Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Testrapport Rohloff - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Testrapport Rohloff

188 berichten

Hoi Zwarte Kees,

tja mijn berekening is een groffe berekening en kun je beter zien als grappige indicatie. :lol: En ik moet zeggen de LX groep vind ik een zeer goede groep. Ik heb het gevoel dat deze LX groep ieder jaar meer tegen de XT groep aankruipt. Zelfs Deore (die daaronder zit) is niet eens verkeerd. Alleen bij Alivio en lager ga je serieuze concessies doen wat schakelgemak, slijtvastheid en rolweerstand -naven- betreft.

Hoe zit het nu precies met het "gevoelsmatige" bereik van een Rohloff? Ik merkte dat ik behoefte had een een kleiner tandwiel achter omdat vanaf zeg 35 km/h de trapfrequentie te hoog wordt.

Ik hoor echter ook van gebruikers dat het bereik kleiner is of voelt dan van een 3 x 9 groep, en dat m.n. in de bergen een groter tandwiel achter wel handig is.

Zo blijf je wel tandwielen wisselen ;).

Ook het geratel bij freewheelen in 8 - 14 vond ik erg lawaaiig. Zou voor mij echt storend worden denk ik...

Fedor schreef:Hoe zit het nu precies met het "gevoelsmatige" bereik van een Rohloff? Ik merkte dat ik behoefte had een een kleiner tandwiel achter omdat vanaf zeg 35 km/h de trapfrequentie te hoog wordt.

Ik hoor echter ook van gebruikers dat het bereik kleiner is of voelt dan van een 3 x 9 groep, en dat m.n. in de bergen een groter tandwiel achter wel handig is.
.
Vanaf 35 kmh te snel trappen? Dan heb je of een hele rare tandwielcombinatie of je moet leren trappen ;) :shock:

bereik van de naaf is 526%,
dat kun je vergelijken met 44/11 tot 22/29

m-gineering schreef:Vanaf 35 kmh te snel trappen? Dan heb je of een hele rare tandwielcombinatie of je moet leren trappen ;) :shock:

bereik van de naaf is 526%,
dat kun je vergelijken met 44/11 tot 22/29
Ik kon er echt niet aan doen ;), hij schakelde niet verder terwijl ik nog steeds "te licht trapte" (ik wilde nog harder dus). Achter zat een 16-tands tandwiel. Weet niet of die standaard was...

Fedor schreef:
m-gineering schreef:Vanaf 35 kmh te snel trappen? Dan heb je of een hele rare tandwielcombinatie of je moet leren trappen ;) :shock:

bereik van de naaf is 526%,
dat kun je vergelijken met 44/11 tot 22/29
Ik kon er echt niet aan doen ;), hij schakelde niet verder terwijl ik nog steeds "te licht trapte" (ik wilde nog harder dus). Achter zat een 16-tands tandwiel. Weet niet of die standaard was...
Achter wel, maar voor niet ! ;)

minimaal toegelaten verzet voor een Rohloff is 7.17m (in 14, met voor een 38" voor 26" wielen): bij 35 km/h= 9.7 m/s resulteert dat in 80 omw/min.

Gisteren een gesprek gehad met de nieuwe eigenaar van Vittorio Ton. Wij hebben gesproken over de R-naaf. Dit heb ik ook gedaan met de importeur, op de beurs. het probleem is met je keuze dat iedereen weer wat anders zegt. Ton vertelde mij dat hij fietsen met een 48 gespaaks wiel levert, omdat 32 te weinig is. verder vond hij dat patten, die Snel maakt, niet goed zijn, omdat volgens hem dan je wiel scheef kan trekken.

De importeur zei: je moet nooit een eccentriche as nemen, want daar komt water in en dan gaat roesten. Het probleem voor mij is, dat het wel 1000 euro meer is wat je uitgeeft. Om dan even te proberen wat beter is, of lekkerder rijdt, maak de keuze alleen maar moeilijker.

