Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden, ketting (+barend shifters?) Koga Rand. 1996? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Welke banden, ketting (+barend shifters?) Koga Rand. 1996?

Dank jullie, allemaal, voor de leidraad doorheen deze voor mij zo nieuwe materie! Ik ben ermee aan de slag gegaan en ben er zo goed als uit, hoera!

- Wat de voorderrailleur betreft, kan ik enkel een een down swing, high clamp model kiezen? Daarvan vond ik enkel nog een triple 10-speed Deore XT FD-T8000-H-3 of een triple 10 speed Deore FD-T6000-H3 of een triple 7/8-speed Altus FD-M313-3. De Deore's hebben capaciteit: 22t en de Altus capaciteit 20 tanden voor mijn 22/32/44. Ik zag wel dat er bij de twee Deore's enkel de Medium adapter (Ø 31,8mm) en bij de Altus ook een Small adapter (Ø 28,6mm) werd geleverd door Rosebikes. Mijn buisdiameter meet ik op de derailleurhoogte 29mm rondom, van het middelste kettingblad tot het midden van de BBshell meet ik 49mm (een driveline van 50mm moet ok zijn, niet?).
Welk model draagt nu de voorkeur of kan ik beter nog een ander model/merk overwegen, of is ook hier weer het adagio: het maakt niet echt 'n verschil?

- Betreft aantal tanden: Ik neem aan dat de staat van de casettes op foto niet te beoordelen was en dat ik het pas weet bij nieuwe ketting. Misschien is het goed dat ik ook een cassette op reserve koop, hebben jullie tips voor keuze van het aantal tanden op de res. kransjes? Voor de keuze bij de kettingbladen: houd ik het bij 22/32/44 of kan ik beter 26/36/48 kiezen? Ik rijd nu steeds op het buitenblad en de 6e/7e v. achteraan (bij vlakke weg) met tragere cadans. Vandaag had ik ineens door hoe ik ook efficiënt kon zijn met een lichtere en snellere pedaalstrook te hanteren ca. 90-120 toeren/min. bij gebruik van buitenblad en 4e/5e v. achteraan (bij vlakke weg).

- Ik twijfel of ik best kettingbladen of een crankset koop: 24bike nog alle drie 94/58 BCD kettingbladen (enkel T.A.). Ik overweeg gewoon twee middenbladen en één binnenblad te kopen (de bouten komen mooi los heb ik getest), al is het op reserve voor als ze uit de handel zijn. M'n redenering is dat op beide fietsen het buitenblad best wel ok leek en één van de twee fietsen best wel zonder nieuw binnenblad kan (een Koga kan gebruikt voor dagritten en commuting).
Anderzijds, voor de prijs van één middenblad koop ik een Acera FC-M361 Crankset. Nu vraag ik me af of ik daar veel korter of langer mee zou fietsen als met mijn Sugino crankset met één T.A. middenblad? (De krankarms lijken me recht en ik heb geen idee van de schroefdraad van de pedalen.)

- Wat 'mn "ijzeren vuisten" betreft: Voor het vervangen van m'n binnenblad of crankstel moet de crankbout weer in de trapas. Misschien koop ik daarom best ook een BB-UN55 voor ze helemaal op zijn (is de nieuwe UN300 even goed? zijn die BB's het juiste type? Mijn as is square, schroefdraad crankbout is 8mm, de BBshell mat ik 68mm, en qua aslengte mat ik 118mm [edit: ik meet nu 113mm]: klopt dit met bevindingen van andere randonneur/traveller Koga's van 1996?). Immers: ik maak me zorgen om de sleet op de schroefdraad van die as (of erger bij vervanging van as: sleet op de schroefdraad van de BBshell), of is die angst overdreven?
Ik denk hierbij aan 'n afdankertjes dat ik kreeg waarvan de linkerkrankarm (wegens sleet op schroefdraad denk ik er niet meer op bleef). Ik moest desijds een nieuwe as plaatsen en de preload van de cup en cones bearings afstellen. (Met m'n recente "stationfiets" heb ik hetzelfde probleem: zou teflon of nagelak de crank ook vastzetten?). Ik heb destijds bij het werken aan diverse afdankertjes maar uitzonderlijk een moer of iets gebroken, wèl heb ik vaker een schroefkop/moerkop/tool verminkt. Ik vermoed dat ik zaken "voor de zekerheid" veel te vast draai en ik wil niets erger meemaken dan een kapotte voorderailleur! :shock: :!:

