Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaanse fietsvrienden tegen verplichte helm - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Spaanse fietsvrienden tegen verplichte helm

PietV schreef: Waarschijnlijk ken je het rapport van de SWOV van september 2012 of fietshelmen. Daarin wordt vermeld dat bij enkelvoudige fietsongevallen de niet helmdragers meer risico lopen op hoofd- en hersenletsel. Dat waren ook mijn bevindingen in de 33 jaar eerstelijnszorg. Maar ja zal allemaal wel anekdotisch bewijs zijn.
Klinkt heel logisch, maar zijn deze twee groepen vergelijkbaar? Op basis van amerikaanse studies zou je je bijvoorbeeld kunnen afvragen of de 'straal bezopen zonder licht tegen het verkeer in' fietser in beide groepen even sterk vertegenwoordigd is. :wink:
De klanten tijdens mijn werkzaamheden in het verleden waren soms geen doorsnee weggebruiker. Sommige waren niet aanspreekbaar onder invloed van ethanol of vertoonden door langdurig gebruik van ethanol symptomen van het Syndroom van Korsakov. Hadden geen helm en als ze een helm zouden hebben, werd die spontaan vergeten. Het comazuipen is niet nieuw, maar door de jeugd van nu nieuw leven ingedronken.

In Nederland hebben we te weinig gegevens over fietsongevallen om een goed beeld te krijgen. De ongevalsregistratie door politie is zeer beperkt bij eenzijdig ongeval bij fietsers met letsel. Bij ongevallen met fietsers onderling met letsel hetzelfde.

Piet.
Landelijke Medische (Dutch Hospital Data) kent een nauwkeurigheid van 99%.
Oh, om toch ook een reden te noemen: "hoofdletsel" is niet hetzelfde als "hersenletsel", hoewel ook de SWOV het verschil niet zo kent ('we denken dat veel hoofdletsels hersenletsels zullen zijn, dus gaan we daar maar van uit'...).
Nog een reden: vergrote kans op nekletsel (ben je écht zo graag levenslang een kasplantje?).
Nog een reden voor het niet te dragen van een slechte (maar 'goed'gekeurde) fietshelm: vergrote kans op hersenletsel.
Ziekenhuis gegevens zijn tot op heden de meest nauwkeurige cijfers. Maar het merendeel van de fietsers met hoofd- of hersenletsel komt niet in een ziekenhuis. Dat moet er geschat worden. Velen zien niet eens een dokter. Het verschil in hoofd- en hersenletsel is me bekend.

Een verhoogde kans op nekletsel bij ongeval door helm dragen is onvoldoende aangetoond. Vele overleden fietsers zonder helm hebben naast zwaar hoofd- en hersenletsel ook nekletsel. Welke letsel wordt als hoofdoorzaak meegewogen?
Maar als je bang bent voor het risico "kasplantje": zonder helm op de fiets.

Het enige nadeel van de fietshelm is de extra massa op je hoofd van circa 230 gram.
Voordeel is dat een helm koeler is door "gedwongen" ventilatie en het afschermen van de zon, maar bij geringe snelheid te weinig verkoeling geeft.

De discussie over de fietshelm is zo breed gevoerd, dat ik de indruk heb gekregen dat vele "wetenschappers" paranormaal begaafd zijn geworden.

Piet.
PietV schreef: De discussie over de fietshelm is zo breed gevoerd, dat ik de indruk heb gekregen dat vele "wetenschappers" paranormaal begaafd zijn geworden.

Piet.
Dus je gelooft in helmen en nu ook al in paranormale verschijnselen?


(ik weet ook wel hoe discutabele discussietechnieken werken ;) )
Lijkt me dat iemand met hoofd- of nekletsel als de wiedeweerga naar de SEH gebracht wordt, dus in de LMR terecht komt.

Als ik het goed begrijp vindt Piet dat de SWOV ook geen wetenschappelijk voldoende onderbouwde adviezen geeft? Interessant.
m-gineering schreef:
PietV schreef: De discussie over de fietshelm is zo breed gevoerd, dat ik de indruk heb gekregen dat vele "wetenschappers" paranormaal begaafd zijn geworden.

