Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw Surly Ogre - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Opbouw Surly Ogre

Robertjan schreef:
ramdyne schreef:Op mijn Travelmaster is Shimano normaal te lezen ipv ondersteboven. Daarnaast is op deze foto:
[foto]

de buiging van het "display" niet evenwijdig met de buiging van het stuur, maar er tegen in.

Bovendien zit op mijn Travelmaster het display vanuit het zadel gezien onder het stuur door, terwijl ze hier er meer over heen steken. Maar goed, het *kan* een bewuste keuze zijn omdat je de bediening andersom wilt hebben.
Eigenlijk is het heel simpel: de bediening moet goed zijn en liefst wil je ook nog een idee hebben hoe je ketting ongeveer staat zonder dat je naar beneden&achter wilt moeten kijken (i.v.m. obstakels en verkeer).
Als ik dan kijk naar de foto's, zijn de duimversteller en wijsvingerversteller in de juiste positie. De rest (stickertjes, tekst, buigingen, etc.)? Maakt geen mallemoer uit.
Ja, dúh...;)! Ik weet gewoon graag hoe het bij ramdyne zit...
Mijn reactie was dan ook gericht op de laatste zin van Ramdyne in mijn vorige quote (over de 'bewuste keuze om de schakelaars andersom te plaatsen'). Dat is namelijk helemaal niet aan de orde.
Robertjan schreef:Mijn reactie was dan ook gericht op de laatste zin van Ramdyne in mijn vorige quote (over de 'bewuste keuze om de schakelaars andersom te plaatsen'). Dat is namelijk helemaal niet aan de orde.
Ik word steeds nieuwsgieriger naar de fiets van Ramdyne...!
Travelmaster schreef:
Robertjan schreef:Mijn reactie was dan ook gericht op de laatste zin van Ramdyne in mijn vorige quote (over de 'bewuste keuze om de schakelaars andersom te plaatsen'). Dat is namelijk helemaal niet aan de orde.
Ik word steeds nieuwsgieriger naar de fiets van Ramdyne...!
Ik weet niet hoe het met andere Deore rapidfires zit, maar dit betreffende type is gezien de ergonomie van de hendels (duim/drukken/onder, wijsvinger/trekken/boven) en de kabelrichting (voorderailleur linkerhendel, achterderailleur rechterhendel) maar op één manier te monteren.

Afbeelding
Zonet even een ritje gemaakt in bovenstaande setup. Harde wind hier momenteel, windkracht 5/6, maar de fiets gaf geen krimp... Met een beetje balanceren was het zelfs mogelijk met losse handjes te fietsen, wat ik met dergelijke zijwind op mijn racefiets niet hoef te proberen. Wel benieuwd hoe deze fiets zich zou verhouden met andere 29'er trekkingbikes zoals de Koga Worldtraveller 29, Van Nicholas Pioneer 29er, Santos Travel Lite of de Idworx All Rohler. Eerste voordeel in ieder geval ontdekt, bij van die haakse wandelpadhekjes blijf je in ieder geval niet met je achtertassen haken ;).

Ook heel tevreden met het Syntace C3 ligstuur icm recht atb-stuur (betere keus dan racestuur). Voor snelle stukken ga je in de supermanhouding, ga je wat langzamer of steil naar beneden dan is de positie van schakelen/remmen van het atb-stuur weer prettig. USB-Werk moet ik nog uitproberen, evenals afwachten of het stuurtasje past (die is ter reparatie). Nog mooier was geweest als de fiets een rohloffnaaf had gehad, dan geen gerammel van de derailleur als je een stoeprandje meepikt, maar voor de meest efficiente snelheid is een derailleur waarschijnlijk de beste keus (en goedkoper en makkelijker te repareren). :)
Mooi resultaat, AB!
Lijkt mij een leuke setup om door de Ardennen (of verdere oorden) te gaan crossen 8)

