Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :) - Forum Wereldfietser

Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :)

Hoi iedereen!

De maand van vertrek komt steeds dichterbij en ik wil in de strenge Beierse winter nog het een en ander uittesten.

Hier is mijn voorlopige paklijst. Een hele berg en misschien zitten er dingen bij die ik beter thuis kan laten of juist wel mee moet nemen. Het kan goed zijn dat ik dingen heb opgenoemd die ik ook onderweg zo kan krijgen en dat ik te veel op zeker speel...

Dus graag suggesties en wees lekker kritisch want ik moet dat alles 10.000 km meetrappen :)

Ik start in maart/april in Duitsland en fiets dan via Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Bulgarije, Turkije, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadzkikistan (Pamir Highway), Kirchystan naar China (Kashgar in Xinyang).
Van daaruit wil ik dan verder fietsen naar Tibet (Lhasa) en dan door naar Nepal en-of Indie. Ik ben dan zo rond december in Nepal.

Wanneer moet ik op zijn laatst vanuit Kashgar vertrekken ivm met sneeuw? Sommige zeggen september, anderen oktober.
Heeft iemand ervaring?

Fiets:
Fahrrad Manufaktur VSF T-400 Rohloff met hydraulische HS33 remmen
Achterdrager: Tubus expedition
Voordrager: FAIV Hoogar lowrider
Zadel: Brooks naamvergeten
Hydraulisch geveerde voorvork met lockout van RST
Schwalbe Marathon XR banden
Rigida explorer velgen.
SON naafdynamo (om batterijen te laden)

Onderhoud:
Topeak Allien multitool (imbus, kettingpons, kabeltnak etc etc)
Mac Gyver multitool. Thuis laten?
Zwitsers zakmes
Spaaksleutel
Pedaalsleutel
Poetsdoek
Rohloff onderhoudsset
Fietspomp. Topeak masterblaster met manometer
2x Rohloff kettingolie

Reserve onderdelen:
Moertjes, moertjes, moertjes en boutjes, boutjes, boutjes
12 spaken
Magura HS33 reserve onderdelen
FAIV Hoogar reserve onderdelen
Tent reserve onderdelen
2x binnenband
1x buitenband. Vouwband Schwalbe??
Solutie (3 tubes)
Plakrubber, veel handiger dan die standaard plakkertjes
Schuurpapier
Kabelbinders, kabelbinders, kabelbinders (= tiewraps)
Ijzerdaad: voor noodreparaties
Rol dik garen:voor noodreparaties
Oneindig veel Ducttape: noodreparaties
Patex secondelijm: reparaties
Reseveketting?? Weet nog niet of een een reserve meeneem vanwege het gewicht
Powerlink
Touw (Rebschnur), 4 meter. Voor vastbinden van fiets op jeeps/ ezels/ kamelen, sherpa's, als waslijn, etc etc

Techniek:
Een batterij oplader (zelfbouw). Om tijdens het fietsen AA's op te laden via de SON
Een MP3 speler met voicerecording die op een SD kaart en een AA loopt
KODAK P880 camera, ook met SD
Li-ion camera batterij dus stopcontact nodig. Is dan 1 reserve genoeg?
Een hele berg SD kaartjes (1GB)
SD kaartlezer
Een GPS (Maggalan). Meer voor de lol en om later mensen te helpen bij de planning. Ook leuk om in google earth je fietstocht uit te zetten. Maar kan misschien ook wel praktisch zijn
Pezl hoofdlamp
Dazzer
Pepperspray
Personal alarm . Voor veiligheid en fiets alarm
Fietsslot (axa brakebooster slot) en een kettingslot. Weet nog niet wat voor een kettingslot ik mee neem vanwege het gewicht. Tips??
Slotje voor in hotel
Reservesleutels
Kompas (Recta)
Sunto X3 HR horloge met hoogtemeter, temperatuur, luchtdruk. Oh, en de tijd :roll:
Katadyn pocket waterfilter
Sigma fiets computer
Lichtgewicht AA opladertje voor als mijn fietsoplader het begeeft
Oplader Li-ion akku
In totaal 11x AA NiMh batterijen: 4x Petzl, 2x GPS, 2x Dazzer,1x MP3,
2x om te laden tijdens het fietsen voor mijn GPS die stroom vreet