Over de ketting spanner wordt weer het argument gebruikt, dat je dan niet een ketting beschermer kan plaatsen, maar heeft wel weer als voordeel, dat als je R-naaf stuk is je deze weer kunt vervangen voor een gewoon derailleur systeem.

Ik denk dat ik hier maar voor ga, want een goed stalen frame gaat langer mee, dan een R-naaf, zeker als je nog zo jong bent als ik 43 jar

mario :lol:

mario schreef:Gisteren een gesprek gehad met de nieuwe eigenaar van Vittorio Ton. Wij hebben gesproken over de R-naaf. Dit heb ik ook gedaan met de importeur, op de beurs. het probleem is met je keuze dat iedereen weer wat anders zegt. Ton vertelde mij dat hij fietsen met een 48 gespaaks wiel levert, omdat 32 te weinig is. verder vond hij dat patten, die Snel maakt, niet goed zijn, omdat volgens hem dan je wiel scheef kan trekken.

De importeur zei: je moet nooit een eccentriche as nemen, want daar komt water in en dan gaat roesten. Het probleem voor mij is, dat het wel 1000 euro meer is wat je uitgeeft. Om dan even te proberen wat beter is, of lekkerder rijdt, maak de keuze alleen maar moeilijker.

Over de ketting spanner wordt weer het argument gebruikt, dat je dan niet een ketting beschermer kan plaatsen, maar heeft wel weer als voordeel, dat als je R-naaf stuk is je deze weer kunt vervangen voor een gewoon derailleur systeem.

Ik denk dat ik hier maar voor ga, want een goed stalen frame gaat langer mee, dan een R-naaf, zeker als je nog zo jong bent als ik 43 jar

mario :lol:
Als je spaken breekt in een Rohloffwiel is er volgens mij wat anders aan de hand dan te weinig spaken. Om even de gedachten te bepalen: Marco Geurts (+200 kilo) is met 2 x 36 spaken onderweg, en heeft alles al stuk gekregen maar over spaken heb ik hem nog niet gehoord.

Een excenter is de gebruikelijke oplossing in een tandem en daar doen ze het probleemloos. Nadeel bij een gewone fiets is dat de afstelling soms verscholen zit achter het tandwiel. En met het spannen van de ketting beinvloed je natuurlijk je zit een beetje. Sommige constructies gaan makkelijk kraken, maar als je het excenter opnieuw smeert is dat ook weer opgelost

Een andere oplossing is schuivende en dus verwisselbare padden. Dan heb je geen kettingspanner nodig (kost geld, gaat stuk, heeft wrijving) en kun je er altijd een derailleur aanhangen

Hallo Marten,
Als je spaken breekt in een Rohloffwiel is er volgens mij wat anders aan de hand dan te weinig spaken. Om even de gedachten te bepalen: Marco Geurts (+200 kilo) is met 2 x 36 spaken onderweg, en heeft alles al stuk gekregen maar over spaken heb ik hem nog niet gehoord.
Inderdaad. Door de hoogte van de flens van de naaf is het wel belangrijk hoe het wiel gespaakt is, vooral bij een 26 inch wiel. Anders kunnen de spaken gaan breken bij de nippel. Maar ik neem aan dat jij dat wel weet.

ik zou nooit meer iets anders dan een rohloff naaf willen hebben. heb er nu 6000 kilometer mee gefietst en forens al heel mijn leven. zalig, die van mij schakeld erg soepel terwijl ik in de winkel bij andere fietsen aan het stuur de rohloff zwaar vind schakelen.

alleen breek ik spaken bij de vleet, ook al gemeld bij een andere thread. Je hebt speciale velgen en nippels nodig die niet iedere fietsenhandel schijnt te monteren en welke nippels en velgen dat zijn heb ik nog niet kunnen vinden.

in de 6000 kilometer al zeker 20 spaken gebroken. en een keer mijn wiel laten herspaken. alles bijelkaar in twee jaar al een anderhalve maand op een leenfiets gezeten, das geen pretje als je van je superdeluxe rohloff fiets af moet.

