Geplaatst: vr 11 mei, 2007 15:01
Over tot de orde van de dag. Wat een boel leuke reakties! Maar eerst dit:
Marieke schreef (Spinnetje, 7 mei):
p.s ik denk dat Flipse te lang in zijn uppie on the road is. Hij heeft te veel tijd om over dit soort dingen na te denken.
Klinkt bijna als een compliment, maar ik vrees dat het zo niet bedoelt is. Gelet op sommige reakties in het forum, uitspraken van sommige politici in Nederland en de algehele ontwikkeling in dat land, zou ik zeggen: er zouden meer mensen op de fiets moeten stappen.
Marieke heeft echter wel gelijk: ik heb hier veel over nagedacht, omdat ik daar inderdaad de tijd voor heb in mijn uppie.
Ik vind de discussie zeer leerzaam want ik had gedacht dat wij in Nederland al veel verder waren met de emancipatie van de vrouw. 'ooit van emancipatie gehoord' of 'ik heb echt niet 2/3 van jouw spierkracht' en nog veel meer, maakt echt dat ik daarin mijn ongelijk moet bekennen.
God zij dank zijn vrouwen niet gelijk aan mannen. Vrouwen zijn gelijkwaardig aan mannen maar niet hetzelfde. Wat zou het vreselijk zijn als ze wel gelijk zouden zijn. Ik ben oud genoeg om Nederland meegemaakt te hebben toen vrouwen niet als gelijkwaardig werden beschouwd (en dat is helemaal niet zo lang geleden). Als ik sommige reacties lees dan constateer ik dat het met de emancipatie nog helemaal niet zo ver is Nederland als altijd wel wordt beweerd/gedacht. Echte gelijkwaardigheid betekent voor mij dat je zonder enig probleem ook de verschillen onderkend en daar dan ook niet moeilijk over doet. De gemiddelde vrouw schijnt beter te zijn in communicatie en de gemiddelde man beter in wiskunde. So what, maak er gebruik van en ieder die denkt dat hij of zij superieur is aan de ander omdat zijn of haar helft van de mensheid ergens gemiddeld beter in is moet voor mij naar een Verplichte Emancipatie Cursus (te organiseren door Rita Verdonk).
Er zijn mannen en vrouwen die blijkbaar menen dat emancipatie betekent dat je allebei precies hetzelfde moeten kunnen en door die 'valse' emancipatiegedachte ontstaat er ontkenning over een vaststaand feit dat vrouwen minder spierkracht hebben. Er zijn twee redenen voor dat laatste: per kilo lichaamsgewicht hebben zij minder spier en ze zijn lichter. Gemiddeld heeft een vrouw tweederde van de spierkracht van een man. Vrouwen hebben daarintegen in verhouding veel meer vet dan mannen, maar ik betwijfel of ze daar gelukkig mee zijn.
Ga maar zoeken op internet (nl.wikipedia.org bv) naar de feiten en als je daar nog steeds problemen mee hebt dan moet je naar de VEC.
Je gaat als vrouw toch ook niet op een mannenzadel zitten omdat je gelijk wil zijn? (ikzelf fiets overigens op een vrouwenzadel).
Sommige reageren met 'wij doen het al jaren zus of zo en dat bevalt prima'. Blijven doen! Ik heb het stuk geschreven voor die mensen waarbij het mis gaat of is gegaan.
Sephi schreef op 9 mei:
luchtweerstand overwinnen? het vrouwelijk lichaam waar jij over praat is kleiner qua frontaal oppervlak (minder massa), en naar ik vermoed ook nog wat aerodynamischer gevormd.
Ik schreef volgens mij over de tassen: als de man en de vrouw dezelfde tassen hebben dan is de vrouw sterk in het nadeel, maar ook in de lichaams-lucht-weerstand is de vrouw in het nadeel. Ik denk ten eerste dat het meer 'aerodynamischer gevormd' zijn, mede door de kleding niet, zo'n groot voordeel oplevert, als het al bestaat. Veel belangrijker is dat bij de man de verhouding oppervlakte/volume gunstiger is dan die van de vrouw. Hoe groter de inhoud hoe minder oppervlakte in verhouding. Een olifant heeft in verhouding veel minder huid dan een muis.
Een man ondervindt dus nauwelijks meer luchtweerstand, terwijl hij wel 50% meer vermogen heeft. Het is juist de reden waarom een man harder gaat. Vergeet niet dat een vrouw gemiddeld 85% van het gewicht van de man heeft en aangezien spieren zwaarder zijn dan vet, meer dan die 85% aan volume.
