Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe komt het dat..... - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

hoe komt het dat.....

203 berichten
jeroen_ schreef:Ik wijk een beetje af van de vraag van de topic starter, maar volgens mij is de roeifiets nog niet genoemd in deze discussie. Hoe doet zo'n fiets het op de schaal van sexuele aantrekkelijkheid en coolheid?

Want dit type fiets lijkt mij best interessant om de reden dat ik de ligfiets een wat beperkte hoeveelheid spieren vind aanspreken.
Nou om maar even wat van het internet te plukken, dit klinkt toch wel cool:
http://www.bikeok.nl/nieuws/australie-per-roeifiets/

Zelf hou ik wel van veel spieren gebruiken en op een gewone/zit/buk/whatever fiets ben je wat dat betreft zeer armzalig bezig. De roeifiets is dan zeker interessanter.

En veel fietsers zouden pijntjes (vooral rug) kunnen vrmijden als ze wat meer aan andere sport/beweging doen. Zit zelf bv op een vechtsport en heb daar veel profijt bij. Niet alleen dat ik als solofietster een vervelende kerel een rake klap kan geven maar met sterkere arm-, buik- en rugspieren hou ik lange of zware fietstochten heel wat langer vol.
Zou dus zelf zeker een keer een roeifiets willen proberen, en cool of niet, maakt mij niks uit.
Yopie schreef: Zou dus zelf zeker een keer een roeifiets willen proberen, en cool of niet, maakt mij niks uit.
Enige ervaring met ligfietsen is misschien niet absoluut noodzakelijk (hangt ook van je handigheid af), maar is mijn inziens toch wenselijk indien men wil gaan roeifietsen. Het vraagt immers enerzijds de gewenning aan het liggend fietsen op een niet heel stabiele ligfiets en het gebruik van een bovenstuur maar daar komt dan nog de bijzondere aandrijving bij waarbij het stuur ook een deel van de aandrijving is en de andere manier van schakelen.

Ik ben weliswaar niet één van de handigste mensen, maar ik zou mezelf niet ineens van een gewone fiets op een roeifiets zien fietsen en was erg blij dat ik ligfietservaring had voor het roeifietsen.
johnny-vs schreef:hoe komt het eigenlijk dat ligfietsen zo weinig populair zijn, en al zeker bij vakantiefietsers?
Het lijkt mij dat het niet beschikbaar zijn van ligfietsen in de meeste fietsenwinkels de voornaamste reden is. En dat komt natuurlijk weer dat de meeste fietsenmerken ze gewoon niet maken. Als je een ligfiets wil hebben, zal er echt naar op zoek moeten gaan.

Nu we het hier toch over ligfietsen hebben, heb ik er twee vragen over:
  • [1] Ik zie dat ligfietsen een erg lange ketting hebben. Hoe snel verslijt zo'n ketting? Gaat die even veel kilometers mee als bij een gewone fiets, of gaat hij langer mee, of misschien zelfs korter?
    [2] Hoe zit het met fietsen over zeer slechte wegdekken? Ik weet dat zowat alle ligfietsen voorzien zijn van vering. Is dat genoeg voor zeer slechte wegdekken, of kun je dan toch problemen verwachten? Ik heb juist een reis door India achter de rug, en voor het eerst achterwerk problemen gekregen door al het het gehots en gebots de hele dag.
[1] Ik zie dat ligfietsen een erg lange ketting hebben. Hoe snel verslijt zo'n ketting? Gaat die even veel kilometers mee als bij een gewone fiets, of gaat hij langer mee, of misschien zelfs korter?
[2] Hoe zit het met fietsen over zeer slechte wegdekken? Ik weet dat zowat alle ligfietsen voorzien zijn van vering. Is dat genoeg voor zeer slechte wegdekken, of kun je dan toch problemen verwachten? Ik heb juist een reis door India achter de rug, en voor het eerst achterwerk problemen gekregen door al het het gehots en gebots de hele dag.
(1) door de lengte van de ketting gaat het geheel 2 tot 3 keer zo lang mee en zo ook de tandwielen voor en achter. Relatief goedkoper dan een 'gewone fiets' (goed Nederlands argument)
(2) op een ligfiets wordt het wegdek waar je over fietst niet beter. Schokken vang je alleen op met heel je rug en niet alleen met het het deel van je billen dat op je zadel rust. Als je voor en achter veering hebt scheelt het wel. Op dat gebied, vind ik, de Mexx carbon voorvork de beste (niet goedkoop; Nederlands tegen argument)

Fietsen over slecht wegdek blijft verbijten.

