Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dat een heel klein barstje genoeg kan zijn - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Dat een heel klein barstje genoeg kan zijn

miro schreef:Peter en Leon
De wanddikte bij een moderne frame heeft geen betekenis
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroforming
Geloof je dat zelf?
Hydroforming is overigens ouderwets, een modernere techniek is Superplastic forming.
Maar ja, net als wanddikte zul je dit soort methodes niet snel in de specs terugvinden.
Zover ik weet hidroforming wordt gebruikt bij de meeste AL frames
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... ree-39840/
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... RiHrQBnDXQ

Supervormen word gebruikt alleen maar voor wat bruisige materialen bijv ecsotische Magnezium, maar daar hangt een andere prijskaartje in.

Zoals ik initieel zeg – Wij kunnen niet inhoudelijke technische discussie over hi-tech frames maken.
Material, termische behandleing, Dynamics model, wanddikte, en diameter verspreiding zijn buiten onze kennisgebied.
Hoi miro,
Zou je ook willen uitleggen waarom je in deze discussie over deze technieken begint? Ik ben best technisch aangelegd maar kan er tot nu toe geen chocola van maken.
miro schreef:Zover ik weet hidroforming wordt gebruikt bij de meeste AL frames
Klopt, maar het is wel een koude bewerking die ge-cured moet worden (warmtebehandeling), anders krijg je later geheid framebreuk.
miro schreef:Supervormen word gebruikt alleen maar voor wat bruisige materialen bijv ecsotische Magnezium, maar daar hangt een andere prijskaartje in.
Nee hoor, maar niet iedere fabrikant beheerst het trucje. Kinesis kan het bijvoorbeeld.

On-topic richting framebreuk: bepalende factor is de fabrikant. Helaas zijn er tegenwoordig maar weinig fietsenmerken die frames maken, en blijft het gissen waar dat frame vandaan komt.

Het schijnt zelfs dat Koga een tijd lang Koga Miyata fietsen verkocht heeft, waarvan het frame helemaal niet gemaakt werd door Miyata. Dan blijf je natuurlijk nergens meer.
Peter_K schreef:
On-topic richting framebreuk: bepalende factor is de fabrikant. Helaas zijn er tegenwoordig maar weinig fietsenmerken die frames maken, en blijft het gissen waar dat frame vandaan komt.

Het schijnt zelfs dat Koga een tijd lang Koga Miyata fietsen verkocht heeft, waarvan het frame helemaal niet gemaakt werd door Miyata. Dan blijf je natuurlijk nergens meer.
Dat meerdere fabrikanten hun klanten iets voorhouden blijkt uit een draadje uit de UK n.a.v. het vertrek van de framebouwer bij deze fabrikant.

"Quote from: rafiki on June 06, 2010, 09:28:41 AM
What a shame. Sign of the times I suppose. From where will Thorn source their frames now do you know?"

"Same place as they've sourced them for the last few years, a factory in Taiwan."


Is wel van even geleden, maar wie zegt dat de fabrikant hier iets aan veranderd heeft? Ze zijn per slot van rekening allemaal commercieel...!
En het schijnt niet voor alle frames van deze fabrikant te gelden, maar ja, wie garandeert dat?
Zo zie je maar dat het vaak gehuld is in een waas van onduidelijkheden waar het frame gemaakt wordt en of het merk het frame (daadwerkelijk) zelf bouwt.
Ook bij fabrikanten waarvan je het niet verwacht blijft het inderdaad gissen waar dat frame vandaan komt.

Maar in hoeverre is dat belangrijk?? Het gaat er wat mij betreft om dat het merk, welk merk dan ook, een bepaald betrouwbaar imago heeft opgebouwd en nastreeft dat te behouden, door met name kwalitatief goede en betrouwbare producten te leveren. Is een Volvo, geproduceerd in België slechter dan een Volvo, geproduceerd in Zweden? Voor mij blijft dit een betrouwbaar merk.

Framebreuk of breuk van een voorvork, van welk materiaal dan ook is op z'n zachtst gezegd heel vervelend, waarbij ik mij kan voorstellen dat vrijwel iedere fabrikant dit probeert te voorkomen, maar niet uit te sluiten is, gelet op de genoemde ervaringen.
Edwin* schreef:Het gaat er wat mij betreft om dat het merk, welk merk dan ook, een bepaald betrouwbaar imago heeft opgebouwd en nastreeft dat te behouden, door met name kwalitatief goede en betrouwbare producten te leveren.
De kunst voor ons als klanten is om continu in de gaten te houden welke merken doorgaan met goede spullen leveren en welke met andere argumenten dan goede spullen leveren hun bedrijf hopen te laten floreren.
Leon schreef:
Edwin* schreef:Het gaat er wat mij betreft om dat het merk, welk merk dan ook, een bepaald betrouwbaar imago heeft opgebouwd en nastreeft dat te behouden, door met name kwalitatief goede en betrouwbare producten te leveren.
De kunst voor ons als klanten is om continu in de gaten te houden welke merken doorgaan met goede spullen leveren en welke met andere argumenten dan goede spullen leveren hun bedrijf hopen te laten floreren.
Ik ben het volledig met je eens Leon! Alleen door als consument kritisch en scherp te blijven kan het kaf van het koren gescheiden worden... al zullen de meningen verdeeld blijven over wat nu kaf en wat nu koren is.
Edwin* schreef:Dat meerdere fabrikanten hun klanten iets voorhouden blijkt uit een draadje uit de UK n.a.v. het vertrek van de framebouwer bij deze fabrikant.