Uw voorlicht is ingesteld om overhangende takken te spotten? Of zie ik dat verkeerd? ;)
Lasse schreef: Uw voorlicht is ingesteld om overhangende takken te spotten? Of zie ik dat verkeerd? ;)
:).
Lasse schreef:Mooi resultaat, AB!
Lijkt mij een leuke setup om door de Ardennen (of verdere oorden) te gaan crossen 8)
Exacte doel heb ik niet voor ogen, maar ik zit te denken aan de 100cols of Transpirinaika dit jaar..... Tour Divide komt wel een andere keer :).
Ik zie het niet als een hele specifieke fiets, behalve dat ie stevig, solide, allround en bikepacking-ready moest zijn. Totaalgewicht inclusief lege bidons en lege tassen = ca. 16kg. Nu nog 10 kg bagage erbij, een log lichaam van 93kg, 5L water en een kg reservevoer: zit je op ca. 125kg
Beste AB,
Allereerst complimenten voor je mooie fiets.
Aangezien ik ook bezig ben met de opbouw van een Ogre heb ik alle plaatjes aandacht bekeken. Ik heb nog een vraag aan u.

Komt de afstelling van de achterremmen bij u ook zo kritiek?
Ik heb banden van 29"x 2.25. Maar als ik het wiel uit het frame wil halen, dan moet ik de band leeg laten lopen. Verder staan de remblokje bijna onderaan waardoor afstellen erg lastig is.
Hieronymos schreef:Beste AB,
Allereerst complimenten voor je mooie fiets.
Aangezien ik ook bezig ben met de opbouw van een Ogre heb ik alle plaatjes aandacht bekeken. Ik heb nog een vraag aan u.

Komt de afstelling van de achterremmen bij u ook zo kritiek?
Ik heb banden van 29"x 2.25. Maar als ik het wiel uit het frame wil halen, dan moet ik de band leeg laten lopen. Verder staan de remblokje bijna onderaan waardoor afstellen erg lastig is.
Geen last met de 50mm big bens (je trekt toch wel even de remkabel los van de vbrake?), afstellen van de remmen geeft ook geen probleem. De blokjes zitten wel redelijk onderin, maar nog ruimte over. De sputnik velgen geven ook voldoende ruimte.

Wel een paar kleine dingetjes veranderd. Mijn garmin GPSmap62s zit nu bovenop de stuurpen van het ligstuur, de King Cage Stem Cap Cage Mount dus helaas verwijderd..... maar de combi Garmin + B&M USB-werk werkt fantastisch, scheelt weer de nodige batterijen.
Pomphouder met topeak turbo morph met 4 tierips onderaan de schuine buis bevestigd, scheelt weer flink wat ruimte in de frametas.
Aangezien ik momenteel meer op asfalt race en train met deze fiets, gaan er denk ik binnenkort een paar Kojaks onder.

Verder ben ik ook nog op zoek naar een zadel, want krijg een flink zere kont van Selle Italia SLR XP. Heb hetzelfde zadel op mijn racefiets, maar op de Ogre wil het nog niet echt vriendjes worden. Aangezien ik de Ogre ook wil gebruiken voor flink lange afstanden opteer ik voor een ander zadel met iets meer gel. Iemand nog tips voor een zadel met breder zitvlak, Terry Fisio Gel? Liefst geen brooks of ander leer.

Ook de pedalen geven iets neiging tot brandvoeten, dus misschien gaan die ook nog plaatsmaken voor een iets breder exemplaar.

Grootst nadeel van de Ogre is tot nu toe wel het gewicht, voelbaar zwaarder als je je met racefietsertjes opeens in de Sean Kelly Classic terecht komt zoals afgelopen zaterdag. De Big Bens rijden wel significant beter dan de Mondials en je kunt met de Big Bens ook goed een atb-tochtje doen. Wat wel erg prettig is ten opzichte van een racefiets is het crankstel in combi met de cassette, erg handig om een 24-34 als reserve te hebben, als je de stockeau op souplesse wilt afraffelen.
Ik zal mijn ketting een tandje korter maken. Dan schuift het wiel iets naar voren en zal ik meer ruimte krijgen bij mijn remblokken.