Groet Erik
erikheijn schreef:
[1] Ik zie dat ligfietsen een erg lange ketting hebben. Hoe snel verslijt zo'n ketting? Gaat die even veel kilometers mee als bij een gewone fiets, of gaat hij langer mee, of misschien zelfs korter?
[2] Hoe zit het met fietsen over zeer slechte wegdekken? Ik weet dat zowat alle ligfietsen voorzien zijn van vering. Is dat genoeg voor zeer slechte wegdekken, of kun je dan toch problemen verwachten? Ik heb juist een reis door India achter de rug, en voor het eerst achterwerk problemen gekregen door al het het gehots en gebots de hele dag.
(1) door de lengte van de ketting gaat het geheel 2 tot 3 keer zo lang mee en zo ook de tandwielen voor en achter. Relatief goedkoper dan een 'gewone fiets' (goed Nederlands argument)
(2) op een ligfiets wordt het wegdek waar je over fietst niet beter. Schokken vang je alleen op met heel je rug en niet alleen met het het deel van je billen dat op je zadel rust. Als je voor en achter veering hebt scheelt het wel. Op dat gebied, vind ik, de Mexx carbon voorvork de beste (niet goedkoop; Nederlands tegen argument)

Fietsen over slecht wegdek blijft verbijten.

Groet Erik
Aanvullend op 1. Doordat de ketting langer is staat hij minder schuin op de tandwielen (voor en achter). Wat ik zelf merk is dat de kettingbuis ook zorgt voor enige smering (Het teveel blijft achter in de buis en wordt daarna langzaam maar zeker afgegeven aan de ketting.)

En op 2. Slechte wegen is in of op geen enkel vervoermiddel prettig, ook als je geveerd wordt, uiteindelijk heeft het zijn uitwerking op de snelheid, het materiaal of de berijder.

Peter
erikheijn schreef:en zo ook de tandwielen voor en achter
Dat de tandwielen veel langer meegaan lijkt mij onverklaarbaar. Die tandwielen hebben immers hetzelfde te lijden. Op mijn (normale) fietsen verslijten die tandwielen amper, mits de ketting op tijd vervangen wordt.
erikheijn schreef:Relatief goedkoper dan een 'gewone fiets' (goed Nederlands argument)
Als een ketting die drie keer zo lang is, drie keer zo lang meegaat, dan is dat volgens mij precies even duur. Het voordeel zou dan van de tandwielen moeten komen, maar in dat voordeel geloof ik niet echt.
erikheijn schreef:op een ligfiets wordt het wegdek waar je over fietst niet beter. Schokken vang je alleen op met heel je rug en niet alleen met het het deel van je billen dat op je zadel rust.
Je billen zijn wel wat robuuster dan je rug. bovendien is je rug niet los te zien van de rest van je romp, en dus je ingewanden, die nogal teer zijn.
Op mijn normale fiets kan ik altijd nog een eindje op mijn pedalen gaan staan om het achterste te ontzien. Lijkt mij dat je op een ligfiets die optie niet hebt.
Blijft voor mij de vraag wat de ervaringen zijn.
erikheijn schreef:Als je voor en achter vering hebt scheelt het wel. Op dat gebied, vind ik, de Mexx carbon voorvork de beste (niet goedkoop; Nederlands tegen argument)
Ligfietsen staan er sowieso niet om bekend goedkoop te zijn.
Volgens mij staan Nederlanders er overigens om bekend om het maximum te willen voor hun geld. Het gaat er dan niet om dat iets niet wat meer mag kosten, maar er moet dan wel wat (kwaliteit) tegenover staan.
door de lengte van de ketting gaat het geheel 2 tot 3 keer zo lang mee en zo ook de tandwielen voor en achter. Relatief goedkoper dan een 'gewone fiets' (goed Nederlands argument)
Heu, Peter_K is mij net voor, maar ik wilde dus iets vergelijkbaars posten:) Volgens mij snijdt deze redenatie geen hout. De ketting gaat wel langer mee, maar je moet wel steeds meer lengte ketting aanschaffen, dus per saldo maakt dat niet zoveel uit. Je tandwielen zien bovendien bij elke omwenteling steeds evenveel ketting als bij een reguliere fiets, dus dat maakt m.i. ook weinig uit. Misschien dat je als je in detail gaat kijken wel enig verschil ziet tussen het slijten van de tandwielen met schakels die meer of minder snel verslijten, maar dat is volgens mij hogere 'ketting-en-tandwiel-slijtage-kunde' - dus daar wil ik van af zijn :)

