Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fluo-hesjes in Frankrijk - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fluo-hesjes in Frankrijk

155 berichten
Revanho schreef:Je weet blijkbaar weinig van de relatie tussen snelheid, remafstand en snelheid en ongevallenernst, anders zou je zo'n onzin niet vertellen.

Natuurlijk is goed zichtbaar zijn (je spreekt hier weer over fietsers zonder licht, dus met licht, geen probleem) en kunnen automobilisten veel beter participeren op fietsers die ze van ver zien. Maar bij 30 km/uur is de kans dat een fietsers een aanrijding met een auto overleeft ongeveer 80%, bij 50 km/uur ongeveer 20%. Ook een lagere snelheid heeft dus wel degelijk een zeer grote invloed op ongevallen en ongevallenernst.
Sjongejonge... Gaat het nog een beetje?

Ik heb nergens gezegd dat ongevallen bij een hogere snelheid net zo ernstige gevolgen hebben als ongevallen bij lagere snelheid. En ja, als je als een wilde door de bebouwde kom rijdt, is de kans op een ongeval ook groter...

Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de kans op een ongeluk meteen een heel stuk kleiner is als iedereen, dus ook de fietsers, goed zichtbaar zijn. En dat dus zonder dat de maximum snelheid omlaag gaat. Overigens is in de meeste Nederlandse woonwijken de maximum snelheid al 30km/h, dus waar maak je je eigenlijk druk om? Wat mij betreft is dat langzaam genoeg...
Henrie schreef:In het Nederlands wordt spijtig genoeg het woord 'gevaarlijk' zowel gebruikt voor 'risicovol' en 'risicoveroorzakend'. Dit vervuilt de discussies over de veiligheid in het verkeer heel erg.
Fietsen zonder goede verlichting is (meestal) dom want vaak risicovol. Het gevaar in het verkeer wordt echter vooral veroorzaakt door de aanwezigheid van zware en relatief snelle voertuigen. Als de onzichtbaarheid van fietsers echt het gevaar zoud vormen, dan zouden er jaarlijks talloze voetgangers door fietsers worden doodgereden.
Volgens mij heb je, ondanks de 'vervuiling', wel gesnapt wat ik bedoel. Je kunt bovendien ook een gevaar voor jezelf zijn...
Ik herhaal, dat is geen pleidooi tegen goede zichtbaarheid. Goede fietsverlichting is belangrijk. Maar een beetje nuchtere correctheid is in zo'n discussie (die vaak op gevoel wordt gevoerd) wel op haar plaats.
Volgens mij zijn we het eigenlijk wel eens over de zichtbaarheid en of je dat wel of niet moet verplichten. Dus waarom je nou zo te keer gaat tegen mij, is mij niet helemaal duidelijk. Maar wellicht heeft dat met eerdere discussies te maken...

Fijne kerst allemaal. Ik ga er even tussen uit...
Henrie schreef:Waarom zou het anders een veiligheidsvest heten? Bij werkzaamheden langs het spoor dragen ze gele hesjes en langs de weg oranje. Als de kleur en/of de reflecterende eigenschappen van die hesjes je niet zichtbaarder zouden maken, dan zouden ze die hesjes ook wel achterwege kunnen laten...
Is alles waar het woord "veilig" voor staat dan per definitie veilig? Dat men deze vestjes bij weg - en spoorwerkzaamheden gebruikt zegt toch niets over de effectiviteit van de vestjes? Ik lees op: http://en.wikipedia.org/wiki/High-visibility_clothing

"While it seems intuitively obvious that high-visibility clothing should make its wearer easier for vehicle operators, hunters, etc., to see and avoid, there are surprisingly few studies to quantify the effectiveness of high-visibility clothing for particular classes of users."

"Nonetheless, there seems to be even less research on the effectiveness of high-visibility clothing for the bicyclist than for the motorcyclist. Research is needed to quantify the extent to which this plainly evident conspicuity advantage might translate into fewer bike/car collisions"
Henrie schreef:Volgens mij vormt de onzichtbaarheid van de fietser juist het gevaar. Niet het feit dat er vervolgens een automobilist tegen zo'n fietser aanrijdt. Want ik ben behalve fietser ook regelmatig automobilist, maar onverlichte fietsers zie je dus gewoon niet. Of in ieder geval heel laat. Als fietsers gewoon hun licht aan zouden doen, hoeft die maximum snelheid echt niet omlaag...
Zelf heb ik goede verlichting op mijn fiets en gebruik ik extra reflectiemateriaal en reflecterende buitenbanden dus ik ben niet onzichtbaar. Ik heb het niet over fietsers die de regels aan hun laars lappen en onzichtbaar rondrijden want die zijn inderdaad onverantwoord bezig.