IK hoor goede berichten over de santos wielen. Exal sp 19 met prolock, met
DT Alpine 3 spaken. Dit zijn tandem spaken, speciaal gemaakt voor belastbaarheid.

Santos levert dan ook tandem R-naven.

OP de link pagina staat een verhaal over een paar die een Santos tandem hebben met 32 spaken en nog nooit spaak breuk gehad. Al meer dan 10.000 km mee gefiets.

IK denk dat er maar heel weinig mensen zijn die echt goed kunnen spaken. Santos heeft speciale mensen in dienst die alleen maar wielen bouwen en alle spaken op de juiste spanning zetten met speciale apparatuur. Laat het dus aan de vakman over, zeker als een wiel maar 32 spaken heeft.

mario
Ja, hoe moet ik het vertellen. Ik ben maar `n klein fietenmakertje en bezit al 4 jaar `n rohloffnaaf. heb er denk al 8000 km mee gefietst. De naaf mankeerde altijd wat oa zwaar tot zeer zwaar schakelen, is 4 keer retour rohloff geweest, maar in mijn zelf gespaakte 32 gaats naaf, met schijfrem, heb ik nog nooit `n gebroken spaak gehad. Ben 3 keer met de fiets, met naaf, en de Bobyak op vakantie geweest. Per keer ongeveer 2500 km waarbij ik het onverharde niet schuwde. Het is en blijft de oorzaak van de onjuiste spanning op de spaken. Heb je eenmaal `n paar gebroken spaken gehad laat het wiel dan geheel, met nieuwe spaken, overspaken.
Groot41

Hier mijn ervaring met de Rohloffnaaf.

Ik heb er nu zo'n 1200km mee gefietst. De naaf zit in mijn mountainbike en het verzet is 42*16, dit is dus te groot, als ik hier in Nederland fiets rijd ik meestal in de 9e versnelling en in de bergen (Sierra Nevada) merkte ik dat ik graag nog één verzet lichter zou hebben, dit kan makkelijk want ik kan nu tot 48km/u meetrappen.

Het schakelen is een groot pluspunt maar ik heb wel gemerkt dat je echt de kracht van de pedalen moet halen anders gaat het soms niet goed, verder vind ik het jammer dat dit juist het geval is als je terug schakelt. Opschakelen gaat beter dan terug. De naaf is al een stuk rustiger en soepeler geworden maar ik hoop dat dit nog wel iets verbetert want ik vind de interne weerstand nog aan de hoge kant.

Verder is al een paar keer de ketting van het voorblad gesprongen (ik gebruik de Rohloff kettingspanner), dit gebeurd soms al als je een beetje lomp een stoeprand op of af rijd, ander nadeel van de kettingspanner is bij mijn fiets dat als ik het wiel eruit haal de kettingspanner nier genoeg weg kan worden gedraaid en ik de band leeg moet laten lopen. Ik ben nu dus aan het sparen voor een ander frame :wink:

Marc.

Marc
Ik heb net bij Elan een Rotor Mission frame besteld omdat ook ik die verrekte kettingspanner kwijt wil. Deze Rotor frames zijn speciaal voor de Rohlof naaf gemaakt. Als je het frame online besteld ben je ca EURO 280 kwijt; Elan doet het voor EURO 400 en heeft ca 2 uur nodig om mijn fiets om te bouwen (a EURO 40 per uur) Ik gebruik een SLT 99 ketting van Rohlof omdat deze het minste zou rekken. Overigens fietst de naaf pas na ongeveer 6000 km echt lekker.
www.generator-radsport.de

Marc van Daelen schreef: Verder is al een paar keer de ketting van het voorblad gesprongen (ik gebruik de Rohloff kettingspanner), dit gebeurd soms al als je een beetje lomp een stoeprand op of af rijd, ander nadeel van de kettingspanner is bij mijn fiets dat als ik het wiel eruit haal de kettingspanner nier genoeg weg kan worden gedraaid en ik de band leeg moet laten lopen. Ik ben nu dus aan het sparen voor een ander frame :wink:

Marc.
Hoi Marc,
De kettingspanner moet gebruikt worden in combinatie met een kettinggeleider voor het voorblad (een soort voorderailleur die natuurlijk niet schakelt). Hiermee wordt verholpen dat de ketting eraf springt. Zonder die geleider moet je eigenlijk niet al te gekke sprongen maken.
Je ziet de kettinggeleider op de onderstaande foto bij het voorblad zitten.
Afbeelding
Groet,
Marco

PS: ik fiets nu ook op een frame zonder kettingspanner en geleider. Dat heeft toch verre mijn voorkeur.

marcoschriek schreef:. Overigens fietst de naaf pas na ongeveer 6000 km echt lekker.
Ik moet een kleine €1000,- neerleggen voor een Rohloffnaaf

Bij Mees vertelde ze me dat je na 25000 km je naaf kan inleveren, wordt-ie nagekeken bij Rohloff, eventuele versleten onderdelen worden vervangen, dit zit in die €1000,- inbegrepen.

25% van 25000 km is 6250 km, dat is dus bijna die "intrap km's" en dat moet je dus ook nog eens zeluf doen.

25% van €1000,- is €250,- daar koop je tegenwoordig een Shimano LX groepje voor, en je hoeft niks in te trappen, heb je meteen plezier van, en die gaat ook wel 25000 km mee.

Ik weet het; het is misschien een beetje een appel/peer vergelijking, maar ik merk dat ik 6000 km intrap werk wel aan de hoge kant vind, voor de prijs die ik voor moet betalen.
Waarom levert Rohloff dan gewoon niet een naaf uit, die al 6000 km in de fabriek gelopen heeft?

Haike
Ook het intrappen kan je plezier opleveren toch, en volgens mij vergeet je dan die 75000 km die na de 25000 komt. Steeds minder lawaai.
Ik denk dat de naven zo duur zijn omdat er relatief veel terug moeten naar Duitsland (vanuit NL gaan er gemiddeld 2 naven per week terug naar BRD en dat is dan alleen nog via de importeur). In anderhalf jaar tijd heb ik al een nieuwe naaf gekregen en zijn de naven in totaal 3x gereviseerd/gemaakt ivm 1.een inwendig verkeerd gemonteerd schakelwerk 2. het wegvallen hebben van een aantal versnellingen en 3.een zware olie lekkage (inmiddels zijn alle afdichtingen vervangen).
Toch zou ik nog steeds voor een R-naaf kiezen al was het alleen maar vanwege het concept en de techniek, je kan er inderdaad een schep zand op gooien: hij blijft goed en soepel schakelen.

marcoschriek schreef: Ook het intrappen kan je plezier opleveren toch,
Zou kunnen, maar bij eerdere postings die ik in deze draad lees, is dat geen "vanzelfsprekendheid"
marcoschriek schreef:en volgens mij vergeet je dan die 75000 km die na de 25000 komt. Steeds minder lawaai.
Nee hoor! Ik wens iedereen die met een Rohloff rijd toe dat hij er de 200.000 mee haalt. Maar zelfs een nieuwe dieselmotor hoef je heden ten dage niet eerst 1000 km in te rijden. Hier moet een Rohloff bezitter eerst €1000,- neerleggen om dan ook nog eens 6000 intrapwerk te moeten verrichten
marcoschriek schreef:Ik denk dat de naven zo duur zijn omdat er relatief veel terug moeten naar Duitsland (vanuit NL gaan er gemiddeld 2 naven per week terug naar BRD en dat is dan alleen nog via de importeur). In anderhalf jaar tijd heb ik al een nieuwe naaf gekregen en zijn de naven in totaal 3x gereviseerd/gemaakt ivm 1.een inwendig verkeerd gemonteerd schakelwerk 2. het wegvallen hebben van een aantal versnellingen en 3.een zware olie lekkage (inmiddels zijn alle afdichtingen vervangen).
Sorry maar dat vindt ik toch een beetje de omgekeerde wereld; omdat er allerlei mankementen mee zijn moet de prijs van de naaf maar hoog zijn? In Niet alle gevallen, maar vaak is het toch zo dat je wat meer geld neerlegt voor een product omdat je dan werkelijk wat hebt. Je kunt ook andersom redeneren; zorg dat die naaf goed in elkaar steekt, hoeven er minder retour, kan de prijs zakken, wordt aantrekkelijker voor een nog grotere doelgroep om ook met een R-naaf te gaan rijden. Zet in hoogte ± 5mm meer vlees op de flens van de naaf, kun je er met gemak 36 gaten in boren, ben je ook van dat hele "spaak/hoek/nippel" verhaal af.
marcoschriek schreef:Toch zou ik nog steeds voor een R-naaf kiezen al was het alleen maar vanwege het concept en de techniek, je kan er inderdaad een schep zand op gooien: hij blijft goed en soepel schakelen.
Maar als ik het goed begrijp ben jij nu al met je tweede naaf bezig die ook al weer een keer moest worden nagekeken, heb je dan al die eerste 6000 km überhaupt gehaald met een van die twee naven? 2 naven in 1,5 jaar schrijf je; = iedere 8 maanden een nieuwe, in in die 8 maanden diverse malen uitelkaar, dus niet fietsen.
Ik merk toch dat ik daar ambivalent tegenaan kijk...

