Re: E-bike voor camper en tochten.
Geplaatst: zo 29 apr, 2018 22:25
Omdat dat nog steeds je eigen kracht is.
Echt eigen kracht is gaan wandelen. Bij fietsen is het kracht van de fiets, die jouw kracht vermenigvuldigd tot een snelheid die je op eigen kracht, dus wandelen, niet had gekund.
Dit is wel streng.... dus al die fietsers die via een georganiseerde reis (SNP e.d.) een fietsreis maken zijn geen fietsreizigers? Ok is net wat anders dan wereldfietsen maar dat geldt dan ook voor Europafietsers.vincent schol schreef: ↑zo 29 apr, 2018 22:08Je spullen van A naar B laten vervoeren en er zelf achteraan fietsen is ook geen wereldfietsen.
Mooi verslag maar dit is mijn enige maar... blijkbaar neigt de (gemiddelde) e-Biker er wel steeds naar om richting de maximaal mogelijke snelheid te gaan. Dat zou niet hoeven lijkt mij. Om de omgeving te proeven pas ik zelf de snelheid steeds aan, als ik langs een mooi watertje fiets gaat de snelheid naar beneden om te speuren naar beesten e.d.Hans Keesom schreef: ↑zo 29 apr, 2018 23:25Soms liep de snelheid zelfs naar 27 km/h en moest ik mezelf inhouden om mezelf niet op te blazen.
Ik heb inmiddels 6500 km ervaring op een Speeedpedelec. Maar inderdaad wel via woon-werk-verkeer en geen reiskilometers. Dat is een anderssoortige ervaring.Wim schreef: ↑zo 29 apr, 2018 23:38Fijn dat je genoten hebt, maar hier wordt toch wel veel alternatieve natuurkunde gedebiteerd.
Maar afgezien daarvan, dit is een club met een specifieke identiteit, en wat mij betreft blijft dat zo. Op een forum over lichtgewicht tentjes ga je het ook niet hebben over caravans. Een Ebike vereniging oprichten staat iedereen vrij. Daar komt dan vast ook meer expertise - hier is Loknor bij mijn weten de enige met serieuze Ebike ervaring.
Omdat 'meer is beter' diep tussen onze oren gemept zit. Dat was in en na de oorlog (WOII) zo omdat je moest zorgen dat je genoeg spullen en eten in huis had als de ellende weer begon en het was in de tijd dat veel forumleden opgroeiden zo omdat je alles in je leven gedaan moest hebben omdat alles kan en dus alles moet.
Tijdens mijn fietsreizen hoeft en gaat het niet hard en ver. Gemiddeld per dag 60-90 km. Snelheid? Geen idee, ergens rond de 18 pu denk ik.
Deze nieuwe serie van Capitool brengt fietsboekjes uit die speciaal bedoeld zijn voor de e-bikes.
Ieder boekje heeft 15 routes, variërend tussen de 25 en 70 kilometer. Zand- en kiezelpaden worden gemeden, maar mooie en verrassende paden langs water, door bossen en via dorpjes komen des te meer aan bod. De routes worden ondersteund door duidelijke kaarten. Ook geven de boekjes veel praktische informatie en tips voor onderweg. Routes die niet alleen aangeven waar je als fietser even met een kop koffie kunt opladen, maar ook waar de fiets zelf kan opladen!
...
• Inclusief tips en trucs voor het gebruik van de e-bike
• Verrassende routes waarmee je op bijzondere plekken in Nederland komt
• Speciaal geschikt voor de e-bike: langere routes, rechtere wegen en met oplaadpunten
Ik denk dat ik erg heb genoten ondanks dat de snelheid soms opliep. Sommige stukken leenden zich daar goed voor alhoewel ik daar de ondersteuning ook gewoon uit had kunnen zetten.Fedor schreef: ↑ma 30 apr, 2018 06:56Mooi verslag maar dit is mijn enige maar... blijkbaar neigt de (gemiddelde) e-Biker er wel steeds naar om richting de maximaal mogelijke snelheid te gaan. Dat zou niet hoeven lijkt mij. Om de omgeving te proeven pas ik zelf de snelheid steeds aan, als ik langs een mooi watertje fiets gaat de snelheid naar beneden om te speuren naar beesten e.d.Hans Keesom schreef: ↑zo 29 apr, 2018 23:25Soms liep de snelheid zelfs naar 27 km/h en moest ik mezelf inhouden om mezelf niet op te blazen.