Piet.
Dus je gelooft in helmen en nu ook al in paranormale verschijnselen?
Alleen als je met de helm op geboren bent. :)
In alle statistieken over ongevallen mis ik het niet voorkomen van ongevallen door preventie en door het niet dragen van de helm: veranderend gedrag van fietsers en medeweggebruikers. Ook daarover is elders veel geschreven, maar deze cijfers vind je automatisch niet terug als je alleen de gevolgen van de ongevallen met elkaar vergelijkt.
Er is maar één manier om het fatsoenlijk te onderzoeken en dat is om twee vergelijkbare groepen te maken: groep 1 altijd laten fietsen mét helm, groep 2 altijd laten fietsen zénder helm. Vervolgens na 10 jaar oa te kijken naar wie er nog leeft. Zolang dit onderzoek nog niet is uitgevoerd kun je hoog en laag springen maar staat niet hard vast dat een helm bescherming biedt. Kijken wat er op de SEH langskomt en als gevolg daarvan uitspraken doen is een prachtig voorbeeld van argumenteren vanuit tunnelvisie en zegt weinig.
Matthie9000 schreef:Er is maar één manier om het fatsoenlijk te onderzoeken en dat is om twee vergelijkbare groepen te maken: groep 1 altijd laten fietsen mét helm, groep 2 altijd laten fietsen zénder helm. Vervolgens na 10 jaar oa te kijken naar wie er nog leeft. Zolang dit onderzoek nog niet is uitgevoerd kun je hoog en laag springen maar staat niet hard vast dat een helm bescherming biedt. Kijken wat er op de SEH langskomt en als gevolg daarvan uitspraken doen is een prachtig voorbeeld van argumenteren vanuit tunnelvisie en zegt weinig.
Is in wezen wat ze in Australie hebben gedaan: helmplicht invoeren en afdwingen, en kijken wat er wordt ingeleverd bij het ziekenhuis. Met spectaculaire resultaten!*


*) vrij vertaald, er waren veel minder fietsen, maar de automobilisten visten nog steeds het normale quotum bij elkaar
Matthie9000 schreef:Er is maar één manier om het fatsoenlijk te onderzoeken en dat is om twee vergelijkbare groepen te maken: groep 1 altijd laten fietsen mét helm, groep 2 altijd laten fietsen zénder helm. Vervolgens na 10 jaar oa te kijken naar wie er nog leeft. Zolang dit onderzoek nog niet is uitgevoerd kun je hoog en laag springen maar staat niet hard vast dat een helm bescherming biedt. Kijken wat er op de SEH langskomt en als gevolg daarvan uitspraken doen is een prachtig voorbeeld van argumenteren vanuit tunnelvisie en zegt weinig.
En het is ook een tunnelvisie om te denken dat het maken van twee cohorten de enige manier is om fatsoenlijk te onderzoeken of een helm veiligheid verhogend werkt. Je kunt bijvoorbeeld ook een goede testmethode ontwikkelen en daarmee de het veiligheidverhogend effect van de helm op allerlei type vallen en aanrijdingen meten.

Als ze bij de SEH ook zouden registreren wie er lycra droeg zou je ook al betere uitspraken kunnen doen. ;-)

Het effect van verplichten is een andere discussie. Australie heeft daar een goede casus gebouwd, die je best kunt valideren.

Sjirk
Dat heeft niks met tunnelvisie te maken maar dat is hoe de wetenschap nou eenmaal werkt. Het is de manier om 'in het echt' te kijken of een bepaald middel op termijn effectief werkt om complicaties/ziekte/mortaliteit te vóórkomen en is de meest harde manier van bewijsvoering in de medische wetenschap.

In Australië is gekeken naar gezondheidseffect op macro niveau en dat neemt inderdaad af, qua beleidsmaatregel is het dus geen verstandige zet (geweest) en daarom is het terecht dat fietsers er vanaf willen.

Het is nog steeds wel interessant om in twee vergelijkbare groepen (gelijk wat betreft populatie en fietsgedrag) na 10 jaar te kijken of de groep met helmen meer/minder hersenschade, mortaliteit, uitwendig letsel, etc. etc. heeft.