Maar zolang je goede verlichting voert ligt de verantwoordelijkheid voor het gevaar naar mijn mening vooral bij de automobilist. De maximumsnelheid is voor zover ik weet buiten de bebouwde kom 80 km per uur. Zeer regelmatig word ik op landweggetjes met in mijn beleving hoge snelheid gepasseerd, waarbij de bestuurder zelfs af en toe aan het telefoneren is of een aanhangwagen aangekoppeld heeft. Ik vind het belachelijk dat een fout van de zwakke partij - de fietser - dan evt. met de dood afgestraft wordt. Naar mijn mening hebben veel automobilisten totaal geen besef van de enorme schade die zij zeer eenvoudig kunnen veroorzaken.
Jammer dat er soms zo fel wordt gereageerd. Henrie zegt gewoon zijn mening, daarvoor hoeft hij toch niet half uitgekleed te worden?
Een beetje meer respect voor elkaars mening kan volgens mij geen kwaad.

Yopie
m-gineering schreef:
jeroen_ schreef:wat mij opvalt is dat heel veel mensen de aanname doen dat zo'n veiligheidsvest de zichbaarheid vergroot voor andere weggebruikers. Ik vraag mij dan af: is dit wetenschapelijk aangetoond en waar zijn evt. rapporten?
En als de zichtbaarheid vergroot wordt, vergroot dat ook de veiligheid van de fietser? Of krijg je dan het 'dronken automobilist ramt politieauto met zwaailicht' effect, maar nu met fietsers?
Excuus, ik bedoelde niet zichtbaarheid maar veiligheid.
On topic:
Ben zeer voor zo'n hesje, zeker op onverlichte wegen. Heb er een in mijn auto (verplicht bij pech trouwens) en ga het zeker dragen tijdens mijn volgende fietstocht door Frankrijk. Bovendien als automobilist weet ik dat fietsers zelfs met achterlicht, op onverlichte wegen (en bv in regen) helaas slecht zichtbaar zijn. Alles wat die zichtbaarheid vergroot is meegenomen. Zowel voor de fietser als de automobilist!

Off topic 1: jammer dat dit soort discussies zo vaak verzanden in fietsers tegen automobilisten en vica versa. Weinig constructief, je hebt nu eenmaal domme fietsers en domme automobilisten en oh ja ook domme voetgangers en ja zelfs mensen...

Off topic 2: een beetje meer wellevendheid tegenover elkaar zou de sfeer in het verkeer en op dit forum zeer ten goede komen. Ik vrees dat de toon in deze discussie mensen meer afschrikt van het fietsen dan zo'n verplicht hesje.

Ik wens jullie allen goede feestdagen!
ik wens iedereen veilige en goed zichtbare feestdagen!
Ik heb blijkbaar nogal wat losgemaakt, allemaal vanwege het verplicht gaan stellen van het dragen van een fluoriserend hesje bij slecht zicht in Frankrijk. Mede dankzij het commentaar op de wets/verkeersregel die Jan op zijn blog poste. Goed te zien dat men het over het algemeen eens is met het feit dat het op allerlei vlakken schort aan, zichtbaarheid, oplettendheid, gebrek aan handhaving en ruimte geven aan anderen (in denken en doen). Nu nog onze zelf gekozen overheid hierop aan spreken en tot daadkrachtiger optreden dwingen. Tot die tijd zullen we met zijn allen i.i.g. zelf moeten bepalen hoever we willen gaan in het ervoor zorgen dat je zelf niet mede verantwoordelijk bent voor het ongeluk wat je treft. (Allemaal in het blik?)

Als je denkt dat het niet gekker meer kan kijk dan hier eens (het is denk ik wel een hoax (gezien de datum) maar met die engelsen weet je het nooit). http://www.newsbiscuit.com/2007/12/03/c ... ous-green/
Mensen,

Zonder veroordeling uit te spreken maar een enkele inidividu, vind ik dat er te vaak als pavlov reactie geroepen wordt ja goed meer regels meer reguleren.
Infeite zijn we het allemaal eens.
Maar zolang common sense van "ik moet gezien worden" niet woont in het hoofd van elke verkeers deelnemer zal geen enkele wet hier verandering in brengen.
Meer wetten betekend ook meer handhaving meer handhaving betekend meer mankracht en meer geld. Immers wetten zonder handhaving zijn zinloze instrumenten.