Willem Jongman schreef op 7 mei over de onnodig zware fiets van vrouwen. Volgens mij heb je hartstikke gelijk Willem. Ik heb vrouwen gezien met stalen frames, 26 inch banden met de breedste Marathon XR erop. Vrouwen kunnen volgens mij prima fietsen met een licht alluminumframe, 28 inch wielen en smallere banden, als het totaal gewicht tenminste beneden de iets van 100 kilo blijft (niet wetenschappelijk van mij, gewoon een gok. Ik meen wel verstand te hebben van fietsen maar heb dat niet van fietsen). Het is echter verstandig om bij de voorbereiding al te bedenken welke fiets je echt nodig hebt en niet ergens in Tatjikistan horen dat je de verkeerde fiets hebt tijdens een of ander kletspraatje. Als je het echter aan een gemiddelde fietsenboer zou vragen dan heb je een dikke kans dat hij zal zeggen dat je toch echt die fiets van 1500 euro nodig hebt.
Wat Willem schreef over tandems wist ik niet, maar ik heb dan ook nooit zelf op een tandem gezeten.
Als laatste: enkele reakties zijn van mensen die geen probleem hebben met het wachten bovenop de berg.
Stel je zet een gemiddelde man en vrouw op de fiets onderaan een berg. Allebei gaan omhoog fietsen en doen dat met hetzelfde percentage van hun maximale vermogen. De man is na een uur boven, de vrouw volgt 6 minuten later. De man heeft absoluut gezien meer vermogen nodig gehad dan de vrouw om boven te komen (hij is immers zwaarder), doch de vrouw heeft relatief 10% meer inspanning geleverd dan de man (zij heeft dezelfde inspanning langer moeten volhouden). De vrouw is dus in het nadeel. Er klopt iets niet met die theorie van boven wachten, tenzij het natuurlijk zo is dat de een met 80% vermogen omhoog gaat en de ander met 90%. Ik heb echter een vermoeden dat er vrouwen zijn die zeggen dat ze het wat rustiger aan doen maar in werkelijkheid (misschien zonder dat ze het beseffen) met hetzelfde percentage van hun vermogen omhoog fietsen als het mannetje. Een beetje meer doen voor vrouwen is trouwens niet zo erg want -ik heb het al geschreven- vrouwen zijn taaier dan mannen en kunnen wat meer hebben.
Marieke schreef (Spinnetje, 7 mei):
p.s ik denk dat Flipse te lang in zijn uppie on the road is. Hij heeft te veel tijd om over dit soort dingen na te denken.
Klinkt bijna als een compliment, maar ik vrees dat het zo niet bedoelt is. Gelet op sommige reakties in het forum, uitspraken van sommige politici in Nederland en de algehele ontwikkeling in dat land, zou ik zeggen: er zouden meer mensen op de fiets moeten stappen.
Marieke heeft echter wel gelijk: ik heb hier veel over nagedacht, omdat ik daar inderdaad de tijd voor heb in mijn uppie.
Ik vind de discussie zeer leerzaam want ik had gedacht dat wij in Nederland al veel verder waren met de emancipatie van de vrouw. 'ooit van emancipatie gehoord' of 'ik heb echt niet 2/3 van jouw spierkracht' en nog veel meer, maakt echt dat ik daarin mijn ongelijk moet bekennen.
God zij dank zijn vrouwen niet gelijk aan mannen. Vrouwen zijn gelijkwaardig aan mannen maar niet hetzelfde. Wat zou het vreselijk zijn als ze wel gelijk zouden zijn. Ik ben oud genoeg om Nederland meegemaakt te hebben toen vrouwen niet als gelijkwaardig werden beschouwd (en dat is helemaal niet zo lang geleden). Als ik sommige reacties lees dan constateer ik dat het met de emancipatie nog helemaal niet zo ver is Nederland als altijd wel wordt beweerd/gedacht. Echte gelijkwaardigheid betekent voor mij dat je zonder enig probleem ook de verschillen onderkend en daar dan ook niet moeilijk over doet. De gemiddelde vrouw schijnt beter te zijn in communicatie en de gemiddelde man beter in wiskunde. So what, maak er gebruik van en ieder die denkt dat hij of zij superieur is aan de ander omdat zijn of haar helft van de mensheid ergens gemiddeld beter in is moet voor mij naar een Verplichte Emancipatie Cursus (te organiseren door Rita Verdonk).
