Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IDWorx Easy Rohler : slingert dus toch niet - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

IDWorx Easy Rohler : slingert dus toch niet

Roger schreef:Hoi HJ,
Is het niet zo dat het comfort effect van deze ballonband teniet word gedaan bij 3,5 bar?
Onbeladen fiets ik met 2,5 bar. Bij 3 bar of meer wordt bij mij duidelijk meer trillingen door gegeven aan zadel en stuur.
Ik ben erg benieuwd of de nieuwe band nu voldoet. Wil je dit even laten weten op dit forum?
Groetjes, Roger.
Dikke banden hebben ook voordelen als je ze hard oppompt. Fiets maar eens met 28mm-bandjes over klinkerbestrating.
Leon

Ik fiets bij een zwaar beladen vakantiefiets altijd met de maximaal toegestane druk in het achterwiel, en 1 bar minder dan dat in het voorwiel. Met de tandem ging ik er zelfs nog wat overheen.
Door het grotere gewicht met belading veert zo'n hard opgepompte band vaak ongeveer net zover in als een minder zwaar opgepompte band die minder hoeft te dragen. Ook dan geeft een brede band dus heel wat meer comfort dan een smalle band.
Hier zitten twee nadelen aan. Het eerste nadeel is dat je zulke banden vaker moet bijpompen (banden met hoge druk verliezen die druk ook weer sneller, en in een brede band moet ook nog eens veel lucht). Dat is een van de redenen waarom ik autoventielen gebruik, en verder heb ik een drukmeter en een goede pomp bij me. Het tweede nadeel van zulke harde banden is dat je wel wat oncomfortabeler rijdt als je ineens zonder bagage boodschapen gaat doen of een tochtje maakt. Het verschil is dan opmerkelijk groot. Je zou ze dan wat leeg kunnen laten lopen, maar ik ben echt te lui om ze daarna weer te moeten oppompen.
Maar hoe gaat het nu met de IDWORX?
Wim

Ik wil gewoon weten hoe het verhaal is afgelopen. Er was de suggestie dat het aan de SON naaf kon liggen, maar of dat ook zo was hebben we niet gehoord. Verder was er de suggestie dat het kwam door te zachte banden. Maar of harder oppompen geholpen heeft weten we niet.
Wim
merlinki schreef:...slingert en zwalpt net als een Aldi-fiets van € 250.
Ik hoop wel dat dit een ervaring uit eerste hand is? Ik heb met mij Aldi fiets namelijk met volle bepakking nergens last van... maar goed die was € 100,- duurder... en de hoogste heuvel tot heden bereden moet ergens rondom Kootwijkerbroek hebben gelegen ;-)

Referend aan het onderwerp slingerde id works, het volgende:
Onderweg in Frankrijk kwam ik twee fietsers tegen die een spinternieuwe id works hadden en vonden dat die fiets erg slingerde. Ik heb er even op gefietst. Verschrikkelijk als je het vergelijkt met mijn Avaghon 28 series van inmiddels 1,5 jaar oud en bijna 8000 km verder die gewoon lekker stevig rechtuit z'n verdere km blijft maken. Rob

Ik wil dus nu nog veel sterker weten hoe het verhaal is afgelopen. Ik wil niet weten wat het zou kunnen zijn, maar wat het was/is.
Wim

:shock: Ik ook graag

Ik weet niet op welke ID Worx ik afgelopen Fiets en Wandelbeurs ik proef gereden heb maar twee dingen vielen me op. Waarom de kettingkast nou niet helemaal dicht zat (de uitsparingen bij het voorste tandwiel zullen uiteindelijk toch regen en modder binnenlaten, lijkt me) en, warempel, het wat wiebelig rijgedrag.

Ik rij met veel plezier op mijn Koga en ik draag Gaastra een heel warm hart toe en ik hoop dat het allemaal goed komt met de fiets der fietsen.

Ik was onder de indruk van de het feit dat ik op zo'n weldoordachte fiets reed, en voor het eerst met Rohloff. De details weet ik niet meer, zelfs de wielmaat niet. Hij was onbeladen. Maar bij de eerste impressie hoorde zeker dat ik de fiets wiebelig vond, wat ik niet verwachtte.

Als je me onder hypnose brengt :shock: dan kan ik me vast meer herinneren :lol: .

bikelike schreef:Ik was onder de indruk van de het feit dat ik op zo'n weldoordachte fiets reed, en voor het eerst met Rohloff. De details weet ik niet meer, zelfs de wielmaat niet. Hij was onbeladen. Maar bij de eerste impressie hoorde zeker dat ik de fiets wiebelig vond, wat ik niet verwachtte.

Als je me onder hypnose brengt :shock: dan kan ik me vast meer herinneren :lol: .
Als je na een fietsvakantie een keer zonder bagage gaat rijden vindt je dat ook van je eigen fiets. Fietsen verschillen nogal en je kunt aan heel veel wennen, goed of slecht.

Ik noem het bewust impressie. Ik merk het op in dit in het kader van het onderwerp.

Mijn trouwe 30 jaar oude Eddy Merckx randonneur wiebelt veel meer als hij beladen is. Mijn nieuwe lief, een nog stalen Koga Terraliner, behoeft alleen en lichtgevuld stuurtasje en schuift als een fiere madam over weg en macadam. Beladen is zij een lust voor mij. Nog stabieler!