EHBO (hoop het niet nodig te hebben). Suggesties zijn welkom :)
Antibiotica
Anti Giardia (Flagyl)
Anti diaree (Immodium)
Anti koorts
Anti hoofdpijn (Paracetamol)
Anti pijn (Ibuprufen)
Anti hoogtezieke (Diamox)
Jodium zalf
Cortison zalf
Reddingsdekentje
Pleisters
Gaasverband
Tape
Pincet

Verzorging:
Stuk zeep: voor wassen, scheren, afwassen, kleding wassen en alles wassen
Deoroller
Tandpasta
Tandenborstel
Kam
Scheermes
Washand
Sneldrogende handdoek
Zonnebrandcreme
Lippenbalsem met UV bescherming
Uierzalf/Nivea tegen zadelpijn, schrale pleken, vrieskou etc. Ben nog op zoek naar het ideale middel. Wie helpt??

Kamperen:
Tent (Sirus extreme, 3 persoons 4 seizoens), 3kg. Op zo een lange reis heb ik graag een villa bij me :)
Exped Down Airmatress 7 ('Matje')
Haringen: Rots haringen. Ook haringen voor zachte bodem meenemen? Zijn zandharingen nog handig?
Roberts donzen slaapzak (tot -20)
Zijden lakenzak
Compressiezak
Tsitje van Tatteljee. Een ministoeltje. Een beetje luxe moet :)
Primus varifuel benzine brander. Brand vanalles. Helaas geen Yakvlaaien.
Benzine fles
1 pan en 1 braadpan
Mes, lepel. Vork is niet nodig
Bord
Beker
10 liter Ortlieb waterzak voor in de woestijn en in Tibet
Twee 1.5 L colaflessen om water op mijn frame te transporteren

Eten:
Voor 2 dagen eten bij me plus een noodratsoen. Verder wat snackspul. In de Pamir en Tibet ziet er er dan wat anders uit en sleep ik meer mee.
Tips voor Tibet en Pamir?? Hoe heten die chineese legerkoeken?

Kleding (weet nog niet of ik het ui principe of het 3 laags principe ga gebruiken, denk het eerste):
Mammut Goretex XCR Montaineering Jacket, maar misschien koop ik een een Light Shell om te combineren met de Tummam, voordeel: licht en compact. Wat is handiger??
Regenbroek
Overschoenen. Weet ik nog niet zeker, meenemen??
Mammut Tummam jack gemaakt van schöllermateriaal. Winddicht, licht, waterafstotend en elastisch
Fleece 100 trui
1x wollen langarm Techtop shirt van Icebreaker
1x Icebreaker lange wollen onderbroek
2x fietsonderbroek. Of 2x gewone onderbroek en 1 fietsbroek? Tips AUB :)
2x kort arm T-shirt (synthetisch)
Normaal T-shirt. Weet ik nog niet zeker, thuis laten?
2x wandelbroek (afrits, een dikke en een dunne) Is dit teveel?
3x sokken. 1 dun, 1 middel en 1 dik
Sandalen. Ben op zoek naar sandalen die niet snel stinken. Wie helpt??
Wandelschoenen (categorie B)
Lichte handschoenen zonder vingers
Windstopper handschoenen met vingers
Ski handschoenen. Nodig in Tibet en Pamir??
Buff
Cap met nekflap
Muts
Gletscherbril (categorie 3). Ik heb geen andere zonnebril

Papieren (liefst met veel stempels). Dit rijtje is denk ik nog lang niet compleet. Tips AUB :)
Paspoort
Verklaring goed gedrag
Gezondheidsverklaring arts
Bloedgroepboekje oid
Verzekingeringspas
Pinpas
Creditcard
Cash dollars
Travellercheques?? Weet ik nog niet zeker. Meenemen??
Kopie paspoort, bankpas, creditcard
Geldriem
Adressen, telefoonummers ambassades en familie
Pen/potlood.
Notitieboekje
Ansichtkaarten van Nederland en Duitsland als geschenk. Beetje afgezaagd maar iets anders kleins en lichts weet ik niet :) Ideeen?

Tassen:
4 Ortliebs, een Ortlieb stuurtas en een Ortlieb bagagezak.
Waar kan ik mijn tent en slaapzak het beste in vervoeren? In de bagagezak of in de zijtas en mijn kleding dan in de bagagezak? Ik sleep meer mee dan ik gewend ben dus paktips aub :)

Fiets de wereld en bedankt voor al de hulp!
Whisky

Diamox lijkt mij overkill voor een fietser. Tegen de tijd dat je dat nodig gaat hebben kun je al lang niet meer fietsen. Als je het wel nodig hebt luister je wel heel slecht naar je lichaam.

Kam?

Ik heb weken achter elkaar in de alpen doorgebracht met een: Paclite, softshell, patagonia lange mouw, patagonia korte mouw. Éen extra korte en éen katoen shirt met korte mouwen lijkt mij voldoende voor de erbamelijke omstandigheden in tibet die jij noemt.

Mijn ervaring is dat je een fleece en een softshell zelden samen aan hebt. De softshell is iets beter waterdicht maar de fleece zit lekkerder. Dus een van de twee kan thuis blijven.

Die dunne wandelbroek kun je toch combineren met de icebreakeronderbroek en zelfs met regenbroek (goretex regenbroek?). Ik zou dus gaan voor de dunne afrits.

Sandalen: Teva's

Skihandschoen. Als je bang dat je koude handen krijgt (wat mij niet ongegrond lijkt in die omstandigheden met alleen windstopper) is het misshien een idee om naar goretex overhandschoenen te zoeken. Zijn moeilijk los te vinden, maar ze wegen niets en zorgen voor veel warmte bij neerslag en hele harde wind. Windstopper is niet 100% winddicht.

Hi,

das idd een aardig lijstje, ben al hard aan het nadenken.

Maar een Mcguyver tool, was dat? Zelf sleep ik een swisstool mee, doe ik eigelijk alles mee... misschien een kleine baco mee? Losse sram schakels (hoe heetten die dingen?) zijn ook erg handig, weet niet of dat die op je rohlof ketting passen, anders een ketting pons+ schakeltjes.


Voor het toilet gebeuren, kijk eens naar scheerolie, scheert super en met een flesje doe je heel heel lang, dus twee moet voldoende zijn.

Voor de handschoenen, kijk eens naar deze van black diamond, zoiets is denk ik wat je zoekt.

Geen iedee verder, zal der nog eens over nadenken.

Succes.

Bas

Ik mis een matje om op te slapen?

Een setje PB imbus sleutels;(of zitten die op de multi-tool?) op kopse kant van de as van je trapper zit ook meestal een imbusgat kan je die pedaalsleutel thuis laten, zeker als je de pedalen met wat vet vastgeschroefd hebt krijg je ze met een imbus ook wel los.

Dik garen; zou ik vervangen door ijzergaren is oer en oer sterk.

Wel moertjes mee, maar geen boutjes? zoals die, waar je spatbord vastschroeft aan het frame?

Ik heb inderdaad een Marathon XR reserve als vouwband bij me. Maar ik weet niet of de jouwe als vouwband verkrijgbaar zijn.

Fietsketting; om hem open te krijgen heb je een kettingpons nodig of je moet er een powerlink op hebben zitten. Dan heb je alleen een knijptangetje nodig om de link open te schuiven/klikken.
Als je besluit een reserveketting mee te nemen; maak hem thuis dan op de juiste maat, hoef je dat onderweg niet te doen. Ik geloof dat de kettingen van sram tegenwoordig standaard een powerlink erop hebben. Erop gooien dicht schuiven, rijden.

Hamer om je haringen de grond mee in te rammen, tenzij je denkt dat je altijd wel een steen vindt om het mee te doen. Kan ook een hulp zijn om een moer of bout die los moet even te laten schrikken.

De tape die je hebt staan onder EHBO zou ik vervangen door een rol Leukoplast als je dat in duitsland kan krijgen. Een klein schaartje zie ik ook niet staan, of ga je dat doen met het zak/scheermes?

Uierzalf is voor koeien en in een hele hoop uierzalven zit standaard breedwerkend anti-biotica in en dat is niet altijd echt gewenst. Kijk goed op het etiket of het er wel of niet inzit als je het aanschaft. Persoonlijk vind ik Coldcream van de firma Weleda heel goed helpen tegen een droge huid of bij schraal weer. Kan ook op je lippen.

Ik heb mijn tent altijd los dwars achterop in z'n eigen buitenhoes samen met plunjezak model waar de slaapzak in zit, daar is dan nog genoeg ruimte voor een extra kleding stuk wat je aan of uit doet en snel weg wilt stoppen. Je kunt er ook je voedsel voor die dag voor onderweg bij stoppen, brood appel, weet ik veel. Op de bagagedrager in de lengte ligt als eerste m'n matje. Omdat je achtertassen boven de bagagedrageruitsteken vul je daar het gat ertussen mooi mee op. dan dwars tent en plunjezak. Kun je goed vastzetten met een paar spanbandjes, bij "Pery Sport" of een outdoorwinkel wel verkrijgbaar. Kleding heb ik altijd in de voortassen om de low-rider qua gewicht niet al te zwaar te belasten. Zwaardere spul achterin.

Tiewraps!
Don't forget the tiewraps!
What would you do without tiewraps!

Best regards,
Harold G. Fastbinden

Inventor of the tiewrap

Oops, deze post niet lezen. Aub verwijderen


Hoi!

Iedereen bedankt voor de tips tot dus ver :)

@ Haike
Matje was ik vergeten op te schrijven en met moertjes bedoel ik moertjes + boutjes :oops:
Imbus, kettingpons, kabeltang etc zit op mijn allien multitool, is gemaakt voor fietsers.
Een powerlink heb ik standaard op mijn ketting, vergeten op te schrijven. Bedankt voor de 'ketting inkort tip' :)
Tape = sporttape. Sporttape is een stuk breder en kleeft sterker dan leukoplast. En kan je ook gebruiken voor het aftapen van potentiele schuurpleken. Als je maar een beetje nodig hebt op maat knippen met het schaartje op mijn zakmes of Allien

@Harold G. Fastbinden :wink: Kabelbinder = Tiewraps, sorry

@ van Blaaten. Je had dus geen fleece bij je in de Alpen? Sofshell is toch geen fleece? Hoe blijf je dan warm zonder isolerende laag?

Hebben mensen ervaring met Teva's? Mijn mede sandaalbiologen klagen altijd dat die van hun zo stinken...

De verbeteringen en suggesties heb ik in mijn lijst opgenomen...
OK wereldfietsers, zet hem op om mijn lijstje af te kraken en te verbeteren :D

Fiets de wereld,
Whisky

Hoi!

Iedereen bedankt voor de tips tot dus ver :)

@ Haike
Matje was ik vergeten op te schrijven en met moertjes bedoel ik moertjes + boutjes :oops:
Imbus, kettingpons, kabeltang etc zit op mijn allien multitool, is gemaakt voor fietsers.
Een powerlink heb ik standaard op mijn ketting, vergeten op te schrijven. Bedankt voor de 'ketting inkort tip' :)
Tape = sporttape. Sporttape is een stuk breder en kleeft sterker dan leukoplast. En kan je ook gebruiken voor het aftapen van potentiele schuurpleken. Als je maar een beetje nodig hebt op maat knippen met het schaartje op mijn zakmes of Allien

@Harold G. Fastbinden :wink: Kabelbinder = Tiewraps, sorry

@ van Blaaten. Je had dus geen fleece bij je in de Alpen? Softshell is toch geen fleece? Hoe blijf je dan warm zonder isolerende laag?

Ikzelf twijfel tussen het volgende:
Systeem 1 (drie laags model): basislaag (t-shirt), middenlaag (fleece 200, niet winddicht), buitenlaag: Goretex XCR jas. Buitenlaag kan ook als middenlaag worden gebruikt
Systeem 2 (ui model): basislaag (t-shirt), middenlaag (fleece 100, niet winddicht), 1e buitenlaag: softshell, 2e buitenlaag: lightshell (voor regenweer). 1e buitenlaag kan ook als 2e buitenlaag en 2e buitenlaag kan ook als 1e buitenlaag worden gebruikt.
Systeem 1 is simpel maar je kan niet zo veel varieren. Buitenlaag is relatief groot, zwaar en stug. Ademt minder dan softshell
Systeem 2: meer kleding maar ook meer variatie. buitenlaag compact, flexibel en licht. Softshell ademt goed.
Ik weet alleen niet of een wollen basislaag met een fleece 100, een softshell en een lightshell warm genoeg is. Heeft iemand ervaring?