Wel vind ik de focus nogal scheef, de echte gezondheidswinst bij fietsers is natuurlijk niet te behalen met de helm maar met beleid van een heel andere orde.
Robertjan schreef:Lijkt me dat iemand met hoofd- of nekletsel als de wiedeweerga naar de SEH gebracht wordt, dus in de LMR terecht komt.

Als ik het goed begrijp vindt Piet dat de SWOV ook geen wetenschappelijk voldoende onderbouwde adviezen geeft? Interessant.
Slachtoffers met hoofd en nekletsel zouden allemaal onderzocht moeten worden door minimaal een huisarts. Maar de praktijk is anders. Velen hebben mobiele telefoons en vragen zelf verward om familie en vrienden. Als klachten dagenlang aanhouden wordt naar de huisarts gegaan. Van de geschatte 500.000 fietsongevallen per jaar in Nederland wordt een zeer klein deel in een ziekenhuis behandeld. Er zijn gewoon veel te weinig cijfers bekend.

Ik hecht waarde aan de rapporten van de SWOV en vind die rapporten voldoende wetenschappelijk onderbouwd. Ik ben kritisch over rapporten van sociaal psychologen. Vaak later blijkt dat de onderzoeksresultaten deels zijn verzonnen. Het zesde zintuig heeft dan het onderzoeksresultaat verfraaid. Ook bij onderzoeken in opdracht van een belangenpartij ben ik kritisch. Wiens brood men eet diens woord men spreekt.

Erken het belang van de Fietsersbond en VVN, maar vind de conclusies over hun onderzoeken m.b.t. de fietshelm klantgericht en te veel randvoorwaarden bevatten die niets met de veiligheid van de fietshelm zelf te maken heeft.

Piet.
Heren..het gaat hier over Spanje! :D
Ik ben benieuwd naar de reactie van steden als Barcelona en Sevilla die voor veel geld een fietsinfrastructuur hebben opgezet met een bijbehorend "Witte fietsenplan"
Mocht dit plan doorgaan is dat vele geld verspilt, ik zie de trotse burgers van deze steden nog niet zo gauw met tasje en HELM onderweg zijn.
Peter.
Petervd schreef:Heren..het gaat hier over Spanje! :D
Als fietser met helm haal ik m'n schouders voor een helmplicht in Spanje. Het is mij om het even.
Petervd schreef:Ik ben benieuwd naar de reactie van steden als Barcelona en Sevilla die voor veel geld een fietsinfrastructuur hebben opgezet met een bijbehorend "Witte fietsenplan"
Er rijden ook fietsers buiten het "Witte Fietsenplan" en vallen kun je overal.
Petervd schreef:Mocht dit plan doorgaan is dat vele geld verspilt, ik zie de trotse burgers van deze steden nog niet zo gauw met tasje en HELM onderweg zijn.
Peter.
Of het geldverspilling is zal de tijd leren. Ook ziektekosten en revalidatie kosten geld. Fietsers behoren samen met voetgangers, bromfietsers en motorrijders tot de risico-groepen in het verkeer. Dat risico zal in het buitenband eerder groter zijn dan kleiner.
Het autorijden is steeds veiliger geworden door passieve veiligheidsmiddelen. O.a. kreukelzones, kooiconstructies, autogordels en airbags. Op de fiets zijn we nauwelijks verder gekomen dan fietsbroeken met zitpads. :D

Piet.
Voor het witte fietsenplan fietste bijna niemand in Sevilla dus over het aantal dat wel fietste maak ik me niet druk Piet.
Wel over de 2500 fietsen die de stad nu beschikbaar heeft en die na de helmplicht werkloos in de rekken zullen staan :(
http://www.andalucia.com/cities/seville ... sevici.htm
Peter.
http://www.ecf.com/news/the-pain-in-spa ... he-making/

ECF over de helmplicht en waarom dit slecht nieuws is.
Hierbij de reactie van de la Red de Ciudades por la Bicicleta(RCxB). Dit is een netwerk van 100 Spaanse gemeenten en provinciebesturen die het gebruik van de fiets willen stimuleren. In het bestuur zitten o.a. vertegenwoordigers van Barcelona, Madrid, Sevilla, Murcia, Zaragoza en Santander.

