Dank jullie, allemaal, voor de leidraad doorheen deze voor mij zo nieuwe materie! Ik ben ermee aan de slag gegaan en ben er zo goed als uit, hoera!
- Wat de voorderrailleur betreft, kan ik enkel een een down swing, high clamp model kiezen? Daarvan vond ik enkel nog een triple 10-speed Deore XT FD-T8000-H-3 of een triple 10 speed Deore FD-T6000-H3 of een triple 7/8-speed Altus FD-M313-3. De Deore's hebben capaciteit: 22t en de Altus capaciteit 20 tanden voor mijn 22/32/44. Ik zag wel dat er bij de twee Deore's enkel de Medium adapter (Ø 31,8mm) en bij de Altus ook een Small adapter (Ø 28,6mm) werd geleverd door Rosebikes. Mijn buisdiameter meet ik op de derailleurhoogte 29mm rondom, van het middelste kettingblad tot het midden van de BBshell meet ik 49mm (een driveline van 50mm moet ok zijn, niet?).
Welk model draagt nu de voorkeur of kan ik beter nog een ander model/merk overwegen, of is ook hier weer het adagio: het maakt niet echt 'n verschil?
- Betreft aantal tanden: Ik neem aan dat de staat van de casettes op foto niet te beoordelen was en dat ik het pas weet bij nieuwe ketting. Misschien is het goed dat ik ook een cassette op reserve koop, hebben jullie tips voor keuze van het aantal tanden op de res. kransjes? Voor de keuze bij de kettingbladen: houd ik het bij 22/32/44 of kan ik beter 26/36/48 kiezen? Ik rijd nu steeds op het buitenblad en de 6e/7e v. achteraan (bij vlakke weg) met tragere cadans. Vandaag had ik ineens door hoe ik ook efficiënt kon zijn met een lichtere en snellere pedaalstrook te hanteren ca. 90-120 toeren/min. bij gebruik van buitenblad en 4e/5e v. achteraan (bij vlakke weg).
- Ik twijfel of ik best kettingbladen of een crankset koop: 24bike nog alle drie 94/58 BCD kettingbladen (enkel T.A.). Ik overweeg gewoon twee middenbladen en één binnenblad te kopen (de bouten komen mooi los heb ik getest), al is het op reserve voor als ze uit de handel zijn. M'n redenering is dat op beide fietsen het buitenblad best wel ok leek en één van de twee fietsen best wel zonder nieuw binnenblad kan (een Koga kan gebruikt voor dagritten en commuting).
Anderzijds, voor de prijs van één middenblad koop ik een Acera FC-M361 Crankset. Nu vraag ik me af of ik daar veel korter of langer mee zou fietsen als met mijn Sugino crankset met één T.A. middenblad? (De krankarms lijken me recht en ik heb geen idee van de schroefdraad van de pedalen.)
- Wat 'mn "ijzeren vuisten" betreft: Voor het vervangen van m'n binnenblad of crankstel moet de crankbout weer in de trapas. Misschien koop ik daarom best ook een BB-UN55 voor ze helemaal op zijn (is de nieuwe UN300 even goed? zijn die BB's het juiste type? Mijn as is square, schroefdraad crankbout is 8mm, de BBshell mat ik 68mm, en qua aslengte mat ik 118mm [edit: ik meet nu 113mm]: klopt dit met bevindingen van andere randonneur/traveller Koga's van 1996?). Immers: ik maak me zorgen om de sleet op de schroefdraad van die as (of erger bij vervanging van as: sleet op de schroefdraad van de BBshell), of is die angst overdreven?
Ik denk hierbij aan 'n afdankertjes dat ik kreeg waarvan de linkerkrankarm (wegens sleet op schroefdraad denk ik er niet meer op bleef). Ik moest desijds een nieuwe as plaatsen en de preload van de cup en cones bearings afstellen. (Met m'n recente "stationfiets" heb ik hetzelfde probleem: zou teflon of nagelak de crank ook vastzetten?). Ik heb destijds bij het werken aan diverse afdankertjes maar uitzonderlijk een moer of iets gebroken, wèl heb ik vaker een schroefkop/moerkop/tool verminkt. Ik vermoed dat ik zaken "voor de zekerheid" veel te vast draai en ik wil niets erger meemaken dan een kapotte voorderailleur!
