Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralight op de racefiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Ultralight op de racefiets

187 berichten
Nou, ik ga bijna weg en heb nu definitief voor een Tubus Fly met Ortlieb (voor-)tassen gekozen: 't is praktischer in- en uitpakken, onderweg makkelijker met natte kleding drogen, (natte) tentje kan op de drager en bijna de helft van de tassen is nog leeg dus ik kan veel eten inslaan wat zeker nodig is in Noord-Zweden. Naast de fietstassen zit er een drybag aan het stuur (slaapzak, setje thermogoed), is er een frame- en zadeltasje (gereedschap, regenkleding, eten) en een heup/hardlooptasje (geld/pasje, ID, cameraatje + eventueel extra bidon).
Camelbak laat ik thuis, die is nu niet meer nodig.

M'n paklijst heeft er (mede door jullie hulp) bijgekregen:
280 g regenjas
180 g regenbroek (ja toch maar verstandig zijn want het wordt hier vroeg herfst)
90 g overschoenen
30 g extra paar sokken + string
400 g extra setje merino ondergoed
50 g grondzeiltje Tyvek (140 x 100)
en een steeksleuteltje 8/10 (voor de Fly, ja je weet maar nooit), buitenbandplakkers, BBB slotje

Zo is het totaal aan bagage nu 8.7 kg, min de circa 1 tot 2 kg kleding die ik aan heb dus blijft er zeg 6.5 tot 7.5 kg aan vaste bagage over. Niet gek toch voor een Scandinavisch rondje?
Zelf weeg ik schoon aan de haak 58 kg en met zomerkleding, schoenen en helm 60 kg.
Fiets woog met bidon/frame/zadeltasje circa 10 kg en na andere wielen, banden, zadel, pedalen en de Fly weegt hij nog steeds circa 10kg (heb geen digitale weegschaal). En er komt nog een ligstuurtje op, wil daar eerst flink wat km's mee fietsen voor ik besluit of ik hem meeneem maar waarschijnlijk wel, ben in ieder geval erg benieuwd hoe dat fietst.

En .. de combinatie grammenjager en boekenmonster gaat helaas slecht samen maar denk toch dat er een boek meegaat (pocket met de allerkleinste lettertjes). Dit schijnt niet te mogen als grammenjager dus .. is het dan erg aantrekkelijk om het juist wel te doen. Zou ook graag een miniscuul klein schaakcomputertje willen maar een beetje intelligente die ook nog binnen 10 minuten een zet doet ben ik nog steeds niet tegengekomen (iemand toevallig een tip?) en twijfel ook nog over een ultralicht tinwhistle fluitje maar ben bang dat ik dan zeer snel de camping moet verlaten.
Solofietsen is nl wel lekker makkelijk maar je moet jezelf ook altijd zien te vermaken, want wat doe je bv 12 uur lang op de overtocht naar Finland: uitwaaien en een rondje lopen is snel gebeurd, mensen bekijken duurt wat langer, dronken worden is te duur dus je kunt eigenlijk alleen hopen op een gelijkgestemde die zich ook verveelt. Voordeel van op de boot zitten is wel dat niemand je racefiets ziet zodat ze niet weten dat je een grammenjager bent met maar één paar schoenen en twee stringetjes. Kijk, dat scheelt weer een hoop lastige vragen. :D
En ik heb nog iets wat een serieuze grammenjager niet meeneemt: m'n oude zakmes waarmee ik heel nuttige dingen doe zoals broodjes snijden, nagels schoonpeuteren en 't haar wat elke keer in de fietshelm vastzit mee lossnij.

En het rondje Botnische Golf gaat bijna helemaal door het Zweedse en Finse binnenland want langs de hele kust loopt een E-weg en daar wil ik niet graag zijn. D'r is maar een klein stukje kust/fietsroute in Finland van circa 350 km, dus het wordt een flink zigzaggende route.

Leuk, ik heb er in ieder geval erg veel zin in!
Tip voor de boeken:
Neem een IPad mini mee. Of een andere tablet. Het weegt zo'n 400 gram en je kunt een ineens heel veel boeken meenemen. En een schaak app zal ook wel ergens te vinden zijn.
Hear, hear.

.tsooJ
Yopie schreef:Nou, ik ga bijna weg en heb nu definitief voor een Tubus Fly met Ortlieb (voor-)tassen gekozen: 't is praktischer in- en uitpakken, onderweg makkelijker met natte kleding drogen, (natte) tentje kan op de drager en bijna de helft van de tassen is nog leeg dus ik kan veel eten inslaan wat zeker nodig is in Noord-Zweden. Naast de fietstassen zit er een drybag aan het stuur (slaapzak, setje thermogoed), is er een frame- en zadeltasje (gereedschap, regenkleding, eten) en een heup/hardlooptasje (geld/pasje, ID, cameraatje + eventueel extra bidon).
Camelbak laat ik thuis, die is nu niet meer nodig.

