Ja, ik fiets wel eens. Heb zelfs 5 jaar lang elke dag naar m'n werk gefietst (10km) van de ene stad naar de andere, 100km per week. Inmiddels is het woon-werkverkeer minder, omdat m'n werk dichter bij is, en ik regelmatig met de auto op stap moet. Maar goed, waarom antwoord ik eigenlijk op zo'n vraag...m-gineering schreef:Fiets je wel eens of leuter je alleen op internet?
Volgens mij zeg ik niet dat je zonder licht moet gaan fietsen. In tegendeel, dat zou ik ten zeerste afraden. Maar als fietser weet ik wel dat op de meeste plaatsen de straatverlichting meer dan voldoende is om zelf voldoende te kunnen zien en om niet zomaar tegen loslopende paaltjes zonder reflectoren (de boefjes!) te rijden. Alleen op volledig onverlichte paden (en ja, die heb je hier ook) heb je goeie verlichting nodig om zelf goed te kunnen zien...Op trajecten zonder verlichting bij redelijk weer/maan kun je prima fietsen zonder licht, totdat je een fietsende tegenligger ontmoet met hetzelfde idee!
Als automobilist weet ik ook dat je onverlichte fietsers niet of nauwelijks ziet. Ook niet in een stad met veel straatlantaarns. Maar een fietser die een paar ledlampjes op z'n fiets heeft, is meteen heel goed zichtbaar. Voor de zichtbaarheid voor anderen hoef je dus geen enorme bouwlampen op je fiets te hebben...
Goede verlichting is trouwens vooral afhankelijk van de gebruikte lamp, niet of het lampje z'n spanning van een dynamo krijgt of van batterijen...
Wat je hier zegt klopt, maar alleen als het (bijna) pikkedonker is. Want als ik hier in de stad fiets (of op welke straat met straatverlichting dan ook), zie ik het schijnsel van m'n koplamp niet of nauwelijks...Wordt je echter geconfonteerd met een lichtbron dan past je oog zich snel aan en zie je de eerste tijd maar weinig.
Met fietsverlichting heb je minder last van lichtvariaties en vergroot je de kans dat je alle niet reflecterende paaltjes en andere ellende tijdig opmerkt.
Daarin is mijn ervaring anders. Zeker in de stad. Op achteraf weggetjes is het misschien anders, maar dat zal ook z'n redenen hebben: lichtvervuiling wordt steeds meer een punt, zeker op het platte land en in natuurgebieden...Straatverlichting is meestal zo zuinig dat de zichtbaarheid van alle obstakels eerder minder dan beter wordt. Niet genoeg licht om het voorwerp te kunnen waarnemen, en een te lichte achtergrond om een contour te kunnen zien.