door
Revanho » do 21 jan, 2016 00:00
Eric Picard schreef:Als automobilist ben ik blij als ik een fietser of wandelaar goede verlichting zie dragen. Een lichtje is prima maar als het bewegende lichten worden, ervaar ik het als afleidend en juist NIET als veilig. Je aandacht wordt er als automobilist naar toe getrokken. Een goede waarneming van een fietser zou wat mij betreft voldoende zijn. Voor mij volstaat het als je alleen een wit voor hebt een rood licht achter dat tevens aan de zijkanten wel zichtbaar is. (dus niet die kleine ledlampjes die aan het stuur bengelen of onder het zadel zijn verstopt!) Met degelijke verlichting en diverse reflectielijntjes etc. die op de meeste kleding is aangebracht, ben je volgens mij meer dan genoeg (veilig) zichtbaar en herkenbaar als fietser.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben er van overtuigd dat al die opvallende lichten net voor meer onveiligheid zorgen omdat ze de aandacht te veel trekken. De bedoeling van verlichting moet zijn om gezien te worden, niet om op te vallen en aandacht te trekken. En dat zijn twee fundamenteel andere zaken.
derdekeer schreef:Eric Picard schreef:Als automobilist ben ik blij als ik een fietser of wandelaar goede verlichting zie dragen. Een lichtje is prima maar als het bewegende lichten worden, ervaar ik het als afleidend en juist NIET als veilig.
Ik begrijp je, maar het is een dilemma. Ik heb nooit de bedoeling om automobilisten op de zenuwen te werken. Maar ik heb ook de indruk dat ze beter opletten als je een knipperend achterlicht hebt. Dat ze meer afstand laten etc. Hoe irritanter het achterlicht knippert - en het mijne kan héél irritant knipperen - hoe beter ze opletten.
Ik snap het en men zal inderdaad beter opvallen. Maar voor een aandachtige medeweggebruiker zal het effect niet gunstig zijn. Maar zowel bij een aandachtige als een niet aandachtige weggebruiker zal het inderdaad de aandacht trekken maar zal daarmee bijna onvermijdelijk de aandacht voor andere (misschien even belangrijke) zaken in het verkeer verminderen. (Men kan nu eenmaal maar bewust naar één ding tegelijkertijd kijken.)
Schreeuwerige, aandachtvragende verlichting zal globaal genomen volgens mij de verkeersveiligheid eerder negatief dan positief beïnvloeden.
Leon schreef:goldenlion schreef:Mijn lampjes vormen een constante blauwe lijn waardoor ik heel goed vanaf grote afstand zichtbaar ben.
Blauwe lampjes zijn dan ook niet voor niets verboden.
De bovenstaande opmerking gaat ook op voor afwijkende kleuren. Ook is 'leesbaarheid' in het verkeer belangrijk. Het is handig om bij het donker van zo'n groot mogelijke afstand te kunnen inschatten met wat voor 'obstakel' men te doen heeft. Afwijkende kleuren maken de verkeersomgeving dus slecht inschatbaar en daardoor onveiliger.
Renaat