Roef
_Peter_ schreef:Aanvullend op 1. Doordat de ketting langer is staat hij minder schuin op de tandwielen (voor en achter).
Aha, iets waar ikzelf nooit erg mee bezig ben. Ik heb niet echt een idee of dat veel betekent voor de slijtage van de ketting. Op mijn rit door India heb ik met een Rohloff naaf gereden (rechte kettinglijn), en na de vakantie (4200 km) was de ketting versleten. Dat is niet beter dan ik gewend ben van een derailleurfiets. Misschien dat de tandwielen dan minder verslijten, maar die verslijten bij mij al nauwelijks.
_Peter_ schreef:Wat ik zelf merk is dat de kettingbuis ook zorgt voor enige smering (Het teveel blijft achter in de buis en wordt daarna langzaam maar zeker afgegeven aan de ketting.)
Smering is altijd goed natuurlijk. Mijn ervaring is dat ook weer niet zo vaak nodig is.
_Peter_ schreef:En op 2. Slechte wegen is in of op geen enkel vervoermiddel prettig, ook als je geveerd wordt, uiteindelijk heeft het zijn uitwerking op de snelheid, het materiaal of de berijder.
Uiteraard heeft het zijn uitwerking. En het ene vervoermiddel is beter geschikt dan het andere. Ik ben benieuwd naar wat de ervaringen zijn met een ligfiets.
Als antwoord op Peter_K

De meeste ligfietsen, met uitzondering van de Greenmachine die standaard een aangepaste Rohloff-naaf gebruikt, hebben een gewone derailleur versnelling. Deed ik vroeger max 3000 km met een setje nu is dat 10.000 km. En ik fiets onder dezelfde omstandigheden (Met de trike kan je hier ook prima door de bossen) dus zand en andere troep worden niet ontzien.

Na een flinke regenbui is wat ik er op smeer vaak wel weer afgespoelt. Een droge ketting maakt meer geluid, en dat hoorde ik na vrijdagmorgen in de regen op vrijdagmiddag niet. Een gesmeerde ketting gaat denk ik wel langer mee dan een droge.

Ervaring van mij op de driewieler is dat de snelheid naar beneden gaat, de boel gelukkig niet stuk en het lichaam nog steeds niet op is na een dag fietsen.
waarom staan bij zo een trike er 2 wielen vooraan en niet achteraan, dat lijkt me toch logischer?
zomaar een bedenking, vind die dingen anders wel tof moet ik zeggen....

en nog iets...mag je daar overal mee rijden?
Peter_K schreef: [1] Ik zie dat ligfietsen een erg lange ketting hebben. Hoe snel verslijt zo'n ketting? Gaat die even veel kilometers mee als bij een gewone fiets, of gaat hij langer mee, of misschien zelfs korter?
Ik smeer mijn ketting bijna elke rit maar ik reinig de ketting nooit, noch op mijn ligfiets, noch op mijn rechtopfiets. Mijn ligfiets ketting bestaat uit ongeveer 2,5 kettingen en gaat overslaan vanaf ongeveer 11.800 km. Dat is nog geen 5000 km per ketting en de ketting is dan echt helemaal versleten. Ik ben daar niet echt van onder de indruk, met mijn rechtopfiets gaan kettingen doorgaans langer mee, ik meen mij te herinneren tussen de 7000 en 8000 km. Echter gaan de tandbladen wel langer mee omdat ik denk dat de ketting bepaalt hoe snel de tandbladen verslijten. Ook train ik met de ligfiets de hele winter door, zo'n 1000 km per maand, de rechtopfiets wordt alleen met mooi weer gebruikt, dus dat zal ook de levensduur van de onderdelen niet ten goede komen.
Peter_K schreef:[2] Hoe zit het met fietsen over zeer slechte wegdekken? Ik weet dat zowat alle ligfietsen voorzien zijn van vering. Is dat genoeg voor zeer slechte wegdekken, of kun je dan toch problemen verwachten? Ik heb juist een reis door India achter de rug, en voor het eerst achterwerk problemen gekregen door al het het gehots en gebots de hele dag.
Mijn ervaring is dat je best slechte wegdekken kunt fietsen met een ligfiets, ik zelf heb een 2 x 26 inch ligfiets met achter vering. Maar je bent dan wel wat langzamer dan een rechtopfiets denk ik.
jeroen_ schreef:Mijn ligfiets ketting bestaat uit ongeveer 2,5 kettingen en gaat overslaan vanaf ongeveer 11.800 km. Dat is nog geen 5000 km per ketting en de ketting is dan echt helemaal versleten.
Ik vindt 5000 km per ketting helemaal geen slechte prestatie voor slechte omstandigheden.
Er zijn overigens ook kettingslijtage meters, dat werkt wat nauwkeuriger dan wachten op een overslaande ketting. Als je pech hebt slijt de ketting in op de tandwielen, en zijn tegen de tijd dat de ketting overslaat je tandwielen óók versleten.
Wb ligfietsen over slechte wegen zie http://vimeo.com/16565299
Mijn Wizard heeft voor en achtervering en dat scheelt een hoop. Zelfs op de beroerde wegen in Albanië ging ik bergafwaarts nog redelijk comfortabel naar beneden terwijl de Cannondaler (ongeveerd) behoorlijk moest afzien. Bergop was omgekeerd, moest ik eerder en vaker van de fiets en lopen/duwen. :|
johnny-vs schreef:waarom staan bij zo een trike er 2 wielen vooraan en niet achteraan, dat lijkt me toch logischer?
zomaar een bedenking, vind die dingen anders wel tof moet ik zeggen....

en nog iets...mag je daar overal mee rijden?
Je hebt ook trikes waarbij het net andersom is. Bij een achterwiel aangedreven fiets heb je dan wel weer allerlei zaken die niet standaard zijn Afbeelding

Dat maakt de constructie ingewikkelder en lastiger zelf te onderhouden.

Afhankelijk van de breedte van de 3-wieler (lig of niet) mag je ook fietsen waar je dat op je 2-wieler niet mag. In NL is dat als je breder dan 75 cm bent. Je hoeft dan niet van het verplichte fietspad gebruik te maken. Soms handig, al snappen veel mensen dat weer niet en heb je weer wat uit te leggen. Als je dan ook nog wordt aangehouden hebben ze hier artikel 5 waarin staat dat je geen hinder of gevaar mag zijn voor ander verkeer. (Je moet dan vooral niet zeggen dat ze dan wel eens mogen beginnen alle auto's van de weg te halen, de max. snelheid schijnt heilig te zijn als min. snelheid)
Ligfietsen staan er sowieso niet om bekend goedkoop te zijn.
Kijk dat wordt nu bedoeld met een vooroordeel: ze zijn niet duurder dan een beetje randonneur. Voor €2000,- koop je heel veel ligfiets, maar weinig randonneur

Mvgr. Erik Heijn
Kijk dat wordt nu bedoeld met een vooroordeel: ze zijn niet duurder dan een beetje randonneur. Voor €2000,- koop je heel veel ligfiets, maar weinig randonneur
Nou, ik weet niet hoe dat zit met vooroordelen, maar volgens mij kun je voor 2000 euro toch echt een heel fatsoenlijke randonneur kopen (ik heb even gespiekt bij bijvoorbeeld Koga of Snel).....


Roef
erikheijn schreef:
Ligfietsen staan er sowieso niet om bekend goedkoop te zijn.
Kijk dat wordt nu bedoeld met een vooroordeel: ze zijn niet duurder dan een beetje randonneur. Voor €2000,- koop je heel veel ligfiets, maar weinig randonneur

Mvgr. Erik Heijn
Loop eens een willekeurige fietsenwinkel in, en kijk dan eens wat een fiets zoal kost in zo'n zaak. 2000 euro is nog altijd een fors bedrag.
johnny-vs schreef:waarom staan bij zo een trike er 2 wielen vooraan en niet achteraan, dat lijkt me toch logischer?
zomaar een bedenking, vind die dingen anders wel tof moet ik zeggen....

en nog iets...mag je daar overal mee rijden?
Twee wielen vooraan (tadpole) of achteraan (delta): twee vooraan zou de fiets stabieler maken in bochten. Qua stuursysteem is een delta eenvoudiger, maar voor de aandrijving is een tadpole dan weer mechanisch simpeler. In elk geval: dolle pret om hiermee door bochten te scheuren.
Mag je daar overal mee rijden? Dat hangt af van de nationale wetgeving (en eventueel van het politiereglement). In België (eigenlijk in Vlaanderen, want de terminologie in de wegcode is anders dan in de Franstalige versie) maakt de wegcode een onderscheid tussen fietsen (twee wielen) en rijwielen (meer wielen). Een fiets moet op het fietspad - als dat er is -; een rijwiel mag, maar moet niet op het fietspad. In Nederland is de spoorbreedte bepalend, als ik het goed heb.
Loop eens een willekeurige fietsenwinkel in, en kijk dan eens wat een fiets zoal kost in zo'n zaak. 2000 euro is nog altijd een fors bedrag
En dat geld voor elke (lig)fiets van kwaliteit, dus wat is de reden van deze opmerking?

Groet Erik
johnny-vs schreef:waarom staan bij zo een trike er 2 wielen vooraan en niet achteraan, dat lijkt me toch logischer?
zomaar een bedenking, vind die dingen anders wel tof moet ik zeggen....
Ik vermoed dat het op de fiets niet veel anders zal zijn dan op een gemotoriseerde trike. Bij dit laatste levert één voorwiel een ruimere stuurbocht / zwaarder sturen. En 2 voorwielen een scherpe stuurbocht en sturen met gemak. De keuze voor 2 voorwielen zal dan grotendeels een keuze van comfort zijn denk ik.

Wil je meer grip c.q. minder slip op beroerd terrein, dan zal de voorkeur waarschijnlijk verplaatsen naar 2 achterwielen met 2-achterwielaandrijving.