Wat Frans en Diewertje schreef over het niet steeds weer nieuw kopen van een nieuwe fiets kan ik helemaal achter staan. Ik heb een Giant Hybride fiets uit '91 , en steeds wat verbeterd o.a. betere achterdrager, beter zadel,deore derailleur e.d. Ik zou niet weten wat mijn voordeel zou zijn als ik een nieuwe fiets zou kopen.
De keuze voor nieuwe vervoerstechnieken van toen heeft niets te maken met de keuze voor de juiste 'klimaat'-technieken voor nu. Het eerste is een ongereguleerde particuliere keuze, zonder dat daar toen de massa-consequenties van bekend waren.
Nu gaat het erom om een globaal probleem, maar evenzeer een lokaal probleem te bevechten met de juiste rendabele techniek. Het is mijn 'vak' niet, het milieugebeuren, en ik ben geen technicicus. Daarmee is het voor mij en voor vele anderen om te beginnen al niet te beoordelen of de klimaatveranderingshypothese überhaupt juist is, laat staan hoe iets dergelijks op de juiste manier aan te pakken. Blijkbaar zijn er een aantal leden hier die dat allemaal precies weten. Knap...
Vooropgesteld dat voor mij geldt in dit soort kwesties dat beter conservatief en voorzichtig kan worden gehandeld, waarmee ik bedoel dat het risico niet genomen mag worden dat de klimaathypothese op waarheid berust, net zoal dat bijvoorbeeld ervan moet worden uitgegaan dat GenX in drinkwater onacceptabel is, ondanks dat nog niet exact vaststaat welke gezondheidsgevolgen dat voor mens en dier heeft. 'Better safe than sorry' dus, wat mij betreft. Waarbij nog andere argumenten komen zoals het via olieverbruik versterken van de positie van 'onsympathieke' landen, wat uiteindelijk ten koste gaat van onze eigen positie. Eindelijk konen we nu langzaam in een periode waarin men afscheid gaat nemen van de verbrandingsmotor in auto's, wat direct de vraag oproept waar de electrische energie dan vandaan moet komen.
Wie zal het zeggen.
Zonlicht?
Andere nieuwe vormen van energie-opwekking?
Beter eerst goed nagedacht dan nu alles zetten op een achterhaalde techniek die voorhanden is met grote nadelen, zoals windmolens. (Als dat oordeel juist is)
En kiezen uit twee kwaden, daar houd ik niet van.