Het is toch wel leuk als mensen die heel erg lopen af te geven op electrische fietsen zich zouden verdiepen in de materie.
Peter_K:
Een Scooter gaat af fabriek veel harder dan 25 en moet worden geknepen. Zelfs dan gaan ze standaard 30+ (LEGAAL)
Brommers? Zelfde verhaal.
Auto's? Onbegrensd.
Motoren? Onbegrensd.
En nu het antwoord waar Peter waarschijnlijk verbaasd over op zal kijken.
De overgrote meerderheid van E-bikes worden begrensd op 45kmpu (S-Pedelec) of 25-27.5 kmpu (Pedelec).
Er is geen Bosch/ION leverancier die ze opvoert. In al die jaren dat ik actief ben in de wereld is dat een terugkerend thema, opvallend genoeg willen fietsenmakers niet meewerken aan opvoeren van die dingen. Ik heb nog nooit gehoord van een instantie dat een FM dat wel even deed (dit terwijl het ontsluiten van Scooters doodnormaal is).
Yamaha's kunnen sowieso niet worden geupdate dus moet je trucs gaan uithalen die een gewone FM niet kan.
Dan betreft het aanpassen van E-bikes naar zelfrij modellen:
- Er zijn eigenbouw Bafang modellen met duimgas... maar die zijn illegaal en worden nog illegaler. Ik voorzie geen vlucht naar zelfbouw door de gemiddelde fietser
- Bosch/Yamaha sets kan je met dongles opvoeren, dit is vooralsnog een zeldzaamheid en gebeurd niet af winkel (zoals wel bij scooters en brommers). Er is geen dongle die Duimgas introduceerd (er zit ook geen gashandel bij, dus is dat een uitdaging).
- Omdat er standaard geen gashandel opzit zal de vrees van Peter alleen bewaarheid worden als mensen dus massaal de gereedschapkist pakken en gashandels gaan monteren inclusief nog niet bestaande dongles. De FM moet dat tolereren en niet moeilijk gaan doen bij service beurten. Lijkt me eerlijk gezegd geen reeele angst.
In al die jaren heb ik 1 keer een niet meetrappende zelfbouw ebiker gezien. De meeste mensen vinden het blijkbaar fijner mee te trappen. Sowieso zit een scooter in dat geval veel fijner.
Het gruwel scenario van laagvliegende oudjes die met ebikes met 60 over de dijk gaan is dus vooralsnog niet uitgekomen. Het kan zijn dat dat ooit gaat gebeuren, maar er zijn nu al significante verschillen, niet in het minst door de fabrikanten en de detailhandel die (gelukkig!) Roomser dan de Paus zijn en e-bikes afleveren die onder de toegestane snelheid gaan en weigeren mee te helpen met het ontsluiten.
De vergelijking met scooters en brommers gaat op dit punt dus duidelijk mank. En dit merk je op het fietspad waar een scooter (VEEL) harder gaat dan een standaard ebike en een brommer harder dan een S-Pedelec.