M'n paklijst heeft er (mede door jullie hulp) bijgekregen:
280 g regenjas
180 g regenbroek (ja toch maar verstandig zijn want het wordt hier vroeg herfst)
90 g overschoenen
30 g extra paar sokken + string
400 g extra setje merino ondergoed
50 g grondzeiltje Tyvek (140 x 100)
en een steeksleuteltje 8/10 (voor de Fly, ja je weet maar nooit), buitenbandplakkers, BBB slotje

Zo is het totaal aan bagage nu 8.7 kg, min de circa 1 tot 2 kg kleding die ik aan heb dus blijft er zeg 6.5 tot 7.5 kg aan vaste bagage over. Niet gek toch voor een Scandinavisch rondje?
Zelf weeg ik schoon aan de haak 58 kg en met zomerkleding, schoenen en helm 60 kg.
Fiets woog met bidon/frame/zadeltasje circa 10 kg en na andere wielen, banden, zadel, pedalen en de Fly weegt hij nog steeds circa 10kg (heb geen digitale weegschaal). En er komt nog een ligstuurtje op, wil daar eerst flink wat km's mee fietsen voor ik besluit of ik hem meeneem maar waarschijnlijk wel, ben in ieder geval erg benieuwd hoe dat fietst.

En .. de combinatie grammenjager en boekenmonster gaat helaas slecht samen maar denk toch dat er een boek meegaat (pocket met de allerkleinste lettertjes). Dit schijnt niet te mogen als grammenjager dus .. is het dan erg aantrekkelijk om het juist wel te doen. Zou ook graag een miniscuul klein schaakcomputertje willen maar een beetje intelligente die ook nog binnen 10 minuten een zet doet ben ik nog steeds niet tegengekomen (iemand toevallig een tip?) en twijfel ook nog over een ultralicht tinwhistle fluitje maar ben bang dat ik dan zeer snel de camping moet verlaten.
Solofietsen is nl wel lekker makkelijk maar je moet jezelf ook altijd zien te vermaken, want wat doe je bv 12 uur lang op de overtocht naar Finland: uitwaaien en een rondje lopen is snel gebeurd, mensen bekijken duurt wat langer, dronken worden is te duur dus je kunt eigenlijk alleen hopen op een gelijkgestemde die zich ook verveelt. Voordeel van op de boot zitten is wel dat niemand je racefiets ziet zodat ze niet weten dat je een grammenjager bent met maar één paar schoenen en twee stringetjes. Kijk, dat scheelt weer een hoop lastige vragen. :D
En ik heb nog iets wat een serieuze grammenjager niet meeneemt: m'n oude zakmes waarmee ik heel nuttige dingen doe zoals broodjes snijden, nagels schoonpeuteren en 't haar wat elke keer in de fietshelm vastzit mee lossnij.

En het rondje Botnische Golf gaat bijna helemaal door het Zweedse en Finse binnenland want langs de hele kust loopt een E-weg en daar wil ik niet graag zijn. D'r is maar een klein stukje kust/fietsroute in Finland van circa 350 km, dus het wordt een flink zigzaggende route.

Leuk, ik heb er in ieder geval erg veel zin in!
we want pics! 8) :)
Yopie schreef: En .. de combinatie grammenjager en boekenmonster gaat helaas slecht samen
Voor fietsende boekenmonsters hebben ze de de e-reader uitgevonden 8) Neemt nauwelijks ruimte in, weegt minder dan 180 gram, je kunt er meer boeken op zetten dan je in drie maanden kunt uitlezen en een acculading gaat zeker 2 weken lezen mee (fabrikanten zeggen een maand). Opladen via USB (even opletten dat het een micro-USB aansluiting is) en je kunt gewoon de lader van je telefoon gebruiken.

Een aanrader wat mij betreft. Je moet ze alleen niet vanaf tafelhoogte op de vloer laten stuiteren, daar kunnen ze niet tegen. En misschien dat ze in Zweden niet/nauwelijks te krijgen zijn; in Noorwegen in elk geval niet.

