Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :) - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :)

Hoi!

Dit draadje is al flink oud maar tips zijn nog altijd welkom :D
Het ticket naar Istanbul is al gekocht en op 2 mei begint het avontuur.
Ondertussen heb ik veel veranderd aan de paklijst en reisschema en eigenlijk zijn de voorbereidingen afgerond.

Deoroller blijft thuis net als de washand en boord.
Reseveonderdelen voor Rohloff, mugura en brander zijn inmiddels gekocht. Magura olie laat ik inderdaad thuis. Olijfolie gaat ook.
Handleiding rohloff heb ik standaard bij me.
Thermometer neem ik niet mee.
Hechting setjes: neem ik niet mee, ik weet niet hoe ik dat moet gebruiken.
Anti histamine: neem ik niet mee, wel een jodiumzalf.
Steriele gaasjes: standaard in EHBO.
Snel verbandje: standaard in EHBO.
Latex handschoentjes: neem ik niet mee.
Schaartje: zit op mijn zakmes.
Alle papieren/handleidingen etc heb ik gescanned en opgeslagen op een SD kaart, HD en op mijn email account.
Als je aan de dunne raakt, blijf dan veel lauwe zoete thee drinken of lauwe cola zonder prik.
Ik heb altijd suiker en zout bij me dus ik kan zo een ORS in elkaar draaien. Heeft me dit jaar bij een voedselvergiftiging een hoop complicaties bespaard. Mijn collega's moesten in het ziekenhuis aan het infuus. Ik dankzij de ORS niet en kon de volgende dag weer werken :)

Hmm, ik heb altijd Norit in huis. Immodium is echter lekker makkelijk te transporteren en is een echte 'stopper', Norit niet. Of zie ik dat verkeerd? Ik gebruik liever geen van beide. Immodium is dus bedoeld wanneer ik hoe dan ook fietsen moet, normaal slik ik niks.

Waarom heeft diamox geen zin? Het gaat toch oedeem tegen? Die wil ik ook alleen gebruiken in noodgevallen, dus niet om zo snel mogelijk naar de 5000m te kunnen karren.

Begin September ben ik volgens plan in Kashgar en ben dan voordat het echt koud wordt Tibet door. Carl (duitser) was precies in die periode onderweg. Overdag tussen de -2 en 10C, 's nachts tot -15C. In oost tibet had hij de eerste sneeuw. Hier zijn website: ttp://www.globetrotter.at.nr
Jessica en Sander van http://www.oostwaarts.blogspot.com zijn hem nog tegengekomen :).

Aan de website wordt hard gewerkt en die gaat ergens in maart online. Het (voorlopige) adres: http://itchywheels.web-log.nl

De acculader is bijna af (ik wacht nog op een conrad onderdeel).
Ik bouw de volgende 6V versie: http://www.forumslader.de.vu
Dit is de link naar modificaties van deze acculader (zowel 6v als 12v):
http://www.t3productions.de/rad-forum-lader

Fiets de wereld (nog 90 nachtjes slapen voor het echte werk),
whisky

Mmm..., Diamox, het is veel verstandiger de tekenen van AMS te leren kennen en af te dalen als het nodig is. Het zou ook alleen maar door een arts voorgeschreven moeten worden. Affijn, ik zou het niet snel zelf gebruiken.

Norit, is natuurlijke koolstof dat de darmen ontgiftigt niets mis mee, Imodium is net als of je een kurk in je @#$% stop, niet natuurlijk. Als je naar het toilet moet, ga dan gewoon. En als je lijf het niet binnen houdt , eet het dan niet. But thats me.

Interessante schema's, die ga ik ook uitproberen.

Hoi,

Stijn

whisky schreef:Hebben mensen ervaring met Teva's? Mijn mede sandaalbiologen klagen altijd dat die van hun zo stinken...
Whisky
Nachtje laten weken in water met een flinke scheut Dettol en daarna schrobben. Afspoelen.
Gegarandeerd maanden fris.
niko

stijn de klerk schreef:Mmm..., Diamox, het is veel verstandiger de tekenen van AMS te leren kennen en af te dalen als het nodig is. Het zou ook alleen maar door een arts voorgeschreven moeten worden. Affijn, ik zou het niet snel zelf gebruiken.
Ik heb het van de dokter voorgeschreven gekregen juist omdat symptomen van hoogteziekte vaak vaag zijn en soms verlaat optreden. Vooral in Tibet is dat lastig omdat je daar niet snel onder de 3000m kunt dalen, zeker niet na de relatief snelle klim naar de Aksai chin. Diamox kan daar plotseling optredende verschijnselen onderdrukken.
Maar ik ben ook niet zo een pillenslikker en opweg naar de hoogvlakte doen we het rustig aan. We zijn waarschijnlijk ook al wat geacclimatiseerd door de Pamir highway.