De vereniging uit zich positief over een aantal maatregelen uit het pakket, maar stelt dat onderzoeken niet hebben aangetoond dat het gebruik van de helm het aantal hersenletsels verminderd, maar wel zorgt voor minder gebruik van de fiets.
La Red de Ciudades por la Bicicleta adviseert om het gebruik van een fietshelm aan te bevelen op basis van vrijwilligheid.

Zie hier een persbericht van de RCxB.

Posicionamiento de la Red de Ciudades por la Bicicleta entorno a las modificaciones del Reglamento General de Circulación


Las propuestas de la RCxB van en la dirección del fomento del uso de la bicicleta y en el aumento de la seguridad del ciclista.

La RCxB valora positivamente del nuevo reglamento que mejora la pacificación del tráfico y el aumento de la seguridad vial

A RCxB propone el mantenimiento de la regulación actual en referencia al casco

La junta directiva de la Red de Ciudades por la Bicicleta (RCxB) se ha reunido hoy en el Departamento de Sostenibilidad del Ayuntamiento de Madrid y ha aprobado por unanimidad una serie de propuestas en referencia al Reglamento General de Circulación:

Todos los reunidos han valorado positivamente que el nuevo redactado del Reglamento General de Circulación incida en la pacificación del tráfico, así como en el aumento de la seguridad vial, y la promoción del uso de la bicicleta.

Respecto del uso del casco, la RCxB propone mantener la actual legislación, que no obliga al uso del casco en vías urbanas, ya que los estudios actuales no demuestran que el uso del casco represente una reducción de los accidentes o muertes por lesión cráneo-encefálicas y, sin embargo, sí reduce el número de ciclistas que usan la bicicleta como medio de transporte, y con esta reducción de usuarios disminuiría la seguridad de los ciclistas. Está comprobado que cuantos más ciclistas circulen, mayor es su seguridad, de lo que se desprende la necesidad de poner en práctica políticas que fomenten el uso de la bici. Se propone mantener la obligatoriedad del uso del casco en vías interurbanas y en vías urbanas que sea de uso voluntario, aunque recomendado.

Asimismo, se propone que en las zonas que dispongan de un solo carril de circulación por sentido, las bicicletas circulen por el carril central para favorecer la seguridad de los ciclistas y que sean más visibles para los conductores de vehículos de mayor tamaño.

La RCxB aboga por el uso de remolques para el transporte de mercancías y personas en las mismas vías en las que puedan circular las bicicletas, para no frenar otros usos de la bicicleta como el cicloturismo, que se recuerda es una práctica creciente en España.

Respecto de la circulación por aceras de monopatines, patines y otros aparatos similares se propone aplicar las mismas condiciones que a las bicicletas, es decir, que no puedan circular por aceras de menos de 3m y que lo hagan a 1m de la fachada, y no permitir el uso de patines y artilugios motorizados en las aceras.

El nuevo Reglamento General de Circulación recoge que todos los pasos de peatones deberán estar pintados en color blanco. Des de la RCxB se recomienda permitir el uso de otros colores ya que han dado resultados positivos en diferentes municipios al reforzar la señalización. Con el uso de pinturas homologadas y antideslizantes se subsanan los posibles problemas que estas pinturas pudieran causar en el paso de motocicletas.

La Red de Ciudades por la Bicicleta representa a más de 100 ciudades y entes de transporte españolas sensibilizadas con la necesidad de potenciar el uso de la bicicleta y mejorar los servicios, infraestructuras y políticas que la conciernen, con el objetivo de mejorar la movilidad y el medio ambiente. Actualmente el Presidente de la asociación es el Alcalde de Murcia, Miguel Ángel Cámara y las vicepresidencias están a cargo de la Diputación de Barcelona, el Ayuntamiento de Madrid, el Ayuntamiento de Alcobendas, el Ayuntamiento de Santander, el Ayuntamiento de Sevilla y el Ayuntamiento de Zaragoza.