Wat schaakcomputers betreft: zijn die er niet als app voor Android/Iphone te krijgen? De telefoons van tegenwoordig hebben meer rekenkracht dan de PC die ik 10 jaar geleden op m'n bureau had staan...
(Android / iPhone) Pocket Fritz 2, ELO rating van grofweg 2500, ‘E4: best by test!’; suc6!
Is dit echt? Een grammenjager die zelf maar 59kg weegt?
Ik weeg zelf 90kg en mijn racefiets houdt me prima dus je kan nog zeker 31kg meenemen zonder dat je door je frame zakt.
windinderugfietser schreef:Is dit echt? Een grammenjager die zelf maar 59kg weegt?
Ik weeg zelf 90kg en mijn racefiets houdt me prima dus je kan nog zeker 31kg meenemen zonder dat je door je frame zakt.
Hoe lichter jezelf bent, hoe meer baat je hebt bij grammenjagen. Wel eerst de heupbandjes wegsmelten ;). Een licht bepakt fietsje voelt ook lekkerder onder je kont en lijkt me ook beter voor de levensduur van je fiets.
Goh ben je even weg, zijn er alweer tips gekomen, leuk hoor!
bergbeklimmer schreef:Tip voor de boeken:
Neem een IPad mini mee. Of een andere tablet. Het weegt zo'n 400 gram en je kunt een ineens heel veel boeken meenemen. En een schaak app zal ook wel ergens te vinden zijn.
Ja maar kost helaas wel een pak geld, zelfs nog meer dan die mooie Zonda's.
PeterFokkinga schreef:
Yopie schreef: En .. de combinatie grammenjager en boekenmonster gaat helaas slecht samen
Voor fietsende boekenmonsters hebben ze de de e-reader uitgevonden 8) Neemt nauwelijks ruimte in, weegt minder dan 180 gram, je kunt er meer boeken op zetten dan je in drie maanden kunt uitlezen en een acculading gaat zeker 2 weken lezen mee (fabrikanten zeggen een maand). Opladen via USB (even opletten dat het een micro-USB aansluiting is) en je kunt gewoon de lader van je telefoon gebruiken.
Misschien moet ik dat ook eindelijk eens doen .. en maar twee weken met een acculading? Las net voor een Sony 8 weken, wel goed om te weten ja.
Thanks!

En het schaken, daar moet ik maar een levend persoon voor vinden, is ook leuker. Het nadeel is dan wel: 'gezet is gezet' want daar kun je met een computer nog lekker vals spelen.
windinderugfietser schreef:Is dit echt? Een grammenjager die zelf maar 59kg weegt? Ik weeg zelf 90kg en mijn racefiets houdt me prima dus je kan nog zeker 31kg meenemen zonder dat je door je frame zakt.
Nou dat moet je niet te hard zeggen want dan vliegen de stalen traktors met 36-spaaks wielen je gelijk om de oren! :wink:
En het gaat denk ik niet zozeer om je eigen gewicht maar meer dat een racefiets niet als pakpaard is gebouwd; je kunt er niet zomaar 15 kg bagage aan hangen dus je moet toch op die grammen gaan letten. Maar het fietsen met weinig gewicht geeft mij in ieder geval een enorm gevoel aan vrijheid en dat is mij elke gram meer dan waard. En je 'vliegt' over het asfalt, dat is ook zo heerlijk!
AB schreef:Hoe lichter jezelf bent, hoe meer baat je hebt bij grammenjagen. Wel eerst de heupbandjes wegsmelten ;).
Hoe wil je dat wegsmelten doen?
Oja, het is geloof ik bij jullie momenteel lekker warm he? Hittegolfje ofzo?

En een fotootje komt eraan hoor! maar nu nog ff niet, moet eerst nog een goedkoop cameraatje vinden of was het juist een e-reader? :?
Oei, keuzes maken..
Yopie schreef:
AB schreef:Hoe lichter jezelf bent, hoe meer baat je hebt bij grammenjagen. Wel eerst de heupbandjes wegsmelten ;).
Hoe wil je dat wegsmelten doen?
Oja, het is geloof ik bij jullie momenteel lekker warm he? Hittegolfje ofzo?

En een fotootje komt eraan hoor! maar nu nog ff niet, moet eerst nog een goedkoop cameraatje vinden of was het juist een e-reader? :?
Oei, keuzes maken..
Tja, als je 90kg bent, grote kans dat je op je heupgewicht kunt besparen :), jaja, ik spreek uit ervaring. Niet doelende op lichtvoetige zweedse meisjes :).

Och Yopie, inte skära ned på en kamera, åtminstone en Nikon V1 med 35/1.2
AB schreef: Och Yopie, inte skära ned på en kamera, åtminstone en Nikon V1 med 35/1.2
Ah, ik hou van mannen die Zweeds spreken!

Maar eh AB, pengar växer inte på träd .. men jag förstår vad du menar.
En ik heb nog een kleine week, ik moet opschieten met dat zoeken!
Yopie schreef:
AB schreef: Och Yopie, inte skära ned på en kamera, åtminstone en Nikon V1 med 35/1.2
Ah, ik hou van mannen die Zweeds spreken!