Hebben mensen ervaring met Teva's? Mijn mede sandaalbiologen klagen altijd dat die van hun zo stinken...

De verbeteringen en suggesties heb ik in mijn lijst opgenomen...
OK wereldfietsers, zet hem op om mijn lijstje af te kraken en te verbeteren :D

Fiets de wereld,
Whisky
whisky schreef: Papieren (liefst met veel stempels). Dit rijtje is denk ik nog lang niet compleet. Tips AUB :)
...
Ansichtkaarten van Nederland en Duitsland als geschenk. Beetje afgezaagd maar iets anders kleins en lichts weet ik niet :) Ideeen?
Mijn suggesties:

- 1 of 2 slangenklemmen voor noodreparaties
- Maak een klein fotoboekje over jezelf zodat je een beetje kunt communiceren met mensen die geen Engels spreken (tip opgedaan bij Eric Schuijt)
- Best kado voor onderweg is denk ik voedsel (fruit of zo). Dat komt altijd van pas. En achteraf een kaart sturen als je terug bent.
- Belangrijke documenten: aanschafbon van je fiets.
- Je zou kunnen overwegen om alle belangrijke documenten ook in te scannen en op een memorystick zetten.
- Permante marker (CD-marker)
Peter Rodenburg schreef:Je zou kunnen overwegen om alle belangrijke documenten ook in te scannen en op een memorystick zetten.
Alle belangrijke documenten scannen of fotograferen en aan jezelf e-mailen.

Gerd

whisky schreef:@ van Blaaten. Je had dus geen fleece bij je in de Alpen? Softshell is toch geen fleece? Hoe blijf je dan warm zonder isolerende laag?
Softshell is een rekbaar begrip. Ik weet niet wat je voor softshell hebt? Mijn softshell is van arc'teryx en die heeft een fleece laag aan de binnekant. Als het koud was had ik een shirt met korte mouw en het shirt met lange mouw aan. Die laatste was wel vrij dik met een col en een ritsje. Als het dan echt hard waaide en ik stond stil trok ik wel eens de paclite erover heen. Maar dat is maar een paar keer voorgevallen. In mijn geval, en in de meeste, trek je dan tussen je 2e dikke basislaag en je softshell nooit een fleece aan.

Aangezien jij beschikt over een goede kwaliteit XCR jas, zou ik die zeker meenemen. In combinatie met fleece of softshell. Als je een goede windstoppende fleece hebt, zou ik voor de fleece gaan, heb je een goede softshell, dan zou ik de softshell meenemen.

In principe ademt een softshell beter dan XCR en is XCR beter bestand tegen harde wind en regen dan een softshell. Maar goede en dure softshells kunnen tegenwoordig bijna net zoveel als een oude 2-laags XCR.

Maar als je in de lounge room van je tent zit wil je natuurlijk wel in een droge en schone fleece zitten. Dus je kan het ook allemaal meenemen.

Hoi,

Waarom wil je geen vork en wel een mes meenemen? Ik zou dan alleen een lepel meenemen, een mes gebruik je tijdens het eten toch niet zo héél veel en zit bovendien als het goed is ook (misschien zelfs in tweevoud; klein en groot) op je Zwitsers zakmes.

Ik zou zeker twee paar schoenen (of dus één paar schoenen en één paar sandalen) meenemen. Kijk anders eens bij dit draadje over de voor- en nadelen van teva's.

Ben trouwens wel jaloers op je aanstaande tocht! Alvast veel plezier toegewenst!

Gudrun

Extra rem-versnellingskabel met juiste tonnetje eraan?

Hi,

dacht er net aan, misschien zo een steriel setje voor een arts? Geen iedee hoe de kwaliteit van ziekenhuizen ed in timboektoe is maar meestal is het wel ok om je eigen spuiten, lancet ed bij te hebben. Ik geloof dat ze van oa tropenzorg erg mooie setjes hebben.


GIYF.....!

gevonden, ik bedoelde dus zoiets

Bas

Apropos, zat aan deze te denken:

Afbeelding

Als je dus een aantal zakjes hebt waarin je zwaar materiaal kan steken kun je op de meest uiteenlopende soorten ondergrond (sneeuw, ijs, rotsen heel erg los zand) je tent nog redelijk goed pitchen.