Fiets de wereld (liefst zonder pillen),
Whisky

Hoi, ik ben de wederhelft in de reis die Whisky gaat ondernemen...
Deoroller blijft thuis
Whis, ik wil je toch zeer strerk aanraden een deoroller mee te nemen. Als je het niet voor jezelf doet, doen het dan voor mij. Anders word ik gedwongen of voor je te fietsen of 100-den meters achter je :wink:

Mijn voorbereidingen zijn ook al helemaal afgerond.

Ik heb echter nog wel een vraagje met betrekking tot het thuisfront: heeft het zin om een mobieltje mee te nemen? Ik zal niet elke dag aan de telefoon hangen, maar een mobiel meenemen lijkt me wel verstanding voor eventuele calamiteiten. Ik heb een quad-band, heb ik daarmee overal verbinding, of hangt dat weer af van de provider (rooming)?

Groeten, Toon

Nog 88 nachtjes slapen


[/quote]

He toon!

Ok, dan neem ik toch maar een deoroller mee :lol: Of we nemen beide niks mee, na een paar dagen woestijnzweet ruik je toch niks meer :wink: Alleen die hitsige kamelen dan he...

Fiets de wereld (met deoroller op aanvraag),
Whisky

Thermometer zou ik wel meenemen. Geeft nuttige info over je lijf als je ziek bent. Aanhoudende koorts wijst op een ontsteking en kan je helpen inschatten of je aan de antibioticum moet. Het is het eerste waar een arts naar vraagt (heb je koorts? hoeveel dagen?), ook als je bij gebrek aan lokale gezondheidszorg contact zoekt met een nederlandse arts.

Een mobiele telefoon heb ik bewust niet meegenomen bij een reis in zuid-amerika: als er bereik is, zijn er mensen en heb je dus geen telefoon nodig. Waar geen mensen zijn is geen bereik (zolang lama's niet kunnen bellen) en heb je dus ook niks aan je telefoon. Maar daar zijn veel belwinkels/openbare telefoons. Ik weet niet hoe dat in azië is.

Lisette

liz schreef:
Een mobiele telefoon heb ik bewust niet meegenomen bij een reis in zuid-amerika: als er bereik is, zijn er mensen en heb je dus geen telefoon nodig. Waar geen mensen zijn is geen bereik (zolang lama's niet kunnen bellen) en heb je dus ook niks aan je telefoon. Maar daar zijn veel belwinkels/openbare telefoons. Ik weet niet hoe dat in azië is.
En een mobieltje staat geeneens op mijn lijst :-)

Wat is een goede kleine onbreekbare thermometer? Ik ken alleen die van moeders uit mijn 'jeugdjaren' en dat is in mijn herinnering zo een heel erg eng groot ding.

Fiets de wereld (met thermometer-fobie),
Whisky

Het verhaal over mobieltjes was voor Toon.

Ik had een heel gewone digitale thermometer van een willekeurige drogist bij me. Klein, weegt weinig en er zit een plastic beschermhuls omheen. Samen met andere kwetsbare EHBO-spullen in een ouderwets blikje met een paar postbode-elastieken erom gedaan. Ook na wasborden nog heel.

Lisette

Ik heb ook altijd een Thermometer bij me. Het is verstandig om een vinger aan de pols te houden als echt ziek bent. De ouderwetse "vloeistof thermometers mogen tegenwoordig niet meer in het vliegtuig mee, ik heb die van mij al eens in moeten leveren. En kleine digitale kost weinig, is handig en gaat lang me. Je kunt ze kopen bij Etos etc..

Mobieltje is handig, iedereen reist er tegenwoordig mee dus zo kun je onderweg ook makkelijk via sms, kontact met andere fietsers houden. Het mobiele netwerk in de derde wereld is goed tegenwoordig. China is de grootste mobiele markt ter wereld met 324mil. handsets (cijfer van twee jaar terug). Maar in het midden van Tibet zou ik geen netwerk verwachten. Roaming moet je regelen voordat je weg gaat. Ik zelf koop in ieder nieuw land een pre-pay sim, dan heb je altijd het goedkope locale tarief, vooral als ik ergens een paar weken ben.