Hebben jullie nog tips hoe ik zaken met de correcte preload aandraai? Kan het helpen om te kunnen inschatten hoeveel Nm "vingervast" en "handvast" is (en verschilt dat erg van persoon tot persoon, is dat dan zo hard mogelijk met die hand zonder je af te zetten met een andere hand en met wat voor toollengte?) Ik heb het forum volledig uitgevlooid over momentsleutels en elders las ik ook dat de preload bij een gekalibreerde momentsleutel kon afwijken van het gemiddelde met -34.4% to +75.2% (in 30 tests bij 400 lb-in, zie james-p-smith.blogspot.com/2011/05/torque-wrenches-and-bicycles.html). Blijven het gevoel ook gebruiken lijkt me dus noodzakelijk. Om dat gevoel te ontwikkelen dacht ik een €20/30 Chinese momentsleutel (Mxita 2-25Nm of 5-60Nm) te kopen en met een hangweegschaal op calibratie te testen. De Nm ranges op Parktool, M-geneering en elders zijn echter zo ruim dat ze slechts een "ballpark" aanduiden. Waren Nm specs tin 1996 trouwens al courant want ik vind ze nergens voor een 1996 Sugino crankarm (ik ken wel het modelnaam niet)?
- Betreffende de roest op de BBshell (en elders: stalen frame): kan ik dit met een gerust hart zo laten of kan ik er best metaallak over doen? Zo heb ik nog een oud blikje "Hammerite Metaallak -direct over roest" (niet geschikt voor gegalvaniseerd staal/alu). Schuur ik eerst de roest af met schuurpapier, zilverpapier of soda of beschadig ik daarmee onnodig de goede lak? (Hoe) pakken jullie dat aan?
Ik denk dat ik nu wel alle mogelijke vragen heb aangehaald waar ik van wakker lig.
Ik wil jullie nogmaals heel hard bedanken hoe hard jullie me allemaal geholpen hebben met jullie tijd en diepe kennis en hoe jullie dit tot zo'n fantastisch forum maken. Dank U!
- Wat de voorderrailleur betreft, kan ik enkel een een down swing, high clamp model kiezen? Daarvan vond ik enkel nog een triple 10-speed Deore XT FD-T8000-H-3 of een triple 10 speed Deore FD-T6000-H3 of een triple 7/8-speed Altus FD-M313-3. De Deore's hebben capaciteit: 22t en de Altus capaciteit 20 tanden voor mijn 22/32/44. Ik zag wel dat er bij de twee Deore's enkel de Medium adapter (Ø 31,8mm) en bij de Altus ook een Small adapter (Ø 28,6mm) werd geleverd door Rosebikes. Mijn buisdiameter meet ik op de derailleurhoogte 29mm rondom, van het middelste kettingblad tot het midden van de BBshell meet ik 49mm (een driveline van 50mm moet ok zijn, niet?).
Welk model draagt nu de voorkeur of kan ik beter nog een ander model/merk overwegen, of is ook hier weer het adagio: het maakt niet echt 'n verschil?
- Betreft aantal tanden: Ik neem aan dat de staat van de casettes op foto niet te beoordelen was en dat ik het pas weet bij nieuwe ketting. Misschien is het goed dat ik ook een cassette op reserve koop, hebben jullie tips voor keuze van het aantal tanden op de res. kransjes? Voor de keuze bij de kettingbladen: houd ik het bij 22/32/44 of kan ik beter 26/36/48 kiezen? Ik rijd nu steeds op het buitenblad en de 6e/7e v. achteraan (bij vlakke weg) met tragere cadans. Vandaag had ik ineens door hoe ik ook efficiënt kon zijn met een lichtere en snellere pedaalstrook te hanteren ca. 90-120 toeren/min. bij gebruik van buitenblad en 4e/5e v. achteraan (bij vlakke weg).