Hebben jullie nog tips hoe ik zaken met de correcte preload aandraai? Kan het helpen om te kunnen inschatten hoeveel Nm "vingervast" en "handvast" is (en verschilt dat erg van persoon tot persoon, is dat dan zo hard mogelijk met die hand zonder je af te zetten met een andere hand en met wat voor toollengte?) Ik heb het forum volledig uitgevlooid over momentsleutels en elders las ik ook dat de preload bij een gekalibreerde momentsleutel kon afwijken van het gemiddelde met -34.4% to +75.2% (in 30 tests bij 400 lb-in, zie james-p-smith.blogspot.com/2011/05/torque-wrenches-and-bicycles.html). Blijven het gevoel ook gebruiken lijkt me dus noodzakelijk. Om dat gevoel te ontwikkelen dacht ik een €20/30 Chinese momentsleutel (Mxita 2-25Nm of 5-60Nm) te kopen en met een hangweegschaal op calibratie te testen. De Nm ranges op Parktool, M-geneering en elders zijn echter zo ruim dat ze slechts een "ballpark" aanduiden. Waren Nm specs tin 1996 trouwens al courant want ik vind ze nergens voor een 1996 Sugino crankarm (ik ken wel het modelnaam niet)?

- Betreffende de roest op de BBshell (en elders: stalen frame): kan ik dit met een gerust hart zo laten of kan ik er best metaallak over doen? Zo heb ik nog een oud blikje "Hammerite Metaallak -direct over roest" (niet geschikt voor gegalvaniseerd staal/alu). Schuur ik eerst de roest af met schuurpapier, zilverpapier of soda of beschadig ik daarmee onnodig de goede lak? (Hoe) pakken jullie dat aan?

Ik denk dat ik nu wel alle mogelijke vragen heb aangehaald waar ik van wakker lig.

Ik wil jullie nogmaals heel hard bedanken hoe hard jullie me allemaal geholpen hebben met jullie tijd en diepe kennis en hoe jullie dit tot zo'n fantastisch forum maken. Dank U!
quote=SimonJR

>- Wat de voorderrailleur betreft
Ik ga geen harde uitspraken doen maar je kent de opletpunten. Voor een fiets van 24 jaar zou ik Altuskwaliteit echt genoeg vinden. De voorderailleur moet ook passen bij het aantal tanden. Dwz als de Altus bedoeld is voor 22-32-42 dan gaat hij niet echt lekker bij 32-42-52. Ik heb mindere ervaringen met dingen die misschien wel kunnen maar er niet helemaal voor bedoeld zijn en goede ervaringen met dingen die echt voor elkaar gemaakt zijn, of het nu duur of heel goedkoop is.

>hebben jullie tips voor keuze van het aantal tanden op de res. kransjes?
Ga niet naar een groter grootste kransje dan de derailleur aan kan (32?) en kies wat je nodig hebt. Voor vakanties in Europa ga je die 32 fijn vinden.

>Voor de keuze bij de kettingbladen: houd ik het bij 22/32/44 of kan ik beter 26/36/48 kiezen?
Idem, voor steile weggetjes ten zuiden van Sittard is de 22 al gauw fijn.

>Ik rijd nu steeds op het buitenblad en de 6e/7e v. achteraan (bij vlakke weg) met
> tragere cadans. Vandaag had ik ineens door hoe ik ook efficiënt kon zijn
> met een lichtere en snellere pedaalstrook te hanteren ca. 90-120 toeren/min.
90-120 is wel erg snel. Verreweg de meeste mensen fietsen ergens tussen 70 en 80 t/min als ze doorfietsen. (E-bikers doen het vaak anders)

>-voor de prijs van één middenblad koop ik een Acera FC-M361 Crankset.
De fiets is 24 jaar oud en je weet niet echt helemaal zeker of het lekker gaat schakelen met dure bladen. Voor mij een no-brainer: goedkoop. Houdt er wel rekening mee dat je waarschijnlijk een andere aslengte nodig hebt bij dat Aceracranckstel. Als ik het goed lees 122 mm voor beide Acera's. Je meet de lengte van de zwarte as van buitenkant-buitenkant, zonder crancktel er op uiteraard.

>Nu vraag ik me af of ik daar veel korter of langer mee zou fietsen als
*dan*....
Met zulke goedkope cranckbladen haal ik meestal tegen de 20.000 km.