Als zadel heb ik gekozen voor een SQ-Lab. De afstand tussen je zitbotjes wordt dan gemeten en aan de hand daarvan wordt de zadelbreedte bepaald. Ik heb goede verhalen gehoord over dit zadel, maar zelf pas 100meter ervaring.
Travelmaster schreef: Ik word steeds nieuwsgieriger naar de fiets van Ramdyne...!
Ik ben door vakantie enzo deze thread helemaal vergeten. Mijn Travelmaster moet toch nog gepoetst worden, dus ik zal hem naar het balkon brengen zodat ik er een foto van kan maken.

--
Andreas
En, heb je nog plaats gevonden voor je stuurtasje?
detrage schreef:En, heb je nog plaats gevonden voor je stuurtasje?
korte riser stuurpen onder het ligstuur geeft net voldoende ruimte.... ortlieb stuurtasje gebruik ik dan om mijn regenkleding weg te bergen, niet om spullen op te bergen die je snel nodig hebt, daarvoor gebruik ik mijn rugzakje.
Hier nog een paar laatste plaatjes van het geheel, nu inclusief ortlieb stuurtas. ligstuur en gps.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het fietst als een tiet, maar echt mooi is het (nog) niet
nvt
peterv schreef:
AB schreef:het fietst als een tiet, maar echt mooi is het (nog) niet
Ik vind het een mooie fiets. Wat zijn de plannen ermee?
korte termijn doel: morgen laatste mooie zomerdag, rondje ijsselmeer, 223km in 30km/h gemiddeld
nvt
peterv schreef:
AB schreef:korte termijn doel: morgen laatste mooie zomerdag, rondje ijsselmeer, 223km in 30km/h gemiddeld
Ik doelde meer op een fietsvakantie. Die prijzige Revelate Designs tassenset zit er vast niet voor niets op. Ik ben benieuwd wat voor tocht je met deze setup wilt gaan ondernemen.
Kan van alles zijn, verhardf/onverhard, zolang het kamperen en koken maar wordt geelimineerd :).
Heb er nog geen vakantie mee gedaan, ik had van alles in mijn hoofd dit jaar (tdr, 100cols, transpirinaika), maar het is er simpelweg niet van gekomen. Zit nu te dromen van Alaska en Noorwegen, maar ook weer van Savannah Way, White Rim Trail, Kokopelli, Denali Highway, etc. Volgend jaar zou ik wel graag weer naar Amerika willen, maar zoveel keuzes en zo weinig tijd.

Ik heb de fiets in ieder geval gekocht om er met zo weinig mogelijk bagage, zoveel mogelijk kilometers per dag mee te fietsen. Tot nu toe bevalt de fiets me heel goed, dat komt vooral door het ligstuurtje die ik nu hoger heb staan dan ik normaal gewend was van op mijn racefiets. De afstelling is nu eigenlijk perfect en dat fietst dusdanig lekker/snel/comfortabel dat ik dit jaar nauwelijks mijn andere 26" trekkingbike heb aangeraakt. Uiteraard fietst mijn racefietsje sneller omdat ie een 7kg lichter is en smallere bandjes heeft, maar het valt me echt reuzemee hoe snel dit groene beestje op het vlakke is. Vandaag dus maar even testen op mijn favoriete ijsselmeerrondje. Als de 30gemiddeld wordt gehaald, dan wordt dat vanavond even met een mcchicken gevierd :)
En? 30/h?
LHTJoost schreef:En? 30/h?
Net niet. Volgens mijn GPS iets van 28,1kmh gemiddeld over 227km. Iets te veel tijd besteed aan het fotograferen van de route. Bovendien is de GPS niet erg betrouwbaar als je stilstaat, soms schiet ie in afstand/hoogte en tijd gewoon door. Na wat creatief de gpx-file te hebben bewerkt heb ik alle tussenafstanden, waar de snelheid onder de 15kmh zakte van de totaalafstand afgetrokken en toen kwam ik uit op 29,6kmh gemiddeld (over 225km). Volgende keer maar geen foto's nemen, dat vreet aan het gemiddelde :).

Hier het rondje ijsselmeer in plaatjes. Helaas niet het zonnige weer als voorspeld, maar het was wel weer genieten van lange rechte lijnen en tegenwind, heerlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding