Georg schreef:
De kosten van het je (kunnen) verplaatsen per auto worden collectief gedragen, evenals de kosten van 'basis'-voorzieningen als openbaar vervoer en gezondheidszorg.
Als men het door de maatschappij dragen van de kosten veroorzaakt door (vaak onnodige) autoverplaatsingen gaat vergelijken met de solidariteit in o.a. de gezondheidszorg dan zegt dat veel over hoe veel mensen vastzitten in een autodenken waarbij 'autoverplaatsingen' als een essentiële levensbehoefte van allen wordt gezien.
Ik raad je o.a. wat boeken van Kris Peeters (niet de Vlaamse minister President, maar 'de andere') aan.
Georg schreef:
Je zou dan met hetzelfde argument/recht kunnen pleiten voor het laten dragen van ziektekosten door diegenen die daadwerkelijk ziek zijn, en het laten dragen van de kosten van het OV door diegenen die daar werkelijk gebruik van maken.
Nee dat kan je niet. Of vind je werkelijk dat gezondheidszorg vergelijkbaar is met autoverplaatsingen?
Georg schreef:
In al deze gevallen zal de betreffende dienst zeer veel duurder worden, zo niet onbetaalbaar voor velen. Het is een keuze. Enigszins Amerikaans.
Je zal mij nooit horen pleiten voor het in alle gevallen doorrekenen van de gemaakte kosten aan de gebruiker van bepaalde diensten. Want in zo'n systeem zou gezondheidszorg, sociale zekerheid, ... inderdaad onbetaalbaar worden.
Toch zijn er ook talloze zaken waar - terecht - de maatschappij niet mee voor opdraait omdat het gaat om helemaal niet zo'n belangrijke behoeften.
M.a.w. het is helemaal niet zwart-wit (de maatschappij moet alles mee bekostigen of de maatschappij moet alles aan de markt overlaten) maar de overheid kan - gelukkig - bepalen waar ze mee voor willen betalen en waar niet. Die discussie en dus de vraag welke factoren in welke mate een rol moeten spelen in de overweging over internalisering van externe kosten is nog niet zo eenvoudig. Maar het gaat hier om verplaatsingsgedrag dat een zeer grote negatieve impact heeft op de ruimtelijk ordening, gezondheid, natuur, ... en waarvan zowat elke 'kenner' van mening is dat er sprake is van overconsumptie. Daarom lijkt het me niet logisch om als overheid geld uit te geven dat dat gebruik stimuleert.
Daarin zit dan ook een fundamenteel verschil met het OV. Het is immers wel belangrijk dat mensen niet in vervoersarmoede terecht komen en zich dus nog betaalbaar (in bepaalde mate) kunnen verplaatsen, maar dan kan de overheid beter dit soort verplaatsingen financieel ondersteunen die een kleinere maatschappelijk kost veroorzaken.
Het internaliseren van de externe kosten - iets waar bijna elke mobiliteitsspecialist voor pleit en meestal zelf als een noodzakelijk deeloplossing van de mobiliteitsproblemen beschouwt - hoeft overigens niet te betekenen dat er geen uitzonderingen kunnen gemaakt worden om te voorkomen dat mensen in een vervoersarmoede terecht komen. Om één voorbeeld te geven, als iemand een dusdanige handicap heeft dat hij/zij zich enkel met de wagen kan verplaatsen (of met speciaal gehandicaptenvervoer), dan heb ik er geen probleem mee dat daarin wel een vorm van solidariteit speelt en die mensen dus niet volledig de kosten die ze veroorzaken moeten bekostigen.
Een bron van informatie over de waanzinnige gezondheidsgevolgen van ons huidig verplaatsingsgedrag is o.a. te vinden op:
http://www.ademloos.be/
Renaat