![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Wim
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:m-gineering schreef:mijn eerste vakantiefiets had 42-28 als lichtste verzet, en ik ben er ook gekomen
Ja, behoorlijk wat. Die fabeltjes van klimtraining door tegen de wind in te fietsen zijn je reinste lulkoek.PietV schreef:Maakt het wat uit, bergop en tegenwind?
In beide gevallen zul je meer energie per kilometer moeten leveren. Zowel op klimmen als tegen wind kun je je mentaal trainen. Het zit gewoon tussen de oren. Slim fietsen en je krachten verdelen over de gehele rit. Tegen wind het verzet wel aanpassen en berg op niet?Alien schreef:Ja, behoorlijk wat. Die fabeltjes van klimtraining door tegen de wind in te fietsen zijn je reinste lulkoek.PietV schreef:Maakt het wat uit, bergop en tegenwind?
Ik heb een pokkehekel aan klimmen: klimmen doet pijn en zal dat altijd blijven doen. Er is niets wat je tijdens de rit kunt doen om het te verlichten, behalve je bidons en je gereedschap in de berm mieteren.
Tegenwind is iets heel anders: handen onderin de beugels en gaan. Door je houding kun je heel wat winnen. Verzet niet te hoog kiezen en trappen maar. Je weet niet of er ooit een eind aan komt, dus rustig tempo houden en je niet stukbijten. Tegenwind rijden doet me niks: het kost je een klein beetje snelheid, maar verder is het niet anders dan "gewoon" fietsen.
.tsooJ
Licht is niet altijd slimmer. Op een slechte klinkerweg of gatenasfalt kun je beter een tandje zwaarder schakelen om je snelheid er in te houden. Met je benen kun je dan makkelijker de klappen opvangen dan wanneer je lichter rijdt. Tijdens een klim is lichter ook niet per definitie beter: als je 'slim' klimt, maak je minder trapomwentelingen dan op het vlakke. (Daarin verschilt tegen de wind in trouwens ook van klimmen).PietV schreef: Vrouwen fietsen vaak slimmer. Als die twijfelen tussen twee verzetten, kiezen ze meestal voor het lichtste. Mannen kiezen vaak voor het zwaardere verzet. Maar het verstand komt met de jaren. Na 55 jaar fietsen ontdek ik nog steeds nieuwe grenzen. Door slimmer te fietsen.
Piet.
Waarom? Hoe weet je lijf dat je aan het klimmen bent en niet hard aan het fietsen op het vlakke?Pedalero schreef:Tijdens een klim is lichter ook niet per definitie beter: als je 'slim' klimt, maak je minder trapomwentelingen dan op het vlakke. (Daarin verschilt tegen de wind in trouwens ook van klimmen).
Omdat de belasting van de spieren dan gewoon anders is. Er wordt aan je getrokken, het gevoel dat je meteen stilstaat als je ophoudt te trappen. Je merkt het toch ook wanneer je vals plat omhoog rijdt?Leon schreef:Waarom? Hoe weet je lijf dat je aan het klimmen bent en niet hard aan het fietsen op het vlakke?
Leon
Als ik 150 Watt besteed aan het beklimmen van een helling of aan het hard fietsen op het vlakke dan wordt er in beide gevallen aan me getrokken. In het ene geval grotendeels door de zwaartekracht en in het andere grotendeels door de aerodynamica.Pedalero schreef:Omdat de belasting van de spieren dan gewoon anders is. Er wordt aan je getrokken, het gevoel dat je meteen stilstaat als je ophoudt te trappen. Je merkt het toch ook wanneer je vals plat omhoog rijdt?Leon schreef:Waarom? Hoe weet je lijf dat je aan het klimmen bent en niet hard aan het fietsen op het vlakke?
Leon
Leon, heb je wel eens in de bergen gefietst? If so, dan merk je toch zelf ook wel dat er levensgroot verschil is in fietsgedrag/coordinatie tussen 150W op het vlakke en 150W in een klim. Je totale lichaamsbeweging tijdens een klim is gewoon anders, een andere core-stability.... en een ander weggedrag, want je kunt niet uitbollen tijdens een klim. Je benen moeten dus voortdurend druk houden op de pedalen, anders sta je binnen de kortste keren stil. Met harde, dikke wind tegen, kun je ook nog wel eens een micro-beenpauze houden, maar je valt niet meteen om in tegenstelling tot een klim. Juist omdat uitbollen er niet bij is tijdens een stevige klim leidt dat tot net een andere fietsstabiliteit. Je kuiten trekken meer, je spieren aan de achterzijde van je dijbeen zijn meer in beweging, je onderrug, en je armspieren. Om druk te blijven houden is je lichaam meer aan het corrigeren.Leon schreef:Als ik 150 Watt besteed aan het beklimmen van een helling of aan het hard fietsen op het vlakke dan wordt er in beide gevallen aan me getrokken. In het ene geval grotendeels door de zwaartekracht en in het andere grotendeels door de aerodynamica.Pedalero schreef:Omdat de belasting van de spieren dan gewoon anders is. Er wordt aan je getrokken, het gevoel dat je meteen stilstaat als je ophoudt te trappen. Je merkt het toch ook wanneer je vals plat omhoog rijdt?Leon schreef:Waarom? Hoe weet je lijf dat je aan het klimmen bent en niet hard aan het fietsen op het vlakke?
