door
Adieu » ma 16 jan, 2017 17:04
Peter_K schreef:
On-topic richting framebreuk: bepalende factor is de fabrikant. Helaas zijn er tegenwoordig maar weinig fietsenmerken die frames maken, en blijft het gissen waar dat frame vandaan komt.
Het schijnt zelfs dat Koga een tijd lang Koga Miyata fietsen verkocht heeft, waarvan het frame helemaal niet gemaakt werd door Miyata. Dan blijf je natuurlijk nergens meer.
Dat meerdere fabrikanten hun klanten iets voorhouden blijkt uit een draadje uit de UK n.a.v. het vertrek van de framebouwer bij deze fabrikant.
"Quote from: rafiki on June 06, 2010, 09:28:41 AM
What a shame. Sign of the times I suppose. From where will Thorn source their frames now do you know?"
"Same place as they've sourced them for the last few years, a factory in Taiwan."
Is wel van even geleden, maar wie zegt dat de fabrikant hier iets aan veranderd heeft? Ze zijn per slot van rekening allemaal commercieel...!
En het schijnt niet voor alle frames van deze fabrikant te gelden, maar ja, wie garandeert dat?
Zo zie je maar dat het vaak gehuld is in een waas van onduidelijkheden waar het frame gemaakt wordt en of het merk het frame (daadwerkelijk) zelf bouwt.
Ook bij fabrikanten waarvan je het niet verwacht blijft het inderdaad gissen waar dat frame vandaan komt.
Maar in hoeverre is dat belangrijk?? Het gaat er wat mij betreft om dat het merk, welk merk dan ook, een bepaald betrouwbaar imago heeft opgebouwd en nastreeft dat te behouden, door met name kwalitatief goede en betrouwbare producten te leveren. Is een Volvo, geproduceerd in België slechter dan een Volvo, geproduceerd in Zweden? Voor mij blijft dit een betrouwbaar merk.
Framebreuk of breuk van een voorvork, van welk materiaal dan ook is op z'n zachtst gezegd heel vervelend, waarbij ik mij kan voorstellen dat vrijwel iedere fabrikant dit probeert te voorkomen, maar niet uit te sluiten is, gelet op de genoemde ervaringen.