Waar het lijken kraken van een zadel soms zijn bron vindt in de zadelpen, waar een schoenveter tikkend op een cranck een losse trapas doen vermoeden, is de dans van de Idworx misschien te vinden in het samenspel met de wielen. Zou het uitwisselen van wielen Itsie tot een overweldigende ballerina maken, die ook de tonnen van zonden der mensheid onverschrokken draagt? Of misschien zit het 'm de bagagedragers?!?

Waarlijk een spannende kwestie.

Hallo beste mensen

bedankt voor de talrijke en boeiende reacties.
Mijn excuses dat ik zelf nu pas antwoord; maar hier is dan mijn verslag.

Ik had hier een bericht gepost over mijn slingerende Idworx omdat ik ook de mening wou van fietsspecialisten zònder commerciële belangen. Tegelijkertijd had ik het aan mijn dealer gevraagd en die zei gewoon, meer druk op je banden zetten. Dat deed ik (4 bar voor, 4,5 bar achter) en heb er twee maand lang mijn woon-werk verkeer mee gedaan. De fiets rijdt nogal hard, er is een (klein) verlies aan comfort.
Ik heb gedurende die twee maand geen tijd gehad om de fiets mét bagage te testen, dus ik heb het simpele advies van mijn dealer ook niet kunnen testen al die tijd.

Nu vandaag heb ik eindelijk eens een test gedaan met volle bepakking, 18 kilo achter, 10 kilo voor, geen stuurtas, en dus de hogere (correcte) druk. De fiets rijdt prima. Geeft geen kick. Niets meer te merken van het geslinger van op vakantie. Hij stuurt bijzonder aangenaam, zelfs met één vinger, aan hoge snelheid in de afdaiingen. Bergop rechtop de trappers is ook geen probleem meer. In afdalingen en vlakke stukken kon ik zonder handen rijden en de fiets bleef stabiel als een trein. Eindelijk had ik het gevoel dat mijn aankoop toch de juiste is geweest. Bandendruk verhogen met een degelijke pomp tot 4 bar helpt dus wél.

Op reis had ik geen pomp met teller mee. Eerst had ik met relatief slappe banden gereden: slingerde als hel. Daarna er hopen meer lucht bijgepompt, het ging iets beter maar de fiets slingerde nog steeds. Vandaar dat ik initieel gezegd had, dat bandendruk verhogen niet hielp.

Conclusie van het verhaal: ik wist niet dat bandenspanning zo belangrijk was. En de Idworx Easy Rohler is wel een droom van een fiets.

Ook ben ik aangenaam verrast door de betrokkenheid die Gerrit Gaastra toont; hij heeft (wschl na het lezen van dit forum) zelf mijn dealer gecontacteerd, die vervolgens mij gecontacteerd heeft.

Ik ga met deze fiets vroeg of laat eens tot in Japan rijden. Dat zal dan de echte test worden :-)

Dit wil ik ook nog meegeven: zonder bepakking, kan je met die Schwalbe Marathon Supreme's alle kanten op. 2, 3, 4 bar: jouw keuze. De Easy Rohler blijft rijden zoals het hoort.

groeten,

Merlijn

merlinki schreef:Op reis had ik geen pomp met teller mee. Eerst had ik met relatief slappe banden gereden: slingerde als hel. Daarna er hopen meer lucht bijgepompt, het ging iets beter maar de fiets slingerde nog steeds. Vandaar dat ik initieel gezegd had, dat bandendruk verhogen niet hielp.

Conclusie van het verhaal: ik wist niet dat bandenspanning zo belangrijk was. En de Idworx Easy Rohler is wel een droom van een fiets.
Een topeak mini-pompje (ik gebruik de turbo morph) met drukmeter vind ik nu toch wel een absolute noodzaak op reis hoor. Om de week de druk eens controleren is echt niet overdreven hoor.

Of dat met zo'n Topeak moet weet ik niet. Schwalbe levert ook van die handige pastic metertjes die nog behoorlijk accuraat zijn en niets wegen. Onderweg pomp ik mijn banden meestal op bij de benzinepomp (ik heb autoventielen). Een 50 mm brede band heeft zoveel inhoud, dat als je dat ook nog op 5 bar wilt oppompen je met elke handpomp veel te lang bezig bent voor mijn smaak. Als ik met bagage rijdt probeer ik de achterband inderdaad op het maximum te houden dat de fabrikant aangeeft, en de voorband 1 bar minder. Dat betekent meestal elke paar dagen een beetje bijpompen (als het ervan komt).
Wim

Fijn dat het raadsel is opgelost en de fiets goed bevalt.

Toch vraag ik me af hoe dat gaat op onverharde bergwegen. Dan wil je voor het comfort (en soms de zachte ondergrond) wat minder druk in de banden, minder dan 4 bar. Natuurlijk fiets je dan ook minder hard, zeker naar beneden. Heffen die twee (minder druk, langzamer fietsen) elkaar op, of is de deze fiets niet zo geschikt voor onverharde bergwegen?

Mooi!!

Ik doe vanaf nu bij elke idworx (2008) een digitale Schwalbe Airmax Pro luchtdrukmeter.

digitale Schwalbe Airmax Pro luchtdrukmeter :?:

Hoe ruk je een reactie uit zijn verband?

Schlauch schreef:
liz schreef:Kun jij de (ovedreven) lange liggende achtervorklengte verklaren ?
Nou in het nieuwe fietstijdschrift B&T hebben ze daar een verwoede poging toe gedaan bij het vergelijk van twee trekkingfietsen.
Een lange liggende achtervork zou garant staan voor een goed rijgedrag.
Wat overdreven lange lig. achtervorken?? ER of de OR?