door
AB » wo 05 jan, 2011 10:24
m-gineering schreef:AB schreef: Als je dan nog niet die bergen opkomt, dan wordt het hoogste tijd voor een wintertrainingskampje op Tenerife en een paar maanden sonjabakkeren

.
Of zijn er daadwerkelijk mensen hier, die lekker ongetraind met hun wintervet in de zomer in de bergen gaan fietsen?
Kun je mij uitleggen wat het effect in juni van een weekje fietsen in februari is?
En het verschil tussen basis conditie en goed in vorm is helaas veel uren op de fiets, en die moet je maar net hebben.
Fietsen in Tenerife, mooie manier om al fietsend de winter te breken..... en aangezien ik fietsen een mooie sportieve vrijetijdsbesteding en bovendien ook heel goed deel kan zijn van je lifestyle, past een trainingsweekje op Tenerife heeeeeeel mooi om fietsend je winter door te komen en je basisconditie goed te onderhouden. Overigens fietsen in het winterse Gruningn kan ook mooi zijn hoor, zo lang je maar blijft fietsen.
Het verschil tussen basisconditie en in optimale vorm zijn, zal wellicht voor velen hier niet een issue zijn. Het is wel zo dat ik persoonlijk aan het eind van mijn fietsreizen een enorme fysieke verbetering bemerk, vooral als die reizen door de bergen gaat. Wat ik dan maar al te vaak wens is dat ik die vormverbetering (combi van afvallen en verbeterd cardiovasculair systeem) al aan het begin van mijn reis zou willen hebben.
Ik denk dat het met mijn basisconditie wel goed zit, maar als je me nu op een fiets zou zetten, volgehangen met bagage en een ATB-triple, en je zou me aan de voet van de Mont Ventoux, Tourmalet of Galibier zetten......, ik weet niet of ik het dan ook zou redden. Terwijl in goede vorm en 10kg wintervet minder zou ik het met een racetriple (30-28) wel aandurven. Drie uurtjes stoempen en je bent boven.
Maar respect voor iedereen die relatief ongetraind het hooggebergte niet schuwt. Of dat nou 4 uurtjes stoempen met een atb triple 22-34 + bagage, of 3 uurtjes stoempen met een racetriple 30-28 + iets minder bagage is.... In beide gevallen zul je het energiesysteem aanboren op een manier die iig mijn basisconditie overstijgt en die je in Nederland niet zult tegenkomen (herfststormen als tegenwind op de afsluitdijk daargelaten natuurlijk

).
Voordeel van Nederland is nou eenmaal dat je ook heel rustig kunt fietsen zonder daarbij om te vallen.... iets wat je op een 8-11% helling in de Alpen niet zult lukken, je moet altijd druk houden, een beetje uitbollen is er niet bij in een lange klim. Maar ieder zijn ding hoor, je kunt uiteraard ook je gemak nemen en om de 3km klimmen even een rustmomentje inbouwen. Klimmen in de bergen is natuurlijk geen wedstrijd, maar een experience om van te genieten. Maar mijn getrainde ik geniet nou eenmaal meer dan mijn ongetrainde ik als ik de top wel zonder complete hongerklop haal, daarna geconcentreerd kan afdalen en op dezelfde dag nog een colletje kan meepikken om de volgende weer verder te gaan..... Het zal wel het haantje in me zijn, nog lang geen Buddha

.