>heb geen idee van de schroefdraad van de pedalen.)
Die is altijd dezelfde als je niets extreem exotisch koopt.

>Misschien koop ik daarom best ook een BB-UN55 voor ze helemaal op zijn
Niet doen. Een vierkante trapas slijt niet van de kilometers maar alleen van incidenten. Ik heb er meerdere gehad die na 40.000 km nog net zo soepel in het smeervet draaien als ze het nieuw deden.

>(is de nieuwe UN300 even goed?
Schijnt dezelfde te zijn omdat ze de nummering hebben veranderd.

>zijn die BB's het juiste type?
98% kans van wel maar ik doe geen uitspraken over die 2%.

>ik maak me zorgen om de sleet op de schroefdraad van die as
> (of erger bij vervanging van as: sleet op de schroefdraad van de BBshell),
>of is die angst overdreven?
Ja, overdreven. Maarje moet wel zeker weten dat je de juiste kant op draait. Links en rechts is verschillend en ik vergeet het ook altijd.
Ik heb wel eens een fiets gehad die daar wel een erntig probleem had. Toen heb ik het grondig ontvet en de zaak met tweecomponentenlijm in elkaar gezet en nog jaren doorgefietst.

>preload van de cup en cones bearings afstellen.
Dat heb je met (bbun55 etc) cartridges niet. Die draai je er gewoon stevig in en dat is alles. (50-70 Nm (30-40 Nm voor plastic) zie in de link verder)

>Ik vermoed dat ik zaken "voor de zekerheid" veel te vast draai
Oefenen met goedkope boutjes. Geen langere sleutels kopen dan standaard want dan zet je gauw te veel kracht. Bij alles wat geen staal is erg goed uitkijken. Leren hoe je bv 5 Nm omrekent naar kilogramkrachten of 'volle emmers water' op het einde van je sleuteltje. Of uiteraard een momentsleutel kopen. (Niet van een anonieme Chinees)

>en ik wil niets erger meemaken dan een kapotte voorderailleur! :shock: :!:
Check.

>Kan het helpen om te kunnen inschatten hoeveel Nm "vingervast" en "handvast" is
Vingervast en handvast is NIET vast tegen de maximale grens aan. Ken je deze lijst? : http://www.m-gineering.nl/data.htm

>is dat dan zo hard mogelijk met die hand zonder je af te zetten met een andere hand
Dat is het nooit; ook helemaal vast niet, al is dat laatste afhankelijk van je persoon. Ben je een (stereotype, sorry dames) tengere jongedame van 15 of ben je een ervaren dokwerker van 145 kilo die door zijn collega's Hijskraan wordt genoemd?

- Betreffende de roest op de BBshell (Hoe) pakken jullie dat aan?
Niet. Ik ga er met het ztettige lapje overheen waar ik ook de ketting mee afdoe. Bedenk dat de lak er onder de snelspannaven bij de as en in de schroefdraden van allerlei klein spul ook af is en dat het daar ook niet fout gaat.
Leon schreef:
wo 04 nov, 2020 11:38
- Betreffende de roest op de BBshell (Hoe) pakken jullie dat aan?
Niet. Ik ga er met het ztettige lapje overheen waar ik ook de ketting mee afdoe.
Leon, is dat dat gitzwarte lapje waar allemaal zand en alles van die ketting aan zit? :idea: O wacht, misschien het lapje waarmee je de overtollige smering van een schone ketting haalt?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
wo 04 nov, 2020 12:01
Leon, is dat dat gitzwarte lapje waar allemaal zand en alles van die ketting aan zit? :idea:
Ja, daar zit ook aluminium- en misschien wel zinkslijpsel aan dat kathodische bescherming biedt. Weet ik veel.... ik doe het nu al zo'n 40 jaar met mijn meestal stalen fietsen en het blijkt dat ik nog nooit iets aan een fietsframe heb gehad dat is doorgeroest.
3. RACE STUUR: Ik wil ook racen. Mijn concrete vragen: Kan een Randonneur/ Traveller met aero bars of koersstuur vergelijkbaar snel als een racefiets?

toevallig gebruik ik mijn Kona als winter/regen race fiets. Ik lever wel wat snelheid in ( het weegt bijna het dubbele ook dan mijn racefiets ) De bredere banden en bredere zadel helpen ook niet mee .