Er zijn mannen en vrouwen die blijkbaar menen dat emancipatie betekent dat je allebei precies hetzelfde moeten kunnen en door die 'valse' emancipatiegedachte ontstaat er ontkenning over een vaststaand feit dat vrouwen minder spierkracht hebben. Er zijn twee redenen voor dat laatste: per kilo lichaamsgewicht hebben zij minder spier en ze zijn lichter. Gemiddeld heeft een vrouw tweederde van de spierkracht van een man. Vrouwen hebben daarintegen in verhouding veel meer vet dan mannen, maar ik betwijfel of ze daar gelukkig mee zijn.
Ga maar zoeken op internet (nl.wikipedia.org bv) naar de feiten en als je daar nog steeds problemen mee hebt dan moet je naar de VEC.
Je gaat als vrouw toch ook niet op een mannenzadel zitten omdat je gelijk wil zijn? (ikzelf fiets overigens op een vrouwenzadel).
Sommige reageren met 'wij doen het al jaren zus of zo en dat bevalt prima'. Blijven doen! Ik heb het stuk geschreven voor die mensen waarbij het mis gaat of is gegaan.
Sephi schreef op 9 mei:
luchtweerstand overwinnen? het vrouwelijk lichaam waar jij over praat is kleiner qua frontaal oppervlak (minder massa), en naar ik vermoed ook nog wat aerodynamischer gevormd.
Ik schreef volgens mij over de tassen: als de man en de vrouw dezelfde tassen hebben dan is de vrouw sterk in het nadeel, maar ook in de lichaams-lucht-weerstand is de vrouw in het nadeel. Ik denk ten eerste dat het meer 'aerodynamischer gevormd' zijn, mede door de kleding niet, zo'n groot voordeel oplevert, als het al bestaat. Veel belangrijker is dat bij de man de verhouding oppervlakte/volume gunstiger is dan die van de vrouw. Hoe groter de inhoud hoe minder oppervlakte in verhouding. Een olifant heeft in verhouding veel minder huid dan een muis.
Een man ondervindt dus nauwelijks meer luchtweerstand, terwijl hij wel 50% meer vermogen heeft. Het is juist de reden waarom een man harder gaat. Vergeet niet dat een vrouw gemiddeld 85% van het gewicht van de man heeft en aangezien spieren zwaarder zijn dan vet, meer dan die 85% aan volume.
Willem Jongman schreef op 7 mei over de onnodig zware fiets van vrouwen. Volgens mij heb je hartstikke gelijk Willem. Ik heb vrouwen gezien met stalen frames, 26 inch banden met de breedste Marathon XR erop. Vrouwen kunnen volgens mij prima fietsen met een licht alluminumframe, 28 inch wielen en smallere banden, als het totaal gewicht tenminste beneden de iets van 100 kilo blijft (niet wetenschappelijk van mij, gewoon een gok. Ik meen wel verstand te hebben van fietsen maar heb dat niet van fietsen). Het is echter verstandig om bij de voorbereiding al te bedenken welke fiets je echt nodig hebt en niet ergens in Tatjikistan horen dat je de verkeerde fiets hebt tijdens een of ander kletspraatje. Als je het echter aan een gemiddelde fietsenboer zou vragen dan heb je een dikke kans dat hij zal zeggen dat je toch echt die fiets van 1500 euro nodig hebt.
Wat Willem schreef over tandems wist ik niet, maar ik heb dan ook nooit zelf op een tandem gezeten.
Als laatste: enkele reakties zijn van mensen die geen probleem hebben met het wachten bovenop de berg.
Stel je zet een gemiddelde man en vrouw op de fiets onderaan een berg. Allebei gaan omhoog fietsen en doen dat met hetzelfde percentage van hun maximale vermogen. De man is na een uur boven, de vrouw volgt 6 minuten later. De man heeft absoluut gezien meer vermogen nodig gehad dan de vrouw om boven te komen (hij is immers zwaarder), doch de vrouw heeft relatief 10% meer inspanning geleverd dan de man (zij heeft dezelfde inspanning langer moeten volhouden). De vrouw is dus in het nadeel. Er klopt iets niet met die theorie van boven wachten, tenzij het natuurlijk zo is dat de een met 80% vermogen omhoog gaat en de ander met 90%. Ik heb echter een vermoeden dat er vrouwen zijn die zeggen dat ze het wat rustiger aan doen maar in werkelijkheid (misschien zonder dat ze het beseffen) met hetzelfde percentage van hun vermogen omhoog fietsen als het mannetje. Een beetje meer doen voor vrouwen is trouwens niet zo erg want -ik heb het al geschreven- vrouwen zijn taaier dan mannen en kunnen wat meer hebben.