Maar eh AB, pengar växer inte på träd .. men jag förstår vad du menar.
En ik heb nog een kleine week, ik moet opschieten met dat zoeken!
Hoeveel geld heb je nog over? Canon Powershot S110 kost ook zo'n 300 euro. Met minder kun je natuurlijk niet op pad, dat snap je ook wel, dan maar die Zonda's terugsturen :).
AB schreef:Hoeveel geld heb je nog over? Canon Powershot S110 kost ook zo'n 300 euro. Met minder kun je natuurlijk niet op pad, dat snap je ook wel, dan maar die Zonda's terugsturen :).
Echt niet!! :shock:
Yopie schreef:
AB schreef:Hoeveel geld heb je nog over? Canon Powershot S110 kost ook zo'n 300 euro. Met minder kun je natuurlijk niet op pad, dat snap je ook wel, dan maar die Zonda's terugsturen :).
Echt niet!! :shock:
Ja hallo, jij straks lekker fietsen en wij geen beelden, dat kan toch niet :).
AB schreef:Ja hallo, jij straks lekker fietsen en wij geen beelden, dat kan toch niet :).
:D

Nee maar weet je wat het is, ik wil wel een camera maar het moet er wel eentje zijn die de Zweedse winters overleeft. Wil nl heel graag op de ski's met een pulka de bergen in, dus een lange tocht van een paar weken maken en het kan er flink koud zijn (-30 tot -40) dusss .. erg koud.
En heel misschien kan ik deze winter al weg (moet ik wel een berenconditie hebben) dus het is geen jarenplan ofzo.
Yopie schreef:
AB schreef:Ja hallo, jij straks lekker fietsen en wij geen beelden, dat kan toch niet :).
:D

Nee maar weet je wat het is, ik wil wel een camera maar het moet er wel eentje zijn die de Zweedse winters overleeft. Wil nl heel graag op de ski's met een pulka de bergen in, dus een lange tocht van een paar weken maken en het kan er flink koud zijn (-30 tot -40) dusss .. erg koud.
En heel misschien kan ik deze winter al weg (moet ik wel een berenconditie hebben) dus het is geen jarenplan ofzo.
http://digital-cameras.findthebest.com/d/f/Freezeproof
http://www.pocket-lint.com/news/108370- ... ers-rugged
http://www.dpreview.com/forums/thread/2 ... t-25764220
http://www.olympus.nl/site/nl/c/cameras ... index.html
http://gearpatrol.com/2013/04/12/advent ... t-cameras/

Neem ook een spot-device mee met die gekke fratsen van je, krijg er nu al kippenvel van :).
Ah, links, daar hou ik van, thanks!
AB schreef: Neem ook een spot-device mee met die gekke fratsen van je, krijg er nu al kippenvel van :).
O, ik wou net vragen of je meegaat :wink:
Yopie schreef:
Ah, links, daar hou ik van, thanks!
AB schreef: Neem ook een spot-device mee met die gekke fratsen van je, krijg er nu al kippenvel van :).
O, ik wou net vragen of je meegaat :wink:
haha, yeah right, zo'n diepfries ben ik ook weer niet :).
Die Olympus TG-2 moet je denk ik maar bestellen, kan nog net voor enen, maar echte loepzuivere beeldkwaliteit krijg je er niet mee. Kopen op eigen risico dus, haha.
Hier kun je pixelpeepen.... kun je zien dat een X100s of RX1r zo'n beetje een factor 5 beter scoort bij hoger iso waarden (iso 400 ~ iso 12.800).... but who cares als je camera het niet meer doet bij -35C.
AB schreef:haha, yeah right, zo'n diepfries ben ik ook weer niet :).
Ik dacht dat die Friezen toch wel wat konden hebben, nou valt me weer vies tegen :wink:

En zal morgen die links beter bekijken.
Yopie schreef:
AB schreef:haha, yeah right, zo'n diepfries ben ik ook weer niet :).
Ik dacht dat die Friezen toch wel wat konden hebben, nou valt me weer vies tegen :wink:

En zal morgen die links beter bekijken.
vragen kan altijd natuurlijk :)

hier nog een linkje
http://www.gizmodo.com.au/2012/12/what- ... eze-proof/
Ik denk dat ik eerder een edelcompact zou kopen en die onder de jas bewaren....., maar ja, ben dan ook een beetje verslaafd aan beeldkwaliteit die een DSLR levert. Bovendien schijnen die rugged camera's tot 14F mee te gaan (-10C)...... hoe ze bij -30C opereren, geen flauw idee, blijven googlen dus.