van m'n velg vliegt na een plotselingen lekke band. Ik heb al eens iemand in het struweel zien liggen die daardoor een bocht gemist heeft.

De tovenaar schreef:
Zo'n dikkere band maakt waarschijnlijk niet veel uit als ik de formule eens bekijk op http://www.kreuzotter.de/english/elenk.htm scheelt het een paar mm in de naloop. Wat veel meer uit kan maken is de vorksprong. Ik meen dat de Hurricane een wat rechtere vork had dan de Wizard. Het kan ook liggen aan de gewichtsverdeling, op een Wizard zit je meer rechtop.
Ik ben benieuwd hoe het rijgedrag wordt als ik de verende voorvork heb gemonteerd (met schijfrem) en een dikkere ballonband (Big Apple) erop heb gelegd (paste niet in de oude vork). In elk geval hoop ik dat het rijgedrag nóg comfortabeler wordt. :)
Kan je bij jouw fiets het dempertje verstellen en in het achterste gaatje vast zetten? Je balhoofdbuis komt dan iets platter te staan. Je stoelhoek compenseer je weer door die iets rechterop te zetten. Of gaat dat niet bij een Wizard?
Dat werkte bij mij goed. Scheelde erg veel.
groet, niko

Hoi Niko,
De demper kan ik wel verstellen, maar de stoelhoek niet zoals bij de Hurri. Overigens is de verende voorvork iets hoger en samen met de big apple zal dat de rij eigenschappen ook beïnvloeden.

Schlauch schreef: Het stuurgedrag wordt los van de zit bepaald. Het is wel zo dat als je een fiets maakt met een andere zit, je destuurmaten moet aanpassen omdat er meer of minder gewicht op het voorwiel rust waardoor het sturen anders is.
Jacq.
Kan je proberen voor mij een en ander inzichtelijk te maken wat je precies bedoelt met 'de stuurmaten' en 'een andere' zit dmv een tekening. Ik wil je blijven begrijpen!
niko

een argument pro 26" is de wielsterkte

in hoeverre telt dit als 622-50 (28") banden gebruikt worden ?

aangenomen dat 622-50 de wiel-belasting reduceren



als een dikke band hard wordt opgepompt
geldt het comfortvoordeel niet meer

Roger. Mooi dat het experiment met bredere 42mm banden op een bestaande hybride goed werkte. Je ervaringen zijn gelijk aan de mijne (met de nieuwe Schwalbe Marathon in 42 mm). Je maakt zonder dat het extra kost een bestaande fiets heel wat geschikter voor vakantie gebruik. Over het comfort van vouwbanden kan ik dit zeggen. De hieldraad hoort denk ik niets uit te maken: het comfort van banden komt voort uit de luchtinhoud en de souplesse van het karkas. Wel zijn de meeste vouwbanden te vinden in het lichtere soepele segment.

Macdavid. 26 inch wielen zijn wat sterker omdat de velg stijver is door de geringere omtrek, en omdat de spaken korter zijn. Een bredere soepelere band spaart het wiel omdat de klappen een beetje worden opgevangen (hetzelfde geldt voor een verend zadel of een verende zadelpen).

Wim

de keuze "gewone" spatborden voor 50-559 is beperkt :
sks en ...

of is dit niet juist ?

Inderdaad, maar er is toch niets mis met SKS? Als je het mooier wilt en niet vies bent van retro kun je nog kijken naar de bloedstollend mooie alu spatborden van het Japanse Honjo , of naar de rvs spatborden van de Franse framebouwer Gilles Berthoud. Ik heb echter zo snel van beide alleen maar smallere 26 inch spatborden kunnen vinden.
Wim

misschien niets mis met sks

bij de wielgrootte-keuze 559 / 622
kan men de beperktere keuze spatborden volstrekt negeren ?

Er is niets mis met SKS en in 559 en 622 is er ruime keus aan breedte, en alles in zilver of zwart. Zoals gezegd, als je toch iets anders zoekt is er niet veel keus (behalve soms wat heel goedkope rommel). Als je iets moois wilt is er alleen Honjo of Gilles Berthoud, maar voorzover ik weet nog niet voor 50 mm brede 559 banden.
Wim

Er is megaveel over geschreven, maar met lichte bagage <8kg ,redelijk tot tamelijk goede fietspaden/wegen (zoals eerder door iemand opgemerkt: 'goed' is voorbehouwen aan de auto) is naar mijn gevoel toch 23 of 25 mm prima want het snelst.Met een verend zadel en dik schuim om het stuur valt het comfort ook erg mee.Onderschat dat laatste trouwens niet en niet alleen voor trillingen op te vangen (dooie/pijnlijke handen anyone?)

