PietV schreef:.... Maar dat "behalve de paar onderste spaken aanzienlijk worden ontlast" is niet juist. De onderste spaken worden niet aanzienlijk ontlast (= is zonder spanning).... De velg is de zwakste schakel in de sterkte van een gespaakt wiel.Piet.
Idd, de velg is letterlijk het fundament van een wiel (/de fiets). Het duurde 100 jaar voordat men dit inzag en gepaste maatregelen trof: betere velg. Tot die tijd was 'lichtgewicht' het belangrijkste waardoor men automatisch verplicht werd, vanwege zeer dun lichtgewicht velgmateriaal, busjes toe te passen.
Dus hoe hoger(stijver/sterker dus zwaarder) de velg hoe minder afplatting velg bij belasting en hoe minder die paar onderste spaken ontlast worden (= hoe langer ze mee gaan). In een fietsblad kwam ik een test tegen waarbij een wiel met 150 kg belast werd.
De spaakontlasting was daarbij toch nog wel aanzienlijk hoor; een paar ondersten gingen van 1200 N naar 200 N.Je kan daarom nooit genoeg benadrukken dat een velg een grote 'doorsnede' moet hebben tbv stijfheid en dat een goede velg daar door per definitie nooit heel licht kan zijn.
Na de velg komen de spaken in zicht.
(Goedkope !) busloze alu V-velgen icm butted spaken leveren anno hedo wielen op die eigenlijk niet meer kapot kunnen lopen: "Flacht eine Felge bei größeren Fahrbahnstößen im Bodenbereich um 0,41 mm ab, so geht damit bei einer Speiche mit einem Durchmesser von 2 mm unsere wieder einmal angenommene Speichenspannung von 900 N auf Null zurück, die Speiche entspannt sich also völlig. Eine Speiche von 1,8 mm Durchmesser verliert bei 0,41 mm Abflachung hingegen nur 733 N der Vorspannung und eine Speiche mit 1,5 mm entsprechend gar nur 506 N. Die Schwellbelastung wird also für die dünnere Speiche geringer und sie kann länger dem Auf und Ab der Belastungen widerstehen." die 1,5 mm bleek in de praktijk te veel te torderen en nu is de 2,0-1,8-2,0 is de VW Golf onder de spaken zowel voor race als trekking.
http://www.smolik-velotech.de/laufrad/0 ... nbelastung
Een stukje terug refereerde iemand naar 'The Bicycle Wheel' van Jobst Brandt (gratis download!). Hij was 70/80r jaren de eerste die er een heftige studie + boek van gemaakt heeft. Anderen praten hem (netjes met bronvermelding) gewoon na zoals
Sheldonbrown (internet) en de fietsbijbel Bicycling Science. Aannemelijk is dat het daardoor helaas erg lang duurde voordat de (busloze) V-velg doorzette.
Op blz 53/54 van 'The Bicycle Wheel' kan je lezen hoe Brandt over velgen dacht en dan blijkt hij (1) het belang van lichtgewicht overschat (2) het belang van sterkte/stijf onderschat en (3) hij niet creatief is want hij schrijft 'the ideal rim cross section is a rectangular tube' en hij was geen fan van de toen hyper moderne alu hoge (4 a 5 cm) V-velgen want hij zegt dat ze wel lekker sterk zijn maar nadeel is dat ze zwaarder zijn, zijwind gevoelig en duurder. Hij (en zijn napraters) kwam toen helaas zelf niet op het idee dat busloze 2,5-3,0 cm hoge V-velgen het technisch ideale compromis zouden moeten zijn en nog goedkoper ook.