"Quote from: rafiki on June 06, 2010, 09:28:41 AM
What a shame. Sign of the times I suppose. From where will Thorn source their frames now do you know?"

"Same place as they've sourced them for the last few years, a factory in Taiwan."
Dat Thorn zijn frames niet zelf maakt, maar laat maken in Taiwan is bekend: ze geven dat zelf aan, en het staat ook op het frame zelf. “Made in Taiwan” is overigens een kwaliteitskenmerk, vergelijkbaar aan “Made in Germany”. Het door mij eerder vermelde Kinesis, is ook gevestigd in Taiwan. Thorn is dus geen fabrikant, maar een merk. Overigens wel een merk dat levenslange garantie durft te geven op zijn frames.
Edwin* schreef:Maar in hoeverre is dat belangrijk?? Het gaat er wat mij betreft om dat het merk, welk merk dan ook, een bepaald betrouwbaar imago heeft opgebouwd en nastreeft dat te behouden, door met name kwalitatief goede en betrouwbare producten te leveren. Is een Volvo, geproduceerd in België slechter dan een Volvo, geproduceerd in Zweden? Voor mij blijft dit een betrouwbaar merk.
Vroeger waren de fietskettingen die ik kocht altijd van Sedis. Toen werd Sedis overgenomen door SRAM, werden de fabrieken verplaatst, en versleten ze wel erg snel. Dus nu koop ik ze voortaan van KMC. Blind blijven vertrouwen op een merk is dus helaas niet mogelijk.
Edwin* schreef:Framebreuk of breuk van een voorvork, van welk materiaal dan ook is op z'n zachtst gezegd heel vervelend, waarbij ik mij kan voorstellen dat vrijwel iedere fabrikant dit probeert te voorkomen, maar niet uit te sluiten is, gelet op de genoemde ervaringen.
Pretenties zeggen in ieder geval wat een merk beoogd. Thorn pretendeert dus levenslange garantie te bieden, op een andere site komt het woord garantie niet eens voor. Daarvoor moet je klaarblijkelijk bij iemand anders zijn (vreemde situatie).

Ik weet in ieder geval uit eerste hand dat een frame van Santos bij normaal gebruik kapot is gegaan, en dat die inderdaad keurig vervangen werd onder garantie. Desalniettemin niet iets wat je onderweg mee wenst te maken.
Peter_K schreef:Pretenties zeggen in ieder geval wat een merk beoogd.
Opmerkelijk dat Thorn op hun website prijkt met de volgende pakkende tekst, meteen op de homepage:

"Bespoke Touring Cycles
We are the home of Thorn Cycles Ltd, manufacturer of the very highly acclaimed range of Thorn touring bicycles."


Zo zie je maar, je kunt niet iedereen geloven... hoezo "Bespoke"? Hoezo "manufacturer"....

Hoewel dit naar mijn mening niets hoeft af te doen aan de kwaliteit die zij leveren.

De frames worden zowel door Thorn zelf gebouwd als door een fabrikant in Taiwan. En wat is nu beter....? En is dat nu echt relevant waar een "fabrikant" zijn frames bouwt of laat bouwen?

Voor wat de garantie betreft: als je als "manufacturer" frames laat bouwen in goedkope loonlanden als Taiwan, de prijs van het frame op een flink aantal maal de inkoopprijs baseert, dan kun je natuurlijk gemakkelijk levenslange garantie bieden. Die garantie heb je alleen wel zelf betaald als consument. Waarschijnlijk kun je er wel een paar verslijten voordat de "fabrikant" er schade door lijdt.

Nogmaals, dat kan mij niet zo heel veel schelen, als er maar kwaliteit geleverd wordt als de prijs daar naar is.
Moraal van het verhaal: we preken allemaal voor eigen parochie. Logisch, we zijn allemaal mens, willen niet het gevoel krijgen dat we toch een beetje voor de gek gehouden zijn door degene die we hoog in het vaandel hebben en proberen dat dan toch nog te verdedigen.

Om er (metaal)moe van te worden... :P :wink:
Peter_K schreef:Pretenties zeggen in ieder geval wat een merk beoogd.
Volgens mij zijn de pretenties die je als consument ziet de pretenties die door de marketingafdeling van het betreffende merk gecommuniceerd worden. De pretenties van bedrijfsleiding (directie/aandeelhouders/managers etc. etc.)kunnen heel anders zijn.