Leon schreef:Voor zover ik op de foto - vanwege het ontbreken van een achtergrond waarop enige oriëntatie mogelijk is - kan zien staat het stuur inderdaad vrij kort op het frame, dw.z. het is zo ver als redelijk mogelijk richting zadel gezet. Bovendien is het een stuur dat van zichzelf al naar je toe gebogen is.
Daarbij staat het stuur inderdaad ook hoog.
Dat laatste is een kwestie van smaak, het eerste wordt een betere situatie als je inderdaad een korter frame aanschaft.
Dit is nog afhankelijk van jouw lengte, vooral van de lengte van je bovenlijf, want eigenlijk zouden we een foto moeten hebben waarop je fietst, of zelfs een filmpje.... eigenlijk zijn we hier Marco's werk aan het overdoen.
Correct. Er is ook niets dat er op wijst dat Marco dat werk niet goed heeft gedaan. Ik merk wel dat Marco terughoudend is het adviseren van de instellingen van mijn huidige fiets, omdat het niet 'normaal' is voor een vakantiefietser (ergonomie, snelheidsverlies).
Het is nu even de vraag wat wijsheid is om te doen.
Carl schreef:
SvMp, misschien kun je iets meer vertellen over je fietshistorie en -wensen. Als je huidige zit al jarenlang goed gaat en je hebt niet het verlangen sneller te fietsen, anders te zitten of anderszins iets te veranderen aan de manier (duur, tempo, terrein) waarop je fietst, zou ik niet weten waarom je zou moeten 'wennen' aan een andere zit waar je geen behoefte aan hebt.
In de openingspost heb ik daar al het nodige over geschreven.
Ik maak fietstochten door voornamelijk oost-Europa. Ik slaap in hotels/pensions. Ik heb behoefte aan een oerdegelijke fiets die niet stuk gaat. Ik fiets voornamelijk verhard, maar in veel landen ontkom ik niet aan de nodige stukken onverhard. Dit zijn echter gewoon onverharde autowegen.
Hoewel de fiets, waarvan ik hierboven een link naar een foto heb geplaatst, niet bepaald sportief is afgesteld fiets ik op zaterdagen afstanden van 90 - 130 km en tijdens fietsvakanties 70 - 130 kilometer per dag afhankelijk van de omstandigheden. Er zijn wel dingen die beter kunnen. Zo heb ik last van zadelpijn, eerder dan vermoeidheid. Vooral de remmen zijn van slechte kwaliteit, niet lang na een onderhoudsbeurt wordt het spul alweer lam. En met de bagagedrager en het voorwiel is een kwestie van tijd voordat het een keer mis gaat (achterwiel is wel vervangen door een sterk exemplaar van m-gineering). Ik wil dus wat nieuws, maar ik heb niet de behoefte om ook heel anders te gaan fietsen.
Die afstand daar doe ik gerust een hele dag over, vaak rond de 10 uren. Dat is langer dan veel vakantiefietsers, die voor het avondeten al stoppen. Mijn gemiddelde snelheid is dus heel laag. Dit komt vooral doordat ik onderweg veel stop, maar tijdens het fietsen kijk ik ook veel rond. De lange stukken buiten de dorpen heb ik de vaart er wel in, en dat mag best wat sneller.