Realiseer je eens hoeveel mankracht(man mag ook vrouw zijn) je nodig hebt om elke fietsende burger te voorzien van een reflecterend vest en dat ook nog te controleren.
Het is onvoorstelbaar als het al niet eens lukt om een fietsende burger te voorzien van een achterlicht.
Denk groot, denk ideale wereld, denk haalbare wereld.
Leer dat er een groot hiaat zit tussen common sense en werkelijkheid.
Het is niet van o doe maar een wet dan komt het wel goed.
Zo werkt het niet.

Ow en ik ahd nog wat geroepen dat er nog niemand fietshelmen er in gebracht had. Maar ja de moderators vonden dat ongepast. Het kenmerkt de kleingeestigheid van gedachte. We verbieden dus dan gebeurt het niet meer. Een wet is nooit een oplossing als het niet leeft in het hart.

Prettige kerst gewenst.
Ennuh ga toch fietsen, het liefst heel zichtbaar, goed voor het milleu en voor uw veiligheid.
Renaat:"Natuurlijk is goed zichtbaar zijn (je spreekt hier weer over fietsers zonder licht, dus met licht, geen probleem) en kunnen automobilisten veel beter participeren op fietsers die ze van ver zien. Maar bij 30 km/uur is de kans dat een fietsers een aanrijding met een auto overleeft ongeveer 80%, bij 50 km/uur ongeveer 20%. Ook een lagere snelheid heeft dus wel degelijk een zeer grote invloed op ongevallen en ongevallenernst."[/quote]

Reactie Henrie:
"Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de kans op een ongeluk meteen een heel stuk kleiner is als iedereen, dus ook de fietsers, goed zichtbaar zijn. En dat dus zonder dat de maximum snelheid omlaag gaat. Overigens is in de meeste Nederlandse woonwijken de maximum snelheid al 30km/h, dus waar maak je je eigenlijk druk om? Wat mij betreft is dat langzaam genoeg...
uit..."[/quote]

Die cijfers van Renaat op overlevingskansen zijn gewoon keiharde gegevens. En daar zou zelfs Henrie zich zorgen over moeten maken. Het gaat er niet om wat Henrie en veel andere automolisten langzaam genoeg vinden of zelfs te langzaam, maar welke snelheden als veiligheidsgrens uit onderzoeken komen. Wat dat betreft valt er nog veel missiewerk te verrichten gericht op de belevenswereld van meing automobilist. Helaas zitten we met een minister die te gevoelig is voor de snelheidsdrang van een categorie automobilisten, gestimuleerd door belangenorganisties.
30 km in een woonwijk is best een flink gangetje, dat niet eens zo veel verschil uitmaakt op menige, totale reistijd, want meestal gaat dat om vrij korte afstandjes als onderdeel van een langere afstand.

Overigens zit het met het zicht in de meeste woonwijken wel redelijk tot goed.
Het grootste gevaar door minder goed zicht zit op de landweggetjes. In de Nederlandse wetgeving geldt voor wegen buiten de bebouwde kom de algemene grens van 80 km. Dat is voor veel landwegen waar fietsers en automobilisten het wegdek moeten delen zeker in het donker véél te snel. Er zou een algemene categorie moeten komen "landwegen", waar een grens zou moeten gelden van max 50 km. Knippen in de "landwegen" moet zorgen dat deze wegen gebruikt worden voor ontsluiting van aanwonenden en niet voor doorgaand verkeer.

Net als in Duitsland zou ook de categorie "Landwirtschaftweg" moeten worden ingevoerd. Weggetjes die verboden zijn voor gemotoriseerd verkeer: uitgezonderd voor "Landwirtschaft" en "Anlieger".

Autoverkeer moet zoveel mogelijk afgewikkeld worden op het hoofdwegennet, waar fietsers en automobielen van elkaar zijn gescheiden. Fietsoversteekplaatsen moeten zo veilig worden ingericht met waarschuwingssinalen vooraf en goed verlicht zijn.