Lees ook goed: GEVOEL want ik heb waarschijnlijk slechts 5 of 10 % van de ervaring van het gemiddeld lid hier .

Vooral Wim (Willem voor vrienden wsl. waar ik waarschijnlijk niet onder ga vallen :) )zal uit zijn vel springen van verontwaardiging.
Ik kan alleen maar fantaseren wat hij en de meeste anderen op dit forum voor moordgedachten hebben wanneer ze een groepje amateur wielrenners op naaldbandjes langs zien sjeezen .

OK: zij,en ook ik zijn geen wereldfietsers maar zoals dit hoeft het ook weer niet http://www.wereldfietser.nl/phpbb/posting.php

:wink: :wink:

Andere mogenlijke verklaringen voor mijn zwaar deviante mening en mogenlijke psyschische waanideeen het volgende;

Mijn eerste ervaring met een hypermoderne snelle 26 '"MTB was snel afgelopen ,binnen 100 meter in het bijna-donker sloeg ik over de kop ,wegens superstrakke remmen (hydraulische monstertruck remmen ?)
En ik kan je verzekeren dat dat geen prettige ervaring was .
(Wie is er wel eens over de kop gegaan en waarom ;nieuw draadje svp :) )

Mijn ouerwetse randonneur(?nooit eerder van gehoord tot dit forum ,of heb ik een radoneurette? )kan eenvoudigweg niet blokkeren .
Anyway ,ik snap niet waarom van mijn 2 haast identieke (gewicht ,soepel schijnen te lopende)
fietsen de een zo duidelijk veel sneller is dan de ander.
De langzaamste met een bredere achterband en iets meer profiel dan de snelste .
Maar ik moet toegeven dat ook ik niet geloof dat dat het verschil helemaal verklaart.
dat is meer voor de expert en dat ben ik dus niet .
Ik denk meer: hoe leg ik op redelijk tot goede wegen het snelst 20 KM af .
50 MM of 25 MM ,met lichte bagage
Ietwat overdreven misschien maar Wim lijkt mij ook ietwat te overdrijven in zijn hang naar grotere diameters.
Ik kies dus 25 MM .


ok images lukken niet so what?

Haha! Leuk stukje. En ik kan het heel goed volgen, als jij een deviante mafkees bent doe ik met je mee :lol:
Als je hard (>25 km/u) rijdt zijn smallere banden echt wel algemeen in het voordeel. Als ze in de tour de France met dikke banden gaan rijden trek ik mijn bewering wel in :wink:
Leon

Dankjewel Leon

Zelf heb ik de indruk dat het voordeel zelfs iets eerder optreed ,maar dat kan ik niet bewijzen .
Xedni

xedni schreef:Dankjewel Leon

Zelf heb ik de indruk dat het voordeel zelfs iets eerder optreed ,maar dat kan ik niet bewijzen .
Xedni
Hoe langzamer je rijdt, des te groter de winst van een lage rolweerstand. Het aandeel van de luchtweerstand neemt immers met een 3e macht af. Een smalle band heeft wel minder luchtweerstand en het gestuiter wordt vaak verward met licht lopen.
Afbeelding

(doe mij maar =>30mm als ik een dag op de fiets zit)

Bedoel je nou wat je zegt met dat plaatje ?
Of zegt je plaatje wat je bedoelt ,?

Plaatje zegt zo groot mogelijk en,, ,alle mogelijke natuurkundige berekeningen.
Groot grof en nog eens idem .LANGZAAM

Wil zou zijn minimaal 5cm hoofdschuddend
na onderhandelingen moeten toegeven .
Dat hij gelijk heeft tov 23mm fietsers .?
Hehe

m-gineering schreef: Een smalle band heeft wel minder luchtweerstand en het gestuiter wordt vaak verward met licht lopen.
(doe mij maar =>30mm als ik een dag op de fiets zit)

Dus 32 mm zou kunnen
das niet hetzelfde als 42 mm