Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielsets Roseversand met Exal velgen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wielsets Roseversand met Exal velgen

frank bueters schreef:Deze wisseling, met name van trek naar druk, verandert de kristalstructuur waardoor metaal ernstig verzwakt (= breuk).

Frank
Daarom waren fietsen vroeger uitgerust met houten spaken. Die spaken waren bestand tegen drukbelasting en werden bijeen gehouden door een stalen hoepel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_fiets


Maar stalen spaken hebben een voortdurende spaakspanning nodig. Anders treedt acuut metaalmoeheid op. Nogmaals: De velg is de zwakste schakel in de sterkte van het wiel. De juiste velg voor een fiets houdt de spaken meer dan voldoende op spanning.

Piet.
Frank, fijn dat we het uiteindelijk toch eens zijn.
Leon
PietV schreef:.... Maar dat "behalve de paar onderste spaken aanzienlijk worden ontlast" is niet juist. De onderste spaken worden niet aanzienlijk ontlast (= is zonder spanning).... De velg is de zwakste schakel in de sterkte van een gespaakt wiel.Piet.
Idd, de velg is letterlijk het fundament van een wiel (/de fiets). Het duurde 100 jaar voordat men dit inzag en gepaste maatregelen trof: betere velg. Tot die tijd was 'lichtgewicht' het belangrijkste waardoor men automatisch verplicht werd, vanwege zeer dun lichtgewicht velgmateriaal, busjes toe te passen.

Dus hoe hoger(stijver/sterker dus zwaarder) de velg hoe minder afplatting velg bij belasting en hoe minder die paar onderste spaken ontlast worden (= hoe langer ze mee gaan). In een fietsblad kwam ik een test tegen waarbij een wiel met 150 kg belast werd.
De spaakontlasting was daarbij toch nog wel aanzienlijk hoor; een paar ondersten gingen van 1200 N naar 200 N.Je kan daarom nooit genoeg benadrukken dat een velg een grote 'doorsnede' moet hebben tbv stijfheid en dat een goede velg daar door per definitie nooit heel licht kan zijn.

Na de velg komen de spaken in zicht.
(Goedkope !) busloze alu V-velgen icm butted spaken leveren anno hedo wielen op die eigenlijk niet meer kapot kunnen lopen: "Flacht eine Felge bei größeren Fahrbahnstößen im Bodenbereich um 0,41 mm ab, so geht damit bei einer Speiche mit einem Durchmesser von 2 mm unsere wieder einmal angenommene Speichenspannung von 900 N auf Null zurück, die Speiche entspannt sich also völlig. Eine Speiche von 1,8 mm Durchmesser verliert bei 0,41 mm Abflachung hingegen nur 733 N der Vorspannung und eine Speiche mit 1,5 mm entsprechend gar nur 506 N. Die Schwellbelastung wird also für die dünnere Speiche geringer und sie kann länger dem Auf und Ab der Belastungen widerstehen." die 1,5 mm bleek in de praktijk te veel te torderen en nu is de 2,0-1,8-2,0 is de VW Golf onder de spaken zowel voor race als trekking.
http://www.smolik-velotech.de/laufrad/0 ... nbelastung

Een stukje terug refereerde iemand naar 'The Bicycle Wheel' van Jobst Brandt (gratis download!). Hij was 70/80r jaren de eerste die er een heftige studie + boek van gemaakt heeft. Anderen praten hem (netjes met bronvermelding) gewoon na zoals
Sheldonbrown (internet) en de fietsbijbel Bicycling Science. Aannemelijk is dat het daardoor helaas erg lang duurde voordat de (busloze) V-velg doorzette.

