Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roterende rood licht - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Roterende rood licht

Willem, mijn opmerking was niet tegen jou gericht, daarom ook het woordje 'men'. :wink:
Yopie schreef:Willem, mijn opmerking was niet tegen jou gericht, daarom ook het woordje 'men'. :wink:
Ok. :D

Ik weet hoe lastig het is om als automobilist alle verkeersdeelnemers goed te zien. Zeker met de combi schemering + regen + rotonde (evt aangevuld met vermoeid + afleiding van passagiers). Iemand die met feestverlichting aan komt fietsen zal ik dan vast goed zien, maar andere fietsers en voetgangers zie ik dan misschien juist over het hoofd. Volgens mij is dat vooral het issue: dat je met feestverlichting het hele spectrum uit balans brengt.

Zo, nu houd ik erover op.
Karel van de Graaff zou roepen: "Heren, heren!"

Kermisverlichting op de fiets is verboden in Nederland. Als er zou worden opgeroepen het te voeren, kan je dat opvatten als oproepen tot wetsovertreding... Maar ik zie niemand die ertoe oproept, alleen mensen die het zelf wel doen. Zolang het gedoogd wordt, denk ik dat je er weinig van kunt zeggen. Ik vind het onveilig, om de al eerder genoemde redenen.

Hoe je als weggebruiker reageert op onveilig of asociaal weggedrag van andere weggebruikers, moet je zelf bepalen. Mensen aanspreken kan helpen (doe ik zelf ook af en toe) maar kan ook agressie opwekken. Bij mij is het dan ook afhankelijk van de situatie of ik het doe. Als ik denk dat het mensen helpt na te denken en een volgende keer anders te reageren, doe ik het soms wel. Als ik denk dat het mensen alleen maar kwaad maakt, niet. In ieder geval probeer ik het altijd rustig en beleefd te doen, maar af en toe is een eerste, primaire reactie niet te vermijden....
Truukje om iemand die je tegemoet komt met een waanzinnig fel rotatiesymmetrische koplamp en denkt iedereen te mogen verblinden voor zijn eigen veiligheid toch enig sociaal gevoel bij te brengen:

Weer met je hand en gestrekte arm zijn straling af voor je ogen en trek een pijnlijke grimas die duidelijke maakt dat je helemaal verblind bent. Ondertussen rij je met je ene hand aan het stuur wat wiebelend in zijn richting (target fixation, weet je) zodat hij schrikt en behoorlijk moet afremmen. Uiteraard hou je het zelf onder controle en maak je het niet te gevaarlijk (schat zijn snelheid in). Als hij het dan nog niet doorheeft dat die asociale koplampen een gevaar/ongemak betekenen voor de anderen weet ik het niet. Allemaal doen!

Je benadrukt gewoon je slachtofferrol. Beetje toneel kan geen kwaad voor de educatie.
@Aniphys

grappenmakers zoals jij kom ik iedere ochtend tegen. maar daar maak je gewoon korte metten mee
Ik ben benieuwd wat die korte metten zijn :-)
Maar je hebt gelijk. Sommige mensen zijn immuun voor sociale regels.