- Ik twijfel of ik best kettingbladen of een crankset koop: 24bike nog alle drie 94/58 BCD kettingbladen (enkel T.A.). Ik overweeg gewoon twee middenbladen en één binnenblad te kopen (de bouten komen mooi los heb ik getest), al is het op reserve voor als ze uit de handel zijn. M'n redenering is dat op beide fietsen het buitenblad best wel ok leek en één van de twee fietsen best wel zonder nieuw binnenblad kan (een Koga kan gebruikt voor dagritten en commuting).
Anderzijds, voor de prijs van één middenblad koop ik een Acera FC-M361 Crankset. Nu vraag ik me af of ik daar veel korter of langer mee zou fietsen als met mijn Sugino crankset met één T.A. middenblad? (De krankarms lijken me recht en ik heb geen idee van de schroefdraad van de pedalen.)
- Wat 'mn "ijzeren vuisten" betreft: Voor het vervangen van m'n binnenblad of crankstel moet de crankbout weer in de trapas. Misschien koop ik daarom best ook een BB-UN55 voor ze helemaal op zijn (is de nieuwe UN300 even goed? zijn die BB's het juiste type? Mijn as is square, schroefdraad crankbout is 8mm, de BBshell mat ik 68mm, en qua aslengte mat ik 118mm [edit: ik meet nu 113mm]: klopt dit met bevindingen van andere randonneur/traveller Koga's van 1996?). Immers: ik maak me zorgen om de sleet op de schroefdraad van die as (of erger bij vervanging van as: sleet op de schroefdraad van de BBshell), of is die angst overdreven?
Ik denk hierbij aan 'n afdankertjes dat ik kreeg waarvan de linkerkrankarm (wegens sleet op schroefdraad denk ik er niet meer op bleef). Ik moest desijds een nieuwe as plaatsen en de preload van de cup en cones bearings afstellen. (Met m'n recente "stationfiets" heb ik hetzelfde probleem: zou teflon of nagelak de crank ook vastzetten?). Ik heb destijds bij het werken aan diverse afdankertjes maar uitzonderlijk een moer of iets gebroken, wèl heb ik vaker een schroefkop/moerkop/tool verminkt. Ik vermoed dat ik zaken "voor de zekerheid" veel te vast draai en ik wil niets erger meemaken dan een kapotte voorderailleur!
Hebben jullie nog tips hoe ik zaken met de correcte preload aandraai? Kan het helpen om te kunnen inschatten hoeveel Nm "vingervast" en "handvast" is (en verschilt dat erg van persoon tot persoon, is dat dan zo hard mogelijk met die hand zonder je af te zetten met een andere hand en met wat voor toollengte?) Ik heb het forum volledig uitgevlooid over momentsleutels en elders las ik ook dat de preload bij een gekalibreerde momentsleutel kon afwijken van het gemiddelde met -34.4% to +75.2% (in 30 tests bij 400 lb-in, zie james-p-smith.blogspot.com/2011/05/torque-wrenches-and-bicycles.html). Blijven het gevoel ook gebruiken lijkt me dus noodzakelijk. Om dat gevoel te ontwikkelen dacht ik een €20/30 Chinese momentsleutel (Mxita 2-25Nm of 5-60Nm) te kopen en met een hangweegschaal op calibratie te testen. De Nm ranges op Parktool, M-geneering en elders zijn echter zo ruim dat ze slechts een "ballpark" aanduiden. Waren Nm specs tin 1996 trouwens al courant want ik vind ze nergens voor een 1996 Sugino crankarm (ik ken wel het modelnaam niet)?
- Betreffende de roest op de BBshell (en elders: stalen frame): kan ik dit met een gerust hart zo laten of kan ik er best metaallak over doen? Zo heb ik nog een oud blikje "Hammerite Metaallak -direct over roest" (niet geschikt voor gegalvaniseerd staal/alu). Schuur ik eerst de roest af met schuurpapier, zilverpapier of soda of beschadig ik daarmee onnodig de goede lak? (Hoe) pakken jullie dat aan?
Ik denk dat ik nu wel alle mogelijke vragen heb aangehaald waar ik van wakker lig.
Ik wil jullie nogmaals heel hard bedanken hoe hard jullie me allemaal geholpen hebben met jullie tijd en diepe kennis en hoe jullie dit tot zo'n fantastisch forum maken. Dank U!