Maar als we over cijfers hebben ong :

Gemiddeld kan ik wel alsnog 27 km/h pakken op de Kona randonneur maar is wel aanpoten; op mijn Colmaro gravelbike zit ik rond de 30 gemiddeld en op mijn classic racefiets tik ik wel 32 gemiddeld gemakkelijk
3. RACE STUUR: Ik wil ook racen. Mijn concrete vragen: Kan een Randonneur/ Traveller met aero bars of koersstuur vergelijkbaar snel als een racefiets?

toevallig gebruik ik mijn Kona als winter/regen race fiets. Ik lever wel wat snelheid in ( het weegt bijna het dubbele ook dan mijn racefiets ) De bredere banden en bredere zadel helpen ook niet mee .


Maar als we over cijfers hebben ong :

Gemiddeld kan ik wel alsnog 27 km/h pakken op de Kona randonneur maar is wel aanpoten; op mijn Colmaro gravelbike zit ik rond de 30 gemiddeld en op mijn classic racefiets tik ik wel 32 gemiddeld gemakkelijk
Leon schreef:
wo 04 nov, 2020 12:16
Carl schreef:
wo 04 nov, 2020 12:01
Leon, is dat dat gitzwarte lapje waar allemaal zand en alles van die ketting aan zit?
Ja, daar zit ook aluminium- en misschien wel zinkslijpsel aan dat kathodische bescherming biedt.
Ah, is dat het geheim! Je ziet dat inderdaad altijd een beetje glinsteren. Nee, dan werkt het lapje waarmee je de ketting na het schoonmaken en smeren afveegt natuurlijk niet, daar zit alleen schone kettingolie aan. Bedankt voor de uitleg!

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
wo 04 nov, 2020 16:51
Ah, is dat het geheim!
{Trump mode}Wist je niet dat ik als 70 jaar de corrosieprofessor ben van de Universiteit van Harderwijk en dat ik daarvoor zowel een Oscar als een Grammy heb gekregen? Ze hadden me eigenlijk twee Oscars moeten geven maar dat durfden ze niet aan, wat een zwendel.{\Trump mode}
@Valentino: dank je voor de cijfers. Interessant om je ervaring te lezen. Van kona bikes vind ik geen randonneurmodel terug online (of bedoelde je koga?), is er 'n racestuur op gezet?
@Carl: Grapjassen! (maar ik begrijp misschien wel wat de boodschap is :) )
@Ieder en Leon in het bijzonder: Super bedankt, voor de onmisbare hulp bij m'n eerste stapjes in toch ietwat onderbouwde fietszorg! Dank zij jullie weet ik nu wat ik moet bestellen (doe ik morgen) en ermee doen!

-Één vergeten vraag nog: Is er iemand die weet wat het verschil is tussen de V-Guard mét en zónder Addix bij de Almotion 1.5" (2" zal niet passen, begrijp ik)?

@Leon: Het was me i.v.m. de voorderaileur niet helemaal duidelijk welke matches en mismatches harder doorwegen, d.w.z.:
Altus heeft als pro: 7/8speed en als con: capaciteit van 20t (2t te weinig). Deore heeft als pro: capaciteit van 22 (voldoende!) en als con: 10-speed (2 speeds 'te' hoog) + geen mini adapter (compenseren met stukje stevig, buigbaar plastic?; welk?). Kies ik dan beter de Altus of de Deore? (Beiden kunnen een buitenblad van 48t aan. Beiden hebben een prima prijs; ik beschouw m'n Koga als ware 't een nieuwkoop die zowat het "beste" verdient. :D )

[Geheel terzijde bedankjes nog: Dank je voor bemerkt te hebben dat de Alivio crankset een specifieke BB-lengte vereist (idd 122mm, de mijne is 113mm en past dan niet), dat had ik helemaal niet bemerkt! Ik ga voor de minimum invasieve aanpak gaan en dus voor een T.A. 1x middenblad (en evt. 1x binnenblad, tesamen bijna even duur als Alivio+BB). Merci ook om me gerust te stellen i.v.m. schroefdraad en roest en je inzicht i.v.m. aantal tanden op de bladen/kransjes behouden! ! M'n cadans heb ik msschn niet goed geteld, ik ga ermee experimenteren (om knieën en fiets te sparen). 't Was m-gineering.nl/data.htm waar ik ook naar refereerde, maar het blijven brede ranges daarom m'n vraag of er in 1996 specifics voor Nm bestonden voor onderdelen. Preload en torque blijven erg vaag voor mezelf maar het komt wschlk. wel goed.]