Voorlichting kan het gebruik van zichtbaar makende hulpmiddelen door fietsers in het donker bevorderen. Het meeste effect hebben echter maatregelen die het intrappen van het gaspedaal beperken.
Wat kan Frankrijk nog meer bedenken?
Ik zie in dit topic dezelfde passie naar boven komen als de passie voor het fietskamperen. Erg mooi, maar laten we wel rekening met elkaar blijven houden. Mocht je je aangevallen voelen, bedenk dan dat het geen persoonlijke aanval is maar een verschil van mening. Zo'n forum is immers lekker anoniem. Dus men hoeft alleen maar te reageren op een paar woordjes, niet op een persoon. Althans, zo kan de beleving zijn. Houd bij het plaatsen van een reactie echter toch rekening met de persoon achter de woorden en probeer met open vizier in discussie te treden, alsof je om een groot kampvuur zit met Wereldfietsers.
Oké, genoeg daarover.

Één ding wordt nog wel over het hoofd gezien in deze discussie. Alle 'fluo-hesjes' worden hier over één kam geschoren. Mijn vraag is of dat terecht is?
'Zichtbaarheid' lijkt mij te gaan om het opvallen van een object (=persoon) tegen een gegeneraliseerde achtergrond. Immers, beslissingen van bestuurders worden in fracties van een seconde genomen, waardoor het beeld om ons heen niet uit voorwerpen maar uit vlakken bestaan. Zichtbaarheid op een zwarte (/donkere) achtergrond betekent dan een witte kleur. Niet fluo-roze, fluo-oranje of fluo-geel, hoewel die laatste wel weer het dichtst bij wit komt. Daarentegen lijkt mist op een grote lichtgrijze massa, waarbij mij de beste manier om qua kleur op te vallen een felle fluo-kleur in het midden-spectrum lijkt: fluo-oranje, fluo-groen, fluo-roze. Echter lijken blauw, rood, geel, etc. te donker of te licht om goed op te vallen bij mist. Henk's auto heeft dan dus een nadeel in mist, als je alleen naar de kleur van de auto kijkt.
Enfin, dat is een stukje zichtbaarheid.

De veiligheidsstatistieken in Nederland vertellen me dat de helft van de dodelijke fietsongevallen in Nederland buiten de bebouwde kom plaatsvinden. Daar waar Wereldfietsers zich vaak begeven. Van die helft valt weer de helft (dus een kwart van alle dodelijke fietsongevallen) op kruispunten en de andere helft op wegvakken. De ongevallen zijn niet uitgesplitst naar tijdstip van de dag, maar wellicht dat dat in COGNOS Powerplay van de SWOV nog te doen is.
Nu zijn er in Nederland een aantal typen wegen waar de fietser de openbare verkeersruimte deelt met snellere vormen van vervoer. Dat zijn niet de Stroomwegen, oftewel de verzamelnaam voor autowegen en autosnelwegen. Fietsers delen de ruimte ook niet op de zogenaamde Gebiedsontsluitingswegen, waar Bert het over heeft, want daar zijn nagenoeg altijd fietspaden voorzien:
bert sitters schreef:In de Nederlandse wetgeving geldt voor wegen buiten de bebouwde kom de algemene grens van 80 km. Dat is voor veel landwegen waar fietsers en automobilisten het wegdek moeten delen zeker in het donker véél te snel. Er zou een algemene categorie moeten komen "landwegen", waar een grens zou moeten gelden van max 50 km. Knippen in de "landwegen" moet zorgen dat deze wegen gebruikt worden voor ontsluiting van aanwonenden en niet voor doorgaand verkeer.
Zie hier de derde categorie wegen, waarbij buiten de bebouwde kom fietsers en gemotoriseerd verkeer de ruimte wél moeten delen: de Erftoegangswegen. Op deze wegen zijn geen strepen voorzien, of alleen strepen aan de zijkanten (al dan niet tot een meter van de wegrand vandaan). Bermongevallen lijken op erftoegangswegen (en op fietspaden, al dan niet langs gebiedsontsluitingswegen) de belangrijkste ongevalsoorzaak voor fietsers. Diverse onderzoeken van dhr. Schepers, namens zowel Min van IenM, als RWS en SWOV komen tot deze conclusies. Daarnaast zijn paaltjes ook erg vervelend, maar trottoirbanden (al dan niet binnen de bebouwde kom) leveren 2x zoveel slachtoffers af bij de SpoedEisende Hulp van ziekenhuizen, als paaltjes.
We hebben de belangrijkste oorzaken voor ongevallen buiten de bebouwde kom nu in beeld gebracht.

