Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsschoen of wandelschoen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

fietsschoen of wandelschoen

willem.m schreef:
Friso* schreef:
KevinL schreef:Feit is dat we regelmatig zullen gaan wandelen en zoveel mogelijk of afgelegen/minder goede routes zullen nemen. Daarom dachten wij qua schoeisel aan teva's en Salomon XA PRO MID GTX schoenen.
Alle tips zijn meer dan welkom, en onze voetjes zullen jullie eeuwig dankbaar zijn!!!

Ellen en Kevin
Ik wil je adviseren om, zover jullie dit niet van plan waren, dergelijk schoeisel te gaan passen in een winkel waar ze je voet meten en/ of enige kennis hebben. Met voorkeur voor de middag/ avond, als je al e.e.a. hebt gelopen. Zou zelf mijn wandel- fietsschoenen niet kopen via internet, of het moet exact dezelfde zijn. Veel plezier alvast met de aankomende reis!
Of gewoon meerdere modellen in meerdere maten bestellen via internet, en de niet-passende modellen retourneren. Dat wordt inmiddels vrij gebruikelijk met kleding kopen.

Zelf heb ik voor onze reis in Ladakh en na het nodige speurwerk op diverse fora Keen fietssandalen icm lichtgewicht maar wel hoge GTX bergschoenen gekocht voor de steile wandelpaadjes. Geen moment spijt van gehad.
Zeker zodra je daarnaast ook niet te vaak van merk wisselt wordt het al helemaal gemakkelijk, gezien de pasvorm binnen hetzelfde merk vaak sterk gelijkend is.

De meerwaarde van de voet laten meten en enige expertise is overigens naar mijn mening toch bovendien nagenoeg nul. Komt een beetje in hetzelfde straatje als het laten aanmeten van de fiets. Zodra je er een keer 20 km of meer loopt met schoenen dan merk je pas echt waar de knelpunten zitten en al doende leert men voor de volgende keer.

Zo heb ik persoonlijk nog nooit mijn schoenen laten aanmeten. Mijn vriendin wel, gezien zij toch altijd al snel last heeft van blaarvorming en pijn tijdens het lopen. Leuk een persoonlijk geselecteerde klasse A wandelschoen met geselecteerde inlegzooltjes. Nul komma nul effect. Willekeurig bestelde nikes voor d'r online een keer in de aanbieding, grotendeels wegens de looks, geen centje pijn bij langere afstanden. Tot zover voor het laten aanmeten van een schoen :lol:.
ALvast bedankt voor de snelle reacties, maar nog even een verduidelijking. Wij hebben gisteren middag een 15 tal schoenen gepast. Vandaar het specifieke voorstel van de Salomon XA PRO MID GTX schoenen. http://www.salomon.com/nl/product/xa-pro-mid-gtx.html

Als hogere wandelschoenen hebben we reeds jaren La sportiva Trango's en meindl's. Die zouden we kunnen meenemen, maar ik kijk er tegen op om deze veel zwaardere schoenen de hele reis mee te nemen als het hoofddoel fietsen is en in bijkomend wandelen. Enig probleem is dat ik dus niet de ervaring heb voor wat we gaan doen ivm de lichtere schoenen. De bycicle junkies heb ik steeds gevolgd en ken hun filosofie van de zware schoenen. Maar ik stel gewoon in vraag of met de huidige schoentechniek het niet met iets minder kan... Waar zitten die wereldfietsers met tonnen ervaring ;-).
KevinL schreef:ALvast bedankt voor de snelle reacties, maar nog even een verduidelijking. Wij hebben gisteren middag een 15 tal schoenen gepast. Vandaar het specifieke voorstel van de Salomon XA PRO MID GTX schoenen. http://www.salomon.com/nl/product/xa-pro-mid-gtx.html

Als hogere wandelschoenen hebben we reeds jaren La sportiva Trango's en meindl's. Die zouden we kunnen meenemen, maar ik kijk er tegen op om deze veel zwaardere schoenen de hele reis mee te nemen als het hoofddoel fietsen is en in bijkomend wandelen. Enig probleem is dat ik dus niet de ervaring heb voor wat we gaan doen ivm de lichtere schoenen. De bycicle junkies heb ik steeds gevolgd en ken hun filosofie van de zware schoenen. Maar ik stel gewoon in vraag of met de huidige schoentechniek het niet met iets minder kan... Waar zitten die wereldfietsers met tonnen ervaring ;-).
Gezien je gewicht zo specifiek aanmerkt, en het hebt over "mee nemen", duidt je hiermee op afzonderlijke schoenen voor fietsen en wandelen?

Fiets je met klikpedalen? Indien ja, dan zou ik zelf kiezen voor bijv de Shimano SH-MT54 of Vittoria Xplorer. Multipurpose schoenen, voorkomt dat je het volume aan een separaat paar schoenen kunt besparen.

Indien je eveneens met de wandelschoenen fietst zou ik mij persoonlijk geen zorgen maken om het gewicht. Gewichtsreductie begint naar mijn mening niet op bagage of kleding, maar op de fietser. Pas zodra je op jezelf geen gewichtsreductie meer toe kunt passen heb je naar mijn mening een legitieme reden om grammen te gaan jagen op de rest.

Ik fiets zelf overigens al jaren met tevredenheid met mijn Hanwag Arrow GTX schoenen. Naast fietsen heb ik er inmiddels ook ruim 5000 km te voet mee afgelegd en bevallen me nog altijd uitstekend.