Op blz 53/54 van 'The Bicycle Wheel' kan je lezen hoe Brandt over velgen dacht en dan blijkt hij (1) het belang van lichtgewicht overschat (2) het belang van sterkte/stijf onderschat en (3) hij niet creatief is want hij schrijft 'the ideal rim cross section is a rectangular tube' en hij was geen fan van de toen hyper moderne alu hoge (4 a 5 cm) V-velgen want hij zegt dat ze wel lekker sterk zijn maar nadeel is dat ze zwaarder zijn, zijwind gevoelig en duurder. Hij (en zijn napraters) kwam toen helaas zelf niet op het idee dat busloze 2,5-3,0 cm hoge V-velgen het technisch ideale compromis zouden moeten zijn en nog goedkoper ook.
Roadster schreef:Idd, de velg is letterlijk het fundament van een wiel (/de fiets). Het duurde 100 jaar voordat men dit inzag en gepaste maatregelen trof:
Of kwam het doordat berijders dikker werden, de goede wegen voorbehouden aan auto's en er een clubje kwam dat met bagage begon te fietsen op plekken waar eerder geen verstandig mens ging fietsen? :wink:
On topic: zijn Xtreme-velgen in de praktijk nou net zo goed als Exal? Is het verschil werkelijk alleen de merknaam?
Spaken kennen geen druk krachten. Opheffen van voorspanning en anders buigt hij gewoon uit. Maar dan rij je al op je naven als dat hebt. Uiteindelijk is dat ook waar de spaak van kapot gaat het steeds opheffen van de voorspanning mits dit buiten de mogelijkheden van de spaak gaat. Of een te grote trekkracht door een stoep of jump.

En volgens mij is een goed wiel een samenspel van spaken en velg. Als er gewicht op een naaf staat dan trekt deze aan bovenkant velg. Die probeerd eivormig te worden en trekt aan de spaken die op dat moment zijspaken zijn. Die houden doorzakken tegen.
Dus stijfheid velg, sterkte en flexibele spaken maken een goed wiel. En vakmanschap om er een goed geheel van te maken.
Slaapt schreef:Als er gewicht op een naaf staat dan trekt deze aan bovenkant velg. Die probeerd eivormig te worden en trekt aan de spaken die op dat moment zijspaken zijn. Die houden doorzakken tegen.
Heb je voor dit inzicht een bron?
Basis natuurkunde? Maak het maar eens net touw en een hoepel
Lekker on-topic, mannen.
Slaapt schreef:Basis natuurkunde? Maak het maar eens net touw en een hoepel
Je verkondigt hier dus uitsluitend je eigen onjuiste vermoeden.
Verdiep je eens in de materie voordat je anderen met je onkunde belast.
Dit onderwerp is hier het afgelopen decennium al vaak genoeg aan de orde geweest, ik ga het niet wéér uitleggen.
Je kunt het ook 'gewoon' uitrekenen. Een zeker Ian heeft dat gedaan: http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/
(Maar dit is niet de enige bron)
Dank voor de vriendelijke woorden.
Ow en Ava Gone als je nou ook nog eens begrijpend leert lezen dan zal je zien dat in je eigen bron de trekkracht aan de bovenkant het grootst is en aan de onderkant zelfs negatief wat druk(uitbuigen van spaken, oplossen voorspanning!) is.

Kijk maar:
Afbeelding
Jouw Ian moet nog een beetje cijfers leren interpreteren.
Enige waar ik het eens mee kan zijn is dat het lijkt of een wiel staat in de spaken. Maar op krachten niveau hangt je as echt in de bovenste spaken.

Zwaarte kracht wil echt heel graag dingen naar zich toe trekken. Of houd de lucht een stoel van een schommel omhoog en niet de ketting waar het aan hangt?

Lees ook hier:
http://tensegrity.wikispaces.com/Bicycle+wheel
The hub of a wire wheel is suspended in a tension network. The axle load is hung from the top of the rim that tries to belly out. Additional tension spokes are added horizontally to resist the bulge. For circumferential stability, the additional spokes are added.

In a bicycle wheel, at any given moment the hub is suspended, hanging from the topmost spoke. Imagine if there was one wire spoke only. Its downward force would cause the thin, weak rim to buckle. What keeps the rim from buckling in a standard wheel? The other wire spokes constantly pulling in on the rim circumference--they keep it round.

en ook hier:
http://hea-www.harvard.edu/~fine/opinio ... wheel.html
The "compression" of the bicycle spokes is really a mathematical fiction. They are compressing only in that there is less tension than there was before. Relative to the starting (pre-tensioned) state, they have compressed, but relative to the totally slack state, the spokes are still in tension. In other words the lower spokes which are described as being in "compression" are still pulling downwards on the hub. Clearly, pulling downwards can not have the effect of holding up.

http://www.handgespaakt.nl/styled-4/index.html
Per omwenteling van het wiel krijgt dus elke spaak een keer te maken met deze wisseling in trekkracht (vaak noemt men dit de wisseling in spaakspanning, terwijl het een verlaging van de trekkracht is).

Met deze pdf wordt het op universiteitsniveau nog eens uitgelegd:
http://people.duke.edu/~hpgavin/papers/ ... -Paper.pdf
Lees je ook gelijk dat de grootste krachten op de spaken komen door het bochten nemen!
Nou toedels!
Interessante materie, jammer van de toonzetting.

Toch nog even dit aanhalen: "zijn Xtreme-velgen in de praktijk nou net zo goed als Exal? Is het verschil werkelijk alleen de merknaam?"
Rose gebruikt ze zelf haast niet. Was laatst bij ze meeste fietsen met DT swiss(??) velgen.
Ik vraag mij af overigens of je voor de prijs van de velg een andere, namaak, merk zou nemen? Of ze moeten oem gemaakt zijn maar Rose kenende laten ze alles namaken in Taiwan. Kosten €35,01 p/s en op een dure fiets mag dat geen sluitpost zijn!

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2408

hier zelfs 19,99! http://www.fiets-onderdelen-online.nl/e ... RB03493715

Ow en sorry voor de toonzetting maar ik kan heel slecht tegen onzin roepers.
Zeker als je gewoon probeert uit te leggen hoe echt het zit.
Volgende keer maar wat sneller op de ignore knop duwen!
Slaapt schreef:Ik vraag mij af overigens of je voor de prijs van de velg een andere, namaak, merk zou nemen? Of ze moeten oem gemaakt zijn maar Rose kenende laten ze alles namaken in Taiwan.
Als je Rose van zoiets beschuldigt moet je het wel zeker weten. Zou Rose ook de gravering in mijn Xtreme velg nagemaakt hebben? Er staat toch duidelijk een complete Exal-code in met Made in Belgium erbij.
Dus of bij Rose zijn het oplichters of je doet je nicknaam eer aan.
Dus toch oem.

Doei!
Slaapt schreef:Dus toch oem.

Doei!
Uit een ander topic:
Slaapt schreef:Ook heb ik het idee dat een aantal van de notoire onrust stokers geen idee hebben waar ze over praten. Ik heb tenenkrommende adviezen voorbij zien komen. Van een aantal twijfel ik zelfs of ze ooit wel op de fiets met vakantie gaan.
En wie slaapt kan geen onrust stoken. :twisted:

Peter
Ja sorry dat ik af en toe tegen de Bull shit van sommige mensen ageer.
Slaapt schreef:Ja sorry dat ik af en toe tegen de Bull shit van sommige mensen ageer.
Je zou een voorzichtige poging kunnen doen het op jezelf te betrekken en anderen ergens van betichten.

Peter
Wat dacht je Peter, ik sta op de ignore lijst van hem en laat ik maar eens een DM sturen om aandacht te vragen?
Ga je nog wat inhoudelijks roepen of kom je alleen maar aandacht halen?

Nou het is je weer gelukt 3 zinnen met aandacht voor je, gefeliciteerd, het is je gelukt!

Dus of bij Rose zijn het oplichters--> hoho dat hoor je mij niet zeggen. Maar als je wel eens zoals ik, bij Rose komt dan zie je best veel spullen onder het merk extreme wat of in oem, of is, nagemaakt in Taiwan.

Maar goed iemand nog wat inhoudelijks of ervaring qua oem Xtreme "exal" rose velgen?