Leon
Ik - mijn psyche - merk het inderdaad drommels goed allemaal, maar wat is het fysiologische verschil voor het lijf? Hoezo is de belasting van de spieren anders? 150 W is 150 W ???
Wat ik meestal wel fors merk is het gebrek aan koelwind bij een klim. In de zomer kan dit gierend uit de hand lopen.
Leon
deels met je eens, maar toch is je coordinatie anders in de bergen en je kunt niet uitbollen, dus ander fietsgedrag, dus aanspraak op andere en meerdere spieren.PietV schreef:Je kunt Wereldfietsers niet vergelijken met top wielrenners. Topsporters zijn altijd grensverleggend bezig, slikken de nodige preparaten en vallen soms dood van de fiets zonder te verzuren. Op hoogte sporten kost extra energie en zorgt voor extra aanmaakt van rode bloedcellen.
Slimme toerrijders gebruiken onder alle omstandigheden dezelfde spieren tijdens het fietsen en gaan in een passend tempo op souplesse naar boven. Uitgezonderd de rijders die stampend, harkend, staande op de pedalen, schouder schokkend, in een te zwaar verzet naar boven ploeteren. Vaak mannen, die zichzelf overschatten.
Gewone mensen vallen soms ook dood van hun fiets, stoel of geloof zonder te verzuren.PietV schreef:Je kunt Wereldfietsers niet vergelijken met top wielrenners. Topsporters zijn altijd grensverleggend bezig, slikken de nodige preparaten en vallen soms dood van de fiets zonder te verzuren. Op hoogte sporten kost extra energie en zorgt voor extra aanmaakt van rode bloedcellen.
Slimme toerrijders gebruiken onder alle omstandigheden dezelfde spieren tijdens het fietsen en gaan in een passend tempo op souplesse naar boven. Uitgezonderd de rijders die stampend, harkend, staande op de pedalen, schouder schokkend, in een te zwaar verzet naar boven ploeteren. Vaak mannen, die zichzelf overschatten.
AB schreef:Lijkt me sterk dat elk type training leidt tot verbeterde doorbloeding en dus ook tot verbeterde afvoer van afval/lactaat. Als de trainingen niet gebalanceerd worden uitgevoerd dan kan dat leiden tot conditie-afbraak en overtraining. Te eenzijdige training leidt tot een verarming van de lichaamsprikkel en een ongebalanceerde hartslagzoneverdeling in relatie tot je vermogen. Tot slot kun je nog denken aan het positieve effect van een goede periodisering (die bv niet het weekritme volgt) om tot een prestatiepiek te komen.
Natuurlijke aanleg bepaalt in belangrijke mate of je een groot aandeel witte of rode spiervezel hebt. Een ultralange-afstandsracer of een goede klimmer zal genetisch gezien een groter aandeel rode spiervezel hebben, en een (baan)sprinter zal van nature veel witte spiervezel hebben. Daartussen in bevinden zich tijdrijders en klassieker-renners als Tom Boonen en Cancellara en pur sang allrounders zoals Armstrong, Indurain en Contador. Soms zie je zelfs verschuivingen in specialismen. Jalabert was eerst sprinter en werd later ook een goede etappe-renner (tijdrijden, lange ontsnappingen, berg-etappes, groene trui, bolletjestrui), maar ook berggeiten zoals Rasmussen en Robert Geesink blijken, als ze in vorm zijn en er specifiek voor trainen, ook hele goede tijdritten te kunnen leveren, zonder dat ze aan klimvermogen inleveren. Okay, extreme voorbeelden, topsporters etc, maar het geeft wel imho aan hoe je “aanleg” nog door training en trainingsjaren kunt beïnvloeden. En als dat in de topsport kan, dan kan het al heeeelemaal in de breedtesport.Matthie9000 schreef:Het type training (duur of kracht) resulteert in een andere (vezel)opbouw van de spier; de manier waarop een spier is opgebouwd in combinatie met de algemene conditie maakt vooral of spieren goed in staat zijn om langdurige, zware arbeid te verrichten (in geval van een klim). De spier is slechts één schakel in het geheel. De doorbloeding en longventilatie past zich óók aan. Het is alleen zéker niet zo dat krachttraining resulteert in een verslechterde doorbloeding (wat jij stelde). Hier gaat het overigens ook niet om; het gaat erom dat de spieropbouw die ontstaat bij dit soort training niet ideaal is om langdurig zware arbeid te verrichten.
