Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voortzetting discussie vuurschaal bij Kampeerweekend ALV - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

voortzetting discussie vuurschaal bij Kampeerweekend ALV

Vervuilender dan het vuurtje, op de vuurschaal bij Kampeerweekend ALV, wat nooit gestookt is. Het kampeerweekend is immers niet doorgegaan. Het vuurtje is daardoor niet gestookt. Daarmee is de discussie rondom het vuurtje vervuilender dan het vuurtje zelf waar niemand omheen zat, omdat het weekend immers niet doorging Bert. Zo is de discussie over het voorgenomen vuurtje vervuilender dan het voornemen een vuurtje te maken.

De ecologische footprint van het internet is vervuilender dan bekend is. Je ruikt het immers niet en is zo vanzelfsprekend. Alle huiselijke internet modems routers repeaters etc verbruiken bij elkaar aardig wat energie. De tussenliggende infra stookt ook zijn vuurtje mee waarbij koelen het meeste energie verbruikt.
Eric op de Fiets schreef:
ma 23 apr, 2018 23:17
Uiteindelijk vervuilender dan het vuurtje wat nooit gestookt is.
Bert van Sprang schreef:
ma 23 apr, 2018 23:34
Eric, je hebt helemaal gelijk tot daar waar je zegt: vervuilender als het vuurtje. Dat weet jij helemaal niet.
Alles is vervuilender dan een vuurtje dat nooit gestookt is :wink:
keesswart schreef:
ma 23 apr, 2018 13:04
joukon schreef:
ma 23 apr, 2018 11:49
Houtkachels en hout stoken kon nog weleens het nieuwe asbest worden.
Alles kan. Maar hoe hard zijn op dit moment de feiten? Van asbest, van roken en van werken in een kolenmijn weten we al 50 jaar dat het erg ongezond is, al kan het een tijdje duren voor de eerste symptomen zich manifesteren. Waarom wisten we dat dan al die tijd niet van het verbranden van hout? Is hier sprake van een wat late ontdekking of van nieuw onderzoek dat zich nu nog in de hypefase bevindt en nog wacht op tegengas van sceptici?dus ik ben een beetje sceptisch geworden :wink: )
https://houtrook.nl/het-is-onverantwoor ... gebruiken/
Alhier een artikel in Friesch Dagblad van donderdag 12 april 2018 een ingezonden opiniestuk, houtstook van vuurkorven en de oprukkende palletkachels in woonwijken verspreiden het kankerverwekkende PM2.5, daarnaast nog een aantal stofjes die je liever niet inademt. Houtstook kan leiden tot hart- en vaatziekten, luchtweginfecties en astma.
Als je google gebruikt op internet dan vind je snel de nodige onderzoeken en bijhorende rapporten van onder andere de GGD en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) uit 2015.
Waarom we het van hout niet eerder wisten? Dat klinkt als "we wisten het eerder niet". In de jaren 70 schreef ik een examenstuk over het belang van de biologische(-dynamische) landbouw, maar dat kon volgens mijn docent nooit levensvatbaar zijn om op grote commerciële schaal te verwezenlijken. Als utopistisch werd mijn stuk weggezet.
Ondertussen verkoopt zelfs de supermarkt biologische producten.
In die jaren 60-70 at ik al biologisch en grotendeels vegetarisch omdat ik mij er bewust van was dat verandering van een levenshouding bij jezelf begint.

NB. Heel lang was er geen erkenning voor dat houtrook fijnstof is.
Dat houtrook niet gezond is, is afdoende bewezen. Dat moet je niet willen ontkennen. Het nadeel van sites als houtrook.nl en houtrookvrij.nl is dat deze sites alleen maar anti zijn. Ze benaderen de zaak doorgaans heel eenzijdig en zonder bereidheid de nuance te zoeken. Dat betekent niet het zoeken naar een voor beide partijen bevredigende oplossing, want er is uiteindelijk maar een doel en dat is een verbod op tafel krijgen.

Er is een levensgroot verschil tussen een potje koken in een hutje op een houtvuur ergens in een land in bijvoorbeeld Afrika, of het stoken van een moderne goede houtkachel met goed droog hout en een goede schoorsteen en rekening houdend met de weersomstandigheden.

Hout stoken is nooit 100% schoon, maar naar mijn bescheiden mening is de overlast haast altijd terug te brengen tot aanvaardbare proporties.

Thijs
Natuurlijk wisten we in de vorige eeuw al - ik ben schekundig technoloog van opleiding - dat er in houtrook schadelijke stoffen zitten.
Elk toxicologisch verhaal valt en staat echter met de hoeveelheid die men binnenkrijgt en de schadelijkheid van de inname. Ik denk ecter dat geen enkele nog levende scheikundige of medicus er ooit aan heeft hoeven twijwelen dat inname van heel veel houtrook, zoals bij volkeren die dagelijks binnen in hun hut een houtvuur stoken waarvan de rook niet goed door het dak weg kan (yes, been there... :shock: ), erg schadelijk voor de gezondheid is.
In de meeste landen is houtrook echter als een fact of life beschouwd, zoals voor veel dingen geldt.

Thijs, je was me net voor... :D
Misschien moeten we het kampvuur toch iets meer onder de loep nemen, met name als het om Bunnik gaat.

Al in 2006 werd aandacht besteed aan luchtvervuiling in die regio. Zie: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/139407 ... tegen.html

In 2012 werd daar het volgende over geschreven: https://www.bunnik.nl/fileadmin/website ... t_2013.pdf

en: https://www.bunnik.nl/fileadmin/_migrat ... 013_01.pdf

In het volgende document werd het voorkomend probleem onderkend:
Het gebruik van open haarden, inzethaarden en houtkachels voor het (geheel of gedeeltelijk) verwarmen van woningen neemt de laatste jaren toe. Ook is er een toename van houtstook in tuinen.

Zie pag. 7
https://www.provincie-utrecht.nl/.../ra ... %20(2).pdf

Of men hier een punt heeft laat ik graag aan een ieder zelf over. Hoewel ik niet pertinent tegen een vuurschaal of kampvuur ben, zet mij dit wel aan het nadenken.

Toen wij tot voor kort nog 4 achterburen en 2 naaste buren hadden i.p.v. bos en veel vrijheid zoals nu, heb ik me nog wel eens geërgerd aan een buurman die het nodig vond om een vuurkorf aan te steken en daar van alles in te verbranden. Pas als het binnen naar rook begint te stinken kom je in actie om de ramen te sluiten, maar is het al te laat en zit je binnen in de stank/rooklucht van de buurman.

Na 20 jaar gerookt te hebben ben ik daar inmiddels 12 jaar vanaf. Vroeger was roken heel gewoon. En het was vaak voor de gezelligheid.
Zoals eerder al aangehaald: leraren rookten gewoon in de klas, waar de leerlingen bij zaten. Om maar een voorbeeld te noemen. Als collega's in de pauze van bijv. een vergadering buiten een sigaretje gaan roken ga ik er nog wel eens bij staan. Niet om te roken of hun rook in te ademen, maar voor (aan de goede kant van de wind staand) de gezelligheid.

Zo zie ik een kampvuur/vuurschaal/vuurkorf momenteel ook. Het is dan niet helemaal gezond, maar kan wel gezellig zijn.... maar, wat is wijsheid?