Hoi Wim,
Ik heb het ook over het SWOV.
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... etsers.pdf
Het aantal dodelijke slachtoffers per kilometer is 2400% hoger in de categorie 75+ dan in de categorie 65-74, welke weer minimaal 200% hoger is dan de categorie 55-64. Het grootste cohort, 18-54 heeft de laagste kans om iets te overkomen.
Bij vverwondingen een zelfde beeld, waarbij de lijn gestaag oploopt met het klimmen der leeftijd. Interresant is dat jongeren op dat punt minder risico lopen, het valt dus best mee met het weggedrag van jongere fietsers. Duidelijk is dat lichamelijke gesteldheid belangrijker is dan ervaring!!!!'
verder, laten we de tenendentieuze tekst van het SWOV ook belichten:
Fietsers komen vaak om het leven door een
botsing met een motorvoertuig en raken vaak gewond door een val, zonder dat daar een motorvoertuig bij betrokken is
Hoezo? Fietsen is blijkbaar gevaarlijk, immers we hebben vaak ongelukken? Ontzetten schadelijke lariekoek! Bangmakerij geboren uit een "controle en angst" maatschappij.
Er kan van alles beter aan fietsveiligheid, maar laten we vooral niet dit soort teksten de wereld intoeteren.
Dan hebben we het fietsberaad:
http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... rsie_1.pdf
We gaan naar bladzijde negen.
En wat zien we? Onder de 40 is een e-bike VEILIGER. Onder de 65 is een ebike veilger voor mannen, maar onveiliger voor vrouwen. Boven de 65 een forse trendbreuk!
We gaan ook naar bladzijde 6. Wat blijkt? Ebikes leiden tot grofweg 75% zoveel kilometers.
Wat cijfers:
- Van de fiets ongevallen (man)46-60 jaar is 4% ebikers. (blz 53)
- Blz 7: 15% van de fietskilometers in de categorie 44-60 jaar is electrisch.
Voor vrouwen is het minder rooskleurig, maar is het nnog steeds positief (24% van het aantal km versus 20% van de ongevallen) Het cohort nemend is het gewoon goed en lijkt het er verdraaid sterk op dat ebikes veiliger zijn.
Zie bladzide 55 voor het tabelletje.
Sterker nog, mannen zijn veiliger af op ebikes (gekscherend, leeftijdscohort bepaald)!
Voor lagere leeftijden wordt het statistisch erg laag met 2% adoptie en is de vertegnwoordiging bij de heren 1% en de dames 4% (foei dames!).
Dus Wim, excuses dat ik je betichte van onderbuik gevoelens, maar de cijfers zijn gewoon helemaal niet zo slecht. Het probleem zit hem overduidelijk in de leeftijd. We kunnen het kind met het badwater wegdoen... of we kunnen accepteren dat als je ouder wordt je vaker ongelukken gaat krijgen.
Fact of life.
Je kan gewoon niet alles wegreguleren. En nee, dat betekend niet dat je niet naar de verkeersveiligheid moet kijken. Maar het vervoermiddel is an sich niet gevaarlijker dan een gewone fiets.
Ik weet dat dit heel erg belerend is (karakter zwakte), maar ik overdreef niet toen ik zei dat dit al uitgebreid is uitgeplozen op het grootste Nederlandse E-bike forum (Tweakers), onder andere door mij.
Laten we in godsnaam ietsen en ebikes niet bestempelen tot iets wat inherent gevaarlijk is. Fietsen is juist goed voor de mens.