Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mitech Pinion 18 Swissdrive Gates carbon drive speed pedelec - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Mitech Pinion 18 Swissdrive Gates carbon drive speed pedelec

Travelmaster schreef:Laten we nu niet als een stel zuurpruimen gaan miepen over "gevaarlijk, want te stil". Een brommer was te lawaaiig. Nu hoor je niks en dan is het weer niet goed.
Ik fiets regelmatig over de dijk langs de lek, en het is dan best een probleem om dan langs wat langzamere fietsers te komen. Je kunt bellen, maar de meeste mensen reageren daar niet goed op.

Sinds ik een motor heb, die best veel herrie maakt, valt het mij op dat als ik dat zelfde stuk met mijn motor rij, alle in de fietsers spontaan aan de kant gaan.

Dus die speedelecs mogen dan lekker stil zijn, als je er op zit en je verplicht bent het fietspad te gebruiken, moet nog nog maar zien hoe je langzamere fietsers veilig kunt passeren. Op drukkere stukken zie ik hier zeker problemen voor de rijders, en als ze zich niet correct gedragen ook voor de langzamere fietsers.
De sleutel tot de oplossing zit in je laatste zin. Aanpassen is het devies, want je bent nu eenmaal niet alleen op de weg.
Travelmaster schreef:Laten we nu niet als een stel zuurpruimen gaan miepen over "gevaarlijk, want te stil". Een brommer was te lawaaiig. Nu hoor je niks en dan is het weer niet goed.

De ontwikkeling is niet tegen te houden - en dat moet je denk ik ook niet willen. Wen er maar aan!
Ik vind dit een slechte reactie. Op fietspaden zie ik nu al een toename van scooter verkeer en een groot deel van de scooters met blauwe kentekens rijdt sneller dan 25 km/uur. Ik erger mij aan het vaak roekeloze en asociale gedrag van deze bestuurders. Ook rijden ze over voetpaden met grote snelheid.

Daarom ben ik kritisch over elektrisch gemotoriseerde fietsen omdat die een vergelijkbare snelheid hebben maar je hoort ze i.t.t. voertuigen met verbrandingsmotor niet. Verder ben ik niet direct overtuigd dat men zich netjes aan de verkeersregels gaat houden.

Ik vind de trend van meer snel (>25 km/uur) (elektrisch) gemotoriseerd verkeer op het fietspad dus niet zo overtuigend mooi. Overigens gelden mijn twijfels ook voor elektrische auto's, vooral bij lage snelheden vraag ik mij af of je ze als fietser en voetganger wel goed kunt horen.

Ik heb misschien nog wel liever een lawaaiige vieze brommer dan een stille snelle e-bike op het fietspad.
Jij mag het een slechte reactie vinden, maar het geeft jou wel een grond om jouw mening te geven.

Graag gedaan 8) .

Ik blijf er echter bij. Je moet nu niet de speed-pedelec meteen maar over één kam scheren met de scootertjes die te hard gaan. De speed-pedelec is er maar net, de snorfiets (blauw kenteken) al wat langer. Dat de gebruiker dáaárvan stelselmatig te hard rijdt, is niet de speed-pedeleccer aan te rekenen :lol: . Je kunt een discussie voeren over het feit dat die dingen dan zo hard kúnnen terwijl ze maar 25 mógen, maar dat kun je bij een auto ook. Handhaving is weer een ander discussieveld.

Ze zijn er, het worden er meer en dat is niet tegen te houden. Houding en gedrag van de weggebruikers onderling is de sleutel.
Travelmaster schreef:Jij mag het een slechte reactie vinden, maar het geeft jou wel een grond om jouw mening te geven.

Graag gedaan 8) .

Ik blijf er echter bij. Je moet nu niet de speed-pedelec meteen maar over één kam scheren met de scootertjes die te hard gaan. De speed-pedelec is er maar net, de snorfiets (blauw kenteken) al wat langer. Dat de gebruiker dáaárvan stelselmatig te hard rijdt, is niet de speed-pedeleccer aan te rekenen :lol: . Je kunt een discussie voeren over het feit dat die dingen dan zo hard kúnnen terwijl ze maar 25 mógen, maar dat kun je bij een auto ook. Handhaving is weer een ander discussieveld.

Ze zijn er, het worden er meer en dat is niet tegen te houden. Houding en gedrag van de weggebruikers onderling is de sleutel.
Dat is waar. Ik ben liever aan de voorzichtige kant - vooral gezien mijn fequente slechte ervaringen met gevaarlijk scooter gedrag. Het idee dat er nieuwe voertuigen op het fietspad kunnen komen die flink boven de 25 km/uur kunnen rijden vind ik geen vooruitgang. Juist aan handhaving en naleving van de regels heb ik niet zo veel vertrouwen.

Als je op eigen kracht fietst dan is de contidite van de bestuurder zelf vaak een begrenzende factor. Met een snelle e-bike is die er niet meer. En wat als er ook oudjes op een snelle e-bike gaan rijden? De snelle e-bike zal naar mijn idee het snelheidsverschil alleen maar groter maken tussen gebruikers van de fietspaden en ik vraag mij af of dat niet tot meer en ernstiger letsel gaat leiden. Kortom, ik blijf kritisch.

Mocht de snelle e-bike een vervanger worden voor een automobiel, dan vind ik dat natuurlijk wel een flinke vooruitgang. Maar dan wel fysiek gescheiden van het langzamere verkeer op basis van snelheid.
Kritisch blijven is zeker goed. Wat ik niet kan inschatten -want ik heb er geen- is of de gebruiker van een speed-pedelec makkelijk harder kan wanneer de ondersteuning ophoudt. 45km/u trappen is niet iedereen gegeven, tenslotte.
Travelmaster schreef:Wat ik niet kan inschatten -want ik heb er geen- is of de gebruiker van een speed-pedelec makkelijk harder kan wanneer de ondersteuning ophoudt. 45km/u trappen is niet iedereen gegeven, tenslotte.
Deze vraag is irrelevant, aangezien speedelecs en brommers zo'n beetje onder dezelfde noemer komen te vallen. Je krijgt straks ongetwijfeld speedelecs waarbij je dat meetrappen uit kunt schakelen, wat feitelijk resulteert in een elektrische brommer (die niet bromt). Elektrische snorscooters rijden er al rond. Elektrische brommers heb ik nog niet waargenomen, maar die zullen vast niet lang op zich laten wachten.

Naarmate je harder gaat wordt het meetrappen sowieso steeds ridiculer, het beperkte vermogen dat je als fietser levert, draagt relatief gezien steeds minder bij.
Laat mijzelf maar de inschatting maken of de vraag al dan niet irrelevant is, waarvoor dank. Ik zou 'm graag door een gebruiker beantwoord zien. Het geeft namelijk een idee of de gebruiker van een speed-pedelec makkelijk harder dan de toegestane kan -en zal?- rijden. Maar wellicht is dit daarvoor niet het juiste subforum.
Ach, ik beantwoord een technische vraag en mijnheer is op zijn p***e getrapt.

Welnu, mijn motor trekt door tot 250 km/hr. En die elektrische dingen hoor je dan wel niet, maar technisch gezien staat hen niets in de weg om dat óók te doen.

En dat mijn motor 250 km/hr kan, wil dat nog niet zeggen dat dat dan ook mag.

Ook dat is alweer hetzelfde als je hem elektrisch uitvoerd, al dan niet met meetrappen.
Moest dat zo, ja :roll:? Alsjeblieft zeg.

Hoe dan ook, je beantwoordde mijn vraag ook niet he. Bij jouw motor hoef je niets anders te doen dan je gashendel wat verder open te trekken, dat vereist nagenoeg geen inspanning. Mijn vraag is of het bij een speed-pedelec net zo makkelijk is - ik vermoed van niet. Als het zo makkelijk is als het wat verder draaien van je hand, zal (te) hard rijden denk ik vaker voorkomen. En daarmee was mijn vraag dus relevant.

Verder onderschrijf je gelukkig precies mijn punt aangaande houding en gedrag, maar ik keer 'm even om: dat je geen 250km/u mág, of pak 'm beet 60 op een brommer of speed-pedelec, wil niet zeggen dat dat niet tóch zal gebeuren als het vervoersmiddel dat mogelijk maakt. Veel brommers maken dat vanuit de winkel al mogelijk,net als een auto die makkelijk harder kan dan de toegestane snelheid. Bij een speed-pedelec is het de gebruiker die de extra inspanning moet leveren. En de hoeveelheid inspanning is vermoedelijk omgekeerd evenredig aan de mate waarin de toegestane snelheid wordt overschreden.
Volgend jaar krijgt de speed pedelec een brommerkenteken. Dan mag hij niet meer op het fietspad. Probleem opgelost.
peter123 schreef:Volgend jaar krijgt de speed pedelec een brommerkenteken. Dan mag hij niet meer op het fietspad. Probleem opgelost.
Ik denk dat zeer veel van de vroegere fietspaden nu fiets/bromfietspaden zijn geworden. Dus je zult ze nog vaak zien, zeker bij niet-toeristisch woon-werkverkeer.
Het is toch wel leuk als mensen die heel erg lopen af te geven op electrische fietsen zich zouden verdiepen in de materie.

Peter_K:

Een Scooter gaat af fabriek veel harder dan 25 en moet worden geknepen. Zelfs dan gaan ze standaard 30+ (LEGAAL)
Brommers? Zelfde verhaal.
Auto's? Onbegrensd.
Motoren? Onbegrensd.

En nu het antwoord waar Peter waarschijnlijk verbaasd over op zal kijken.

De overgrote meerderheid van E-bikes worden begrensd op 45kmpu (S-Pedelec) of 25-27.5 kmpu (Pedelec).

Er is geen Bosch/ION leverancier die ze opvoert. In al die jaren dat ik actief ben in de wereld is dat een terugkerend thema, opvallend genoeg willen fietsenmakers niet meewerken aan opvoeren van die dingen. Ik heb nog nooit gehoord van een instantie dat een FM dat wel even deed (dit terwijl het ontsluiten van Scooters doodnormaal is).

Yamaha's kunnen sowieso niet worden geupdate dus moet je trucs gaan uithalen die een gewone FM niet kan.

Dan betreft het aanpassen van E-bikes naar zelfrij modellen:
- Er zijn eigenbouw Bafang modellen met duimgas... maar die zijn illegaal en worden nog illegaler. Ik voorzie geen vlucht naar zelfbouw door de gemiddelde fietser :wink:
- Bosch/Yamaha sets kan je met dongles opvoeren, dit is vooralsnog een zeldzaamheid en gebeurd niet af winkel (zoals wel bij scooters en brommers). Er is geen dongle die Duimgas introduceerd (er zit ook geen gashandel bij, dus is dat een uitdaging).
- Omdat er standaard geen gashandel opzit zal de vrees van Peter alleen bewaarheid worden als mensen dus massaal de gereedschapkist pakken en gashandels gaan monteren inclusief nog niet bestaande dongles. De FM moet dat tolereren en niet moeilijk gaan doen bij service beurten. Lijkt me eerlijk gezegd geen reeele angst.

In al die jaren heb ik 1 keer een niet meetrappende zelfbouw ebiker gezien. De meeste mensen vinden het blijkbaar fijner mee te trappen. Sowieso zit een scooter in dat geval veel fijner.

Het gruwel scenario van laagvliegende oudjes die met ebikes met 60 over de dijk gaan is dus vooralsnog niet uitgekomen. Het kan zijn dat dat ooit gaat gebeuren, maar er zijn nu al significante verschillen, niet in het minst door de fabrikanten en de detailhandel die (gelukkig!) Roomser dan de Paus zijn en e-bikes afleveren die onder de toegestane snelheid gaan en weigeren mee te helpen met het ontsluiten.

