Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vechten om ruimte op het fietspad - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vechten om ruimte op het fietspad

Is de weg of fietspad niet te breed dan bel ik even om voorbij te gaan. Het is toch prettiger als je weet dat er iemand je voorbij wil gaan.

Een oplossing zou zijn een 1 klank fietsbel met andere woorden alle bellen klinken het zelfde. Dat is de oplossing om niet meer achter om te gaan kijken en te gaan slingeren. Bij het geluid van die bel weet je er komt een fietser aan. Met dit systeem zou je ook leren in hoever de bewuste fietser nog achter je zit.

Het zelfde zou als regel/advies moeten komen voor automobilisten. Je rijd op een weg die niet te breed is. Als fietser zit je voor die auto behoorlijk in de weg. Laat de bestuurder op een 100 m afstand een klein toetertje geven. De fietster weet er komt een auto aan en kan wat op de kant gaan rijden.
Nu blijft die automobilist met een gangetje van 20 km/uur achter je hangen. De bestuurder denkt hij zal met toch wel horen waarom gaat hij niet aan de kant. Hij weet niet dat zijn auto met die snelheid bijna geruisloos is en de fietser het geruis van wind op zijn oren heeft. Dan is hij het zat en drukt even stevig op zijn claxon. :twisted:

Waarom een auto toeter zo agressief moet klinken is mij ook een raadsel. Zal wel iets van vroeger zijn.
multiwgb schreef: Een oplossing zou zijn een 1 klank fietsbel met andere woorden alle bellen klinken het zelfde. Dat is de oplossing om niet meer achter om te gaan kijken en te gaan slingeren.
Het zou me verbazen dat het achteruitkijken (en vaak bijhorende slingeren) veroorzaakt wordt door het niet zeker weten of het geluid wel van een fietsbel afkomstig is. Ik denk dat het dus geen kwestie is van 'ik kijk achteruit want ik hoor iets en weet niet wat het is', maar wel van 'ik hoor een fietsbel en ik kijk even achteruit om te zien of het is omdat er iemand mij voorbij wil'.

Renaat
Ik heb meer dan voldoende ruimte op de fietspaden, Nog nooit hoeven vechten om wat ruimte. Het onderwerp komt mij wat overdreven over.
Dat je je snelheid moet aanpassen naar omstandigheden is een normale zaak. Fietser mogen onder voorwaarde naast elkaar rijden. Soms moet je wachten voor tegenliggers, maar dat is normaal in het verkeer. Naar omstandigheden gebruik ik de fietsbel. Dat klinkt verhelderend en is een duidelijk of gebruikelijk signaal om in te halen.

Als ik moet vechten om ruimte, dan stop ik met fietsen.

Piet.