Hoi,

Stijn

Toon schreef: Nog 88 nachtjes slapen
Leuk om te lezen dat jullie er zo'n zin in hebben!
:D
Hoi Whiskey,

Leuk om te horen dat je deze tocht gaat maken. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen, ik ga, samen met een aantal anderen, over twee jaar ook die kant op. Zou je ons op de hoogte kunnen houden van je bevindingen en ervaringen?

Ik ben op het hele forum geen spaken tegen gekomen. Hoewel de spaken van tegenwoordig erg goed zijn ben je wel heel wat van plan! Kies er voor om een aantal spaken (en eventueel noodspaken) mee te nemen. Je kunt deze bevestigen door je zadelpen in piepschuim te duwen en de spaken dan in het piepschuim te bevestigen. Zo zitten ze netjes, droog en je hebt er nooit geen last meer van. Echter je hebt ze altijd bij je wanneer je ze nodig hebt.

Verder zou ik gewoon eens de hele fiets met alle materialen bepakken en kijken of alles erop past. Zorg dat al je water (is zwaar) laag tussen je wielen zit en dat je de belangrijke spullen gemakkelijk in één keer van je fiets kunt halen.

even off topic. Is er een speciale reden dat je juist die kant op gaat? Ik ben wel benieuwd.

Succes en veel plezier met het voorbereiden en natuurlijk de tocht zelf.
Martijn

Hoi!

Spaken niet op mijn lijst? ik neem er in ieder geval altijd 12 mee, 6 voor en 6 achter. Vanwege mijn Rohloff heb ik verschillende spaaklengtes.
Bedankt voor die piepschuim tip :D Die spaken staken tot nu toe alle opbergzakken stuk.

De reden dat we die Zijderoute variant rijden is dat het redelijk veilige landen zijn (ik heb nog niet zo veel wereldfiets ervaring) met veel verschillende bevolkingsgroepen en een lange culturele geschiedenis. Kortom, een heel afwisselend geheel :)

Op dit moment wordt er nog druk aan de website geklust en getest (video, geluid, gps-route, chat etc etc). Voor een voorproefje: http://itchy-wheels.exploder.org/blog/
Als alles klaar is en we vertrekken maken we een draadje waar we de updates posten.

Fiets de wereld (met reservespaken),
Whisky (schots en single malt)

ik heb niet alles door gelezen dus misschien overbodig.

2 flesjes olie lijkt mij veel. voor 2 fietsen en (5 maanden) heb ik 1 flesje road lube (?) gebruikt. in iedere stad waar brommers of motorfietsen rijden is olie te krijgen. dat heb ik de laatste maand dan ook gebruikt. misschien niet 120% maar wel prima.

verloopnippel, waarmee je presta- en dunlop-ventielen kunt oppompen met een pomp voor auto(Schrader)-ventiel. Noodzakelijk als je je pompje verliest zoals ik (en ter plaatse alleen pompjes voor autoiventiel kunt kopen) en handig om je banden op- of bij te pompen bij benzinestations.

e.e.a. geldt natuurtlijk niet als je zelf Schrader-ventielen hebt op je fiets.

Gerd

Hoi!

Bedankt! Grappig dat iedere keer weer dezelfde handige tips worden gegeven. Het andere flesje stuur ik samen met wat spulletjes vooruit naar Kashgar samen met lekkere nederlandse en duitse zoetigheden, mjamm.

Fiets de wereld (met een zijtas vol handige tips),
Whisky

Ha Whisky,

Heb even gekeken op je site en je paklijst bekeken. En heb dus nu een map van de Pamirs besteld, goeie tip.
Ik fiets deels dezelfde route; ik start bij Dogubeyazit/Turkije, blijf iets langer in Iran en ook in Kyrgyzstan (7wkn). Na Kashgar ga ik de Karakorum op en kom pas een half jaar later (via India) weer terug in China. Maar ja, ik heb dan ook 2 jaar. Ik vertrek op 1 april (géén grap).
Hoe lang plannen jullie over de Pamir te doen?
Hebben jullie alle visa tevoren geregeld? Zoniet, hoe doen jullie dat onderweg?
groet,
Bernadette