Genieten van de directe omgeving is - naast de gezonde inspanning - toch de grootste reden voor mij om met de (niet-elektrische) fiets op stap te gaan. Niet om snel van A naar B te fietsen. Maar goed dat kan voor iedereen weer anders zijn.
Zo ver was omdat een kennis van me zo ver woont en ik er weer eens op bezoek wilde. De auto nemen had gekund maar ik wilde zien of ik er per fiets kon komen. Ik weet nu dat ik alles binnen een straal van 120 km zal kunnen bereiken. Dat ga ik vaker doen!
Het is mooi om te horen dat jij bewust omgaat met de mate van ondersteuning, maar als ik tijdens fietsen om me heen kijk is duidelijk te zien dat minstens 95% van de e-Bikers dat ding meteen naar standje "turbo" ramt om zo met zo min mogelijk inspanning zo hard mogelijk ergens heen te gaan.Hans Keesom schreef: ↑ma 30 apr, 2018 12:29Zo ver was omdat een kennis van me zo ver woont en ik wilde zien of ik er kon komen. Ik weet nu dat ik alles binnen een straal van 120 km zal kunnen bereiken.
Als ik ga naar iemand dichterbij zal het veel en veel meer op eigen kracht kunnen.
De snelheid was geen noodzaak maar meer een gevolg van de gekozen ondersteuning.
Wellicht moet je de e-bike zien als een gateway-fiets naar lange afstand fietsen.Fedor schreef: ↑ma 30 apr, 2018 12:51.........
Ik denk dat dat het voor sommigen ook lastig maakt om e-Bikers als deel van het WF-forum te zien. De wereld om ons heen laat toch zien dat het overgrote deel van de e-Bikers neigt naar het zo "makkelijk" mogelijk kunnen rijden, waarmee ze zich amper onderscheiden van het gemotoriseerd verkeer.
Anderszijds: Hoeveel van de normale fietsers om ons heen zou er over nadenken om met een niet-elektrische fiets een lange (meerdaagse) tocht of zelfs verre reis te gaan maken? Da's net zo'n minderheid.
Eeeh hier kan ik het niet mee eens zijn. Als dit betekent dat fietspaden rechtgetrokken, breder gemaakt en geasfalteerd gaat worden (want: geschikt maken voor e-Bikes) dan juich ik dit absoluut niet toe. Nieuwe fietspaden is een ander verhaal uiteraard.Hans Keesom schreef: ↑ma 30 apr, 2018 13:57Dat zou elke wereldfietser toch moeten toejuichen, zeker omdat het vast meer draagkracht voor goede fietspaden genereert.
Fijn dat we het kunnen hebben over wat "goede" fietspaden zijn. E-bikes hebben niet perse asfalt nodig, speedpedelecs en wielrenners welFedor schreef: ↑ma 30 apr, 2018 14:12Eeeh hier kan ik het niet mee eens zijn. Als dit betekent dat fietspaden rechtgetrokken, breder gemaakt en geasfalteerd gaat worden (want: geschikt maken voor e-Bikes) dan juich ik dit absoluut niet toe. Nieuwe fietspaden is een ander verhaal uiteraard.Hans Keesom schreef: ↑ma 30 apr, 2018 13:57Dat zou elke wereldfietser toch moeten toejuichen, zeker omdat het vast meer draagkracht voor goede fietspaden genereert.
Een dergelijke ontwikkeling is nu in Z-Limburg gaande: Daar wil men een aantal onverharde weggetjes en paden omvormen tot een fietssnelweg tussen Maastricht en Aachen. Daar is de lokale bevolking en zijn de lokale fietsers fel op tegen (gewoon geen behoefte aan en slopen van het landelijke karakter). Ik woon daar (nog ) niet maar anders zou ik er ook tegen ageren denk ik.