De vergelijking met scooters en brommers gaat op dit punt dus duidelijk mank. En dit merk je op het fietspad waar een scooter (VEEL) harder gaat dan een standaard ebike en een brommer harder dan een S-Pedelec.
Dank loknor voor je uitgebreide uiteenzetting! Om nog even verder te concretiseren, als je het goed vindt: ben ik correct in mijn aanname dat de energie die je in het bijtrappen moet steken om harder dan de begrensde snelheid te rijden, hoog genoeg is dat slechts een enkeling dat zal doen, als het ware?
Travelmaster schreef:Dank loknor voor je uitgebreide uiteenzetting! Om nog even verder te concretiseren, als je het goed vindt: ben ik correct in mijn aanname dat de energie die je in het bijtrappen moet steken om harder dan de begrensde snelheid te rijden, hoog genoeg is dat slechts een enkeling dat zal doen, als het ware?
Boven de 25-27 (standaard pedelec) is al pittig (je verliest door de meeste motoren al wat efficentie). Vergeet ook niet dat de meeste ebikes rechtop zijn afgesteld, de klap van de wind is gigantisch.

Boven de 45? Alleen zeer goed getrainde fietsers zullen dat halen, net als bij een vakantiefiets*. Sterker nog, terugkerend thema is dat zelfs speedpedelecs blijven steken op 42 en dat het daarboven teveel aanpoten wordt (afhangend van het merk, Stromers zijn hierin een stuk beter).

* Ik denk dat ik op mijn Santos Travelmaster een kilometertje lang 45 niet zal halen en ik reed tot 5 jaar geleden landelijk koersjes. Als ik het wel haal kan je me daarna opvegen. Een spedelec is zwaarder en heeft een motor op de aandrijving. De luchtweerstand is gewoon te hoog voor de gewone sterveling.
Dank u. Vooralsnog zijn mijn aannames bevestigd 8) . Ik concludeer voor nu, en vooral voor mezelf: geen reden tot zorg, mits houding en gedrag in acht worden genomen.

Dus niet zoals de twee speed-pedelecers die me elke morgen met strakke vouw in de broek en pothelmpje op door rood gaan rijden. Je bent al sneller met minder moeite. Gedraag je dan tenminste wat relaxter.
Helemaal goed ! Verbeter de wereld begin bij jezelf. Laat anderen zien hoe het ook kan. Waarom rijdt nog niet iedereen elektrisch? Prachtig hoe je kunt de fiets kunt ombouwen! :idea:

Al met al een inspirerend verhaal. 8)
CoolRX schreef:Waarom rijdt nog niet iedereen elektrisch?
Ik vind het alleen maar positief als we dankzij elektrische fietsen mensen uit de auto en van de scooter krijgen, en oudjes vanachter de geraniums. En voor alle weggebruikers geldt: gedraag je en begin bij jezelf.

DE relevantie voor vakantiefietsers ontgaat me wel enigszins. Zodra er een lichtgewicht accu beschikbaar die je slechts eens in de 500 km hoeft op te laden ga ik het pas overwegen. Tot die tijd lijkt het me niet erg geschikt voor fietsvakanties in bergachtig gebied zonder de zekerheid van elektriciteit.
CoolRX schreef: Waarom rijdt nog niet iedereen elektrisch?)
Omdat ik het onsportief en niet uitdagend vind. Ik vind juist eenvoudige techniek en verplaatsen op eigen kracht mooi.
Ik ook, maar dat geldt waarschijnlijk voor het toepassingsgebied dat wij voor ogen hebben :wink: .

Ik denk dat het gros van de gebruikers het wel eens niet als sportmiddel zou kunnen beschouwen, maar als vervoersmiddel. Sportief en uitdagend zijn dan waarschijnlijk van ondergeschikt belang.