Hoi!

Bedankt voor de tips!

Valt er nog wat op de lijst aan te merken?

@gudrun: Mijn mes kan ik denk ik ook wel thuis laten, zit op mijn zakmes en op mijn Allien, spaart weer wat uit. Oh, en je kan ook met een brede bandenlichter eten (was laatste keer lepel vergeten). Maar een lepel gaat wel mee al was het maar om het gehannes met stokjes eten te omzeilen.

@ b@se: Bedankt voor de zakjes tip om de tent vast te zetten :) Waar heb je die info gevonden?
Een setje sterile handschoenen en naalden gaat dan ook mee voor het echte werk.

@ gerdC: Documenten en dergelijke mail ik mijzelf en heb ik ook op mijn 'USB Stick'. en ook nog als gewone copietjes. Ik ga er maar vanuit dat alle computers USB hebben...

@haike: Remkabel zit bij mijn magura onderhouds set en een versnellingskabel bij mijn rohloff set.

@ peter: Wat zijn 'slangenklemmen?? Tegen cobras en zo? :lol:

@van Blaten: Mijn softshell heeft geen fleecevoering en is dus dun. Ik heb hem vooral gekocht als goede zweetdoorlatende lekker zittende windblokker en tegen kleine buitjes. Ik kan er zonder problemen een fleece 100 onder dragen.
Ik heb een XCR 3 laags jas maar die is zwaar en vooral volumineus. En in combinatie met een softshell overkill. Dan is een dunne lightshell in combinatie met een softshell bij regen en sneeuw toch voldoende als buitenste laag?
Vooral tijdens fietsen in de winter hier in de heuvels zweet ik erg snel in de XCR en koel daardoor te snel af. En als het vriest vormen zich kristallen op de jas en gaat de werking van de goretex verloren.

Hoe is dat bij een lightshell?

Met mijn basislaag zit het wel goed want dat is een redelijk dik wollen shirt:
Afbeelding
(Ik heb meer haar)

Zijn Point It boekjes nog handig?

Iedereen bedankt en fiets de wereld,
Whisky

Als je veel in hotels zult zitten, dan is een dompelaar (evt. met verlengsnoertje met contrastekker waaraan je zo nodig aan het andere eind een plaatselijk gekochte passende stekker aan maakt) vreselijk handig om heel snel water te koken voor thee of koffie of eventueel zelfs voor je bidon. Voor een tientje of minder bij de Blokker. Ik kan wel zeggen dat dit een accessoire is dat we op reis echt onmisbaar vinden als we niet kamperen en we begrijpen niet hoe we ooit zonder gekund hebben :) . Je kan natuurlijk ook je benzinebrander op de hotelkamer gebruiken, maar sinds ik in Vietnam ooit bijna het (houten) hotel liet affikken met wat gemorste benzine, zie ik er liever van af zo'n ding binnenshuis te gebruiken.

Ben op dit moment onderweg met lage bergschoenen om mee te fietsen en te wandelen en zogenaamde ´Crocs´ voor onder de douche, rond de tent, maar ook flinke stukken wandelen door dorpen en steden. Ondanks dat ze afgelopen zomer best hip waren, blijkt het ook nog te werken.

Ze zijn erg licht. Met lamawollen sokken aan houd ik er ook nog warme voeten in. Bevallen mij beter dan teva´s: sneller droog na een douche en loopt naar mijn mening comfortabeler. Maar absoluut niet voor serieus wandelwerk. Bij regelmatig afspoelen gaan ze bij mij niet zo stinken als teva´s.

Lisette

whisky schreef:Hoi!

Bedankt voor de tips!

Valt er nog wat op de lijst aan te merken?
Nee, alles wat ik kon verzinnen had je blijkbaar al. Maar ik ken het wel; ik denk ook altijd dat ik de helft vergeet, en dat dit, en zus, en zo, ook nog handig zijn om mee te nemen.