Welnu, hoe kunnen deze ongevallen voorkómen worden? Welke aanpak is effectief?
Bij kruispunten is het zaak de snelheid van kruisend verkeer te verlagen, liefst naar zo'n 30 km/u (zie eerdere reactie van Renaat=Revanho). Dat kan niet overal en niet zo verlagend, maar bijv. de provincie Zuid-Holland heeft drempels aangelegd op hun wegen (voornamelijk N-wegen) bij nagenoeg –alle– kruispunten met fietsers (bron: verkeersbeleidsmedewerker Provincie Zuid-Holland). Dat kan al een wezenlijke bijdrage leveren aan de veiligheid. Verder adviseert kennis- en adviesplatform CROW (autoriteit *kuch* op het gebied van verkeersrichtlijnen) om buiten de bebouwde kom de fietsers uit de voorrang te halen. Dat halveert de onveiligheid (onderzoek Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, oftewel SWOV). Welnu, in Nederland is dat al grotendeels aan de orde, op een aantal plekken na.
Ik kan nog wel even doorgaan over de inrichting van kruispunten, maar dan wordt het wel lang.
Naast de kruispunten zijn er de wegvakken met bermongevallen. Hoe dit type ongevallen te voorkómen? Niet met fluo-kleding in ieder geval. Als de fietspaden breed genoeg zijn (minimaal 2 meter per rijrichting) dient de berm gedurende 1 meter obstakelvrij te zijn, halfverhard en met minimaal hoogteverschil met het wegdek (max. 2cm?). Daardoor biedt de berm een uitvlucht voor passeerbewegingen. Helaas schort het bijv. in Zeeland al bij de breedte van het fietspad, want daar vindt de wegbeheerder 1,75 meter breedte al voldoende... (Niet alleen nu, maar ook voor de komende grofweg 20-30 jaar! En dat terwijl men daar onderkent dat de fiets met elektrische ondersteuning aan populariteit zal winnen onder het woon-werkverkeer!)

Concluderend lijkt het in Nederland dus onzin om fluo-kleding te verplichten, omdat de grote problemen zich meer lijken af te spelen op kruispunten, op fietspaden en op erftoegangswegen. Waarbij op fietspaden en erftoegangswegen de bermen het grootste probleem vormen. Meer informatie over de in Nederland voorkomende ongevallen is niet beschikbaar. Stichting Veiligheid NL, de SWOV, het Min van IenM, RWS en ANWB trekken wel hard aan de kar om ook de ongevallen buiten de bebouwde kom in kaart te brengen. Zo is de SWOV bezig met een diepteonderzoek naar ongevallen op kruispunten. Tot duidelijk is wat de belangrijkste oorzaken zijn daarvan, heeft daarover roepen geen zin. :wink:

Voor Frankrijk kan ik me voorstellen dat zij minder ver zijn in het onderscheid maken in de infrastructuur in stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Of dan de zichtbaarheid de grote boosdoener is, durf ik niet te zeggen. Als mensen in auto's fietsers (en dus ook wandelaars!) tegen kunnen komen op wegen waar men 80km/u mag rijden, lijkt me dat dáár al een probleem is. Die categorisering klopt dus al van geen kanten. Dan lijkt me fluo-hesjes verplichten een surrogaat-oplossing. En het lijkt me verstandig zoveel mogelijk gebruik te maken van de vías verde: de fietsroutes waar motorvoertuigen zoveel mogelijk vermeden worden.
Revanho schreef:
Loes van den Bergen schreef: Je bent zoveel kwetsbaarder als fietser. Ik vind net als bovenstaan betoog ook baad het niet, schaadt het niet.
Dat geldt ook voor een integraalhelm en kniebeschermers.
Voor mij is het verschil dat dat de schade na een ongeval beperkt, terwijl een hesje, licht en reflectie de zichtbaarheid verbetert en daardoor (volgens mijn boerenverstand) het risico op een ongeval vermindert.
Revanho schreef: Ik herhaal, dat is geen pleidooi tegen goede zichtbaarheid. Goede fietsverlichting is belangrijk. Maar een beetje nuchtere correctheid is in zo'n discussie (die vaak op gevoel wordt gevoerd) wel op haar plaats.
Ik ben dus tegen verplichting. Maar ik denk wel dat het dragen van een hesje de veiligheid vergroot, en daarom kies ik ervoor er eentje te dragen. En als ik op schoolroutes groepen tieners inhaal, roep ik altijd dat ze even bij Hallfords langsmoeten voor een hesje en een verlichtingssetje. Nee, ik denk niet dat ze het doen. Maar als er maar eentje bij is die gaat nadenken en zijn licht laat maken, is dat voor mij al winst.
Wimmert schreef: Meer wetten betekend ook meer handhaving meer handhaving betekend meer mankracht en meer geld. Immers wetten zonder handhaving zijn zinloze instrumenten.
Realiseer je eens hoeveel mankracht(man mag ook vrouw zijn) je nodig hebt om elke fietsende burger te voorzien van een reflecterend vest en dat ook nog te controleren.
En dat probleem blijft bestaan zolang mensen dit soort dingen (verlichting, reflectie, zichtbaarheid) alleen maar doen omdat het moet, om een boete te voorkomen, in plaats van zich ervan bewust te zijn dat het de veiligheid vergroot als je zichtbaar bent.
En dat wordt weer mede in de hade gewerkt door de politie, die hier verlichtingscontroles op de schoolroutes aankondigt met de slogan: "Zorg dat je gezien wordt, voorkom een boete!" In plaats van met: "Zorg dat je gezien wordt, voorkom een ongeval!"
Polling schreef:En dat wordt weer mede in de hade gewerkt door de politie, die hier verlichtingscontroles op de schoolroutes aankondigt met de slogan: "Zorg dat je gezien wordt, voorkom een boete!" In plaats van met: "Zorg dat je gezien wordt, voorkom een ongeval!"
Een ongeval 'overkomt iemand anders', een boete moet je zelf betalen. Daarom is in deze context het gebruik van het woord "boete" veel effectiever om mensen het gewenste gedrag te laten vertonen.
Polling schreef: roep ik altijd dat ze even bij Hallfords langsmoeten voor een hesje en een verlichtingssetje.
komen daar die vuurvliegjes vandaan die je pas kunt ontdekken nadat je de 'onverlichte fietser' gezien hebt?
Robertjan schreefVoor Frankrijk kan ik me voorstellen dat zij minder ver zijn in het onderscheid maken in de infrastructuur in stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Of dan de zichtbaarheid de grote boosdoener is, durf ik niet te zeggen. Als mensen in auto's fietsers (en dus ook wandelaars!) tegen kunnen komen op wegen waar men 80km/u mag rijden, lijkt me dat dáár al een probleem is. Die categorisering klopt dus al van geen kanten. Dan lijkt me fluo-hesjes verplichten een surrogaat-oplossing. En het lijkt me verstandig zoveel mogelijk gebruik te maken van de vías verde: de fietsroutes waar motorvoertuigen zoveel mogelijk vermeden worden.

Gelukkig komen er steeds meer voies verts en pistes cyclables in Frankrijk.
Opmerkelijk op die Franse paden is dat er op bijna alle gelijkvloerse, kruispunten obstakels worden geplaatst, zelfs bij zandwegen naar een inrit. Vaak zijn die obstakels echt hinderlijk voor fietsers en moeilijk te nemen met fietsaanhangers, terwijl er niets wordt gedaan om het kruisende autoverkeer af te remmen.
bert sitters schreef: Opmerkelijk op die Franse paden is dat er op bijna alle gelijkvloerse, kruispunten obstakels worden geplaatst,
Gezellig toch :wink:

Afbeelding
Robertjan schreef:Een ongeval 'overkomt iemand anders', een boete moet je zelf betalen. Daarom is in deze context het gebruik van het woord "boete" veel effectiever om mensen het gewenste gedrag te laten vertonen.
Precies,
ik draag ook alleen een autogordel omdat ik de bekeuring veel te hoog vind,
terwijl ik het bij 25 door een woonwijk een belachelijke regel vind 8)
Michael W schreef:
bert sitters schreef: Opmerkelijk op die Franse paden is dat er op bijna alle gelijkvloerse, kruispunten obstakels worden geplaatst,
Gezellig toch :wink:

Afbeelding
Dit is een redelijke, maar er zijn er echt bij met zig-zag-hekjes en klaphekjes/
bert sitters schreef:Dit is een redelijke, maar er zijn er echt bij met zig-zag-hekjes en klaphekjes/
Ach ja, dat hebben wij in Nederland ook nog, zie bijv. Visserspad bij Zandvoort: http://goo.gl/maps/HQVbc of langs de Waddenkust.
Frankrijk is gewoon met een mooie 'inhaalslag' bezig op het gebied van fietspaden,
alleen jammer dat ze gaan betuttelen met fietshesjes en daarna vast ook met fietshelmen :wink: