Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De vrouw als lastdier - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

De vrouw als lastdier

Over tot de orde van de dag. Wat een boel leuke reakties! Maar eerst dit:

Marieke schreef (Spinnetje, 7 mei):
p.s ik denk dat Flipse te lang in zijn uppie on the road is. Hij heeft te veel tijd om over dit soort dingen na te denken.
Klinkt bijna als een compliment, maar ik vrees dat het zo niet bedoelt is. Gelet op sommige reakties in het forum, uitspraken van sommige politici in Nederland en de algehele ontwikkeling in dat land, zou ik zeggen: er zouden meer mensen op de fiets moeten stappen.
Marieke heeft echter wel gelijk: ik heb hier veel over nagedacht, omdat ik daar inderdaad de tijd voor heb in mijn uppie.

Ik vind de discussie zeer leerzaam want ik had gedacht dat wij in Nederland al veel verder waren met de emancipatie van de vrouw. 'ooit van emancipatie gehoord' of 'ik heb echt niet 2/3 van jouw spierkracht' en nog veel meer, maakt echt dat ik daarin mijn ongelijk moet bekennen.
God zij dank zijn vrouwen niet gelijk aan mannen. Vrouwen zijn gelijkwaardig aan mannen maar niet hetzelfde. Wat zou het vreselijk zijn als ze wel gelijk zouden zijn. Ik ben oud genoeg om Nederland meegemaakt te hebben toen vrouwen niet als gelijkwaardig werden beschouwd (en dat is helemaal niet zo lang geleden). Als ik sommige reacties lees dan constateer ik dat het met de emancipatie nog helemaal niet zo ver is Nederland als altijd wel wordt beweerd/gedacht. Echte gelijkwaardigheid betekent voor mij dat je zonder enig probleem ook de verschillen onderkend en daar dan ook niet moeilijk over doet. De gemiddelde vrouw schijnt beter te zijn in communicatie en de gemiddelde man beter in wiskunde. So what, maak er gebruik van en ieder die denkt dat hij of zij superieur is aan de ander omdat zijn of haar helft van de mensheid ergens gemiddeld beter in is moet voor mij naar een Verplichte Emancipatie Cursus (te organiseren door Rita Verdonk).

Er zijn mannen en vrouwen die blijkbaar menen dat emancipatie betekent dat je allebei precies hetzelfde moeten kunnen en door die 'valse' emancipatiegedachte ontstaat er ontkenning over een vaststaand feit dat vrouwen minder spierkracht hebben. Er zijn twee redenen voor dat laatste: per kilo lichaamsgewicht hebben zij minder spier en ze zijn lichter. Gemiddeld heeft een vrouw tweederde van de spierkracht van een man. Vrouwen hebben daarintegen in verhouding veel meer vet dan mannen, maar ik betwijfel of ze daar gelukkig mee zijn.
Ga maar zoeken op internet (nl.wikipedia.org bv) naar de feiten en als je daar nog steeds problemen mee hebt dan moet je naar de VEC.
Je gaat als vrouw toch ook niet op een mannenzadel zitten omdat je gelijk wil zijn? (ikzelf fiets overigens op een vrouwenzadel).

Sommige reageren met 'wij doen het al jaren zus of zo en dat bevalt prima'. Blijven doen! Ik heb het stuk geschreven voor die mensen waarbij het mis gaat of is gegaan.

Sephi schreef op 9 mei:
luchtweerstand overwinnen? het vrouwelijk lichaam waar jij over praat is kleiner qua frontaal oppervlak (minder massa), en naar ik vermoed ook nog wat aerodynamischer gevormd.
Ik schreef volgens mij over de tassen: als de man en de vrouw dezelfde tassen hebben dan is de vrouw sterk in het nadeel, maar ook in de lichaams-lucht-weerstand is de vrouw in het nadeel. Ik denk ten eerste dat het meer 'aerodynamischer gevormd' zijn, mede door de kleding niet, zo'n groot voordeel oplevert, als het al bestaat. Veel belangrijker is dat bij de man de verhouding oppervlakte/volume gunstiger is dan die van de vrouw. Hoe groter de inhoud hoe minder oppervlakte in verhouding. Een olifant heeft in verhouding veel minder huid dan een muis.
Een man ondervindt dus nauwelijks meer luchtweerstand, terwijl hij wel 50% meer vermogen heeft. Het is juist de reden waarom een man harder gaat. Vergeet niet dat een vrouw gemiddeld 85% van het gewicht van de man heeft en aangezien spieren zwaarder zijn dan vet, meer dan die 85% aan volume.

Willem Jongman schreef op 7 mei over de onnodig zware fiets van vrouwen. Volgens mij heb je hartstikke gelijk Willem. Ik heb vrouwen gezien met stalen frames, 26 inch banden met de breedste Marathon XR erop. Vrouwen kunnen volgens mij prima fietsen met een licht alluminumframe, 28 inch wielen en smallere banden, als het totaal gewicht tenminste beneden de iets van 100 kilo blijft (niet wetenschappelijk van mij, gewoon een gok. Ik meen wel verstand te hebben van fietsen maar heb dat niet van fietsen). Het is echter verstandig om bij de voorbereiding al te bedenken welke fiets je echt nodig hebt en niet ergens in Tatjikistan horen dat je de verkeerde fiets hebt tijdens een of ander kletspraatje. Als je het echter aan een gemiddelde fietsenboer zou vragen dan heb je een dikke kans dat hij zal zeggen dat je toch echt die fiets van 1500 euro nodig hebt.
Wat Willem schreef over tandems wist ik niet, maar ik heb dan ook nooit zelf op een tandem gezeten.

Als laatste: enkele reakties zijn van mensen die geen probleem hebben met het wachten bovenop de berg.
Stel je zet een gemiddelde man en vrouw op de fiets onderaan een berg. Allebei gaan omhoog fietsen en doen dat met hetzelfde percentage van hun maximale vermogen. De man is na een uur boven, de vrouw volgt 6 minuten later. De man heeft absoluut gezien meer vermogen nodig gehad dan de vrouw om boven te komen (hij is immers zwaarder), doch de vrouw heeft relatief 10% meer inspanning geleverd dan de man (zij heeft dezelfde inspanning langer moeten volhouden). De vrouw is dus in het nadeel. Er klopt iets niet met die theorie van boven wachten, tenzij het natuurlijk zo is dat de een met 80% vermogen omhoog gaat en de ander met 90%. Ik heb echter een vermoeden dat er vrouwen zijn die zeggen dat ze het wat rustiger aan doen maar in werkelijkheid (misschien zonder dat ze het beseffen) met hetzelfde percentage van hun vermogen omhoog fietsen als het mannetje. Een beetje meer doen voor vrouwen is trouwens niet zo erg want -ik heb het al geschreven- vrouwen zijn taaier dan mannen en kunnen wat meer hebben.

flipse schreef:Over tot de orde van de dag. Wat een boel leuke reakties! Maar eerst dit:


Ik vind de discussie zeer leerzaam want ik had gedacht dat wij in Nederland al veel verder waren met de emancipatie van de vrouw. 'ooit van emancipatie gehoord' of 'ik heb echt niet 2/3 van jouw spierkracht' en nog veel meer, maakt echt dat ik daarin mijn ongelijk moet bekennen.
God zij dank zijn vrouwen niet gelijk aan mannen. Vrouwen zijn gelijkwaardig aan mannen maar niet hetzelfde. Wat zou het vreselijk zijn als ze wel gelijk zouden zijn. Ik ben oud genoeg om Nederland meegemaakt te hebben toen vrouwen niet als gelijkwaardig werden beschouwd (en dat is helemaal niet zo lang geleden). Als ik sommige reacties lees dan constateer ik dat het met de emancipatie nog helemaal niet zo ver is Nederland als altijd wel wordt beweerd/gedacht. Echte gelijkwaardigheid betekent voor mij dat je zonder enig probleem ook de verschillen onderkend en daar dan ook niet moeilijk over doet. De gemiddelde vrouw schijnt beter te zijn in communicatie en de gemiddelde man beter in wiskunde. So what, maak er gebruik van en ieder die denkt dat hij of zij superieur is aan de ander omdat zijn of haar helft van de mensheid ergens gemiddeld beter in is moet voor mij naar een Verplichte Emancipatie Cursus (te organiseren door Rita Verdonk).
De emancipatie is in Nederland inderdaad nog lang niet klaar. Hoe jammer dat ook is!!
Maar in mijn ogen val je weer in de fout om groepen te vergelijken. Kijk toch gewoon naar het INDIVIDU! Dat is in mijn ogen gewoon het beste!

Ha die Flipse; heb je zelf wel eens gefietst met een vrouw? Weet je zelf hoe het is om op iemand te moeten wachten? Of dat er op jou wordt gewacht? :D Of alleen geobserveerd?






Marieke heeft een idee, ik ga een fietswinkel openen en boeken schrijven..

Mijn stelling na weer eens op dit topic te hebben gekeken:

"Vrouwen fietsen gemiddeld langzamer dan mannen. Dit komt doordat ze zoveel kletsen. Als mannen er vervolgens iets van zeggen, raken vrouwen veelal verontwaardigd. Zij zullen dan, om zichzelf te bewijzen, geneigd zijn harder te gaan fietsen."

Zo komt alles nog goed. :wink:

willem.megens schreef:Mijn stelling na weer eens op dit topic te hebben gekeken:

"Vrouwen fietsen gemiddeld langzamer dan mannen. Dit komt doordat ze zoveel kletsen. Als mannen er vervolgens iets van zeggen, raken vrouwen veelal verontwaardigd. Zij zullen dan, om zichzelf te bewijzen, geneigd zijn harder te gaan fietsen."

Zo komt alles nog goed. :wink:

??????????????????
Met wie kletsen we (vrouwen) dan als het mannetje zo ver vooruit fietst????? Met onszelf??? :lol: :lol:

Giantus schreef op 11 mei
De emancipatie is in Nederland inderdaad nog lang niet klaar. Hoe jammer dat ook is!!
Maar in mijn ogen val je weer in de fout om groepen te vergelijken. Kijk toch gewoon naar het INDIVIDU! Dat is in mijn ogen gewoon het beste!
In een ideale wereld heb je volkomen gelijk, maar kijk alleen al eens naar de reacties op het forum. Er zijn mannen en zelfs vrouwen die menen dat ze allebei even veel moeten dragen. Dat vinden ze emancipatie. Als je zo denkt dan wordt emancipatie onderdrukking. Natuurlijk moet je ook naar het individu kijken -ik schreef op 5 mei tenslotte ook: Uiteraard moet je naar de individuen kijken en probeer je het zo te verdelen dat allebei aan het eind van de dag even moe is. Of beter nog: de volgende dag even fit.
Voorbeeld: ik ben (bijna) 55 en als ik met een vrouw zou gaan fietsen van 25 (ja hoor, hoor ik die forumleden denken zonder adamsappel), die je kwa lichaamsbouw een gemiddelde vrouw kan noemen, dan zou ik voorstellen wat ik al heb geschreven: alles optellen en dan 3/7 - 4/7 verdelen en zij zonder voortassen. Ondanks mijn 55 heb ik nog niet veel aan kracht ingeboet denk ik (dat komt nog wel), maar ik herstel minder snel van een inspanning en ben vaak de volgende dag niet fit als ik de dag ervoor te veel heb gedaan. Dus een 3 kilo van mijn bagage gaat als compensatie naar haar. Zij is wel fit maar heeft geen grote fietservaring. Ik heb de afgelopen drie jaar 40.000 km gefietst, dus voorlopig gaat er dan weer twee kilo mijn kant op. Hiermee kunnen we op pad en onderweg kijken we hoe het gaat en schuiven desnoods weer wat. Wat we hebben bereikt is een in mijn ogen gezonde uitgangspositie waarbij we ook naar het individu kijken en rekening houden met aanpassingen onderweg.

Omdat ik zo vaak gezien heb dat er helemaal niets van de gewichtsverdeling klopt heb ik dit stuk geschreven.
Als ik sommige reacties lees dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er mannen zijn die best wel weten dat ze te weinig dragen maar het wel best vinden en dan een beproefde forumtechniek toepassen: het onderwerp afzeiken (of naar een andere rubriek verplaatsen). Het meest stomme is dat er ook vrouwen zijn die daar aan meewerken, maar ja ik heb ook, ruim een maand geleden in Islamabad, honderden met bamboestokken gewapende talibanvrouwen zien demonstreren voor hun eigen onderdrukking.

Leuk onderwerp voor vanavond in de koestal tijdens het kampeerweekend van de Wereldfietser in Giethoorn. Wellicht valt het gieten mee.

Ik vraag me af hoe je kunt zien hoe de gewichtsverdeling is. Mijn vriendin heeft evenveel tassen op haar fiets zitten als ik, alleen zitten daar lichtere dingen in dan bij mij. Of vraag je dan aan ieder stel of ze precies weten hoeveel er in hun tassen zit en hoe de onderlinge verdeling is?[/u]

pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff!!!!!!! :roll:

flipse schreef:Voorbeeld: ik ben (bijna) 55 en ...
Afgaande op hoeveel je kletst in deze rubriek kletspraat ben je een vrouw en kun je maar heel weinig bagage torsen :roll: :lol:
Leon

flipse schreef:Over tot de orde van de dag. Wat een boel leuke reakties! Maar eerst dit:
Sephi schreef op 9 mei:
luchtweerstand overwinnen? het vrouwelijk lichaam waar jij over praat is kleiner qua frontaal oppervlak (minder massa), en naar ik vermoed ook nog wat aerodynamischer gevormd.
Ik schreef volgens mij over de tassen: als de man en de vrouw dezelfde tassen hebben dan is de vrouw sterk in het nadeel, maar ook in de lichaams-lucht-weerstand is de vrouw in het nadeel. Ik denk ten eerste dat het meer 'aerodynamischer gevormd' zijn, mede door de kleding niet, zo'n groot voordeel oplevert, als het al bestaat. Veel belangrijker is dat bij de man de verhouding oppervlakte/volume gunstiger is dan die van de vrouw. Hoe groter de inhoud hoe minder oppervlakte in verhouding. Een olifant heeft in verhouding veel minder huid dan een muis.
Een man ondervindt dus nauwelijks meer luchtweerstand, terwijl hij wel 50% meer vermogen heeft. Het is juist de reden waarom een man harder gaat. Vergeet niet dat een vrouw gemiddeld 85% van het gewicht van de man heeft en aangezien spieren zwaarder zijn dan vet, meer dan die 85% aan volume.
hoi,
ook ik moet zeggen: lollig onderwerp om over te denken en te kletsen.

Ik heb je dus idd verkeerd begrepen, dacht dat het over de persoon ging
indien de tassen de zelfde vorm+ massa hebben, tuurlijk is de persoon met de minste spierkracht dan "in het nadeel".

en ik denk dat je bedoel dichtheid oftewel: hoeveelheid spiermassa per lichaams volume? en niet over oppervlakte/volume. Ik kan er momenteel niet inhoudelijk verder op ingaan... kom er nog wel een keertje opterug. het zijn in ieder geval leuke nadenkertjes. Maar zoals hier al eerder is gezegd(zowel spottend als serieus):ik bekijk het graag per individu.

Jah joh vergelijk vrouwen die even veel bagage dragen als mannen maar even met vrouwen die pro-Taliban zijn....Ik woon in Almere niet in fuckin' Islamabad.. :shock:

Blanche: helemaal mee eens pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff :(
:cry:

Flipse (55 jaar): Fietsen met een vrouw van 25? In your dreams.....
Niet minder sterk dan vroeger....Ja, er zijn ook zoveel prof-sporters van 55..... En echt, gast, op je site zie jer echt niet uit als een vent van 25~Ik ben het helemaal zat met dit onderwerp en het niveau daalt steeds meer..
:cry: :cry: :cr check this: www.stukkiefietsen.com/PIC/PT3/pages/213-Oman.htm

Laat even weten als het niveau onder nul dreigt tr raken, want dan kan het van 'Kletspraat' naar ''Overige vragen'. :P

Dat moet Za 05 Mei, 2007 07:44 zijn :lol:

B@se schreef: volgens mij moet dit gewoon een natuurlijke balans zijn, als die chemie er niet is gaat het ook gewoon niet werken.

Bas
Helemaal mee eens.

willem.megens schreef: Laat even weten als het niveau onder nul dreigt te raken, want dan kan het van 'Kletspraat' naar ''Overige vragen'.

8) Blanche schrijft: Waarom niet de rubriek 'onder nul' opstarten??? :lol:

B@se schreef: volgens mij moet dit gewoon een natuurlijke balans zijn, als die chemie er niet is gaat het ook gewoon niet werken.
Bas schreef: Helemaal mee eens


8) Blanche schrijft : Inderdaad!!!!! Niet lullen maar fietsen.....zoals ik al eerder in het forum schreef...........................................
"Niet moeilijk doen.......gewoon (gaan) fietsen en genieten!!
Ieder op zijn\haar tempo. Soms achterom kijken of hij\zij niet te ver verwijderd raakt..... af en toe geeft zij\hij aan dat hij pauze wil en af en toe geeft zij\hij aan dat er wat bagage verplaats moet worden naar de fiets van hem\haar".

En kunnen we dan nu eindelijk stoppen met dit onderwerp :roll: :roll:
Enne Flipse succes met je zoektocht naar die 25 jarige vrouw :D !!!


8) Blanche

Okay, dankzij de inspiratie van Blanche zijn we er:

Er komt een nieuwe rubriek: "Niet lullen maar fietsen!". De eerste draad hebben we al.

Gegroet,
Willem

willem.megens schreef:Okay, dankzij de inspiratie van Blanche zijn we er:

Er komt een nieuwe rubriek: "Niet lullen maar fietsen!". De eerste draad hebben we al.

Gegroet,
Willem

Wilde eigenlijk niet meer reageren op dit onderwerp want dan staat het wéér op de startpagina maarrre .......Willem Goed idee :lol: :lol: :lol:

willem.megens schreef: Er komt een nieuwe rubriek: "Niet lullen maar fietsen!". De eerste draad hebben we al.

Gegroet,
Willem
Oh, dat lijkt me een hele mooie. Ik zie het al voor me: een rubriek met maar één topic, waar je geen berichten aan kunt toevoegen.

Prachtig als symbool!

+1

Ja, laten we het hele forum opheffen!