Fiets is er, bagage is er, berijder er bovenop/tussen, RIJDEN!! met die handel. :wink:

EEuuh... ben je onderweg nog ergens te bewonderen via het net?

whisky schreef:@van Blaten:
Hoe is dat bij een lightshell?
XCR zit wel wat comfortabeler, maar ik zou ook liever een lichter jasje meenemen. Gore heeft daarvoor een lichter, dunner, minder duurzaam en goedkopere stof: pac-lite. Minder duurzaamheid maakt niet zoveel uit, want je draagt als fietser geen rugzak. Qua warmte is een dikke basislaag met fleece, dunne softshell en paclite zeker voldoende.

Kristalvorming zou niet moeten gebeuren, ook niet bij XCR jassen. Als de jas al wat ouder is zou je kunnen probern hem te inpregneren. Daarvoor zou ik met de jas gewoon eens naar de outdoorzaak gaan en het probleem daar voor leggen.

Softshell, hardshell, lightshell. Dat zijn allemaal rekbare begrippen die door de ene fabrikant en winkelier anders word geintrepeteerd dan de ander. Paclite, XCR, GTX en WINDSTOPPER zijn merknamen van Gore die door verschillende fabrikanten worden verwerkt. Wel handig om op te letten als je overweegt een andere jas te kopen.

Groeten en succes

Whiskey ik heb niet alle antwoorden uitgemergeld.

Waarom zoveel bandenplak, maar dat zal het gewicht niet zijn. Marathon XR is onplatbaar :wink: en je hebt reservebanden bij je. Ik had in 2300 km Zuid Amerika een waterfilter, niet gebruikt, overal water te koop! Maar of dat op jouw reis ook zo is.......?

Naast de McGuyver had ik een Y inbussleutel met de 3 meest voorkomende maten, heb ik veel lol van gehad.
Zadel-inbusbout (waarmee je het zadel op de pen bevestigd). 1 is genoeg en je kunt in combinatie met een moertje veel andere boutjes tijdelijk mee vervangen. Er rammelde een boutje uit de tubusdrager, wel ff mooi met die bout vastgezet.
Ik vervoerde de tent en slaapmatjes bovenop de achtertassen in een bagagetas/backrack. Handig als het regent kun je de andere tassen dicht laten en is het eerste wat je pakt. Maar het is wat je wenst want bagagetas eraf en de achtertas kun je dan ook openen.
Stoeltje wel luxe maar iedere kg die je onnodig op je fiets omhoog moet slepen is er 1 teveel. De derde dag in Ecuador hebben we 3 kg aan spullen weggegeven, bleek ook overbodig want we hebben ze niet gemist.

Zootje goedkope snelbinders van Aldi of zoiets. Makkelijk!!! Kun je veel mee doen. Natte handdoek op je tas binden, waslijn, fiets mee vastzetten, rammelende tas mee borgen.
Teva's = onmisbaar. De onze stinken niet (Terra Fi 2):lol: kun je overal mee door banjeren, goede zool om mee te fietsen en ze zijn zo schoon. Was het te koud/fris dan droegen we pas sokken en schoenen.
De goedkopere soort beschermd de zool je tenen niet tegen listige takken of punten.

Kopie creditcard?????? Zou ik niet doen. Ik ga hier niet vertellen wat iemand met slechte bedoeling met dat kopie kan doen.

Wat had ik gedaan, alles inscannen en gemaild als bijage naar mij zelf en op een beveiligd deel van m'n website server gezet. In iedere belangrijke plaats kon ik dat via webmail raadplegen/uitprinten.
Kopie paspoort is wel handig in lastige Hotels. In Perú (grens) moest ik aantonen dat ik eigenaar van de fiets was. Kleurenkopie Verzekeringsbewijs was voldoende.

Op de meeste sites van wereldfietsers staan paklijsten, zoals de onze, kijk daar eens naar.

Fijne reis alvast.

whisky schreef:
@ peter: Wat zijn 'slangenklemmen?? Tegen cobras en zo? :lol:



Zijn Point It boekjes nog handig?

Iedereen bedankt en fiets de wereld,
Whisky
Afbeelding

Slangklem, een stukje staal band met een vertanding die dmv een wormwieltje ronde zaken stevig vast trekt. Meestal gebruik je deze om bv een slang op een koppeling vast te zetten maar werkt ook super om bv twee redlijk gelijkvormige delen aan elkaar te binden.

En ja Point it boekjes zijn idd best handig (ook bij de zuiderburen bleek zeer resentelijk... Frans toch maar weer eens gaan bijspijkeren.)

Succes

Bas