Hoi Bernadette,

Een goede koop, die kaart. Betere zijn er niet en het handige is dat er ook allerlei details (bank, hotel, tankstations) en zo opstaan. Ideaal voor plannen :-) Helaas zijn reisgidsen dun gezaaid en behelpen we ons met de LP Centraal Asie maar de landeninfo is erg anti-communistisch geschreven. Nou ja, dat moet dan maar.
We vertrekken op 2 mei maar vanuit Istanbul. Vanuit nederland was natuurlijk mooi geweest maar eerder kan ik vanwege mijn promotie niet vertrekken. En op deze manier besparen we flink wat geld want fietsen in europa is realtief duur (camping, eten, hotels).
We rekenen erop 3 tot 4 weken nodig the hebben voor Tadzjikistan vanwege het regelen van de Kyrgistan en China visa in Dushanbe. Visa's regelen we onderweg omdat we die anders niet optijd kunnen verzilveren.
Het visum voor Uzbekistan proberen we in Istanbul te regelen zodat we dan in Tehran gelijk het Turkmenistan transit visum en het normale Tadzjikistan visum kunnen regelen.

Carl van http://www.globetrotter.at.nr is net terug van zijn fietsreis en heeft ook deze zijderoute variant gefietst en verder door Tibet naar Bangkok. Die heeft zeker de meest recente info en goede tips.

Fiets de wereld,
Whisky

Hoi,

Wat leuk zeg, die voorbereidingen! Bij mij gaat het ook weer helemaal kriebelen! :)

Wat ik zelf nog mee zou nemen en volgens mij niet in je lijstje zag, zijn pakzakken: zakjes waar je je verschillende soorten kleding en andere rotzooi apart kunt opbergen. Ik heb dan een zakje voor sokken, een zakje voor ondergoed e.d. Plastic zakken zijn natuurlijk goed geschikt hiervoor, maar ik gebruik zelf wat zakjes die ik een jaar of wat terug bij Tchibo een keertje heb gekocht. Een soort gewoven plastic materiaal met verschillende kleuren en een afsluitsnoertje om alles dicht te houden.

Verder haal ik mijn oordopjes altijd bij de Hema. Die normale gele zijn cilindervormig met een scherp randje dat tzt gaat irriteren. Die felgroene van de hema zijn meer cone-vormig (dus met een soort afgeronde punt) en zijn voor mij in ieder geval een stuk comfortabeler...

Verder stinken mijn Teva's ook waanzinnig! Vorig jaar tijdens een lange busrit in Mexico meurde de hele bus ernaar na verloop van tijd. Dan voel je je best ongemakkelijk... :oops: Maar ze zitten wel lekker! Zal dat schoonmaken met Dettol eens proberen...

Ook zou ik persoonlijk nooit gaan rondrijden in strakke fietsbroeken e.d. Ik heb al in heel wat landen gefietst/gereisd en ben nog nooit een cultuur tegengekomen waar lokale mensen in strakke cq korte broeken rondwandelen. Ik doe dit zelf dan ook nooit buiten Nederland/Noord-west Europa...

Mijn voorkeur is een goed ademende afritsbroek (Fjaellraven bijvoorbeeld) met twee witte Odlo-shirtjes met korte mouwen over elkaar voor als het warm is en twee shirtjes met lange mouwen eventueel aangevuld met fleece/jack als het koud wordt. Onder die broek heb ik dan gewoon een fietsonderbroek aan. Als het echt warm wordt, kun je bergop gewoon de ristjes van je afritsbroek half openzetten voor wat ventilatie.

Zoals gezegd, dit is een persoonlijke keuze!

Succes met je verdere voorbereidingen!

Arjan

arjan schreef:Verder haal ik mijn oordopjes altijd bij de Hema. Die normale gele zijn cilindervormig met een scherp randje dat tzt gaat irriteren. Die felgroene van de hema zijn meer cone-vormig (dus met een soort afgeronde punt) en zijn voor mij in ieder geval een stuk comfortabeler...
Oordopjes? Die neem ik niet mee hoor, ik snurk veel harder :wink: Een paar weken geleden is bij ons in de straat brand geweest met alle sirenes en toeters en bellen en ik heb er gewoon dooheengeslapen :shock:
Die plasticzakjes en ziplocks had ik al ingeplanned, ik gebruik er ook eentje voor mijn Brooks. Vooral die ziplocks zijn erg handig voor musli, melkpoeder, afgaanse opium en wat niet al.

Fiets de wereld (zonder slaapproblemen),
Whisky