Ik kan dus snel gaan bestellen en probeer eraan te denken om jullie te vertellen hoe het gegaan is en hoe de tochtjes zijn!
Nogmaals superbedankt, jullie zijn allemaal geweldig! :-D
SimonJR schreef:
di 03 nov, 2020 23:26
Wat de voorderrailleur betreft, kan ik enkel een een down swing, high clamp model kiezen? Daarvan vond ik enkel nog een triple 10-speed Deore XT FD-T8000-H-3 of een triple 10 speed Deore FD-T6000-H3 of een triple 7/8-speed Altus FD-M313-3.
Vanaf 10 speed heeft Shimano de "cable pull" aangepast, in het mountainbike segment waaronder Deore valt. Met andere woorden er is grote kans dat een 10 speed Deore voorderailleur niet met je huidige shifter wil samenwerken -- achteraan zou het 100% zeker niet lukken -- dus pak maar de 7/8 speed Altus.

SimonJR schreef:
di 03 nov, 2020 23:26
Voor de keuze bij de kettingbladen: houd ik het bij 22/32/44 of kan ik beter 26/36/48 kiezen?
Voor een fiets die met bagage gebruikt gaat worden, altijd 22/32/44.

SimonJR schreef:
di 03 nov, 2020 23:26
Ik twijfel of ik best kettingbladen of een crankset koop
Ik zou niets kopen tot ik zeker zou zijn dat hetgeen je nu hebt onbruikbaar is. Ik zou zeker geen reserve-onderdelen voor je nieuwe onderdelen aankopen want ik denk dat er een grote kans bestaat dat je aan een nieuwe fiets denkt voor die nieuwe onderdelen versleten zijn.

SimonJR schreef:
di 03 nov, 2020 23:26
- Wat 'mn "ijzeren vuisten" betreft: [knip] Hebben jullie nog tips hoe ik zaken met de correcte preload aandraai? Kan het helpen om te kunnen inschatten hoeveel Nm "vingervast" en "handvast" is (en verschilt dat erg van persoon tot persoon, is dat dan zo hard mogelijk met die hand zonder je af te zetten met een andere hand en met wat voor toollengte?)
Ik heb het forum volledig uitgevlooid over momentsleutels en elders las ik ook dat de preload bij een gekalibreerde momentsleutel kon afwijken van het gemiddelde met -34.4% to +75.2%.
Ik gebruik graag lange T-sleutels omdat die duidelijk laten voelen wanneer je teveel kracht aan het zetten bent, als de schacht begint te torderen is het wel goed. Verder valt er over momenten in de fietsenwereld niets zinnig te zeggen want er wordt niet gespecifieerd of er smeermiddel of borgmiddel op de bout moet gedaan worden voor je deze met een bepaald moment aandraait. Ik gebruik overal Anti-Seize van Shimano, vooral om galvanische corrosie tussen ongelijke metalen tegen te gaan. Maar als je een bout met Anti-Seize en één zonder in hetzelfde gat met hetzelfde moment draait dan zal de bout met Anti-Seize misschien wel 2 keer meer klemkracht uitoefenen omdat de Anti-Seize als smeermiddel voor de schroefdraad werkt. Ik denk wel dat je alles veel te hard aandraait, probeer eens wat te minderen en controleer je boutjes gewoon wat meer.
16472-8mm-hex-t-handle-14-356mm-length-bondhus-original-imafcvz2r4ezxm6k.jpeg
Lange T-sleutel
Ik zou een voorderailleur niet passend maken op de buis met een stuk plastic. Dat is en blijft prutswerk, met aardige kans dat je nog iets kapotmaakt ook.
Ja, in 19zovelen90 hadden ze ook al Nm's voor die onderdelen. Interessant om uit te zoeken wanneer dat is uitgevonden en breed in gebruik is geraakt.

Vingervast is wanneer je het moertje met de vingers aandraait.
Handvast is voor kleine maten bijna hetzelfde als heel vast, maar voor de moer'tjes' van een brug die ik zag in Boedapest niet. Handvast is dus een rekbaar begrip.
SimonJR schreef:
wo 04 nov, 2020 20:45
@Carl: Grapjassen! (maar ik begrijp misschien wel wat de boodschap is :) )
Serieus: in eerste instantie dacht ik dat je het had over roest in de schroefdraad van je bracketpot, en het leek me niet zo'n goed idee om daar met een doekje zand en gruis in te wrijven. Na Leons reactie heb ik nog eens goed naar je vraag gekeken en dat van die schroefdraad bleek ik er zelf in gelezen te hebben.

