Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-vrije fietsers - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

GPS-vrije fietsers

MrGPS schreef:En evident heeft een papieren kaart ook belangrijke voordelen; al was het maar dat je meer overzicht hebt. Toch zie ik relatief zelden dat een gps-rijder ook een papieren kaart bij zich heeft c.q. de route ook heeft uitgeprint.
...
Wat is voor jou de groep "gps-rijders" dan? Ik vermoed dat dit met name wielrenners/mountainbikers zijn die in en om Nederland rijden. Voor dagtochten op de mountainbike neem ik ook geen papieren kaart mee nee, maar bij meerdaagse fietsvakanties toch zeker wel. Ik ga die in geval niet zonder papieren kaart rijden. (Wel met wat minder detailkaarten misschien.) Als is het maar vanwege het feit dat het kaartmateriaal voor de gps ook niet altijd even nauwkeurig is.
Abacus schreef:
MrGPS schreef: Toch zie ik relatief zelden dat een gps-rijder ook een papieren kaart bij zich heeft c.q. de route ook heeft uitgeprint.
[...]
GPS is wat mij betreft een prima aanvulling op, maar geen complete vervanging van de papieren kaart.
Mee eens. Ik heb altijd ook papieren kaarten bij me. Maar meestal komen die alleen begin en eind van de dag, op de camping dus, uit de tas. Dan bepalen we of we de track die dag volgen, of we een alternatief zoeken. Alleen als er bijzondere omstandigheden zijn die ons ver van de track nopen (als het in de buurt blijft, kan ik met de GPS ook aan de slag) komen de kaarten tussendoor tevoorschijn.
Ik vraag me dan ook af hoe je bepaalt of een GPS-fietser ook papieren kaarten bij zich heeft...
In 2004 mijn 1e GPS, maar al wel jaren ervaring met kaarten, kompas, stand van de zon, richtinggevoel en m'n mond. Maar wat handig als je van de route wilt afwijken of noodgedwongen moet terugvallen op je oude vertrouwde manier van navigeren.
Dus niet geheel GPS-vrij maar van meerdere markten thuis (multinavi: als dat woord niet bestaat dan nu)
Abacus schreef:Afgelopen jaar heb ik voor de laatste paar honderd km. naar de Noordkaap met een tekenprogramma zelf een kaart in elkaar geflanst met alleen de meest relevante info, dat werkte in het dunbevolkte en wegen-arme Lapland ook prima, maar zo'n zelfgeprint blaadje slijt en vervaagt wel heel snel.
Advies: kijk ook even naar http:\\garmin.openstreetmap.nl . Dekking is vaak verbluffend. Zoniet; dan kunje daar op basis van je eigen tracks aan bijdragen.
Fanman schreef:Ik vermoed dat dit met name wielrenners/mountainbikers zijn die in en om Nederland rijden.
Mountainbike: ja, wielrenners vele minder. Als 'MrGPS' heb ik vooral te maken met het recreatieve fietsen; vaak ook meerdaagse tochten.
Polling schreef:
Ik vraag me dan ook af hoe je bepaalt of een GPS-fietser ook papieren kaarten bij zich heeft...
Dat weet ik natuurlijk niet zeker; ik ben er niet altijd bij ;)

Ik baseer me vooral op de dialogen die ik links en rechts heb, en dat levert een bepaald beeld.
MrGPS schreef: Advies: kijk ook even naar http:\\garmin.openstreetmap.nl . Dekking is vaak verbluffend. Zoniet; dan kun je daar op basis van je eigen tracks aan bijdragen.
Weet ik, die gebruik ik ook, maar op mijn kaartje had ik ook de campings en supermarkten en zo aangegeven.