marcoschriek schreef:In anderhalf jaar tijd heb ik al een nieuwe naaf gekregen en zijn de naven in totaal 3x gereviseerd/gemaakt ivm 1.een inwendig verkeerd gemonteerd schakelwerk 2. het wegvallen hebben van een aantal versnellingen en 3.een zware olie lekkage (inmiddels zijn alle afdichtingen vervangen).
Zelf eenvoudig wat onderhoud kunnen doen aan een systeem lijkt mij toch ook wat waard; eerlijk gezegd, heel wat waard.
Als ik dit lees, dan denk ik, laat die mooie techniek maar aan mij voorbijgaan en geef mij maar gewoon een Deore XT, die gaat ook gemakkelijk 10 jaar mee. En ook zwaar onder de modder blijft het schakelen.

Marc en Marco,

Met betrekking tot het aflopen van een ketting met de Rohloff ketting spanner. Als ik naar de fotoo van Marco kijk dan lijkt het me dat de ketting spanner te verticaal staat, met andere woorden de ketting is iets te lang. Als je in de Rohloff documentatie kijkt, dan stellen ze voor dat de spanner ongeveer onder een hoek van 45grade moet staan.


M-engineering,

Ik kan beaamen, wat andere zeggen, namelijk dat met 527% verzet, 26"wielen, voor 38tands achter 16tand, Ik persoonlijk "Top out" bij 35km, met andere woorden mijn kadans light dan boven de 90. Maar ik moet bekennen dat ik geen baan coureur ben. ;-)

Het is mij door iemand in gefluistered, dit werdt gepubliceerd in twee duitse tijdschriften, dat Rohloff op het moment een nieuwe 16speed achternaaf aan het ontwikkelen is die ook nog eens lichter zou zijn. Watch this space!

Groette,

Stijn

stijn de klerk schreef:Ik kan beaamen, wat andere zeggen, namelijk dat met 527% verzet, 26"wielen, voor 38tands achter 16tand, Ik persoonlijk "Top out" bij 35km, met andere woorden mijn kadans light dan boven de 90. Maar ik moet bekennen dat ik geen baan coureur ben. ;-)

Het is mij door iemand in gefluistered, dit werdt gepubliceerd in twee duitse tijdschriften, dat Rohloff op het moment een nieuwe 16speed achternaaf aan het ontwikkelen is die ook nog eens lichter zou zijn. Whatch this space!

Groette,

Stijn
Wat dat bereik betreft: dat is voor ons (tandemrijders) een van de redenen om vooralsnog geen Rohloff te nemen. Wij gebruiken op fietsvakantie en tijdens het MTB-en met de tandem het hele derailleurbereik van 22/34 tot 48/11. Die pakweg 660% kan een Rohloff niet bieden. Misschien die 16-speed versie straks wel, wie weet!