Veel succes met alle keuzes,

Carl
Leon schreef:
wo 04 nov, 2020 21:07
Ik zou een voorderailleur niet passend maken op de buis met een stuk plastic. Dat is en blijft prutswerk, met aardige kans dat je nog iets kapotmaakt ook.
Dat kan best, als je een beetje netjes werkt -- buis zwart spuiten -- ziet het er niet eens raar uit. Maar het is wel belangrijk om de juiste dikte van buis te hebben. Voor paswerk tussen verschillende diameters heb ik al verschillende keren een vulbus voor een zadelpen gebruikt, je kan die kopen in alle mogelijke diameters en diktes. Aluminium kan je met een ijzerzaag en vijl makkelijk in de vorm krijgen die je wil.
SimonJR schreef:
wo 04 nov, 2020 20:45
geen mini adapter (compenseren met stukje stevig, buigbaar plastic?; welk?).
Leon schreef:
wo 04 nov, 2020 21:07
Ik zou een voorderailleur niet passend maken op de buis met een stuk plastic. Dat is en blijft prutswerk, met aardige kans dat je nog iets kapotmaakt ook.
Bij een nieuwe voorderailleur krijg je er vaak plastic inserts bij voor als de buis waar 'ie op moet een kleinere diameter heeft dan de klemband. Bike4Travel heeft een bakje vol met die dingen staan, je lokale fietsenmaker vast ook wel.
Je ken natuurlijk ook het derailleur wat eraf kwam vervangen voor eenzelfde. tweedehands of NOS. Hiero bijvoorbeeld https://defietsenmaker.nl/product/shima ... 6834e7a283 (effe codes naast elkaar houden of het idd dezelfde is)
Jurr schreef:
wo 04 nov, 2020 22:02
Bij een nieuwe voorderailleur krijg je er vaak plastic inserts bij voor als de buis waar 'ie op moet een kleinere diameter heeft dan de klemband. Bike4Travel heeft een bakje vol met die dingen staan, je lokale fietsenmaker vast ook wel.
Helemaal accoord. Als ze er voor gemaakt zijn is het voor mij anders. De DHZ-oplossing zou niets voor mij zijn. Ik ben te onhandig of te lui denk ik.
Die inserts worden op maat van de derailleur in kwestie gemaakt en passen dus niet noodzakelijk. Vaak hebben ze opstaande lipjes die je dus mogelijk wil bijvijlen, het kan ook zijn dat ze te smal vallen.

Waarom Leon zo vaak afwijzend reageert op die-het-zelf weet ik niet, ik vermoed dat hij een gebrek aan knutseltalent op de rest van de mensheid projecteert. Ik vind niet dat iedereen overal aan alles moet prutsen, maar als je je handen vuil wil maken is fietstechniek één van de simpelste en meest vergevingsgezinde zaken die er zijn.
bdr schreef:
do 05 nov, 2020 09:14
als je je handen vuil wil maken is fietstechniek één van de simpelste en meest vergevingsgezinde zaken die er zijn.
Misschien is mijn insteek anders en is het bij mij niet in eerste instantie dat ik mijn handen vuil wil maken, maar dat ik na de klus weer een fijne fiets wil hebben. Dan zijn de overwegingen net iets anders. Doehetzelven heeft voors en tegens.
Leon schreef:
do 05 nov, 2020 09:25
maar dat ik na de klus weer een fijne fiets wil hebben.
Waarom zou je fiets na het klussen geen fijne fiets meer zijn? Je weet toch zelf wat je gedaan hebt? Of vertrouw je jezelf niet?
Ik bedoel dat ik niet klus om het klussen maar om het resultaat. Ik koop misschien wat vaker een risico op een mogelijk fout af door het anders te doen dan anderen. Ik heb soms gewoon geen zin om de wet van Murphy weer tegen te komen ondanks dat iedereen zegt "O ja, dat kan wel".
Ik val wat klussen betreft nog mee, denk ik. Veel mensen kopen een fiets van 3500 euro omdat ze een betrouwbare en onderhoudsvriendelijke fiets willen en knipperen niet met hun ogen bij een onderhoudsbeurt van 300 euro. Zo ver wil ik nog niet gaan.