AB schreef:Wat ik me zo voorstel is dat een teveel aan melkzuur slecht is voor ontwikkeling van de fijne haarvaatjes die op hun beurt het grootste aandeel hebben in een goede doorbloeding van je spieren (aanvoer zuurstof, afvoer melkzuur). Train je te zwaar en te intensief dan krijgen die haarvaatjes niet de mogelijkheid om ver in je spieren door te dringen omdat de zure omgeving die groeimogelijkheid belemmeren en omdat de dikkere snelle spiertypes tijdens de spierinspanning de doorstroom van bloed afknijpen. Armstrong beweerde zelfs dat een hoog aantal omwentelingen per minuut (110) de contractie van de spieren tot een soort pomp veranderde dat juist de bloedsomloop in de spieren bevorderde....
Betekent dat in jouw ogen ook dat er iets fundamenteel veranderd in de algehele trainingsleer van het fietsen? Als lactaat stimulerend is, geldt er dan een lineaire lijn in de zin van hoe meer lactaat hoe beter de capillaire groei? Of geldt er toch de wet van verminderde meeropbrengst? Wanneer gaat een teveel aan melkzuur in je lichaam je trainingsprogressie frustreren?Matthie9000 schreef:Het belangrijkste (nadelige) effect van lactaat is dat de pH van het bloed daalt; dat wordt (zeer snel) gecompenseerd door hyperventileren waarbij CO2 wordt afgeblazen en de pH stijgt. Grappig is dat je stelt dat lactaat een nadelig gevolg zou hebben voor vaatgroei; terwijl het er eerder op lijkt dat dit juist stimulerend is (google maar eens wat: lactate/lactic acid icm angiogenesis); wat op zich ook logisch is omdat lactaatproductie een teken is dat er onvoldoende zuurstof beschikbaar is en één manier om meer zuurstof aan te voeren is een betere vaatvoorziening.
AB schreef:Enfin, ben geen sportfysioloog, maar dit beeld heb ik onthouden omdat het goed aansluit bij mijn eigen ervaringen. Door rustiger, afwisselender en gebalanceerder te gaan trainen ben ik beter gaan fietsen. Beter althans dan in de tijd dat ik voortdurend te vaak in de week te intensief en te eenzijdig trainde. Mijn lange fietsvakantie van afgelopen jaar was ook wel een bewijs, heb nog nooit zo hard gefietst in augustus/september.
Voor een vakantiefietser met zware bagage die door de alpen fietst zijn er veel parallelen te trekken.
Ik denk dus dat balans het sleutelwoord is. Balans tussen de verschillende hartslagzones, balans in de verhouding tussen rust en zwaarte van de trainingsprikkel om supercompensatie te optimaliseren. Balans in de verhouding witte en rode spiervezel om jouw lichaam tegen de zwaartekracht in omhoog te duwen naar de top van die berg. En uiteraard balans in een goede doorbloeding van je hartlongsysteem, wat mede afhankelijk is van je souplesse waarin je het meest minimale vermogen kunt leveren om al die kilo’s van fiets, bagage en lichaam bovenop die berg te krijgen.Matthie9000 schreef:Je eigen ervaring is natuurlijk het belangrijkst en datgene waar je zelf op kan vertrouwen. Het regelmatig rustiger en gebalanceerder fietsen sluit aan bij (aerobe) duurtraining waarvan het bekend is dat het vermoeidheidsweerstand en zuurstoftoevoer verbeterd; en de vo2max (zuurstofopnamecapaciteit van de longen). Daarbij zal de drempel waarop lactaat geproduceerd wordt verschuiven. Dit soort zaken hebben volgens mij een veel groter effect dan de opbouw van de spier; de bottleneck in maximale zuurstoftoever ligt bijvoorbeeld zeer waarschijnlijk in het hart/vaatstelsel.
Dan moet je nog verder fietsen om je 5 à 6 uur fietsen per dag te halenAB schreef:..... Als je dus op gemak een col wilt nemen dan zul je een superlichte cassette nodig hebben en genoegen moeten nemen om met een heeele kleine snelheid (2-3-4kmh) urenlang op een lange klim moet ploeteren. Ik denk door goed te trainen je op die manier al 2 uurtjes per dag kunt winnen.