Afgelopen weekeinde heb ik onderhoud gepleegd aan de huis-tuin en keuken fiets. van mijn vrouw. Een 11 jarige Giant Tourer. Twee nieuwe Deore tandwielen voor, ketting gesmeerd, stuur en balhoofd gedemonteerd, met nieuw vet weer in elkaar gezet. Frame en velgen in de autowas. Jullie kunnen het wel. Mooi.
Maar comforttabel fietste hij niet. Veel trillingen aan stuur en zadel. Tja, wat wil je, hier zaten Schwalble 28-622 bandjes op. En die moeten minimaal 4.5 bar hebben.
Door dit draadje “frames en banden” was ik toch aangespoord om hier maar eens verandering in te brengen. Je kunt wel blijven door fietsen, maar dat is ergens toch zonde. Dus trachtte ik de Schwalbe 50-622 van mijn randanneur hier eens op te leggen. Maar helaas, pindakaas, wat ik eigenlijk ook al verwachte. Dit paste dus niet, problemen met de spatborden.
Dus heb ik bij mijn fietsenmaker twee nieuwe Schwalbe Road Cruisers 42-622 van de Basic Line besteld. Ik heb voor deze banden gekozen omdat de minimale druk 2.5 bar is, in tegenstelling tot hun topband Marathon Supreme 42-622 waarvan de minimale druk 3,5 bar is. Gezien je met deze Road Cruisers dus nog met 1 bar minder kunt fietsen neem ik aan dat deze dan ook nog comfortabeler rijden. Hierbij vind ik deze Road Cruisers vriendelijk geprijsd zijn (€17 per stuk), en kwalitatief ruim voldoende voor huis-tuin en keuken gebruik.
Vandaag heb ik deze nieuwe banden gemonteerd. Om het verschil goed waar te kunnen nemen heb ik vlak van te voren nog even met deze 28-622 gefiets op 4.5 bar over onder andere betonklinkers, kinderkopjes en veldwegen. Direct hierna deze zelfde route met de nieuwe Road Cruisers 42-622 op 2,5 bar. Nou, het verschil is enorm. Het lijkt wel of we een andere fiets hebben. Zo veel, comfortabeler en rustiger stuurgedrag met deze nieuwe banden! Maar ja, het verschil tussen 28-622 en 42-622 in natuurlijk ook wel groot. Voor de duidelijkheid ze evenaren niet het comfort van de Big Apple die op mijn randanneur zitten, maar komen hier wel dicht bij in buurt. Toch leuk als je ziet, hoe je met relatief weinig kosten, het rijgedrag van je fiets zo positief kan beïnvloeden met andere banden.
Bij deze wil ik dan ook iedereen van harte aanbevelen die op zoek is naar een nieuwe vakantiefiets: Zorg dat er minimaal 42-622 bandjes onder kunnen het liefst 50-622! Zo heb je altijd nog wat te kiezen!
Overigens kan ik me niet voorstellen dat de luchtweerstand van bredere banden ten opzichten van smallere banden op een hybride/trekking fiets in de praktijk waarneembaar is. Theoretisch zal dit wel meetbaar zijn.
Tot slot, weet iemand of het inderdaad zo is dat een vouwband meer comfort geeft dan een draadband? Of is dit een broodje aap verhaal?
Fiets ze……..
Roger.
Maar comforttabel fietste hij niet. Veel trillingen aan stuur en zadel. Tja, wat wil je, hier zaten Schwalble 28-622 bandjes op. En die moeten minimaal 4.5 bar hebben.
Door dit draadje “frames en banden” was ik toch aangespoord om hier maar eens verandering in te brengen. Je kunt wel blijven door fietsen, maar dat is ergens toch zonde. Dus trachtte ik de Schwalbe 50-622 van mijn randanneur hier eens op te leggen. Maar helaas, pindakaas, wat ik eigenlijk ook al verwachte. Dit paste dus niet, problemen met de spatborden.
Dus heb ik bij mijn fietsenmaker twee nieuwe Schwalbe Road Cruisers 42-622 van de Basic Line besteld. Ik heb voor deze banden gekozen omdat de minimale druk 2.5 bar is, in tegenstelling tot hun topband Marathon Supreme 42-622 waarvan de minimale druk 3,5 bar is. Gezien je met deze Road Cruisers dus nog met 1 bar minder kunt fietsen neem ik aan dat deze dan ook nog comfortabeler rijden. Hierbij vind ik deze Road Cruisers vriendelijk geprijsd zijn (€17 per stuk), en kwalitatief ruim voldoende voor huis-tuin en keuken gebruik.
Vandaag heb ik deze nieuwe banden gemonteerd. Om het verschil goed waar te kunnen nemen heb ik vlak van te voren nog even met deze 28-622 gefiets op 4.5 bar over onder andere betonklinkers, kinderkopjes en veldwegen. Direct hierna deze zelfde route met de nieuwe Road Cruisers 42-622 op 2,5 bar. Nou, het verschil is enorm. Het lijkt wel of we een andere fiets hebben. Zo veel, comfortabeler en rustiger stuurgedrag met deze nieuwe banden! Maar ja, het verschil tussen 28-622 en 42-622 in natuurlijk ook wel groot. Voor de duidelijkheid ze evenaren niet het comfort van de Big Apple die op mijn randanneur zitten, maar komen hier wel dicht bij in buurt. Toch leuk als je ziet, hoe je met relatief weinig kosten, het rijgedrag van je fiets zo positief kan beïnvloeden met andere banden.
Bij deze wil ik dan ook iedereen van harte aanbevelen die op zoek is naar een nieuwe vakantiefiets: Zorg dat er minimaal 42-622 bandjes onder kunnen het liefst 50-622! Zo heb je altijd nog wat te kiezen!
Overigens kan ik me niet voorstellen dat de luchtweerstand van bredere banden ten opzichten van smallere banden op een hybride/trekking fiets in de praktijk waarneembaar is. Theoretisch zal dit wel meetbaar zijn.
Tot slot, weet iemand of het inderdaad zo is dat een vouwband meer comfort geeft dan een draadband? Of is dit een broodje aap verhaal?
Fiets ze……..
Roger.