Dpto. Comunicación y prensa

Red de Ciudades por la Bicicleta

Contacto: Marta Tello

Tel. 647.331.253 – 93.253.53.73

Secretaría Técnica - Fundación ECA Bureau Veritas

marta.tello@ciudadesporlabicicleta.org - http://www.ciudadesporlabicicleta.org
En voor iedereen die net zo goed Spaans spreekt als ik hetgeen Google Translate ervan maakt.
Positionering van het Netwerk van Steden voor Fietsen rond de wijzigingen Verkeersregels


Voorstellen voor de RCxB van in de richting van het bevorderen van fietsen en een verhoogde veiligheid van de berijder.

De RCxB is verheugd over de nieuwe verordening die het verkeer kalmerende en verhoogde verkeersveiligheid verbetert

Een RCxB voorgesteld om de huidige regelgeving in de verwijzing te behouden aan de romp

Het bestuur van het Netwerk van Steden voor Fietsen (RCxB) heeft vandaag een ontmoeting gehad met de afdeling Duurzaamheid en gemeenteraad van Madrid heeft unaniem ingestemd met een reeks voorstellen met betrekking tot het reglement van de weg:

Alle verzamelde hun waardering dat de nieuwe formulering van het Reglement van de weg het verkeer kalmerende en ook in de verkeersveiligheid te verhogen, en het bevorderen van het fietsgebruik beïnvloedt.

Ten aanzien van de helm, de RCxB stelt het handhaven van de huidige wetgeving, die niet vereisen het gebruik van helmen op stedelijke wegen, en dat de huidige studies tonen niet aan dat helmgebruik betekent een vermindering van ongevallen of sterfgevallen schedel-hersenletsel en toch, het doet verminderen van het aantal fietsers die met de fiets voor vervoer, en gebruikers met deze vermindering zou afnemen de veiligheid van fietsers. Het is bewezen dat hoe meer fietsers bewegen, hoe groter het effect, waardoor de noodzaak om beleid dat het gebruik van de fiets te stimuleren implementeren suggereert. Voorgesteld wordt om het verplichte gebruik van helmen op interlokale wegen en stedelijke wegen worden gebruikt op basis van vrijwilligheid, maar aanbevolen.

Er wordt ook voorgesteld dat in gebieden die een enkele rijstrook in elke richting hebben, het verplaatsen van fietsen in de middelste baan om de fiets veiligheid te bevorderen en hen meer zichtbaar voor bestuurders van grote voertuigen.

De RCxB pleit voor het gebruik van aanhangwagens voor het vervoer van goederen en mensen op dezelfde manier kunt u de fietsen, niet voor andere vormen van gebruik van fietsen te stoppen als fietsen, wordt herinnerd is een groeiende praktijk in Spanje.

Met betrekking tot het rijden op trottoirs van skateboards, rolschaatsen en soortgelijke apparaten wordt voorgesteld om dezelfde voorwaarden van toepassing op fietsen, dat wil zeggen dat ze niet kunnen reizen op trottoirs onder 3m en 1m dus aan de voorkant, en niet maken het gebruik van schaatsen en gemotoriseerde constructies op de trottoirs.

Het nieuwe reglement van de weg verzamelt alle oversteekplaatsen moeten worden wit geschilderd. Des van RCxB aanbevolen het gebruik van andere kleuren als positieve resultaten in verschillende gemeenten het signaal versterkt weergegeven. Met het gebruik van goedgekeurde en niet-slip verven worden verholpen mogelijke problemen die deze schilderijen kunnen veroorzaken in het voorbijgaan motorfietsen.

Het Netwerk van Steden voor Fietsen vertegenwoordigt meer dan 100 steden en transport agentschappen Spaanse gesensibiliseerd voor de noodzaak om het gebruik van de fiets te bevorderen en te verbeteren, infrastructuur en beleid die betrekking hebben op, met als doel de verbetering van de mobiliteit en milieu. Momenteel is de voorzitter van de vereniging is de burgemeester van Murcia, Miguel Ángel Cámara en vice zijn belast met de provincie Barcelona, ​​Madrid City Council, de Stad van Alcobendas, de stad van Santander, Sevilla gemeenteraad en de stad Zaragoza.
bert sitters schreef:la Red de Cuidades por la Bicicleta(RCxB)...
La Red de Cuidades por la Bicicleta...
Ik vond het al een vreemde naam, maar de geciteerde tekst brengt duidelijkheid:

la Red de Ciudades

Cuidado, :wink:

Carl